SENSORISEN- INTEGRAATION HÄIRIÖ PETRA SUONIO 2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tanssi edistää kommunikointia sosiaalisuutta body-imagen hahmottamista
Advertisements

Aggressiokasvatusta Luento nro 3. Oppitunti nuoremmille.
Kasvaako pääni, kun opin?
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Ei-kielelliset oppimisvaikeudet
Virtuaaliympäristöt Virtuaalitodellisuuden hyödyt
Havaintomotoriset taidot pelinluvun perustana
OHJAAMINEN.
PSV Pidä rakkaus sydämessäsi. Elämä ilman sitä on kuin auringoton puutarha kukkien kuihduttua.   Oscar Wilde Anne Rongas.
LAZARUKSEN TUNNETEORIA
Aivovamma – arkielämän ankeuttaja(ko)?
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Riippuvuus tupakoinnista
Lapsen toiminnallisen näön tutkiminen
Sensorinen integraatio
Tiedonkäsittelyn biologinen perusta
Oppimisorientaatioita
Sensorinen integraatio
Riippuvuus tupakoinnista
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Matti, Atte, Olli ja Jasmin
Proprioseptio Ryhmä 16 Janne Halttunen Jussi Rytkönen.
16. Aistit.
Temperamentti. Temperamentti Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Persoonallisuuden.
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
Stressin kahdet kasvot. Stressi … f - p - s oireina ilmenevä häiriötila, joka johtuu yksilön kokemuksesta, ettei hän kykene selviytymään häneen kohdistuvista.
Petra Suonio 2012 Autismi Petra Suonio. Petra Suonio 2012 Autismi Neurobiologinen aivojen toiminnan häiriöstä johtuva tila, joka näkyy käyttäytymisessä.
Mieli voi sairastua, niin kuin kehokin Erilaisia mielenterveysongelmia voi esiintyä kaiken ikäisillä Tilapäinen oire saattaa olla terveen mielen reaktio.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Alkutoiminta Kotitehtävän läpikäyminen Luento: Vuorovaikutus = itseilmaisua ja sanatonta viestintää Sanattoman viestinnän.
Ergonomia Istuma- ja näyttöpäätetyö. Mitä on ergonomia? Ergonomian avulla työnteko on helpompaa. Ergonomiaan liittyvät: – oikeat työskentelyasennot.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Stressi ja sen hallinta. Mitkä asiat aiheuttavat stressiä? Voiko stressiä hallita? Miten?
Vestibulaarinen aistijärjestelmä Tiedostamaton tunne kehon asennosta: tasapaino ja liike liikkuminen ilman, että kaadumme kävely pyöräily jopa istuminen.
 Koulussa oli liikunta- ja rentoutumistila, jota kutsuttiin ”pommariksi”. Ankea ja virikkeetön huone muuttui projektin edetessä aisteja stimuloivaksi.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Petra Suonio  MISTÄ NÄKÖKULMASTA ARVIOIT LAPSEN KEHITYKSEN PULMIA?PIDÄTKÖ NIITÄ ENSISIJAISESTI VAIKEUKSINA VAI LAPSEN OMINAISUUKSINA?
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Kaikki aistit käyttöön.. Petra Suonio Viriketoiminnasta Ilo ja hetkeen heittäytyminen Vuorovaikutus oleellista Virikemateriaalia voi yleensä soveltaa.
Mitä turvataidot ovat? Taitoa pitää huolta itsestä ja omasta turvallisuudesta. Taitoa toimia itseä suojelevalla tavalla uhkaavissa tilanteissa. TURVATAIDOT,
Mielenterveyden häiriöt
Aistit.
II Luonnonuskonnot Pyhä, mana ja tabu
AISTIT Aistinelimissä ärsykkeisiin reagoivia reseptorisoluja (aistisolut), joissa fysikaaliset ja kemialliset ärsykkeet aikaansaavat impulsseja => impulssi.
Motorinen kehittyminen
Uni, lepo ja rentoutuminen
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot
Kohti hyvää kuntoa Kpl 30.
Pääkipu Pääkipua ilmenee kaikilla ihmisillä jossain vaiheessa elämää ja se on hyvin yksilöllistä. Päänkivun syitä ja muotoja on erilaisia. Yleisimmät.
Millainen oppija sinä olet?
Jesper, Jessica ja Taneli
9. Oppimisen psykologinen perusta
Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla
6. Havaitseminen.
10. Ajattelu.
4. Aivojen rakenne ja toiminta
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
IHMISEN KASVU JA KEHITYS
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Opintopsykologi Katja Hietanen
Stressin kahdet kasvot
Liikkettä fasilitoivat tekijät
Tuotantoeläinten häiriökäyttäytymisen ehkäisy sikatiloilla
Esityksen transkriptio:

