Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TMA.003 / L TMA.003 / L82 y = MC(q) y = MR(q) q.
Advertisements

Vaikuttaako kokonaiskysyntä tuottavuuteen?
… löytyykö markkinoita?
Voimista liikeilmiöihin ja Newtonin lakeihin
Helsingin Yliopisto Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Hintadiskriminointi Kimmo Berg.
Duaali Teemu Myllynen.
M&T 2008, luku 13 Helsingin Yliopisto
Y55 Kansantaloustieteen perusteet Yritys kilpailullisilla markkinoilla
IS-LM -malli crash course
2.2 Schäfer-Gordon malli Gordon (Journal of Political Economy 1954), Schäfer (1957), Scott (JPE 1955) Vaihtoehdot joita vertailemme: Biologinen optimimointi.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
11 Tavoite: tietää taloushallinnon roolin yrityksen toiminnassa Osaat kuvata esim. seuraavia asioita: – Yleisen l. ulkoisen laskentatoimen ja sisäisen.
Ketjusääntö Ketjusääntö z = g (y) y = f (x) x z x+x y y+y z+z
ARVOPAPERISIJOITTAMINEN LUKU 3:ARVOPAPEREIDEN HINNOITTELUMALLIT
Hotellingin mallin testaaminen
YE10: Hotellingin malli Marko Lindroos.
PARAABELI (2. ASTEEN FUNKTION KUVAAJIA)
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Carlo Vainio Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Käänteisoptimointiin perustuvat huutokaupat.
5. Lineaarinen optimointi
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8) Verkkohuutokaupat Huutokauppojen yhdistäminen.
S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu Esitelmä 17 – Tuomas Nummelin Optimointiopin seminaari - Syksy 2010 Tukivektorikoneet.
YE 4 Luonnonvarataloustieteen jatkokurssi Kalastuksen taloustiede
YE10: Optimiohjausteorian alkeita
Talouden sisäinen tasapaino: Inflaatio ja työttömyys
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
Osa 7: Markkinat, tehokkuus ja hyvinvointi (Mankiw & Taylor, Ch 7, Pohjolan mukaan) Opimme edellä, että –markkinat ovat tasapainossa silloin, kun hinta.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN  Yrittäjän päätösongelma:  mitä tuottaa?  kuinka paljon tuottaa?  miten tuottaa?  millä hinnalla myydä?  Oletamme, että.
KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.
13. Nopeus kuvaa liikettä Nopeus on suure, joka kertoo kuinka kappaleen paikka muuttuu ajan suhteen. Nopeus on vektorisuure. Vektorisuureen arvoon liittyy.
Kilpailumuodot Toni Uusimäki TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
Osa 11. Yritys kilpailullisilla markkinoilla (Mankiw & Taylor, Ch 14) Markkinat ovat kilpailulliset silloin, kun –siellä on niin paljon yrityksiä, että.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
Y56 Luku 19 Yrityksen teoria: Voiton maksimointi
Y56 Luku 28 Oligopoli Varian 2006, luku 27.
Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Liiketoimintasuunnitelman esitys
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Y56 Luku 18 Yrityksen teoria: teknologia
Y56 Luku 27 Monopolistinen kilpailu
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: kustannuskäyrät
Verkoston ulkoisvaikutukset
Y56 Luku 23 Yrityksen teoria: toimialan tarjonta
Kysynnän ja tarjonnan laki
Hotellingin malli ja monopoli
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN
Liiketoimintasuunnitelma
Vuorovaikutus ja voima
Kilpailullisen yrityksen kustannuskäyrät a
Tiivistelmä 3. Liike Nopeus kuvaa aikayksikössä kuljettua matkaa.
KATEAJATTELU Esim. Kuinka paljon pitäisi saada myyntiä, jotta toiminta kannattaisi? Jos tuotteen myyntihintaa nostetaan, kuinka paljon tulos paranee? Kuinka.
Y56 Luku 20 Yrityksen teoria: Kustannusten minimointi
TALOUSTIETO Kilpailu.
Yritykset ja yhteiskunta
Onko tahto vapaa?.
Likviditeettiriskit.
Mahdollisuuksia avautuu tästä – Pohjois-Savon rakennerahastoinfo
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
Markkinoinnin perusteet
Liiketoimintasuunnitelman esittely
Liiketoimintasuunnitelma
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Tavoite: tietää taloushallinnon roolin yrityksen toiminnassa
Esityksen transkriptio:

Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta Varian luku 22 & 23

Aiemmin olemme johtaneet yrityksen tuotantopäätöksen Edellisissä luvuissa olemme tarkastelleet yrityksen tuotantopäätöstä, ts. panosten optimaalista valintaa, yrityksen voiton maksimoinnin ja kustannusten minimoinnin kautta Olemme nähneet, että nämä kaksi lähestymistapaa tuottavat saman ratkaisun (nk. duaaliteoria) ja näin tuleekin olla, koska muuten yritys ei saisi maksimaalisia voittoja, jos se ei tuottaisi minimikustannuksillaan.

