24.9.2016©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, HAAGA-HELIA ARVOKETJU JA –VERKOSTO SIDOSRYHMÄT Lähteet: Diat 14,16 ja 19 TarjaHeikkilä, diat” 6,7,9 ja 11 kuvaruutukaappauksella”

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kustannuslaskennan ja hinnoittelun
Advertisements

Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Sovellettu: Damelio, R The Basics of Process Mapping 1 Liite Harjoitustyöhön.
Markkinoinnin perusteet
PK-kehittämispalvelut
Ykkönen Yhteistyössä 1Y
11 Taloushallinnon opiskelusta. Teemana kannattavuusajattelu • Perusvalmiudet ymmärtää yritysten tuottamaa taloudellista tietoa • Tietoa tarvitsevat –
Tulikivi tulevaisuudessa. Tuottaa koteihin lämpöä ja viihtyisyyttä korkealaatuisilla, sisustukseen sopivilla merkkituotteilla. Liiketoiminta-alueetLiikeidea.
Tekijä: Työn valvoja: Työn ohjaaja:
Saatavuus kilpailukeinona
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Yritykset ja yhteisöt ostajina ”Kaiken takana on…ihminen”
Kiinni tupakkaan Tupakointi vie elinvoimaa * Keskustelunaiheita
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
Toteuttava taho: nimi: pvm: 11. joulukuuta 2014 OPINNÄYTETYÖ Valttikiri.
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K: perustehtävät OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ Kokonaiskuva ja makrotaso
Liikeidean esittelyohje
ARVOKETJU JA –VERKOSTO
Matkailuyrittäjyys 2/2014 Timo Malin. Tehtävä 2: Liiketoimintamahdollisuus 1.Mitä liiketoimintamahdollisuudella tarkoitetaan? 2.Voiko mahdollisuus olla.
Tarja Jokinen, HAAGA-HELIA
3.3 Tuotteistuspaja Vie mukana edellisen kerran fläppitaulut Läsnäolot
Yrittäjyys HAAGA-HELIAN Helsingin liiketalouden opinnoissa
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ
Asiakasvalinta Asiakaskriteerit Asiakaspriorisointi Asiakashyödyt Asiakkaan päätösprosessi.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Jari Kuokka, Production Manager, Done Logistics Oy Portaaliprojektit ja Oracle Internet Platform.
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
Kiilto Oy – Suomalaista kemian osaamista vuodesta 1919
Restonomi, ylempi AMK Matkailu- ja palveluliiketoiminta, 90 op
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Suomen Partiolaiset, UPM, NordicEdu
Restonomi (ylempi amk)
Olli Huovinen, Jenniina Soukka ja Matias Nevaranta
Tradenomi, ylempi AMK Liiketoiminnan kehittäminen, 90 op
Ota 2. jaksossa.
Agrologi (ylempi AMK) Maaseudun kehittämisen tutkinto-ohjelma, 60 op
Yritykset ja yhteiskunta
TAHE keskitetty toimintamalli
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ
Team Finland – palvelutarjonta
Kilpailustrategia LEA4LH004 Arvoketjuanalyysi.
Strategia on suunta- ja voimavarapäätöksiä
Verkostojen merkitys ja vaikutus tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
Toimitusketjun hallinta Hallintamenetelmät /Kotitehtävä
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ
Kilpailustrategia LEA4LH004. Kilpailuetu.
Mikä on tuotteen ELINKAARI?
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Teema 1: Yritykset Suomessa ja yritys yhteiskunnassa
Yrityksen kohtaama kysyntä ja kilpailu
Kansallinen palveluväylä
Tilaus-toimitusprosessin esimerkki – miten saadaan tuotteet asiakkaille ajallaan ja mitä asiakirjoja liikkuu? Lähde:
Yrittäjyys suomalaisessa yhteiskunnassa – tilastotietoa yrityksistä
Miten yrityksemme… …tuotekehitys toimii?
Kylämatkailuseminaari
Tuote-, ratkaisu- ja arvomyynti Myyntiprosessit ja -strategia
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Ennusteet ja seurannan kehittäminen
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tuotantosuunnitelma…
”Kuuleha sie, minnuu nii kovast kiinnostaa..
Prosessien tunnistaminen ja hallinta
Avoimen tuotteenhallinta
VERTTI Verkostojen suorituskykymittaristo.
Digibarometri 2019 Digi tulee, mutta riittävätkö resurssit?
YRITYSTOIMINNAN MALLEJA
Esityksen transkriptio:

©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, HAAGA-HELIA ARVOKETJU JA –VERKOSTO SIDOSRYHMÄT Lähteet: Diat 14,16 ja 19 TarjaHeikkilä, diat” 6,7,9 ja 11 kuvaruutukaappauksella” julkaisusta Varis (toim.) Kumppanuudella kasvuun. TBRC, Lappeenranta Muut diat Tarja Jokinen ja opiskelijaryhmät v Diassa 3 verkkolähde mainittu.

ARVOKETJU/Porterin näkemys Arvoketju (value chain)  tuotteen suunnittelua, valmistusta ja jakelua pyrkien tuottamaan asiakkaalle hyötyä tyydyttämällä hänen tarpeensa. Porter (1985) –perus- ja tukitoiminnot (yksi yritys) –Ks. Viitala-Jylhä s. 30 –Toiminnasta syntyy katetta, kun myydään seuraavalle portaalle. –Yhdessä eri yritysten arvoketjut muodostavat Porterin mukaan arvojärjestelmän (value system).

