9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Advertisements

Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Yksilö ostajana.
LAZARUKSEN TUNNETEORIA
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Kasvatus- ja opetuskäsitysten muotoutuminen
Psykologian koulukuntien ihmiskuvat
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Mielenterveyshäiriöiden hoito
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
Kognitiivinen psykologia tutkii
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Oppimisorientaatioita
Laadullinen asennetutkimus
Ira Ekholm 4A. 1. uutinen Ongelma: Ilmastonmuutos vaikuttaa ihmisiin negatiivisesti * pohditaan ratkaisuja ongelmaan.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Ops seminaari Askola.
Sosiaalisen kehityksen keskeiset kysymykset
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
19 Psykoterapiat perustuvat psykologian eri suuntauksiin Ydinsisältö.
ITSETUNTO JA ITSESÄÄTELYTAIDOT Päivi Juustila. ITSETUNTEMUS on hyvän ja terveen itsetunnon edellytys  Itsetuntemus on oman kehon, ajatusten ja tunteiden.
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
7 Psykodynaamisen teorian mukaan persoonallisuus on jatkuvassa liikkeessä Ydinsisältö.
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
12 Vaikeuksia voi ennaltaehkäistä ja niistä voi selvitä Ydinsisältö.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
1. Tietoinen tiedonkäsittely
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Konstruktivismi Tekijä Bogi
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Temperamentti.
SOSIOKOGNITIIVINEN TEORIA
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Työskentelyohjeet (1) Jakaannutaan kahteen ryhmään. Kummankin ryhmän tehtävänä on dramatisoida yksi sosiaalipsykologian klassikkotutkimus. Ryhmä 1: Sherifin.
8 Humanistisen psykologian persoonallisuuskäsitys on myönteinen
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
3 Minuudessa on kaksi puolta
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
PERSOONALLISUU-DEN TUTKIMUS
Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana
6 Piirreteoriat kuvailevat yksilöiden välisiä eroja
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIA
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
16 Persoonallisuushäiriöissä piirteet ilmenevät äärimmäisissä muodossa
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
9. Oppimisen psykologinen perusta
PSYYKKINEN HYVINVOINTI
RYHMÄTYÖ PERSOONALLISUUSTEORIOISTA - n.3 hengen ryhmät
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
Sosiaalisten verkostojen analyysi (ja Web2.0)
Persoonallisuus-teoriat
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Skeema Psykologia tutkii ihmisen toimintaa Opetusvinkki 2: Tutustuminen psykologian eri suuntauksiin.
3.8 Ihminen on sosiaalinen olento
Skeema Älykäs osaa oppia ja soveltaa oppimaansa Ydinsisältö
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Esityksen transkriptio:

9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö

Sosio-kognitiivisen suuntauksen taustaa Tausta behaviorismissa, jossa ympäristön merkitys nähtiin keskeisenä Albert Bandura kehitti behaviorismiin pohjautuvan sosiaalisen oppimisen teoriansa, jota hän laajensi sosio-kognitiviiseksi teoriaksi

Tilanne vaikuttaa toimintaan Sosio-kognitiivisen käsityksen peruslähtökohta on, että tilanteet ja aiemmin opitut asiat vaikuttavat ihmisen toimintaan (esim. kaksi opiskelijaa saa saman koenumeron, toinen riemastuu, toinen on harmissaan, riippuen siitä, mitä he ovat odottaneet) Ihminen nähdään aktiivisena omaa toimintaansa ohjaavana olentona Yksilö tulkitsee tilanteita skeemojensa pohjalta

Persoona ilmenee toiminnassa Käyttäytymiseen vaikuttavat tavoitteet, selviytymisodotukset ja tilanteeseen liittyvät skeemat. Tavoitteet ovat useimmiten tietoisia. Tavoitteiden toteuttamiseen vaikuttavat selviytymisodotukset ja onnistumisen ennakointi. Persoonallisuus vaikuttaa siihen, mitä yksilö tavoittelee ja millaiset selviytymisodotukset hänellä on. Kontrollikäsityksellä (missä määrin kokee voivansa kontrolloida itselle tapahtuvia asioita) viitataan yksilön taipumukseen tulkita asiat joko - sisäisistä (esim. omat kyvyt) tai - ulkoisista (esim. onni) syistä johtuviksi.

Persoonallisuuden rakentuminen George Kelly on tutkinut persoonallisuuden rakennelmia, joilla tarkoitetaan yksilön tapaa tulkita kokemuksiaan. Persoonallisuuden rakennelmiensa pohjalta yksilöt saattavat tehdä virheellisiä tulkintoja tilanteista. Näitä virheellisiä tulkintoja voidaan käsitellä esimerkiksi terapiassa. Sosio-kognitiivisen teorian vahvuutena on sen perustuminen empiiriseen tutkimukseen

Tilanne vaikuttaa käyttäytymiseen jopa enemmän kuin persoonallisuus Samantyyppisissä tilanteissa persoonallisuuden ja käyttäytymisen väliset yhteydet ovat vahvempia kuin erityyppisten tilanteiden välillä (esim. Veikka on vuodesta toiseen sukujuhlissa hiljainen, mutta puhelias kaveriporukassa)

Sosio-kognitiivisen persoonallisuusteorian kritiikkiä Perusajatus on, että ihminen voi itse ohjata toimintaansa -> sen kielteinen puoli on, että kaikki asiat eivät johdu omista ajatuksista tai yrittämisen määrästä Teorian käsitteitä on paikoin vaikea tutkia (esim. skeeman ja persoonallisuuden rakennelman käsite).