Lisäksi olemme tarkastelleet yrityksen kustannusfunktiota kuvaavien kustannuskäyrien käyttäytymistä Olemme nähneet, että tuotantopäätös ei ole mielivaltainen, vaan teknologiset rajoitteet (eli tuotantofunktio) vaikuttavat Ainoastaan tietyt tuotos-panos-kombinaatiot ovat teknologisesti mahdollisia Teknologiset rajoitteet puolestaan näyttäytyvät taloudellisina rajoitteina Siis kustannusfunktio ja sen ominaisuudet

Nyt yhdistämme edelliset tarkastelut määrittääksemme yrityksen tarjonnan Yritys tekee kaksi päätöstä: Paljonko tuottaa? Minkä hinnan pyytää? Yritys voi pyytää tuotannostaan minkä hinnan tahansa, mutta markkinat eivät välttämättä ole valmiita maksamaan yrityksen asettamaa mielivaltaista hintaa Kysyntäfunktio kertoo yrityksen pyytämän hinnan ja myydyn määrän välisen suhteen Markkinaympäristö puolestaan kertoo, kuinka yritykset reagoivat toisiinsa tehdessään hinnoittelu- ja tuotantopäätöksiä  Nähdään siis, että yrityksen tarjonta määräytyy kahden tekijän yhteisvaikutuksena: tuotetun määrän ja hinnan suhteesta. 

Täydellisen kilpailun vaikutus kysyntään Yksittäinen yritys ei voi tuotantopäätöksillään vaikuttaa markkinahintaan, eli yritykset ottavat markkinahinnan annettuna. Tarjontapäätös syntyy nyt seuraavasti: Markkinahinta on yritykselle annettu ja yritys tekee päätöksen vain tuotetusta määrästä ja myy tuotteensa markkinahinnalla tai ei myy ollenkaan

Yrityksen kohtaama kysyntäkäyrä kertoo minkä määrän yksittäinen yritys saisi kaupaksi tietyllä hinnalla Yrityksen kohtaama kysyntäkäyrä riippuu Kuluttajien käyttäytymisestä Kilpailevien yritysten käyttäytymisestä Täydellisessä kilpailussa yksittäisen yrityksen kohtaama kysyntäkäyrä on siis käytännössä tasainen suora markkinahinnan kohdalla.

Jos p > p* yritys ei myy mitään Jos p = p* yritys myy haluamansa määrän Jos p < p* yritys kohtaa kaiken kysynnän Markkinat kohtaavat kokonaisuutena laskevan kysyntäkäyrän: kuluttajien maksuhalukkuus muuttuu Markkinakysyntäkäyrä kertoo, kuinka paljon kaikki yritykset yhdessä saisivat kaupaksi tietyllä hinnalla

Yrityksen tarjontapäätös Nyt tiedämme, minkälaisen kysynnän yritys kohtaa Täydellisessä kilpailussa yrityksen kohtaama kysyntä on markkinahinta p Selvitettäväksi jää, kuinka paljon yritys on valmis tarjoamaan tällä hinnalla. Yritys on valmis tarjoamaan positiivisen määrän, jos seuraavat ehdot pätevät p = MC = c’(y) -c’’(y) < 0 AVC ≤ p Eritellään, mistä em. tarjonnan määrittävät ehdot juontuvat

1. Tarjonnan määrittävä ehto p = MC Ehto saadaan voiton maksimoinnin tuloksena: FOC. Voimme myös kirjoittaa ehdon myös muodossa: MR = MC, koska täydellisen kilpailun yritykselle markkinahinta p on samalla yrityksen rajatulo MR (siis tulonlisäys, jonka yritys saa myymällä yhden lisäyksikön) Tarjonta (= tuotanto) valitaan niin, että viimeiseksi tuotetun yksikön tuoma lisätulo eli rajatulo MR on yhtä suuri kuin viimeisen tuotetun yksikön rajakustannus MC.

