Sote-uudistus Varsinais-Suomessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Advertisements

Medinet- hoitopalvelu siellä missä potilas on
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Esitys Juha Mieskolainen
Valtakunnallinen vammaispalveluhanke Keski-Suomen Vammais-Kaste
Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos/ Kuopion kampus
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Sote –uudistus järjestöjen näkökulmasta , Järjestöjohdon foorumi, Siuntio Johtaja Riitta Särkelä.
Pirkko Karjalainen, YTL Toimintakykyisenä kotona – haasteita sote-uudistukselle Miten pärjään kotona - vanhanakin.
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmä
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
KOTI Kotipalvelu Perhetyö Järjestöt Koulu Vertais- tuki Kulttuuri- ja liikunta- palvelut Harras- tukset Päihde- ja mielen- terveys- palvelut Päihde- ja.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
A SVA - HOITAJAN TYÖ M ARTINLAAKSON TERVEYSASEMALLA.
SOTE-uudistus hyvinvointi- investointina Kuopion Asumisen päivät 2016 Jussi Ahokas, pääekonomisti, Hyvinvointitalous-tiimin päällikkö, SOSTE.
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
1 Invalidiliitto 1 Esteetön ja yhdenvertainen työelämä Työ kuuluu kaikille! Uudenmaan TE-toimisto, Pasila Anne Mäki, Invalidiliitto ry.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeilu Tilannekatsaus 03/2017
Kehitysvammahuollon valtakunnallinen valvonta
Yhteistyösopimuksen laadinta
Pohjois-Savon kuntapäivä- valinnanvapaus sote-palveluissa
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Esiselvitys.
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
VAMMAISLAINSÄÄDÄNNÖN UUDISTAMINEN
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
HYVINVOINTIKESKUS KUNTALAISINFO ma
Valmisteilla olevia lainsäädännön uudistuksia (Valas, Imo, Teos)
Asiakkaan valinnanvapaus
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
Kuntayhtymän valtuusto Kuntayhtymän hallitus
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Ajankohtaisia valinnanvapaudesta
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Sote-tietojohtamisen tietojärjestelmästä Kommenttipyynnöt sivuilla: 26
Siun sote tehdään NYT Ilkka Pirskanen
Jyväskylän kaupungin valinnanvapauskokeilu ja sen laajennus
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Hyvin integroitu on puoliksi tehty! Uusimaa 2019-hankevalmistelusta
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Vapaudesta, vastuusta ja vallasta – kurkistus sosiaali- ja terveydenhuollon isojen sanojen taakse Juha Teperi
Palvelutuotannon jakautuminen eri malleihin
Eksoten kommentit ja kokemukset sekä alustavat tulokset
Ryhmä 2 Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluketjujen hallinta
Lasten ja perheiden palvelut: tiedotettavat asiat
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Sote-uudistuksen toimeenpano

Sote- ja maakuntauudistus
Sosiaalihuoltolain uudistushanke – Mikä muuttuu?
-Yksi kuntamuoto: KUNTA

Vammaislainsäädännön uudistaminen-
Esityksen transkriptio:

Sote-uudistus Varsinais-Suomessa Leena Setälä Johtaja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri

Esityksen sisältö Sote-uudistuksen lähtökohdat ja tavoitteet Lainsäädännön tämän hetkinen tila ja sen vaikutusarvioita Mitä merkitsee valinnan vapaus? Terveyspalvelut Varsinais-Suomessa ja sote-valmistelun vaihe

Erikoissairaanhoidon järjestäjä ja tuottaja VSSHP 1991-2018: Erikoissairaanhoidon järjestäjä ja tuottaja

Digitaalisten palvelujen suuntaaminen niille, jotka kykenevät niitä käyttämään, vapauttaa palvelujärjestelmän resursseja niiden käyttöön, jotka eivät kykene käyttämään digitaalisia välineitä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos arvioi sote-lainsäädäntöä

Palvelujen integraation toteutuminen vammaispalveluissa (THL arvioi) On varmistettava, että maassamme säilyy ja kehittyy riittävä erityisosaaminen erilasten vammojen ja sairauksien hoidossa. Erityisesti pienten ja harvinaisten vammaryhmien hoitoon, kuntoutukseen ja palveluihin tulee kiinnittää huomiota uudistuksen yhteydessä. Terveyden- ja sosiaalihuollon järjestäminen integroidusti voi helpottaa toimintakyvyn arviointia ja hyödyttää ja tehostaa sitä kautta vammaispalvelujen asiakastyötä ja päätöksentekoa. Lisäksi apuvälinepalvelujen yhteensopivuus vammaispalvelujen kanssa toteutuisi luultavasti nykyistä paremmin. Tärkeää olisi kuitenkin, että vastuu vammaispalveluja koskevasta päätöksenteosta olisi integroidussa järjestelmässäkin vammaispalvelujen sosiaalityöllä, jotta varmistettaisiin riittävä sosiaalityön ammattitaito sekä ymmärrys vammaispalvelujen luonteesta osallisuutta korostavina sosiaalipalveluina. Muista sosiaalipalveluista esimerkiksi lasten ja perheiden palvelujen järjestäminen koordinoidusti vammaispalvelujen kanssa vähentäisi osaoptimointia ja parantaisi luultavasti tätä kautta vammaisten lasten ja heidän perheidensä palvelunsaantia.