SENSORISEN- INTEGRAATION HÄIRIÖ PETRA SUONIO 2012

AISTITOIMINTOJEN MERKITYS ARJESSA AISTIMME ANTAVAT MEILLE TIETOA, JOTTA PYSTYMME TOIMIMAAN AISTIMME KERTOVAT MEILLE VAARALLISET - TURVALLISET TILANTEET AISTITIEDON TULISI OLLA JÄSENTYNYTTÄ IHMISEN TOIMINTAA OHJAA SAMANAIKAISESTI MONI AISTIKANAVA

ASENTOTUNTO, LIIKE JA TASAPAINOAISTI USEIN TIEDOSTAMAT- TOMIA EI HALLITTAVIA HAJU, MAKU, NÄKÖ, KUULO TIETOISIA JA HALLITTA- VAMPIA

KYKY JÄSENTÄÄ AISTI- INFORMAATIOTA KÄYTTÖÄ VARTEN KESKUSHERMOSTOSSA TAPAHTUVA PROSESSI (NEURONIT, SELKÄYDIN JA AIVOT) MITÄ ON SENSORINEN INTEGRAATIO?

HYVÄ SI mahdollistaa kognitiivisten ja hahmotuksellisten taitojen kehityksen lapsen ja vanhempien välisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen syntymisen Sosiaalisen kehityksen Itsesäätelykyvyn oppimisen

SI- PROSESSI 1.Tulemme tietoiseksi aistimuksesta ensi kertaa 2.Valitsemme tietotulvasta meille tärkeät aistimukset ja säätelemme niitä 3.Tulkitsemme tietoa, pitääkö reagoida vai ei 4.Valinta fyysisen, emotionaalisen tai kognitiivisen reaktion välillä 5.Reagointi motorisella, kognitiivisella tai emotionaalisella tavalla

Jokaisella lapsella on sisäinen tarve saada aistimuksia. Alle kouluikäinen oppii paljon liikkuen, tutkien, tehden ja kokien. Aina kolmeen ikävuoteen saakka lapsi oppii eniten lähiaistien avulla haistaen, maistaen, kosketellen, tutkien, liikkuen ja liikutellen

Kykenemättömyyttä käsitellä aistien kautta saatua tietoa riittävän hyvin Keskushermoston toimintahäiriö, missä aivot eivät kykene analysoimaan, jäsentämään ja yhdistämään eli integroimaan aisteilta saamiamme viestejä, ts. ihminen ei pysty reagoimaan aistitietoon mielekkäästi ja johdonmukaisesti MIKÄ ON SI-HÄIRIÖ?

Tyypillisiä piirteitä Lapsi reagoi aistiärsykkeisiin epätyypillisesti Epävarmuus kehonasennosta Motorisen suunnittelun heikkous Koordinaatiohaasteet Häiriintyminen helposti Vireystilan vaihtelut tai epätyypillisyys

Aistitiedon käsittelyn ongelmat Toinen sana sensorisen integraation häiriölle Aistisäätelyhäiriöt – Ylireagointi Matala neurologinen kynnys Välttelevä ja vetäytyvä käytös – Alireagointi Korkea neurologinen kynnys Aistiärsykkeiden hakeminen – Aistihakuisuus Yli- ja alireagoinnin yhdistelmä

Aistitiedon käsittelyn ongelmat Aistipohjaiset motoriset häiriöt – Dyspraksia = motorisen suunnittelun vaikeus – Asennonhallinnan haasteet – Suun alueen dyspraksia Aistimusten erottelun ongelmat – Kuuloaisti – Näköaisti – Haju- ja makuaisti

