Terveys seurantatutkimus Seppo Koskinen ja työryhmä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Advertisements

Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Ulkoiluystäväksi iäkkäälle -toimintamalli. Lähtökohdat • Itsenäinen ja avustettu ulkoilu kuuluu laadukkaaseen vanhuuteen • Kaikki eivät kuitenkaan pääse.
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Kyläfoorumi Valtimolla
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Terveyden edistämisen määrärahat 2009
Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
Marttilan kunnan suunnitelma ikääntyneen väestön tueksi vuosille Ikäihmisten palveluiden tulevaisuuden visio Osallistava ja turvallinen kunta,
7 Terveyden tutkiminen.
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Terveytemme / Timo Koskela1 Terveytemme Tietoa väestön terveydestä alueittain ja väestöryhmittäin.
Terveytemme.fi / Timo Koskela1 Väestötutkimusten tulokset Terveytemme.fi -palvelussa ATH -koulutus Turussa
Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi 2005 Minna Viuhko Otus rs
Terveystieto 7.
Terveytemme.fi / Timo Koskela1 Terveytemme.fi Tietoa väestön terveydestä alueittain ja väestöryhmittäin.
MERTA - hyvät palvelut, hyvät käytännöt
Raittiuden trendit Alkoholi- ja huumetutkijain seuran Raittius liikkeessä –seminaari Heli Mustonen.
Terveys- ja hyvinvointi- vaikutusten arviointi Osatutkimus A THL - Seppo Koskinen, Riitta-Liisa Kokko ja projektiryhmä.
Terveempi Pohjois-Suomi- hanke ”Kainuun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpidekokonaisuus” Kainuun maakunta-kuntayhtymä Merja.
Terveys kansanterveysohjelma
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Seppo Koskinen, Tomi Mäkinen, Annamari Lundqvist ja työryhmä Terveys 2000/2011 Projektiryhmä
Seppo Koskinen, Tomi Mäkinen, Annamari Lundqvist ja työryhmä Terveys 2000/2011 Projektiryhmä
Täydentävä tiedonkeruu Projektiryhmä Annamari Lundqvist, Tomi Mäkinen, Seppo Koskinen et al.
Terveys seurantatutkimus Terveys tutkimus, v. 2000–2001 tehtiin suomalaista aikuisväestöä edustavalle hengen otokselle KTL:n,
Terveys tutkimus Seppo Koskinen ja työryhmä
Terveys 2000 –seurantatutkimus: fyysisen aktiivisuuden ja kunnon osatutkimus.
TE3 TERVEYDEN, TOTTUMUSTEN JA TOIMINTAKYVYN ARVIOINTI JA SEURANTA Hurtig
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Marina, Helsinki, Mitä väestötutkimukset kertovat toimintarajoitteista? Päivi Sainio ja Seppo Koskinen.
Vanhuspalvelulaki & laatusuositus Anne Nordblad Sosiaali- ja terveysministeriö.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Nuorten hyvinvoinnin indikaattorit Jenni Similä Suunnittelija.
TE 3 TERVEYS JA TUTKIMUS Perhon lukio Essi Rantala
Terveys tutkimus Seppo Koskinen ja työryhmä
Terveys seurantatutkimus Politiikat, joiden tarkoitus on vastata seuraaviin haasteisiin: –Väestön vanheneminen –Tautitaakan muutokset.
Kaikki hyvin työssä 2010? Kaiku-työhyvinvointipäivä Irma Väänänen-Tomppo.
Terveytemme.fi -sivusto. Seuraavat THL:n väestötutkimus- ja rekisteriaineistot hyödyntävät Terveytemme.fi-palvelua tärkeinpänä julkaisuvälineenä: Alueellinen.
Täydentävä tiedonkeruu Annamari Lundqvist
Terveytemme.fi -sivusto
HT Eero Laesterä – KTM Tuomas Hanhela – KTM Katja Pesonen
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn mittaaminen
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Kelan tules-kuntoutuksen toteutuminen kuntoutujan ja kuntoutuksen palveluntuottajan näkökulmista Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu toteuttaa tutkimuksen.
R6: IKÄNÄKÖKULMA - TUTKIMUSSUUNNITELMA
3. Terveystottumusten tutkiminen
Kenttätutkimus Miia ja Milla.
Työ käyntiin! LYHYESTI LAKIUUDISTUKSEN HAASTEISTA Hannu Sorvari STM
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
THL:n VTR-sisältötyöryhmän kokous
Lihavuus laskuun - Hyvinvointia ravinnosta ja liikunnasta
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 7. Vapaa-aika
Volitioprosessi, tahdon!
Sote-uudistuksen toimeenpano
SUOMALAISTEN ENERGIA-ASENTEET 2018
SUOMALAISTEN ENERGIA-ASENTEET 2018
Yhteinen keittiö -hanke
Indikaattorit – mitä ne kertovat vaikuttavuudesta?
Hyvät käytännöt pysyvään käyttöön Tavoitteet:
Tukea työhön paluuseen tai työssä jaksamiseen
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Terveys seurantatutkimus Seppo Koskinen ja työryhmä

