Kaj Tawast, Marianne Kilpi, Jyri Kunttu ja Sara Airola.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
AVARTTI – NUORET SEN TEKEVÄT THE INTERNATIONAL AWARD FOR YOUNG PEOPLE
Advertisements

Nuorten Keski-Suomi ry vuotiaiden nuorten ja heidän elämäänsä vaikuttavien tahojen palvelujärjestö. Yhteistyötä tehdään kaikkien tahojen kanssa,
Yrittäjyyskoordinaattorin toimenkuvasta Eri yksiköissä toimii yrittäjyyskoordinaattoreita, joiden tehtävänä on: *kehittää tapoja ja metodeja opettaa yrittäjyyttä.
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Haave-verkosto  Verkoston tavoitteena on nuorten kansalaisaktiivisuuden edistäminen ja järjestöjen sekä nuorisopalveluiden yhteistoiminnan.
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Toimintasuunnitelma – Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen yhteistyöhanke.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Minä oppijana 1 ov..
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
SUOMEN GERONOMILIITTO RY Työelämän edustaja ja uusi tulokas vanhustyön kentällä Arvot ja perustehtävä - ikääntyvien hyvinvoinnin, terveyden, turvallisuuden.
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
■ Vantaan Nicehearts ry on vuonna 2001 perustettu tyttö- ja naistoimintaa tuottava yhdistys, joka toimii alueellisena Naisresurssikeskuksena. Yhdistyksen.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Sosiaali- ja terveysjärjestöt kumppanina yhteispalveluissa Anu Kari Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspolitiikan kehittämispäivät
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
NOPS –hanke 2010 Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö Laurea 2010.
KummiWiki Verkostoituminen ja jaettu asiantuntijuus yrittäjyyden oppimisympäristönä Turku Sirkka Hulkkonen Omnia.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
+ VÄLIAIKATYÖSKENTELY 4. ja 5. päivän välillä OPPIVA OPS -VALMENNUS.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa
Ops seminaari Askola.
Hurtig TE1 Kansalaistoiminta kansanterveystyössä.
N UORISOLAIN 8 §: N EDELLYTTÄMÄ NUORTEN OSALLISTUMINEN JA KUULEMINEN KUNNISSA Peruspalvelujen arviointi
Innostusta yritteliäisyyteen yläkoululla Milja Manninen, OKL Iita-Mari Ruponen, HUMAK.
Aktiivisen ikääntymisen ja sukupolvien välisen solidaarisuuden eurooppalainen teemavuosi Eeva Karjula Eläkeliiton Keski-Suomen piirin toiminnanjohtaja.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
TERVETULOA! OSALLISTAVAA OPPILASTOIMINTAA. NUKSUN YDIN Nuoret tekevät –aikuiset tukevat Anna nuorten tehdä itse Innosta, tue, kannusta Nuorten kyvyt esiin!
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Sinustako NuVa-vaikuttaja? Eveliina Kunttu Nuorisovaltuutettu Nuorisovaltuuston puheenjohtaja.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Osallistavan työotteen testi kasvatusalan ammattilaisille Nuorten Keski-Suomi ry Olli Haronoja, Joonas Marjanen, Arttu Viitasaari, Mikko Ylämäki.
NUORISO ON YHTEISKUNNAN TÄRKEIN VOIMAVARA - Rotary Youth Leadership Awards Suomen Rotary © 2012.
Kädestä pitäen työelämään Työpaikoilla tapahtuvan oppimisen järjestäminen Kukka-Maaria Flink Anne Nissinen.
Mikael Paahto, Jesaja Kärkkäinen, Miia Laine. - Suomen suurin nuorisojärjestö jäsentä - poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumatonta toimintaa.
Strategiaperusta ja ohjelmat
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Liikunnan ja kulttuurin kilpailutoiminta osana oppilaitoksen toimintaa
Ops-iltapäivä
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Työpajakeskustelu nuorille
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
YHTEISKOULUN OPPILAANOHJAUS Tavoite Yhteystiedot Kohderyhmä
Vaajakosken koulun Vanhempainyhdistys Sokkeli ry
Heli Potinkara, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu
Nuoret kunnan päätöksenteossa
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
NUORISOVAALIT
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
vaikuttaminen - järjestötoiminnan perusteet ammattiin
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
KANSALAISVAIKUTTAMISEN POLITIIKKAOHJELMA
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
= = 62 9 ∙ 7 - 1= 62 8 ∙ = 62 (3 + 5) ∙ 6 = : 2 ∙ (15 – 7) = ∙ = 48 7 ∙ : 3 = 48 ( ) : 3 +
Suomen suurin suun terveydenhoitoalan ammattiliitto Noin 6000 jäsentä
Esityksen transkriptio:

Kaj Tawast, Marianne Kilpi, Jyri Kunttu ja Sara Airola

Innola on nuorten yrittäjyystalo, joka toimii Muuramessa. Ajatus nousi ensimmäisen kerran esiin syksyllä 2002 Nuorten Keski-Suomi ry:n palavereissa Viralliset Innolan kastajaiset olivat Vuonna 2006 perustettiin Muuramen Innola ry, joka jatkoi Innolan toimintaa ja otti vastuun toiminnasta

