YTT, lehtori Pertti Jokivuori Syksy 2012 2. luento.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Advertisements

Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
FILOSOFIAN OSA-ALUEET
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Lauri Rauhalan ihmiskäsitys
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Ihmiskäsitys ihmissuhdetyössä
Helmikuun uusintatentti
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
Tiede & tieteellinen menetelmä
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
Leena Kakkori & Rauno Huttunen
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
1800-LUVUN LOPPU – 1900-LUVUN ALKU
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Poliittinen tutkielma. Tieteellisempi ote Spinozan viimeinen teos, Tractatus politicus, jäi kesken hänen kuollessaan. Nimensä mukaisesti se on paluuta.
Johdetun luokan olion alustus tMyn1 Johdetun luokan olion alustus määrätyillä arvoilla Kun ohjelmassa esiintyy johdetun luokan olion määrittely, järjestelmä.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Tiedon vallankumous ja uusi maailmankuva
REALISMI 1800-LUVUN LOPPU – LUVUN ALKU. AATTEELLINEN PERUSTA AUGUST COMTE: SOSIOLOGIA; POSITIVISMI yhteiskunnassa vallitsevat luonnonlakien kaltaiset.
FI3 TIEDON JA TODELLISUUDEN FILOSOFIA. 1. Mihin teoreettista filosofiaa tarvitaan? Teoreettinen filosofia: ontologia, tietoteoria, tieteenfilosofia Tietoyhteiskunnan.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Onko vapaus mahdollista?. Vapaus = toisintoimimisen mahdollisuus Vapautta rajoittavia tekijöitä: loogiset ja luonnolliset tekijät yhteiskunnalliset tekijät.
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Selittäminen ja tieteenalojen erot
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Positivismi = looginen positivismi = looginen empirismi
Tietoteorioiden testaaminen
Tutkielman teko-ohjeet
Positivismi.
Tutkimuksen objektiivisuus
Teoriat ja havainnot HYPOTEETTIS-DEDUKTIIVINEN MENETELMÄ
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
Fenomenologia.
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Onko mahdollista tietää?
Onko vapaus mahdollista?
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Uuspositivismi.
OPETUSVINKKI.
Uskonnon määritelmiä uskoa YLILUONNOLLISEEN PYHÄN kunnioittamista
Kysymyksiä fi tunnille
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Metafysiikka kysymys SUBSTANSSISTA eli todellisuuden perusaineksesta
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Filosofian osa-alueet
Eksistentialismi Eero Jussila.
SOSA115 Sosiologian historia, luento
Mikä on elämänkatsomus?
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

YTT, lehtori Pertti Jokivuori Syksy luento

Auguste Comte: Sosiaalifysiikka eli sosiologia tiedon korkeimpana muotona: Ensimmäisenä sanaa "sosiologia" käytti ranskalainen filosofi ja yhteiskunta-ajattelija Isidore Auguste Marie François Xavier Comte (1798 ─ 1857)

Auguste Comte: Keskeiset teokset: Positiivisen filosofian oppikurssi (1830–1842) & Positiivisen politiikan järjestelmä; sosiologinen tutkielma (1851) Comten mukaan yhteiskuntatieteiden tulee seurata luonnontieteiden esimerkkiä Comten esikuvana ja opettajana toimi Henri de SaintSimon (1760–1825) Comten mukaan positiivinen metodi on ”järkeilyä ja havainnointia, oikein yhdistettynä”

Auguste Comte: Sosiaalifysiikka eli sosiologia tiedon korkeimpana muotona Sosiologia-sana (jota Comte käytti ensimmäisen kerran jo vuonna 1839) on johdettu latinan sanasta socius=toveri, josta societas = yhteiskunta, ja muinaiskreikan sanasta logos = yleistetty tieto. Sanallisesti sosiologia merkitsee siis tiedettä, joka käsittelee ihmistä 'toverina', yhteiskunnan tai muun yhteisön jäsenenä. Comten positiivisessa filosofiassa sosiologialle oli varattu paikka tieteitten huipentuma, joka saavuttaa kypsän vaiheen viimeisenä