Terveys tutkimus, v. 2000–2001 tehtiin suomalaista aikuisväestöä edustavalle hengen otokselle KTL:n, Stakesin, TTL:n, STM:n, Kelan, ETK:n ym. yhteistyönä sisälsi monipuolisen haastattelun, terveystarkastuksen, kyselyjä ja rekisteriseurannan tuotti erittäin runsaasti uutta tietoa, jota on tarvittu ja käytetty sosiaaliturvan, hyvinvointipolitiikan ja erilaisten toimenpiteiden suunnitteluun ja arviointiin, esim. seuraavista aiheista: –Väestön toiminta- ja työkyky –Väestön mielenterveys –Tuki- ja liikuntaelimistön terveys –Suun terveys –Terveyden ja toimintakyvyn muutokset → ja niiden syyt –Palvelujen ja etuuksien tarve ja sen tyydyttyminen –Väestöryhmien väliset erot, niiden muutokset ja syyt näitä tietoja ei saada esim. rekistereistä tai postikyselyillä rahoitus –noin 2/3: Kansanterveyslaitoksen vuosien aikana tähän varaamat varat –noin 1/3: Kela, ETK, Keva ym.

Yhteiskuntapolitiikan keskeisiin haasteisiin vastaaminen edellyttää päteviä tietoja, esim. –Kuinka paljon kasvavan iäkkään väestön palvelutarve suurenee? –Miten palvelutarpeen kasvua voidaan vähentää? –Miten ikääntyvän työvoiman työkyky muuttuu? –Miten ikääntyvien työkykyä ja työhön osallistumista voidaan tukea? –Entä mitkä tekijät edistävät nuorten työelämään siirtymistä? –Miten voidaan kaventaa väestöryhmien terveys- ja hyvinvointieroja ja samalla oleellisesti kohentaa koko väestön hyvinvointia? –Millä keinoin voidaan hillitä terveys- ja sosiaaliturvan menojen kasvua tinkimättä väestön hyvinvoinnista? 10 vuotta sitten kootut tiedot eivät kuvaa nykytilaa Tietoon perustuva päätöksenteko edellyttää tuoreita tietoja, joita voidaan saada ainoastaan laajaan väestöä edustavaan otokseen suunnatun monipuolisen väestötutkimuksen avulla Miksi tarvitaan uutta tutkimusta?