Muuramen Innola ry:n tehtäviä Yrittäjyystalotoiminnan jatkajana: edistää nuorten kasvua, kehitystä, aktiivisuutta, omatoimisuutta, yritteliäisyyttä, yrittäjyyttä, yhteisvastuuta sekä ehkäistä syrjäytymistä edistää muuramelaisten nuorten valmiuksia osallistua kansalaisjärjestötoimintaan, työelämään ja päätöksentekoon

Innola järjestää erilaisia projekteja, kuten Muuramen nuorisovaltuusto Innola järjestää myös yhdessä Jyvässeudun 4H-yhdistyksen kanssa yrittäjyysprojektin –vuotiaiden nuorten kanssa, jotka haluavat tehdä töitä oman yrityksen puitteissa. Duunirinki on yli 15-vuotiaista nuorista koostuva tiimi, joka toimii aktiivisesti työllistääkseen itse itsensä ja kehittääkseen osaamistaan

Lukio perustettiin vuonna 1995 ja se sijaitsee Muuramen kulttuurikeskuksen yhteydessä. Muuramen lukiossa on n. 200 opiskelijaa ja 20 opettajaa, joista osa on yhteisiä Nisulanmäen koulun kanssa. Lukion toiminnassa korostetaan erityisesti yrittäjyyttä, ilmaisua ja ympäristökasvatusta.

Muuramen lukiolla on oma laatujärjestelmä, jonka avulla lukion toimintaa arvioidaan ja kehitetään jatkuvasti. Muuramen lukion tärkeimmät koulutyötä ohjaavat arvot ovat elämänilo, vastuu ja yhteistyö.

Projektimme tavoite oli markkinoida Muuramen lukion aktiivisen toiminnan passia Muuramen opiskelijoille Tavoitteenamme oli myös innostaa opiskelijoita vapaaehtoistöihin Muuramen järjestöille jonka kautta he saisivat suoritettua kyseisen kurssin

Pidimme Innolan Sadun sekä Muuramen lukion opettajan Elinan kanssa kokouksia Kävimme myös puhumassa Muuramen järjestöille aktiivisen toiminnan passista. Saimme Muuramen järjestöiltä mahdollisia työtehtäviä joita opiskelijat voisivat hyödyntää aktiivisen toiminnan passiin

Päätavoitteenamme oli pitää oppitunti Muuramen lukion oppilaille aktiivisen toiminnan passista. Tunnilla kävimme pienen infon kansalaistoiminnasta, laitoimme opiskelijat ryhmissä esittelemään yhden järjestön ja lopuksi markkinoimme oppilaille heidän aktiivisen toiminnan passi kurssista Koulun markkinointipäivänä meillä oli myös välitunneilla piste johon meidän kanssa sai tulla juttelemaan passiin kuuluvista asioista

Projektimme toimi Innolan kautta Muuramen lukiolla  sisäinen yrittäjyystoiminta Pidimme Muuramen yritysten ja yhdistysten välisen kokouksen, jossa toimme esille Passitoimintaa  Saimme aikaan keskustelua/kehittämisideoita pienryhmissä

Perustuslaki 476/1983, § 2; PL 1136/2003, § 2; Asetus 955/2002, § 3 ja 4 pakottaa muuttamaan annettavaa opetusta ”Palkkatyön malli ei enään kelpaa eppilaitostyön esikuvaksi” Loimme oppilaille milikuvia vapaaehtois- ja kansalaistoiminnasta, jonka perustana yhdistykset pääosin toimivat Ollakseen aidosti vapaa kansalainen, tulee jokaisen itse osata ja hallita talouden perusteet

Kansalaiskasvatusta, jossa vaikutetaan yksilöiden arvoihin, asenteisiin, taitoihin ja käyttäytymiseen tavalla, joka aikaan saa yrittäjämäistä toimintaa eri muodoissaan Koulujen, työelämätahojen ja järjestöjen vastuulla olevaa toimintaa

Tavoitteina myönteisten asenteiden lisääminen, yrittäjyyteen liittyvien tietojen ja taitojen kehittäminen, uuden yrittäjyyden aikaansaaminen sekä yrittäjämäinen toimintatapa -Perustuu elinikäiseen oppimiseen ja verkostomaiseen toimintatapaan Koulun, yritysten ja yhteisöjen välistä toimintaa; opintovierailut, yritysten edustajien ja yrittäjien vierailut kouluissa, yhteiset projektit ja kummiluokkatoiminta

Vaikuttamista asioihin, jotka koskevat lasta tai nuorta itseään Tunnetta siitä, että kuuluu johonkin (koulu, harrastus, ystävät..) Osallisuuteen tarvitaan aina yhteisöä, yksin ei voi olla osallinen Tärkeää hyvinvoinnin edistämiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi, sekä yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksellisuuden kehittämiseksi Kasvua aktiiviseksi kansalaiseksi

Yrittäjyyskasvatuksen virtuaalinen oppimisympäristö: Opetus ja kulttuuriministeriö: Koivu, Maiju: Osallisuuden taloa rakentamassa – opas osallisuuden kehittämiseen kuntaorganisaatiossa