Case-esimerkit Tutorleiri 2014 Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pieniä hetkiä.
Advertisements

Opinto- ja opetuspalveluiden sähköisiä palveluita Opinto- ja opetuspalvelut Syksy 2013.
Kymmenen keinoa pitää parisuhteen liekki palamassa.
4. TERVEYDENHUOLTO SUOMESSA TERVEYSTIETO 7. Terveys eri puolilla maailmaa  Mitä terveyteen liittyviä ongelmia eri puolilla maailmaa on?  Millainen on.
YouTube Rules and we want too… OKKY:n KOTISIVUJEN SUUNNITTELUKILPAILU.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa Tervetulotilaisuus
TEEMATAPAAMISET kotoutumisen tukena Paon pitkä varjo - yhdessä onnistumme Sosiaalialan asiantuntijapäivät Jyväskylä
Aloitusluento TIES341 Funktio-ohjelmointi 2 Kevät 2006.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Arviointi osana oppimisprosessia
Aarresaari.net käyttäjien kokemustenvaihtoa
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Tulorajat ja asunnon vaihdot
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Vilpistä ja sen selvittämisestä | Petri Sjöblom
Oletetaan, että kello on Olet oikein väsynyt ja turhautunut…
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
HAALARIMERKKI- KOKEILU
Eutanasia s
Käytännön tietoa maksuhäiriöistä ja perinnästä
Koulutusyhteistyön sopimusasiat –seminaari Kari Pitkänen
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Ryhdistä yhdistystä treffille: Miten jäsenistä huolehditaan?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan huhtikuu 2015
PALAUTEKYSELY Tämä palautekysely on suunniteltu pohjaksi jatkuvalle kehittymisellemme valmennusten tarjoajana. Sen tarkoitus on 1) auttaa meitä kehittämään.
Korkeakoulukirjastojen tulokset
Suomi 1B Torstai 14. huhtikuuta 2016.
Tekijät: Topias, Hilja ja Linda
Tekstinhuoltoa 3.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
TUTORINA TOIMIMINEN TUTOR!
Elinan kokemukset ja oppimiset Taitava Viestijä –kurssilla
Mikä Change Day? Change Day on työkalu kohti parempia palveluita
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Monialainen yhteispalvelu
Lukio.
Verkostotapaaminen Tampere
Ready, steady. FLY FURTHER. Kansainvälisyys on taitolaji katja
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Yliopistojen intrapäivä
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Hanna Laitinen Hyvinvointisuunnittelija Psykologian laitos / JY
Opintopsykologi Katja Hietanen
Olet todella väsynyt ja turhautunut……
OSA III Jos lasku tai luotto jää maksamatta
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
LASTEN EKG -AIHEITA TUTKIMUKSELLE
toim resu toim määr arvi kilp tavo Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Muista … läpi vuoden, olla kiitollinen siitä, mitä sinulla on…
Opintopsykologi Katja Hietanen
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Rajat ylittävä terveydenhuolto ja järjestöyhteistyö
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Luku 04 Psyykkinen toiminta on monitahoista.
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Kumppaniksi Voimavarat työssä vertailu
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
YO-info Syksy 2019.
Esityksen transkriptio:

Case-esimerkit Tutorleiri 2014 Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta

Koulutuksen tarkoituksena: Käydä esimerkkien kautta läpi joitakin oleellisia asioita tutorina toimimisessa Antaa ohjeita hankalassa tilanteessa toimimiseen Nämä ovat tilanteita, joihin voit hyvinkin joutua! (Joskin hyvin äärimmäisiä ja stereotyyppisiä :))

Tapaus 1. Yksi fukseistasi ei ole onnistunut saamaan itselleen asuntoa ensimmäiseen opiskelupäivään mennessä. Tavarat ovat kotipaikkakunnalla 200 km päässä ja fuksi aikoo matkustaa sinne joka viikonloppu. Ensimmäisille öille hän on varannut huoneen hotellista mutta se on kallista ja huoli oman kodin saamisesta on suuri. Hän ei oikein tiedä mistä asuntoa edes etsiä ja millä asumisensa maksaa. Fuksi on myös tiedustellut tuoreilta voisivatko he majoittaa häntä kunnes asunto löytyy.

Tapaus 2. Yksi ryhmäsi fuksi on hyvin hiljainen tutortapaamisissa ja tuntuu vetäytyvän ryhmästä. Hän ei myöskään osallistu kaikkiin ryhmän tapaamisiin, etenkään niihin, joissa käytetään alkoholia. Olet kuullut, kun muut ryhmän fuksit pilkkaavat häntä liittyen hänen ulkoiseen olemukseensa. Tilanne on kärjistynyt heti opintojen ensimmäisellä viikolla ja fuksi vaikuttaa onnettomalta. Olet kuullut hänen pohtivan opintojen lopettamista.

Tapaus 3. Tämä fuksi on aikamoinen hulivili ja kova bailaamaan. Ryhmätapaamisissa hän ei anna suunvuoroa muille, koska edellisen illan bileistä on liikaa kerrottavaa. Hänellä on melko kuluttavat elämäntavat myös rahan suhteen, eli opintotuella ei oikein pärjää. Opintolainaakaan opiskelija ei saa, sillä hänellä on maksuhäiriömerkintä. Mikä neuvoksi?

Tapaus 4. Fuksi on juuri muuttanut kaupunkiin, eikä ole vielä ehtinyt ilmoittautua yliopistoon. Hänellä alkaa ihan pirunmoinen hammassärky, ja hän kyselee apua aloittaneiden Facebook-ryhmässä. Pääseekö hän YTHS:lle? Hän asuu todella kaukana keskustasta, eikä tunne kaupunkia tai tiedä mistä etsiä bussiaikatauluja tai tietoja matkalippuvaihtoehdoista. Mistä hän saa tarvitsemansa tiedot?

Tapaus 5. Tämä fuksi on määrätietoinen ja hänellä on selvä näkemys siitä, mitä hän haluaa opiskella ja tehdä työkseen. Hän on tyytyväinen Jyväskylän opintotarjontaan, ja haluaa opiskella sivuaineina yhteisöviestintää, kognitiotiedettä, kansantaloustiedettä ja suomen kieltä. Hän haluaisi myös ehdottomasti opiskella audiovisuaalista mediakasvatusta, jota tarjotaan ainoastaan Tampereen yliopistossa. Onnistuuko? Pitäisikö fuksin jaksamisesta huolestua?

Tapaus 6. Opintojen kuluessa fuksilla on ollut erittäin huono luennoitsija, jonka opetuksesta ei kukaan ole saanut mitään irti. Tentistäkin on kulunut jo yli kolme viikkoa, eikä tuloksia vieläkään näy eikä kuulu. Kaiken lisäksi luennoitsija oli sanonut juuri ennen tenttiä, että ainoastaan niillä, jotka vastaavat englanniksi, on mahdollisuudet saada hyvä arvosana. Mitkä ovat opiskelijan oikeudet ja miten tässä tilanteessa tulisi toimia?

Keskustelu