Tutkimus tuottaa päteviä tietoja terveys- ja sosiaalipolitiikan suunnittelua ja arviointia varten a)ajankohtaisen kuvan väestön terveydestä ja hyvinvoinnista JA b)seuranta-asetelmaan perustuvaa tietoa muutettavissa olevista terveyden ja hyvinvoinnin määrittäjistä, joihin pitäisi vaikuttaa kansallisesti ainutlaatuiset tiedot siitä, mihin tekijöihin puuttumalla voidaan parantaa väestön työ- ja toimintakykyä, pidentää työuria ja vähentää iäkkäiden hoivan tarvetta lähtökohtia ja viitetietoja kuntien ja alueiden suunnitteluun Tavoitteet 1

Tutkimuksessa arvioidaan erityisesti: väestön terveyden, työ- ja toimintakyvyn ja hyvinvoinnin kehitystä (1980 → 2011) ja kehitysnäkymiä (2011 → 2040) sekä niihin vaikuttavia tekijöitä vertaamalla tuloksia mm. Terveys 2000 ja Mini-Suomi -tutkimusten tuloksiin terveys- ja hyvinvointiongelmien ilmaantuvuutta (2000 → 2011) ja niiden vaikutettavissa olevia syytekijöitä ja ehkäisymahdollisuuksia yksilötason seuranta-asetelmaa hyödyntäen väestöryhmittäisiä eroja terveydessä, työ- ja toimintakyvyssä ja hyvinvoinnissa sekä näiden erojen kaventamismahdollisuuksia palvelujen tyydyttynyttä ja tyydyttymätöntä tarvetta sekä ja niiden kehitysnäkymiä väestön ikääntyessä Tavoitteet 2

Suomen aikuisväestöä edustava iso otos (ml. laitoksissa asuvat): –Terveys otokseen kuuluneet henkilöt n (ikä 29+, tutkittu myös vuonna 2000) –Mini-Suomi-tutkimuksen seurantaan 2001 kutsutut n. 600 (ikä 60+, tutkittu myös vuosina1980 ja 2001) –Uusi nuorten aikuisten kohorttin (ikä 18–28) yhteensä n (ikä 18+) Otos: ketkä kutsutaan tutkimukseen

Terveys ja Mini-Suomi-uusintatutkimusten otoksille ( = henkilöä, jotka tutkittu jo aiemmin) Kenttätutkimus (haastatteluja ja mittauksia) –Kesto n. 3 tuntia –5 kenttäryhmää, kussakin >12 kenttätutkijaa Itse täytettävät kyselyt –20 sivua (tutkittava saa etukäteen postitse ja tuo täytettynä kenttätutkimukseen) –20 sivua (tutkittava saa kenttätutkimuksessa lomakkeet ja palautuskuoren) Käyntejä kotona ja laitoksissa (10–15 %:lle otoksesta) Nuorten aikuisten otokselle (1500 henkilöä, joita ei ole tutkittu aiemmin) –Postikysely + nettivastausmahdollisuus Alaotoksille erillisrahoitettuja lisätutkimuksia, mm. –Liikunta-aktiivisuus ja kunto (UKK) –Courage (3000 henkilöä) –Verenpaineen kotimittaus: 10 v. sitten tutkitut uudelleen Tietojen keruu vuosina

Haastattelu Mittauksia Toiminta- kyky- mittaus 15 Loppu- haastattelu 15 Kotikäynnit Näyt- teet Mielen- terveys- haastattelu 15 Mittaukset: Verenpaine*2 ja syke Paino vyötärön ympärys Verinäytteet Bioimpedanssi? Lepo-EKG?? Suun terveys?? TOKY-mittaukset Kaukonäkö Supistettu tasapaino Kävelynopeus Puristusvoima Kognitiivinen testi Niveltoiminta?? Tuoliltanousu?? Suun terveys 15 Haastattelu Haastattelu: Taustatiedot Terveys Terveyspalvelut Elintavat Elinympäristö Toimintakyky Työ ja työkyky Elämänlaatu 45 Ilmoittautumi nen suostumus, mittauksia Liikunta alaotos Liikunta-alaotos 15 m kävelytesti Kiihtyvyysanturi 15 Välipala Tutkittavia / päivä Tavallinen päivä 24 Lähtöpäivä 12 Saapumispäivä 12 Kenttätutkimuksen sisältö ja kulku 15