Sosiaalifysiikka eli sosiologia tiedon korkeimpana muotona: Ihmiskunnan älyllisen kehityksen kolme vaihetta: 1) Teologinen eli fiktiivinen: havainnot selitetään kuviteltujen henkiolentojen toiminnan ja tarkoitusten tulokseksi 2) Metafyysinen eli abstraktinen: havainnot selitetään periaatteilla, jotka eivät ole täysin yliluonnollisia mutta eivät täysin luonnollisiakaan 3) Tieteellinen eli positiivinen: havainnot selitetään säännönmukaisuuksilla, jotka ovat havainnoista tehtyjä yleistyksiä

Sosiaalifysiikka eli sosiologia tiedon korkeimpana muotona : Kaikki tieteet käyvät nämä vaiheet läpi, sosiologia – kohteeltaan monimutkaisimpana – viimeisenä Sosiologian tehtävä on "tieteellistää politiikkaa" luomalla sille teoreettinen pohja Politiikka tieteellistyy kun se hylkää mielikuvituksen tuotteet (kuten ajatuksen kuninkaan suvereeniudesta tai yhteiskuntasopimuksesta) ja alkaa tehdä havaintoja niiden lainmukaisuuksien löytämiseksi, jotka hallitsevat sosiaalista järjestystä Sosiologia on metodologialtaan luonnontieteen kaltainen (metodologinen monismi)

”Positiivisella” Comte tarkoitti, että hänen oppinsa on… : 1. Rakentava 2. Relatiivinen 3. Täsmällinen 4. Varma 5. Reaalinen 6. Hyödyllinen 7. Orgaaninen Pertti Töttö: Auguste Comte –positivismin isä. Teoksessa Jukka Gronow ym. toim. Sosiologian klassikot (Gaudeamus 1996).

Klassisen positivismin perusteesit: 1. On olemassa yksi ja jakamaton objektiivinen maailma. 2. Sitä, mitä ei voida tieteellisesti tietää, ei voida lainkaan tietää. 3. Historian lakien löytäminen mahdollistaa menneisyyden selittämisen, nykyisyyden ymmärtämisen ja tulevaisuuden ennustamisen. 4. Moraaliset ja poliittiset valinnat tulee tehdä tieteellisesti. 5. Sosiaalinen järjestys on yhteiskunnan luonnollinen tila. 6. Ei ole olemassa muuta sosiaalisten muotojen arviointiperustetta kuin luonnon ja yhteiskunnan lainmukaisuudet.

Comten positivismiin sisältyy : Ajatus kokemusperäisestä, tieteellisestä sosiaalisen elämän erittelystä pelkän spekulaation sijasta Ajatus tieteellisestä metodista, joka pohjimmiltaan oli sama tieteestä riippuen: "Järkeilyä ja havainnointia, oikein yhdistettynä" Ajatus sosiologiasta yhteiskunnan ongelmien ratkaisemisen välineenä Teoria yhteiskunnan muutosvaiheista Ajatus vertailevasta metodista

Mitä positivismi on ja mitä se ei ole : Positivismin mukaan todellista tietoa on vain tieteellinen tieto, jollaista voidaan synnyttää ainoastaan päätymällä positiiviseen lopputulokseen tieteellisten teorioiden pätevyydestä tiukkaa tieteellistä menetelmää hyödyntämällä. Positivismi pyrki rajoittumaan välittömiin havaintoihin, tehden mahdollisimman vähän käsitteellisiä oletuksia. Positivismin mukaan vähitellen oivalletaan, että metafyysiset kysymykset ovat ratkaisemattomia ja jäävät sellaisiksi.  Me voimme saada tietoa vain asioista, joita havaintomme pystyy tavoittamaan. Kysymykset, joihin ei voida vastata tosiseikkoja havainnoimalla, katsotaan periaatteellisesti merkityksettömiksi.

