Yritystapaus osa I – tervetuloa! KTT Christa Uusi-Rauva puh Kurssin vastuuopettaja
HUOM” Yritystapaus-kurssi (2 op) ensimmäisen opiskeluvuoden aikana orientaatio-/ 1. opetusvk syyskuu 2015 V periodi huhti-toukokuu 2016 OSA I OSA II Vuoden aikana Finnair mukana useammalla peruskurssilla HUOM: Ilmoittaudu kurssille Weboodissa!
Osan I tavoitteet: opit ymmärtämään Kysymyksiä, joita yritykset kohtaavat toiminnassaan Miten eri liiketoiminta-alueet liittyvät toisiinsa Pohjaa 1. vuoden opinnoille
Osan I suoritus: kirjallinen raportti + läsnäolo lähipäivillä Raportti: tehdään tutorryhmissä, tehtävänanto kohta Arvostelu: hyväksytty / hylätty Palautus:MyCourses viim. su klo (kts lisätiedot mycourses.aalto.fi) Huom:Ennen palautusta klikkaa itsesi oikeaan ryhmään MyCoursesissa Hyväksytty suoritus vaatimus osaan II osallistumiselle
mycourses.aalto.fi
Osan I lähipäivät To 3.9. klo Kurssin esittely Finnairin yleisesittely Johtaminen Tauko Rahoitus Viestintä Laskentatoimi Ma 7.9. klo Opintotietoa Markkinointi Taloustiede Yritysjuridiikka Tauko Logistiikka Yritysvastuu
Osan II tavoite orientaatio-/ 1. opetusvk syyskuu 2015 V periodi huhti-toukokuu 2016 OSA I OSA II Osaat hyödyntää eri liiketaloustieteen perusteita käytännön yritystoimintaan liittyvässä ongelmanratkaisutilanteessa Yhteenveto 1. vuoden opinnoista
Osan II suoritus: case-raportti + esitys + läsnäolo orientaatio-/ 1. opetusvk syyskuu 2015 V periodi huhti-toukokuu 2016 OSA I OSA II Case-tehtävä:esitellään osan II alkaessa Arvostelu: 0-5; tästä muodostuu koko kurssin arvosana Osan II ajat:18.4. sekä 6. tai 13.5.
Osa I Tehtävänanto
Tutustukaa Finnairin liiketoimintastrategiaan ja sen pohjalta tehtyihin liiketoiminnallisiin ratkaisuihin kussakin esitellyssä toiminnossa. Arvioikaa Finnairin valitseman liiketoimintastrategian kannattavuutta ja tulevaisuuden potentiaalia vertaamalla valintoja ja saavutettuja tuloksia ainakin kolmeen kilpailijaan.
Raportin tulee kattaa myös seuraavat näkökulmat: 1.Heijastavatko käytännön ratkaisut valittua strategiaa (miten/miten ei)? 2.Ovatko eri tehdyt ratkaisut johdonmukaisia keskenään, ja onko ne toteutettu tavalla, joka luo lisäarvoa asiakkaalle (miksi/miksi ei)? 3.Mitä muita vaihtoehtoja Finnairilla on mahdollisesti ratkaisuja tehdessä ollut eri valintoihin liittyen? 4.Esittäkää lopuksi oma arvionne Finnairin strategian kannattavuudesta (asiakkaalle tuotettu arvo vs. toiminnan tehokkuus / kustannukset) sekä mahdolliset omat suosituksenne Finnairin johdolle. Käyttäkää lähteitä harkintanne mukaan.
Christa Otaniemessä I periodi aina: kahvila/lounge ti