Menoarvio Kenttätutkimus (1000 €) - kenttätutkijoiden palkat kenttätutkijoiden matkat, majoitus, päivärahat laitteet, kuljetukset, vuokrat ym koordinaatio, tuki ym labra 120 Yhteensä 3 300

Menot kentällä 5 ryhmää à 12 henkilöä; 60 kenttätutkijaa, joista 5 kenttäryhmän vastaavaa hoitajaa työskentelee 5 kk, 45 kenttätutkijaa työskentelee 5 kk ja 10 kotikäyntihoitajaa työskentelee 6 kk; palkka 2 700/kk * 1,3 = 3510 €/kk (5 * 5 * 3510) + (45 * 5 * 3510) + (10 * 6 * 3510) = €) Palkat € Päivärahat € Siirtymämatkat + kuljetukset € Majoitukset € Mittauslaitteet € Mikrot ym. (80 kpl) € Tilavuokrat € Muut (lomakkeet, tarvikkeet, välipalat ym.) € Yhteensä €

Menot THL:n koordinaatiokeskuksessa suunnittelu ja koordinaatio tarvikelogistiikka ja -huolto atk-suunnittelu ja -tuki koulutus laadunvalvonta (ml. auditointimatkat kentälle) näyte- ja sähköisten aineistojen vastaanotto ja tarkistus ja korjaus ym. VETO-osastolla 200 henkilötyökk (joista 110 htkk budjettipalkalla ja 90 htkk kohdennetulla erillisrahoituksella) vuonna 2011 = € Matkat + tarvikkeet + laitteet = € Laboratoriokulut (ilman työpanosta) n € Yhteensä €

Rahoitus kenttätyöhön 2011–2012 Varmat ulkopuoliset Kela ETK Finanssialan keskusliitto Suomen Akatemia Työsuojelurahasto Säätiöt n THL - tiedonkeruumääräraha VETOn perusbudjetti muut osastot > Yhteensä > Hammaslääkärijärjestöt > STM “jotakin” Yhteensä > n ? Neuvottelussa olevat ulkopuoliset + TTL > ? Sydänliitto n ? Valio, Fazer (välipalatarjoilu)

Aikataulu 1: valmistelu esitutkimus huhtikuun alussa 2011 tutkimussisältö ja prosessi pilotin kokemusten perusteella lopulliseen muotoon toukokuussa 2011 kenttätutkijoiden koulutus viikoilla 30 – 31 eli – Harjoittelu: viikko 32 eli 8.8.– varsinaiseen otokseen kuulumattomilla vapaaehtoisilla (mm. mediaväki, alueiden sote-ihmisiä ym.)

Aikataulu 2: kenttävaihe varsinainen tiedonkeruu viidellä kenttäryhmällä viikoilla 33 – 50 eli – yhteensä 18 viikkoa perustuu laskelmaan: –8 800 henkilön otos (kun nuorille aikuisille tehdään vain postikysely) –yhden kenttäryhmän kutsulistalla on normaalipäivänä 24 henkilöä 24 * 15min = 6 tuntia + 1 tunti taukoja + 0,5 tuntia työpäivän alku- ja loppurutiineihin = 7,5 tunnin työpäivä –viidellä kenttäryhmällä siis 120 henkilöä/päivä –täysiä tutkimuspäiviä on näin ollen / 120 eli 73 työpäivää –kenttäryhmien muuttoihin kuluu 15 päivää –laatupäiviä ei järjestetä lainkaan –kadon paikkauspäiviä 2 –kenttätyön kokonaiskesto on = 90 päivää = 18 viikkoa kotikäyntejä vielä kuukauden ajan tammikuun loppuun 2012 saakka niiden luo, jotka eivät saapuneet tutkimuspaikalle mutta suostuvat kotikäyntiin

