Dokumentaarinen kerronta Alkaen camera obscurasta ja ensimmäisistä filmille tallennetuista otoksista ja päätyen nykydokumenttiin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Keksijöitä, bisnesmiehiä ja attraktioita
Advertisements

Elokuvan maagiset attraktiot & elokuvan ekspansio
Ennen kerrontaa: attraktioelokuva. Attraktioelokuva Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin käsite Tom Gunningin mukaan noin vuoteen 1906 tai.
Ennen kerrontaa: attraktioelokuva. Attraktioelokuva Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin käsite Tom Gunningin mukaan noin vuoteen 1906 tai.
Dokumenttielokuva Neuvostoelokuva 1920-luvulla Kaunpunkisinfoniat.
VARHAINEN ELOKUVA Keksijöitä, bisnesmiehiä ja attraktioita.
Taitajat framilla Taru Toivonen & Teemu Vesalainen.
Ylioppilastutkin to. YO-kokeiden rakenne: PAKOLLISET AINEET (4 kpl) KAIKILLE PAKOLLINEN: Äidinkielen koe tai Suomi toisena kielenä KOLME PAKOLLISTA SEURAAVISTA.
Adoption Adoptio. 1.Kun kuulet sanan adoptio, mitä tulee ensimmäiseksi mieleen 2. Mitä kokemuksia sinulla on ollut adoptiosta, henkilökoht, suvussa,
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
MITÄ HELSINGISSÄ TAPAHTUU NYT? Teoshaku käynnissä Amos Anderssonin näyttelyyn Generation 2017, joka esittelee –vuotiaiden taidetta Generation 2017.
Opettaja Miia Rinne p LIIKKUVA KUVA.
Monipuolista tietoa nuoren elämään liittyvistä asioista yhdestä paikasta asuminen, opiskelu, työ, terveys, miten maailmalle, vapaa-aika ja niin edelleen.
Neuvostoliitto rakentaa työläisten paratiisia
Kevätlukukauden avaus
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tuotteen dokumentointi
Kultakuume Mikko ja Vili.
La klo 21 Teemalla dokumenttia
Tekijänoikeudet Etsitään pareittain vastaukset eri tilanteisiin, käyttäkää lyijykynää! Katsotaan yhdessä, keskustellaan Kootaan tilanteet ja selitykset.
Jesuiitat Jesuiittaveljestö.

FIRMANI PAHIMMAT KILPAILIJAT
Käyttötapoja Puheen tai kirjoituksen lainaukset
DOKUMENTTIELOKUVA.
Islamin synty ja Koraani
Keisari kannustaa uudistuksiin
Metafiktio ja muita postmodernismeja
Ranskan merkittävää kirjallisuutta
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Elokuvakurssin kurssisuunnitelma
Luku 13 – Raamatun tutkimus
Kertaus Teknologian kehitys kirjan kuvissa.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Pariisin terrori-iskut
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Tuulivoima.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Suomalaiset taidemaalarit
Novellianalyysin kirjoittaminen
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Pöytätennis.
Tervetuloa Innopajaan
Rajoitteet Iäkkään henkilön hoidossa käytetylle fyysiselle rajoittamiselle ei ole olemassa yhtä yleispätevää määritelmää. Yhteistä rajoitteille on kuitenkin.
Itsenäisten osuuskauppojen yhtiö
Yliopistojen intrapäivä
Tervetuloa tiedolla johtamisen seminaariin
3D-kiinteistönmuodostaminen perusteet
YHTEISÖLLISYYS.
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Tule mukaan muuttamaan Suomea!
KLIININEN FYSIOLOGIA ALANA
Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutuksessa
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
Mikä Paltamo-mallissa kannustaa – ja mikä ei?
I PYYNTIKULTTUURISTA MAANVILJELYYN
KANSAINVÄLISET KAUPPASOPIMUKSET
Yhden tunnin soveltava valinnainen 8. lk. (AI ja HI)
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Hyvinvointikompassi.fi alueellisen hyvinvoinnin seurantaan
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Uusi tuotantomuoto metsänomistajalle
J.P. Chenet Sparkling Rosé Ice Edition
Kotikuntoutus liikunta- ja toimintakyvyn tukena
J.P. Chenet Cabernet-Syrah
Esityksen transkriptio:

Dokumentaarinen kerronta Alkaen camera obscurasta ja ensimmäisistä filmille tallennetuista otoksista ja päätyen nykydokumenttiin

Elokuvan esihistoriaa: Camera Obscura -nykyaikaisen filmi- ja valokuvakameran malli Aristoteles tutki camera obscuraan liittyviä optisia ilmiöitä jo ennen ajanlaskumme alkua 1550-luvulla keksittiin laittaa valoaukkoon linssi 1800-luvulla kuvista pystyttiin tekemään pysyviä

Taikalyhty eli Laterna Magica (vähän kuin diaprojektori) zoetrooppi ja lukuisat muut optiset liikelelut (esim. ”plärät”) Elokuvan esihistoriaa: Katselulaitteet ja jälkikuvailmiö

Elokuvan historiaa Thomas Alva Edison ja Dickson Vuosien 1889 ja 1890 taitteessa Edison Company valmisti ensimmäiset testielokuvansa Boxing cats (vuodelta 1894  vanhin youtubeen ladattu kissavideo ) Boxing cats Vuonna 1891 yhtiö patentoi kinetografin ja kinetoskoopin – Kinetografi on Edisonin elokuvakamera ja kinetoskooppi puolestaan tirkistyskaappia muistuttava katselulaite, jolla elokuvia esitetään yhdelle katsojalle

Elokuvan historiaa vuodesta 1895 Vuotta 1895 pidetään usein elokuvan syntyajankohtana, vaikka tarkan syntymävuoden määrittäminen on kyseenalaista. Ensimmäisissä elokuvissa keskeistä oli katsojan ällistyttäminen (attraktioelokuvat), mutta aika nopeasti alkoi kehittyä myös tarinankerronta. Elokuvahistorian 1. suudelma Edisonin tallentamana (Yhdysvallat 1896) suudelma Dokumentaristit Louis ja Auguste Lumière Louis ja Auguste kehittivät kinematografiksi nimeämänsä laitteen, jolla voi sekä kuvata, printata että projisoida elokuvia Veljekset kehittivät laitteen Edisonin laitteen pohjalta sen ”vikoja” korjaten (patentoivat omansa vuonna 1895) Järjestivät v maailman ensimmäisen maksullisen elokuvanäytöksen, jossa kankaalle projisoitiin lyhyitä alle minuutin mittaisia elokuvia Juna saapuu asemalle sekä Repas de bébé/ Vauvan ateria (1895) Juna saapuu asemalleRepas de bébé Ensimmäiset elokuvat olivat dokumentaarisia yhden otoksen pätkiä, mutta pian tehtiin myös tarinallisia kohtauksia

HUOM! Ranska oli 1900-luvun alussa maailman suurin elokuvien tuottaja, mutta elokuva- apparaatteja ja ilmaisua kehitettiin monessa muussakin maassa! Mm. Edison Yhdysvalloissa, Robert William Paul ja James Williamson Englannissa ja Skladanowskyn veljekset Saksassa James Williamson Lumière Companyn ja Edison Companyn periaatteista poiketen Paul myi laitteita vuokraamisen sijaan (esim. Georges Méliès hankki elokuvakameran Paulilta).