Palvelujen järjestämisen läheisyysperiaate (THL arvioi) Suurin osa palveluista tulee järjestää lähellä asiakasta. Periaate on tärkeä erityisesti niiden asiakkaiden kohdalla, jotka käyttävät palveluja paljon ja pitkäaikaisesti. Vammaispalveluja käytetään jokapäiväisten toimien mahdollistamiseen, esimerkiksi työntekoon, liikkumiseen, lastenhoitoon ja päivittäisiin henkilökohtaisiin toimiin. Tarve on usein toistuvaa ja pitkäaikaista. Lakiluonnos sallii palvelujen keskittämisen, jos niiden saatavuus ja laadun turvaaminen edellyttävät erityisosaamista tai kalliita investointeja tai niiden tarkoituksenmukainen ja kustannustehokas toteuttaminen edellyttävät sitä. Kustannusvaikuttavuuden ja tehokkaan tuottamisen korostaminen voi johtaa siihen, että vammaispalvelut eivät toteudu ihmisten omassa toiminta-ympäristössä. Tämä saattaa vaarantaa vammaisten ihmisten oikeuden asua perheensä kanssa ja viettää normaalia elämää omassa yhteisössään. Tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa olisi huomioitava taloudellisten ja tuotantoa koskevien seikkojen lisäksi mm. sosiaalihuoltolaissa määritelty asiakkaan etu, vammaispalvelulain tarkoittama asiakkaan yksilöllinen tarve sekä sosiaalihuollon asiakaslain mukaisesti asiakkaan mielipide.

Valinnanvapaus vammaispalveluissa (THL arvioi) Valinnanvapauden käyttäjällä on oltava tosiasialliset mahdollisuudet valita palveluja (esim. syrjäseutujen asukkailla tai harvinaisempia tai monimutkaisia palveluja tarvitsevilla ei välttämättä ole). Miten varmistetaan se, että harvinaisempia tai vaativampia palvelukokonaisuuksia järjestetään myös muualla kuin maakunnan liikelaitoksessa? Jos näin ei ole, valinnanvapaus ei ole todellisuutta kaikille. Hänellä on oltava myös tosiasialliset mahdollisuudet käyttää valinnanvapautta (esteinä kognitiiviset ongelmat, tietokoneen puute, esteettömyyden ja saavutettavuuden puutteet, tiedon puute ym.). Esityksessä on hyvin tuotu esille se, että erityisesti vammaispalveluissa pitää huomioida tarvittava tuki. On hyvä, että tuetun päätöksenteon pykäliä esitetään, mutta ne ovat kuitenkin suppeat soveltamisalaltaan sekä epämääräiset sikäli, että niiden toteuttamistavasta ei ole säädetty juuri mitään. Sote-keskusten ohjauksen ja neuvonnan on oltava laajalti asiantuntevaa ja ammattitaitoista. Siitä vastaavalla henkilöllä tulisi olla sosiaalityöntekijän pätevyys ja lisäksi vankka kokemus eri sosiaalihuollon sektoreilta, jotta hän todellisuudessa pystyisi ohjaamaan ihmisiä oikeiden palvelujen piiriin.

Terveyspalveluiden käyttövolyymejä Varsinais-Suomessa vuonna 2016 VSSHP esh 255 000 hpv VSSHP esh: 798 000 käyntiä ”Sote-keskus”-pth 2 000 000 käyntiä Yksityinen esh (Kela-korvattu) 645 000 käyntiä Turun esh 153 000 hpv VSSHP EPLL: 172 000 käyntiä VSSHP esh 39 000 tmp Turun esh: 172 000 käyntiä Julk työterv huolto n. 185 000 käyntiä Yksityinen esh (Kela-korvattu) 11 500 tmp ”Liikelaitos”-pth 960 000 käyntiä Yksit työterv huolto n. 100 000?käyntiä Luokittelematon pth 77 000 käyntiä

Maakunnan oma sote-palvelutuotanto Sote-liikelaitos Päivystys Ensihoito Keskussairaala Lähisairaalat Tk-vuodeosastot Neuvolat Lasten ja nuorten suun terv.huolto Vammaispalvelut Vaativat sosiaalipalvelut Maakunnan Sote-palvelut Oy Sote-keskukset Aikuisten suun terveydenhuolto Sosiaalihuollon neuvonta Erikoislääkäri-konsultaatiot ja –vastaanotot Asiakassetelillä tuotettavat palvelut

Julkiset sote- tuotantorakenteet nykytilanteen pohjalta Varsinais-Suomessa V-S Liikelaitos V-S Sote-yhtiö Turun kaupungin yleislääkärivastaanotot Tyks, Sapa ja EPLL Kaupunkien ja kuntien vuodeosastohoito Osa kaupungin ja Tyksin erikoislääkärivastaanotoista Kaupunkien ja kuntien neuvolatoiminta, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto Muiden kuntien yleislääkärivastaanotot Kehitysvammahuolto KTO Kunnallinen hammashuolto aikuisille Pääosa kaupunkien ja kuntien sosiaalipalveluista Lyhytaikaiset sosiaalipalvelut

Tyks tutkii, hoitaa ja kouluttaa vielä 2019 -