Tiedonkeruun toteutusvaihtoehtojen vertailu 1/2 Perusvaihtoehto oli rakennettu Terveys tutkimuksen kokemusten nojalla karsien perustutkimuksen sisällöstä kaikki se, joka ei ole aivan välttämätöntä, kuten –n. 1/3 haastattelutiedoista –n. 1/3 itse täytettävien kyselyjen kysymyksistä –kuulontutkimus –reaktionopeuden tutkimus –tasapainon voimalevytutkimus –lääkärintutkimus –osa mielenterveyshaastattelusta Edellä esitellyssä supistetussa vaihtoehdossa on lisäksi karsittu hyvinvointipolitiikan tietoperustan kannalta arvokkaita osia niin paljon, että kustannusarvio vastaa tällä hetkellä tiedossa olevaa rahoitusta

Tiedonkeruun toteutusvaihtoehtojen vertailu 2/2 Supistetussa vaihtoehdossa karsittuja sisältöjä ovat mm. 1.Nuorten aikuisten haastattelu ja terveystarkastus kokonaisuudessaan sekä merkittävä osa kyselytiedoista 2.Haastattelutiedoista vielä neljäsosa lisää (28+ ikäryhmässä) 3.Suositusten mukaisten 3 verenpainemittauksen asemesta 2 4.Ekg? 5.Kehon koostumuksen mittaus (bioimpedanssi)? 6.Hengitysfunktiomittaus (PEF) 7.Huomattava osa laboratoriotutkimuksista 8.Hammaslääkäri-hoitaja -työpari korvattu hammaslääkärillä 9.Toimintakykymittaukset vähennetty puoleen (lähinäkö, tuolilta nousunopeus ja/tai niveltoimintatutkimus ja suuri osa kognitiivisen toimintakyvyn testeistä) 10.Laadunvarmistustoimia on olennaisesti karsittu

Päätelmiä 1/2 Terveys tutkimus tuotti erittäin runsaasti tietoa, jota on tarvittu ja käytetty sosiaaliturvan, hyvinvointipolitiikan ja erilaisten toimenpiteiden suunnitteluun ja arviointiin, esim. –Väestön toiminta- ja työkyky –Väestön mielenterveys –Tuki- ja liikuntaelimistön terveys –Suun terveys –Terveyden ja toimintakyvyn muutokset → ja niiden syyt –Palvelujen ja etuuksien tarve ja sen tyydyttyminen –Väestöryhmien väliset erot, niiden muutokset ja syyt Tällaista tietoa ei saada esim. rekistereistä tai postikyselyillä 10 vuotta sitten kootut tiedot eivät kuvaa nykytilaa Tietoon perustuva päätöksenteko edellyttää tuoreita tietoja, joita voidaan saada ainoastaan laajaan väestöä edustavaan otokseen suunnatun monipuolisen väestötutkimuksen avulla

Päätelmiä 2/2 Terveys seurantatutkimus –Paikkaa merkittäviä aukkoja hyvinvointipolitiikan tietopohjassa –On toinen tiedonkeruuvaihe harvakseen (esim. n. 10 v. välein) toteutettavista täydentyvän kohortin seurannoista, jotka tuottavat Ajantasaisen monipuolisen kuvan väestön terveydestä ja hyvinvoinnista tuottaen monia sellaisia tärkeitä tietoja, joita ei muilla keinoin saada Yksilötason seuranta-asetelmaan perustuvan mahdollisuuden arvioida, mihin vaikutettavissa oleviin hyvinvoinnin ja tervey- den määrittäjiin on erityisen hyödyllistä kohdistaa toimia, joilla väestön hyvinvointia ja terveyttä saadaan kohennettua –On tärkeää toteuttaa sisällöltään niin laajana kuin voimavarat suinkin antavat mahdollisuuden, jotta tehtävän investoinnin vaikuttavuus ja kustannusvaikuttavuus ovat mahdollisimman hyvät