SYYTAUSTA syyt ovat epävarmat, mutta oletetaan, että perimä, raskauden aikaiset myrkytykset, keskosuus, synnytysvaikeudet ja syntymän jälkeiset olosuhteet voivat olla altistamassa häiriölle

SI JA MUUT HÄIRIÖT Voi olla vaikea erottaa, onko lapsella SI tai joku muu häiriö SI voi liittyä myös muihin häiriöihin, kuten ADD/ADHD, Asperger, autismi, SLI, kehitysvamma ym

TAKTIILINEN AISTI ELI TUNTOAISTIJÄRJESTELMÄ Koko ihomme alueella Paine, tärinä, liike, lämpötila, kipu, kosketus Suojaava/puolustava järjestelmä- Erotteleva järjestelmä Tarvitaan jatkuvasti Motoriseen ohjailuun Kehonhahmotukseen Turvallisuuden tunteen saavuttamiseen Sosiaalisten taitojen kehittymiseen

Tuntoaistimusten yliherkkä reagointi esimerkkejä Kielteinen suhtautuminen kosketukseen Kosketetun kohdan hankaaminen Takaapäin lähestyminen herättää voimakkaan reaktion Naarmuihin voimakkaasti reagointi Normaalit tuntoaistimukset voivat tuntua kivuliailta Tiettyjen kankaiden, materiaalien välttäminen Uusien vaatteiden, sukkien, kaulusten, vöiden, hattujen vastustelu

..jatkuu Pesutilanteet hankalia ” Sottaavat” askartelutoiminnot epämiellyttäviä Epätavallinen siisteys Valikoiva syöminen ”vastakarvaan” silittäminen tuntuu epämiellyttävältä

Tuntoaistimusten heikko reagointi esimerkkejä Ei huomioi normaalia kosketusta Ei huomaa kasvoilla olevaa likaa Reagoi vähän naarmuihin Saattaa satuttaa toista vahingossa Ei huomaa tiputtaneensa esineen maahan

Tuntoaistimusten heikko erottelu Näyttää siltä, kuin henkilö ei tuntisi omia käsiään Ei kykene katsomatta erottamaan, mihin ruumiinosaan kosketetaan Pimeän pelko Pukeutuminen epätarkkaa Uusien esineiden koskettamisen välttely

Taktiilisen aistijärjestelmän harjaannuttaminen esim. Peseytymisessä erilaiset saippuat, pesulaput, rasvaukset, Hieronnat Tiskaaminen, leipominen Eläimet Paljain jaloin kävely Silittelyt Majaleikit Tunnustelulaatikot Keholeikit Askartelu Uiminen Mattoon kääriytymiset

VESTIBULAARIJÄRJESTELMÄ ELI TASAPAINO-JA LIIKEAISTIJÄRJESTELMÄ KERTOO MISSÄ ASENNOSSA OLEMME RESEPTORIT SIJAITSEVAT SISÄKORVASSA KESKEINEN IHMISEN AISTIJÄRJESTELMISTÄ

TASAPAINO-JA LIIKEAISTIJÄRJESTELMÄN yliherkkä reagointi esim. Ei pidä liikkuvista toiminnoista, kuten keinuminen, pyöriminen, liukuminen On varovainen, liikkuu hitaasti Tuntee olonsa hyvin epämukavaksi hississä, liukuportaissa sekä kärsii matka- ja liikepahoinvoinnista Vaatii fyysistä tukea

YLIHERKKÄ REAGOINTI KEHON JA PÄÄN ASENNON MUUTOKSIIN Voimakas pelko kaatumisesta Korkeiden paikkojen pelko Pelko kiipeämistä ja laskeutumista kohtaan Epävarma tunne, jos pää on kallellaan, ylösalaisin tai kenossa

TASAPAINO- JA LIIKEAISTIJÄRJESTELMÄN heikko reagointi esimerkkejä Tarvitsee jatkuvaa liikettä kyetäkseen toimimaan Pään pyöritys, keinuminen, hyppiminen Voimakkaiden liikekokemusten hakeminen ei mene herkästi pyörälle päästään

Tasapaino- ja liikeaistijärjestelmän harjaannuttaminen Keinuminen Riippukeinu Keinutuoli Trampoliini Tasapainoilu Kieriminen ja pyöriminen