Mitä positivismi on ja mitä se ei ole : Ludvig Wittgenstein, jonka teosta Tractatus… pidetään yhtenä positivismin tärkeimmistä teoksista, formuloi ensimmäisenä ns. verifikaatioperiaatteen, jonka mukaan ”lauseen merkitys on sen verifioitavuuden menetelmä”. Eli jos lausetta ei voida empiirisin keinoin osoittaa todeksi, voidaan sanoa, että kyseinen lause ei merkitse mitään. Kaikki tieto on voitavissa palauttaa havaintoon! ”Kaikki ruusut ovat pohjimmiltaan valkoisia. On toki olemassa muunkin värisiä ruusuja, mutta muut värit kuin valkoinen ovat vain valkoisten ruusujen peitevärejä” (Medard Boss)  Osa psykologian ja sosiologian teorioista ovat tällaisiä! Karl Popper: Falsifikaatioperiaate ja näennäistieteet C.Wright Mills: ”Itse pyrin välttämään empiiristä työtä, jos se vain suinkin on mahdollista. Se on hyvin hankalaa, jos ei ole apulaisia – ja jos heitä on, heistä on usein vielä enemmän vaivaa.” (Sosiologinen mielikuvitus)

Positivismi nykyaikana Keskittyminen tieteeseen tuotteena, joukkona kielellisiä tai numeerisia väittämiä. Kiinnostus aksiomatisointiin, näyttämällä toteen näiden väittämien looginen rakenne ja johdonmukaisuus. Kiinni pitäminen siitä, että ainakin joidenkin väitteistä tulee olla koeteltavissa, verifioitavissa, vahvistettavissa tai falsifioitavissa havainnoimalla todellisuutta empiirisesti. Sellaisiin väittämiin, joita ei voi koetella, kuuluvat perinteiset metafyysiset väittämät. Usko siihen, että tiede on kumulatiivista. Usko siihen, että tiede on enimmäkseen kulttuurien väliset rajat ylittävää. Usko siihen, että tiede tukeutuu tuloksiin, jotka ovat riippumattomia tutkijoiden henkilöstä ja yhteiskunnallisesta asemasta (Habermas: paremman argumentin voima). Usko siihen, että tiede sisältää enimmäkseen yhteismitallisia teorioita ja tutkimusperinteitä. Usko siihen, että tiede sisällyttää joskus itseensä uusia ajatuksia, jotka eivät ole yhteensopivia vanhojen kanssa. Usko tieteiden yhteyteen, eli siihen, että eri tieteenalojen taustalla on periaatteessa yksi tiede yhdestä reaalimaailmasta.  Pertti Töttö: Pirullisen positivismin paluu

Pirullisen positivismin paluu Sosiaalitieteissä syiden tutkiminen on viime aikoina ollut harvinaista, joillakin yhteiskuntatieteen osa-alueilla jopa niin harvinaista, että Pertti Töttö (2004, 85–89) väittää sosiaalitieteitä vaivaavan ”kausaalisuuden kammo”. Tällä kammolla Töttö viittaa siihen, että viimeaikaisessa valtavirtasosiaalitutkimuksessa on aivan kuin varottu esittämästä ilmiöiden välisiä kausaalipäätelmiä. Sen sijaan kiinnostavampaa on ollut pohtia merkityksiä ja kieltä, toisin sanoen selvittää esimerkiksi tapahtumien taustalla olevia sosiaalisia konstruktioita. Töttö toteaa (2004, 85): ”Kausaalisista kysymyksistä kieltäytymällä sosiaalitiede voi tietenkin erottautua lääketieteestä, mutta samalla käy mahdottomaksi erottaa sosiaalitiede uskomuslääkinnästä, vyöhyketerapiasta ja kaivonkatsomisesta”. “Laadullinen tutkimus ei pysty vastaamaan kysymykseen miksi: syy-seuraus-suhteen todentamiseen tarvitaan aina tietoa ilmiöiden korrelaatiosta, ja sitä taas ei voi todeta ilman määrällistä tutkimusta. Niinpä jos määrälliset metodit unohdetaan, samalla hylätään kaikki syitä koskevat kysymykset”, Töttö huomauttaa. (ylioppilaslehti 2000)