OLE VAROVAINEN KÄÄNNÖSTEN KANSSA – JOS MAHDOLLISTA, HANKI ALKUPERÄINEN TEOS TAI KUSTANTAJAN JULKAISEMA KÄÄNNETTY TEOS! Teknologian kehittäminen (technology development) Henkilöstövoimavarat (human resources) Hankinta (Procurement) Organisaation infrastruktuuri (infrastructure) hankintalogistiikka Operaatiot Jakelulogistiikka Markkinointi ja myynti Palvelu Perustoiminnot (Primary activities) Tukitoiminnot(Supportactivieties) Voitto Voitto Lähde: (Porter: Competitive advantage 1985), viitattu Huomaa käännösten eroavuus ja kirjoitus- virheet yhdys- Sanoissa!

Nykyinen käsitys arvoketjusta Nykyisin ajatellaan useimmiten, että koko arvoketju etenee raaka-ainelähteiltä loppukäyttäjälle (&kierrätykseen). Jokainen ketjun lenkki lisää tuotteen arvoa! (Arvoketjusta käytetään joskus myös nimeä tuotteen fyysinen elinkaari ja se on ihan eri asia kuin markkinoinnillinen elinkaari, joka kuvaa markkinoilla pysymistä! Fyysistä elinkaarta käytetään mm. ympäristövaikutusten arvioinnissa.)

ARVOKETJUOSUUS Minkä osuuden koko arvoketjusta ko. toimija hoitaa? (Esim. lammasfarmari saa tulonsa myymästään villasta, kankaan valmistaja kutomisesta.) Yritys voi supistaa tai kasvattaa omaa arvoketjuosuuttaan: –Supistamiseen liittyy usein ulkoistaminen, kun jokin aiemmin itse tehty ostetaan muilta palveluna. –Kasvattamisessa aletaan esimerkiksi itse valmistamaan raaka-ainetta tai hoitamaan jälleenmyyntiä. Otetaan enemmän haltuun!

ASEMA ARVOKETJUSSA Yritys sijaitsee jossain kohdassa arvoketjua. Esimerkiksi tuotteiden kokoonpanotyötä tekevä yritys sijaitsee osien valmistajien ja jälleenmyyjien välissä tai tukkukauppa sijaitsee valmistajien ja vähittäiskaupan välissä  Tämä tarkoittaa niitten asemaa arvoketjussa.  Varottava sekoittamasta asemaan kilpailutilanteessa!

ARVOVERKOSTO Uusin termi on arvoverkosto. Yritykset keskittyvät kaikki (mahdollisesti hyvinkin kapeaan) ydinosaamiseensa ja luovat yhdessä arvoa asiakkaalle, joka nähdään toiminnan keskipisteenä (fokuksena) sen sijaan, että arvoketjuajattelussa asiakas on tavallaan “päätepisteenä”. (Ei “teorian isää” eikä siten vakiintunutta termiä englanniksi: value web, value net, value network, value constellation),.

©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, Helia Tästä tunnilla lisäluettavaa!

luettu

Tarja Heikkilä10 Arvoketju teva-alalla (Marimekko) ydintoiminnot,tukitoiminnot (mm.) RAAKA- AINE- TUOTANTO RAAKA- AINE- HANKINTA (+tulo- logistiikka) TUOTANNON VALMISTELU- VAIHEET VALMISTUS (+varastointi) LÄHTÖ- LOGIS- TIIKKA MARKKI- NOINNIN SUUNN. TUKKU- MYYNTI VÄHITT.- MYYNTI ASIAKASASIAKAS Tuotesuunnittelu (Operaatiot) HENKILÖSTÖPROSESSIT ”INFRASTRUKTUURI” TALOUSHALLINTO

MITEN tehtävässä? Sidosryhmät mainitsette luonnollisissa kohdissa kuvaustekstiä. Ei siis erikseen luetteloa! Kuvatkaa lyhyesti (esim. kuviona yritys osana toimialan arvoketjua (mikä on sen tehtävä arvoketjussa) ja mahdollisesti Porterin malli (eli ydin- ja tukitoiminnot)!  huomatkaa kuitenkin, että mallit eivät sovellu helposti ihan kaikkeen liiketoimintaan. Kriittistä otetta siis tarvitaan! Ja ehkäpä jopa omia oivalluksia!

©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, HAAGA-HELIA …JA JATKOSSA? Arvoketju hyvä tunnistaa mm. Aloittavan yrityksen liiketoiminnan suunnittelussa. Esim. pienen yrityksen strateginen oivallus voi olla hyvin suppea arvoketjuosuus. Arvoketju- ja verkostoajattelua tarvitset liki kaikissa opinnoissa! Monissa opintojaksoissa keskitytään johonkin sidosryhmään (esim. Rahoituksen perusteissa tai Menestyvä työyhteisö - opintojaksolla), monissa on hyvä tunnistaa kaikki sidosryhmät (esim. Kestävä kehitys ja vastuullinen liiketoiminta).