ASENTOTUNTO LIHAKSISTA JA NIVELISTÄ TULEVAT AISTIMUKSET, JOTKA VÄLITTÄVÄT TIETOA KEHON ASENNOSTA JA LIIKKEIDEN SUUNNITTELUSTA TOIMINTA SUURELTA OSIN AUTOMAATTISTA TEHTÄVÄNÄ KEHONHAHMOTUKSEN TEHOSTAMINEN JA MOTORIIKAN HALLINTA

HEIKKO REAGOINTI ASENTOTUNTOAISTIMUKSIIN esim. Törmäily Tömistely Kantapäiden potkimista lattiaan Seinän hakkaaminen Käsien hankaus, pureminen, naksuttelu Pitää tiukasta syliotteesta ja peittelystä Tykkää kireistä vaatteista Vaatteiden yms. tavaroiden pureskelu

Asentotuntoaistimusten harjaannuttaminen esim. Painavien tavaroiden kantaminen Työntämis- ja vetämisleikit Käsillä roikkuminen Keilaus, seinäkiipeily Painiminen Säkkituoli Paksut ja painavat peitot

MYÖS MUISSA AISTEISSA VOI ESIINTYÄ YLI-TAI ALIHERKKYYKSIÄ NÄKÖ KUULO MAKU HAJU

HUOM! Psykologisia ongelmia saattaa kehittyä, jos oireiden alla piilevää SI-häiriötä ei havaita ja hoideta varhaisessa vaiheessa Kykenemättömyys käsitellä fyysisiä, sosiaalisia ja tunne-elämän haasteita ilmenee usein jo vuoden iässä ja silloin sitä voidaan alkaa hoitaa

ALIVIREISYYTTÄ KOHOTTAVIA ASIOITA REIPAS MUSIIKKI ULKOILU PIENI HENKILÖKOHTAINEN HUOMIO MOTIVOIVA TEHTÄVÄ VALOT TYÖTEHTÄVÄN VAIHTAMINEN RYTMIN MUUTOS LEPO VÄLIPALAT TUOKSUT PALLOTYYNY ASENNON VAIHTAMINEN RUMPU, KÄSIEN TAPUTUS KEHON LÄPSYTTELY HARJAUS, NIVELPAINELUT TUKEMINEN VIREYSTILA ÄRSYKKEITÄ LISÄTTÄVÄ

YLIVIREYTTÄ LASKEVIA KEINOJA PAINOPEITTO PALLOPEITTO ULKOILU FYYSINEN TOIMINTA RAUHOITTAVA MUSIIKKI HIERONTA TUOKSUT (ETEERISET ÖLJYT) TUKEMINEN VIREYSTILA TÄRKEÄÄ YMMÄRTÄÄ KÄYTTÄYTYMISEN SYY TOTUTTAMINEN

PAINOPEITTO PALLOPEITTO ULKOILU FYYSINEN TOIMINTA HIERONTA NIVELPAINELUT HARJAUKSET AISTIHUONEET LISÄTÄÄN ARJEN RUTIINIEN YHTEYTEEN AISTIMUKSIA TUKEMINEN JOS HENKILÖ ETSII AISTIMUKSIA

Erityiset aistiympäristöt tukemisessa Huom! Materiaalit ja tilat eivät ole sinällään aistielämyksiä, vaan tarvitaan yhdessä toimimista ja kokemusten jakamista SNOEZELEN HUONE MULTISENSORINEN HUONE

TYYPILLISTÄ JOKIN TYYLEISTÄ VOI OLLA KOROSTUNUT TIETYISSÄ TILANTEISSA JA TIETTYYN VUOROKAUDEN AIKAAN HENKILÖ VOI HAKEA AISTIÄRSYKKEITÄ, MUTTA VOI OLLA SAMANAIKASESTI HERKKÄ ÄRSYKKEILLE

LÄHTEET Kranowitz, c. Tahatonta tohellusta. Sensorisen integraation häiriö lapsen arkielämässä Karhula Maarit Luentomateriaalit. (toimintaterapeutti ja TtM) sensorisen integraation terapian yhdistys