AIKUISUUS PS2 LAJM
TEHTÄVÄ Milloin ihminen on aikuinen? – (1) Juridinen näkökulma – (2) Biologinen näkökulma – (3) Psykologinen näkökulma Kierrä luokassa ja kirjaa paperille oma näkemyksesi aikuisuuden saavuttamisesta
Milloin ihminen on aikuinen (1) Juridinen näkökulma – 18-vuotias on taloudellisesti ja oikeudellisesti täysivaltainen (2) Biologinen näkökulma – sukukypsyyden saavuttaminen (3) Psykologinen näkökulma – aikuisuuden kehitystehtävien omaksuminen: itsenäistyminen, opiskelu, työ, parisuhde, perhe
TEHTÄVÄ Rakenna aikajana Daniel Levinsonin (1920–1994) teoriasta: – millaisiin vaiheisiin ja siirtymiin Levinson jakaa aikuisuuden? – mitkä ovat kunkin vaiheen ja siirtymän keskeiset sisällöt?
TEHTÄVÄ Täydennä opettajan jakama tehtävämoniste Jean Piaget’n teorian viidennestä vaiheesta kirjan sivujen 146–147 avulla
KITEYTYNYT ÄLYKKYYS vaatii yleistietoa ja kokemusta yhteydessä koulutuksen määrään ilmenee parhaiten tietopohjaisissa tehtävissä lisääntyy iän myötä JOUSTAVA ÄLYKKYYS nopea ja tehokas ongelmanratkaisukyky hyvä työmuisti heikkenee hermoverkkojen toiminnan hidastuessa
Ajattelun haasteet aikuisuudessa Työtehtävien muutokset ja mielekkyys Nopea työtahti Kiireinen elämäntahti Stressi Unenpuute
TEHTÄVÄ Rakentakaa ryhmissä mininäytelmä jostain aikuisuuden sosiaalisesta ulottuvuudesta – (1) Läheisyys ja parisuhde (151–155) – (2) Perhe ja vanhemmuus (155–158) – (3) Avioero (158–159) – (4) Työ (159–162)
Kuvalähteet 51,00.html 2/psychodynamics-theories-of-personality- development/ practical/ 850/Reduce-working-week-to-30-hours-say- economists.html