Kokeellinen Georges Méliès ( ) Taikuri Méliès osallistui Lumière-veljesten näytökseen ja näki nopeasti elokuvan viihteelliset mahdollisuudet Valmisti satoja elokuvia 15 vuoden aikana Ranska oli 1900-luvun alussa maailman suurin elokuvien tuottaja Méliès oli tunnettu erityisesti kokeellisista trikkielokuvistaan - elokuvallisia taikatemppuja 1. scifielokuva Matka kuuhun (1902) ja Wrestling Match (1900)Matka kuuhun Wrestling Match (1900) Mélièsin suosio hiipui yleisön kiinnostuttua tarinallisemmista elokuvista Elokuvahistorian 1. westernin teki tarinankertoja Edwin S. Porter Suuri junaryöstö (Yhdysvallat 1903)Suuri junaryöstö

Kiteytys: Elokuvalla ei ole yhtä keksijää: Elokuvan syntyyn vaikutti näön fysiologiaa koskevan tiedon ja varhaisien keksintöjen yhteen saattaminen sekä näiden kaupallinen hyödyntäminen. Elokuvakamerastakin ja filmistä tehtiin samaan aikaan eri puolilla maailmaa hieman omanlaisia versioita.

Dokumentaarinen elokuva Dokumenttielokuvalla on lukuisia määritelmiä, mutta pääasiassa dokumentti ymmärretään totuutta noudattelevaksi ja todellisuutta kuvaavaksi elokuvaksi = ei-fiktiivinen elokuva Dokumentti on kuitenkin aina tekijöidensä tulkintaa todellisuudesta Laajan tulkinnan mukaan dokumenttielokuvia ovat myös opetuselokuvat, matkakuvaukset, reportaasit, propagandaelokuvat, luontodokumentit jne. Nykyisin fiktiivisen ja dokumentaarisen elokuvan väliin on tullut laaja kirjo “puolidokumentaarisia” elokuvia

Dokumentaarinen elokuva Dokumentti on noussut 2000-luvulla historiansa suurimpaan suosioon mm. tosi-tv:n ja YouTuben myötä. Dokumenttielokuvan tekijä voi valinnoillaan tuoda vahvasti esille haluamiaan näkökulmia (Michael Moore) tai avata aiheeseen eri tulkinnanmahdollisuuksia. Totuuselokuva puolestaan pyrkii mahdollisimman manipuloimattomaan asioiden esittämiseen, katso lisää: Dokumenttielokuvien luonteista / dokumentin lajityyppeistä. Dokumenttielokuvien luonteista

Dokumentaarinen elokuva Dokumenttielokuvat ovat vapaita narratiivisen elokuvan “säännöistä”/ keinoista kuten henkilökeskeisyydestä ja klassisesta tarinallisuudesta. Esim. poeettiset dokumenttielokuvat luovat tunnelmia ja mielikuvia ja hyödyntävät usein mm. Sergei Eisensteinin ja Dziga Vertovin kehittämää montaasiajattelua. Poeettiset dokumenttielokuvat lähestyvät usein kokeellista elokuvaa. Kertojanääni on dokumenteissä yleinen, mutta sen puuttuminen voi toisaalta saada katsojan tuntemaan, että hänelle on annettu vapaus muodostaa itse oma mielipiteensä asioista. Pitkät otot voivat luoda vaikutelman keskeytymättömästä todellisuudesta ja heiluva käsivarakamera puolestaan illuusion katsojan mukanaolosta ja tapahtumien välittömyydestä.

Esimerkkejä dokumenteista: Robert J. Flaherty: Nanook, pakkasen poika (1922) Dziga Vertov: Mies ja elokuvakamera (1929) Leni Riefenstahl: Tahdon riemuvoitto ja Olympia (1930-l.) Marc Singer: Dark Days (2000) Susanna Helke ja Virpi Suutari: Joutilaat (2001) Jouni Hiltunen: Blatnoi Mir (2001) Pirjo Honkasalo: Melancholian 3 huonetta (2004) Werner Herzog: Karhumies (Grizzly Man, 2005) Joonas Neuvonen: Reindeerspotting – pako joulumaasta (2010) Jukka Kärkkäinen: Kansakunnan olohuone (2009) ja Kovasikajuttu (2012) Susanna Helke: American Vagabond (2013) Melisa Üneri: Isän tyttö (2015)