AIKUISUUS PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Milloin ihminen on aikuinen? – (1) Juridinen näkökulma – (2) Biologinen näkökulma – (3) Psykologinen näkökulma Kierrä luokassa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
Advertisements

Psykologinen kehitys aikuisiässä
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Aikuisuus.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Ikääntyminen ja vanhuus
EGradu ja Oodi Opintohallinnon palvelut ja Oodi-tuki Katja Pura.
Turun esi- ja perusopetuksessa
8 -luokan biologian maasto-opiskelua
Ajatuksia oppimisesta
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
AIKUINEN OPPIJA.
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Aikuisen hoitotyö Anitta Koistinen TtM.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
VANHA TESTAMENTTI UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Lue oppikirjan sivut 104–106 Poimi Jaakobin ja Raakelin tarinasta nykyihmiselle (a) tutut ja (b) vieraat piirteet.
VARHAISLAPSUUS JA LEIKKI-IKÄ
YHTEISÖLLISYYS USKONNOSSA UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä uskonnollisia yhteisöjä muistat? Luokittele mainitut yhteisöt kirjan sivujen 42–45 tietojen avulla –
USKONNON MÄÄRITTELEMINEN UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Tee oma määritelmä uskonnosta Yritä vastata omin sanoin kysymykseen: ”mitä uskonto on?”
JOHDATUS RAAMATTUTUTKIMUKSEEN UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Opettaja jakaa luokan viiteen ryhmään Jokaisen ryhmän tulee muistella ilman apuvälineitä tehtävän mukaisia.
KESKIAJAN KRISTILLISYYS UE2 LAJM. TEHTÄVÄ Lue kirjan sivut 38–41 ja merkkaa opettajan jakamaan karttaan nuolin ja vuosiluvuin alueet, joille kristinusko.
UUSI TESTAMENTTI UE1 LAJM. Uuden testamentin maailma.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
ORTODOKSINEN KIRKKO PS2 LAJM. Sana ortodoksi Orthos (kr.) = oikea Doksos (kr.) = oppi Seitsemän ekumeenista konsiilia vuosien 325– 757 välillä määritteli.
KRISTILLINEN LÄHETYSTYÖ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Oletko sinä kohdannut Suomessa toimivia erilaisten ryhmien lähetystyön tekijöitä? Kuinka suhtaudut muiden uskontojen.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
Kroppasuhde, mielihyvä ja riippuvuus Kirjan sivut
E LÄMÄNKAAREN PSYKOLOGIAA Hurtig T EHTÄVÄ aikuisuus Mitä aikuisuus mielestäsi on ja mitä siihen liittyy? Voit luoda omia käsitekarttoja myös.
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
11. Kehitys aikuisuudessa (s. 156–165)
1. Tietoinen tiedonkäsittely
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
VARHAISLAPSUUS JA LEIKKI-IKÄ
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Tervetuloa vanhempainiltaan!
AINEELLISUUS USKONNOISSA
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
VANHUUS PS2 LAJM.
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
elämänkulku = yksilön elämä syntymästä kuolemaan
Mielenterveys PS5 LAJM.
PS3S Ihmisen tiedonkäsittelyn perusteet
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
5 MUISTI PS3 LAJM.
RYHMÄN NIMI? MITÄ RYHMÄ TEKEE? MISSÄ ? MILLOIN? YHTEYSTIEDOT ?
Tasaiset vaiheet ja siirtymät
USKONTO JA KULTTUURI UE1 LAJM.
NEPSY-OIREYHTYMÄ JA NUORUUS
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Aikuisen Ajattelu.
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
4 TARKKAAVAISUUS PS3 LAJM.
NUORUUS PS2 LAJM.
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
OPIT UE1 LAJM.
RAAMATUN TULKINTA UE1 LAJM.
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
9. Oppimisen psykologinen perusta
RYHMÄN NIMI? MITÄ RYHMÄ TEKEE? MISSÄ ? MILLOIN? YHTEYSTIEDOT ?
10. Ajattelu.
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuva toimintakulttuuri
Elämänkaarinäkökulma
”Ihmisen kehitys vauvasta vaariin”
Skeema Älykäs osaa oppia ja soveltaa oppimaansa Ydinsisältö
Esityksen transkriptio:

AIKUISUUS PS2 LAJM

TEHTÄVÄ Milloin ihminen on aikuinen? – (1) Juridinen näkökulma – (2) Biologinen näkökulma – (3) Psykologinen näkökulma Kierrä luokassa ja kirjaa paperille oma näkemyksesi aikuisuuden saavuttamisesta

Milloin ihminen on aikuinen (1) Juridinen näkökulma – 18-vuotias on taloudellisesti ja oikeudellisesti täysivaltainen (2) Biologinen näkökulma – sukukypsyyden saavuttaminen (3) Psykologinen näkökulma – aikuisuuden kehitystehtävien omaksuminen: itsenäistyminen, opiskelu, työ, parisuhde, perhe

TEHTÄVÄ Rakenna aikajana Daniel Levinsonin (1920–1994) teoriasta: – millaisiin vaiheisiin ja siirtymiin Levinson jakaa aikuisuuden? – mitkä ovat kunkin vaiheen ja siirtymän keskeiset sisällöt?

TEHTÄVÄ Täydennä opettajan jakama tehtävämoniste Jean Piaget’n teorian viidennestä vaiheesta kirjan sivujen 146–147 avulla

KITEYTYNYT ÄLYKKYYS vaatii yleistietoa ja kokemusta yhteydessä koulutuksen määrään ilmenee parhaiten tietopohjaisissa tehtävissä lisääntyy iän myötä JOUSTAVA ÄLYKKYYS nopea ja tehokas ongelmanratkaisukyky hyvä työmuisti heikkenee hermoverkkojen toiminnan hidastuessa

Ajattelun haasteet aikuisuudessa Työtehtävien muutokset ja mielekkyys Nopea työtahti Kiireinen elämäntahti Stressi Unenpuute

TEHTÄVÄ Rakentakaa ryhmissä mininäytelmä jostain aikuisuuden sosiaalisesta ulottuvuudesta – (1) Läheisyys ja parisuhde (151–155) – (2) Perhe ja vanhemmuus (155–158) – (3) Avioero (158–159) – (4) Työ (159–162)

Kuvalähteet 51,00.html 2/psychodynamics-theories-of-personality- development/ practical/ 850/Reduce-working-week-to-30-hours-say- economists.html