Opetusteknologian vastaus insinöörikoulutuksen matematiikan alkuopetuksen haasteisiin Kari Lehtonen Metropolia Ammattikorkeakoulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Advertisements

CTIF Working Group, Voluntary Fire Service 3rd meeting
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Tutkimustietovaranto
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Opiskelu eLukiossa
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
LOKOMO- Laatua opinto-ohjaukseen kohdennetusti moniverkostoissa
Akaan lukio 1 lk:ien vanhempainilta
Koulutus- ja opetusyhteistyö
Sujuva väylä ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Taidesampo päivitys v taiteen tuntemus - kulttuurinen osaaminen.
Vanhempainilta -15 Keuruun lukio internetissä
Oulun normaalikoulun lukio
T Kuva- ja audiotekniikat, 3 op
Liikesaksan perusteet I
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetustoimi osana Jyväskylää
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Kokemuksia etävalmennuksesta
Datan avaamisen ohjeistus
Verkko-opetuksen käyttö opettajankoulutuksessa
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
SINUSSA ON POTENTIAALIA
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
PDPP.
Kone- ja metallialalla
Sujuva väylä ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Hanna Laitinen Hyvinvointisuunnittelija Psykologian laitos / JY
ePofo – elektroninen portfolio
Muutokset matematiikan opetuksessa
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
Työkykykoordinaattorikoulutus Kehittämistehtävien arviointi
Palautteesta Eetu-Pekka Heikkinen.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
YO-info Syksy 2019.
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Opetusteknologian vastaus insinöörikoulutuksen matematiikan alkuopetuksen haasteisiin Kari Lehtonen Metropolia Ammattikorkeakoulu

Sisältö Ongelma Matematiikan lähtötason diagnosointi Tehtävä- ja testijärjestelmä Lausekkeet ja yhtälöt Kokemuksia

Ongelma Ensimmäisen vuoden opiskelijoilla on motivaatio-ongelmia ja vaihteleva lähtötaso. Ongelmat keskittyvät teoria-aineisiin, erityisesti matematiikkaan. Matematiikassa paljon hylättyjä. Korkea keskeyttämisprosentti. Korjaava ohjaus tulee liian myöhään.

Vaihteleva lähtötaso Opiskelijat pyritään sijoittamaan tasoryhmiin koulupohjan ja tasotestien perusteella.

Matematiikan lähtötason diagnosointi

Koulutausta + kouluarvosanat + diagnostinen alkutesti –perehdytysviikolla –testissä automaattinen arviointi ja palaute –35 tehtävää: murtoluvut, polynomit, rationaalilausekkeet, yhtälöt, trigonometriaa –arvostelukirja Moodlessa –kurssia Lausekkeet ja yhtälöt suositellaan niille, joilla heikko tulos alkutestissä

Näkymä arvostelukirjaan

Tehtävä- ja testijärjestelmä

Perustana matemaattinen oppimisjärjestelmä STACK joka on integroitu Moodleen. Tehtävien toimittajana WebALT Inc. Samoja tehtäviä voidaan käyttää sekä testeissä että harjoitustehtävissä. Lukiotehtäviä sekä tehtäviä ammattikorkeakoulujen 1. vuoden kursseille.

Tehtävä- ja testijärjestelmä Tehtävät ovat parametrisiä, aina uusi versio samasta tehtävätyypistä. Yksityiskohtainen automaattinen palaute tukee itseopiskelua. Opettajat voivat käyttää valmiita tehtäviä tai ohjelmoida niitä itse.

Tehtävä …

… ja sen palaute

Lausekkeet ja yhtälöt

8 viikon kurssi, suositellaan niille, joilla heikko tulos alkutestissä Opetusta 4-6 tuntia viikossa Perinteisiä kotitehtäviä sekä automaattisia tehtäväsarjoja Moodlessa (vähintään 80% maksimista) Perinteinen koe (ja toisinaan alkutestin uusinta)

Lausekkeet ja yhtälöt Kurssin prototyyppi eli yhteinen kurssipohja Moodlessa –Lyhyitä audiovisuaalisia miniluentoja sekä opetusmateriaalia ydinaiheista –STACK tehtäväsarjoja 30 aihealueesta, 3-10 tehtävää jokaisessa sarjassa Opettaja voi käyttää yhteistä kurssipohjaa tai hän voi luoda oman kurssin Opettaja voi koota tehtäväsarjoja valmiista tehtävistä tai hän voi luoda kokonaan uusia tehtäviä

Järjestelmän arkkitehtuuri Moodlessa

Lausekkeet ja yhtälöt: Näkymiä

Yhteinen kurssipohja

Opettajan toteutus

Miniluentoja

Luentomateriaalit

Tehtäväsarjan kokoaminen

Tehtäväkategorioita

Kokemuksia

Tehtävien käytön laajuus Kursseja: Lausekkeet ja yhtälöt / Expressions and Equations, Funktiot ja vektorit, Derivaatta ja integraali, Geometria yms., Vektorit ja matriisit, Diskreetti matematiikka, Laplace-muunnokset ym opiskelijaa ( ), noin 10 matematiikan opettajaa ja muutama ammittiaineen opettaja noin 3000 valmista tehtävää, lisäksi yli 200 opettajien itse laatimia tehtäviä

Oppimisen tukeminen opetusteknologian avulla Tarjolla on kurssi Lausekkeet ja yhtälöt, joka sisältää audiovisuaalista opetusmateriaalia. Opiskelijat voivat harjoitella milloin hyvänsä Moodlen laajan tehtäväjärjestelmän avulla. Pedagogisesti perusteltua opetusteknologian ja perinteisen opetuksen integraatiota. Järjestelmä mahdollistaa välittömän ja yksilöllisen palautteen.

Diagnostiset alkutestit Alkutestit ennustavat hyvin matematiikan opiskelumenestystä 1. lukukauden aikana (r = 0.65…0.75). Kouluarvosanat ja ylioppilastutkinnon arvosanat eivät ennusta yhtä hyvin, (r = 0.45…0.55, kouluarvosanat), (r = -0.30…0.55, ylioppilastutkinto).

Tehtäväjärjestelmästa Palaute välitöntä ja yksilöllistä Viikoittaiset STACK-testit Perinteisiä laskuharjoituksia viikoittain STACK-tehtäväsarjat omaehtoiseen työskentelyyn, automaattinen ja yksilöllinen palaute malliratkaisuineen, 24/7 Aikaa jää henkilökohtaiseen ohjaukseen pienryhmissä

Pedagogiset ohjenuorat Tukevaa ja kannustavaa ohjausta Opiskelijoiden saavutusten ja taitojen monipuolista arviointia Perustaitojen kertaaminen pääasiassa automaattisen järjestelmän tukemana Aikaa jää soveltaville tehtäville -> kaikkien motivaatio paranee Henkilökohtaista ja pienryhmäohjausta Läheinen yhteistyö muun opiskelijoiden ohjauksen kanssa

Kiitos!