2. Tarjonnan määrittävä ehto –c’’(y) < 0 Ehto saadaan voiton maksimoinnin toisen kertaluvun ehdosta SOC. SOC kertoo, että optimin välttämätön ehto määrittää maksimin Tieto c’’(y) > 0 seuraa kustannusfunktion ominaisuuksista: kustannukset kasvavat kiihtyvästi. Rajakustannukset ovat siis kasvavat optimissa Seuraava kuva havainnollistaa

y1 ei ole optimi, mutta y2 on: Yritys ei koskaan tuota MC-käyrän laskevalla osuudella, koska tällöin se pystyisi vielä kasvattamaan voittojaan tuottamalla enemmän -c’’(y) < 0 ei ole voimassa

3. Tarjonnan määrittävä ehto: AVC ≤ p Ehto johtuu kiinteistä kustannuksista F täytyy kattaa voitolla Muistetaan, että lyhyellä aikavälillä yritys ei voi poistua markkinoilta, koska sillä on kiinteitä tuotannontekijöitä Yritys voi kuitenkin valita tuotantomäärän nolla, jos sen voitot eivät kata edes kiinteitä kustannuksia: Tästä seuraa: eli Seuraa siis päätelmä: Ja siten positiivisen tuotannon 3. ehto: AVC ≤ p

Yrityksen tarjonta, kun kaikki kolme ehtoa ovat voimassa Muutoin: tarjonta on nolla 1. p = MC: ollaan siis MC-käyrällä 2. –c’’(y)<0 : ollaan siis MC-käyrän nousevalla osuudella 3. AVC ≤ p: ollaan siis AVC-käyrän yläpuolisella osuudella

Miten tilanne muuttuu pitkällä aikavälillä? Pitkällä aikavälillä yritys on vapaa optimoimaan myös kiinteän tuotannontekijänsä määrän Tästä seuraa, että pitkän aikavälin tarjontakäyrä on loivempi kuin lyhyen aikavälin Pitkän aikavälin tarjonta on lyhyen aikavälin tarjontaa joustavampi hinnan suhteen (ja siksi loivempi), koska yrityksellä on enemmän mahdollisuuksia sopeutua valitsemalla eri panoskombinaatioita Optimaalisella tuotannon tasolla y* pitkän ja lyhyen aikavälin tarjonta on sama, koska tasolla y* kiinteän panoksen määrä on kyseiselle tasolle optimaalinen k*

Pätevätkö positiivisen tarjonnan 3 ehtoa edelleen pitkällä aikavälillä? Vastaus on kyllä Pitkällä aikavälillä yrityksen voiton π on oltava positiivinen, koska muutoin yritys poistuisi markkinoilta: py - c(y) ≥ 0 Tästä saadaan: Eli pitkällä aikavälillä hinnan pitää olla ainakin keskimääräisen kustannuksen suuruinen Tämä on yhtäpitävä tulos lyhyen aikavälin tarkastelun kanssa Lyhyellä aikavälillä: p ≥ AVC Pitkällä aikavälillä kaikki kustannukset ovat muuttuvia, joten on sama asia sanoa, että hinnan tulee olla vähintään keskimääräisten kustannusten suuruinen: p ≥ AC

Yrityksen tarjonta voidaan ilmaista funktiona Tarjontafunktio ilmaisee yrityksen tarjoaman määrän y funktiona hinnasta p: y = y(p) Usein käyttökelpoisempi tapa on ilmoittaa ns. käänteinen tarjontafunktio, jossa hinta ilmaistaan funktiona määrästä: p = p(y)

Aktivoiva tehtävä 22.1 Yrityksen kustannusfunktio on Mikä on sen tarjontakäyrä? Vinkki: Yrityksen tarjontapäätöksen ehdot ovat p = MC -c’’(y) < 0 AVC ≤ p

Aktivoiva tehtävä 22.2 Yrityksen kustannusfunktio on Millä tuotannolla sen keskimääräiskustannukset AC minimoituvat?

Yhteenveto luvun keskeisistä asioista Yrityksen tarjontapäätökseen vaikuttaa kysyntä Täydellisessä kilpailussa yksittäisen yrityksen kohtaama kysyntä on markkinahinta Yritys päättää nyt, tuottaako se tällä markkinahinnalla vai ei Tuotantomäärä on positiivinen, jos kolme ehtoa pätee: Hinta (siis rajatulo) vastaa rajakustannusta Hinta on niin suuri, että rajakustannukset ovat kasvussa Hinta kattaa ainakin keskimääräiset muuttuvat kustannukset Tarjontakäyrä määräytyy näiden ehtojen avulla Tarjontafunktio ilmaistaan yleensä käänteisenä: p = p(y)