Hej! Jag heter … (oma nimi).  Vad heter du? Opiskelun ohjeita: - luottamus, vuorovaikutus, yhteistoiminnallisuus - Padit - Opettajan peda.net-sivusto:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Voi käyttää lainauksissa  Tavanomaisista poikkeavissa merkityksissä:  Nelli on ”vauva”.  Puheenvuoroissa:  ”Tättää”, sanoi Nelli.  Teosten nimissä:
Advertisements

Persoonapronominit.
Prepositiot ajanilmauksissa
Kielitaidon kartuttaminen kuuluu kaikkeen opiskeluun
Helppoa ja ymmärrettävää suomea
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Suomen kielen ominaispiirteet.
Substantiivit Substantiivi ilmaisee asiaa tai esinettä. Tee seuraava tehtävä Digitala spåret -sivulta. Ruotsin substantiivit ovat joko en- tai ett-sukuisia.
Substantiivien epämääräinen ja määräinen muoto
RUOTSISTA PERUSTIETOA
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
SVENSKA - RUOTSIA Heja Sverige!.
Substantiivien epämääräinen ja määräinen muoto
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Suomen kieli maailman kielten joukossa
PERSOONAPRONOMINIT.
Ruotsi, 1 viikkotunti Kurssilla syvennetään jo opittua sanavarastoa ja rakenteita.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Venäjän alkeiden opetus
PÄÄLAUSEEN SANAJÄRJESTYS PÄÄLAUSEITA OVAT 1. VÄITELAUSEET Sofia har en hund. 2. KYSYMYSLAUSEET Vad gör du? Spelar du gitarr? 3. KÄSKYT JA KEHOITUKSET Ring.
Substantiivin määräysmuodot
Moi Anastasija Viktorovna! Minä olen Muumipeikko. Minä asun Suomessa Muumilaaksossa* Muumimaman ja Muumipapan kanssa. Me asumme Muumitalossa. Muumilaakso*
SUOMEN KIELEN OMINAISPIIRTEET Suomi kuuluu uralilaiseen kielikuntaan, suomalais- ugrilaisten kielten ryhmään, ja sen sukukieliä ovat mm. viro, unkari ja.
Ruotsin kielen merkitys Suomessa Ohjelmakoordinaattori Mikael Hiltunen Siirry Prezi-esitykseen.
Suomi 1A Tiistai Docpoint Dokumenttielokuvafestivaali Helsingissä Miesten vuoro – Steam of life (2010)
Substantiivit Taivutus ja käyttö. Esimerkkejä Olen poika. >Jag är en kille.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Suomi 2B Keskiviikko 6. huhtikuuta 2016 Mikael Agricolan päivä 9. huhtikuuta.
APUVERBIT JA APUVERBIEN KALTAISET VERBIT. Käännä ja taivuta. 1. osata, voida______ ______ ______ ______ 2. saada______ ______ ______ ______ 3. haluta______.
PARAISTEN UUTUUS: Gemensamt gymnasiekampus Yhteinen lukiokampus SAMARBETE ÖVER SPRÅKGRÄNSEN – ETT MERVÄRDE YHTEISTYÖ YLI KIELIRAJOJEN – LISÄARVO, JOSTA.
VERB Rosenberg – VT2016. Ordklasser Tempus INFINITIIVI On verbin perusmuoto. Usein vaatii virkkeessä eteensä ”att” –infinitiivimerkin. PREESENS Ilmaisee.
Som (joka, jotka) -viittaa edellä olevaan sanaan Esim. :Lasse har en bil som är billig och bra. (Lassella on auto, joka on halpa ja hyvä.) Han har vänner.
Indefiniittipronominit
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
2. Oppimiskerta PERSISTENT
Määräysmuodot englanti - ruotsi
Ruotsin Man-rakenne.
Relatiivilause.
Persoonapronominit.
Pronominit.
Apuverbit.
Oppimispäiväkirja (PPT)
Suomi maailman kielten joukossa
Kieli itseilmaisun välineenä
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Konditionaali.
Att visa vägen Tien neuvominen
Pronominit man ja det.
PERJANTAINA SINÄ ALOITAT OPISKELUN KATAJAPUU -RYHMÄSSÄ.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Demonstratiivipronominit
Svenska projekt Tehdään PowerPointilla tai Swaylla Edisonissa.
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Ruotsin kielen merkitys Suomessa
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Infinitiivi ATT GÖRA något lätt som en plätt!!!.
Ammattialaan tutustuminen
Persoonapronominit.
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Substantiivin taivutus ja käyttö
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
SVENSKA DAGEN den sjätte november.
Relatiivilause.
”Matka maailman ympäri”-näyttely: Ohjeet ja aineisto
Esityksen transkriptio:

Hej! Jag heter … (oma nimi).  Vad heter du? Opiskelun ohjeita: - luottamus, vuorovaikutus, yhteistoiminnallisuus - Padit - Opettajan peda.net-sivusto: luokkakieli - rohkeus ja aktiivisuus - vastuu omasta opiskelusta - muiden tukeminen ja auttaminen

Arviointi ja palaute - ohjaa ja kannustaa - kohdistuu 1. oppimiseen: * eri tavoin osoitettu osaaminen suhteessa tavoitteisiin * monipuolista, jatkuvaa 2. työskentelyyn: * itsenäisen ja yhdessä työskentelyn taidot * taito suunnitella, säädellä ja arvioida omaa työtä * taito toimia vastuullisesti ja parhaansa yrittäen * taito toimia rakentavassa vuorovaikutuksessa On tärkeää, että ylläpidämme ilmapiiriä, joka rohkaisee ja kannustaa yrittämään!

Täydentäkää lauseet ja vaihtakaa vuoroja: 1.Olen nähnyt ruotsin kieltä…. (MISSÄ?) 2.Olen kuullut ruotsin kieltä …(MISSÄ tai MISTÄ?) 3. Osaan sanoa jotain sanoja ruotsiksi, kuten … 4.Tunnen nimeltä joitakin ruotsalaisia, kuten…

Mitkä väittämät sopivat sinuun? Kerro parillesi! Ruotsin tunneilla tahdon: Oppia puhumaan ruotsia hyvin. Oppia kirjoittamaan lyhyitä tekstejä ruotsiksi. Oppia ymmärtämään opettajan puhetta. Saada tietoa suomenruotsalaisista. Saada tietoa ruotsalaisista ja muista pohjoismaalaisista. Saada tietoa Ruotsista ja ruotsalaisesta kulttuurista. MITÄ MUUTA ????

- Böckerna, häftena! Tutustuminen. - Övning 3 + övning 4, sida 7

1. Kyselkää toisiltanne, mitä sanat ovat ruotsiksi: Vad heter PALLO på svenska? En boll. 2. Kyselkää sitten, mitä sanat ovat suomeksi: Vad heter EN BANK på finska? Pankki. en bank en tomat en bok en soffa en ros en matta en läkare en katt en banan en skola en boll en sång en man en pojke en pappa en mamma en flicka ett hus ett hotell ett apotek kaffe te musik matematik

Testatkaa tietonne Pohjoismaista! 1.Olet ehkä käynytkin täällä. Minkä niminen on Ruotsin pääkaupunki? 2.Monella suomalaisella kaupungilla on ruotsinkielinen nimi. Mikä on Helsinki ruotsiksi: Helsingborg, Helsingfors vai Helsingör? 3.Mitä valuuttaa käytetään Ruotsissa eli mikä on Ruotsin rahayksikkö? 4.Kuinka monta prosenttia suomalaisista puhuu ruotsia äidinkielenään?

5. Kuka on Astrid Lindgren? Montako hänen luomaansa hahmoa osaisit nimetä? 6. Ruotsin yksi kuuluisimmista urheilijoista on Zlatan Ibrahimovic. Mikä on hänen lajinsa? 7. Ruotsi on voittanut Euroviisut monta kertaa. Mikä ruotsalainen yhtye voitti kappaleella ”Waterloo”v. 1974? 8. Mikä seuraavista EI OLE ruotsalainen yritys: IKEA, H&M, Stockmann? 9. Minkä maalainen oli Muumit luonut Tove Jansson? Mikä oli Toven äidinkieli?

- Övningarna 5a, 6a, (7b)

Nimetkää ruotsiksi Pohjoismaat: - Suomi = - Ruotsi = - Norja = - Tanska = - Islanti = Entäpä pääkaupungit? Suomen pääkaupunki = Ruotsin = Norjan = Tanskan = Islannin = Millaiset liput Pohjoismailla on?

Ruotsin kielessä kielten nimet loppuvat yleensä –SKA. Mitä kieliä ovat: svenska finska isländska danska norska Mitä kieliä sinä puhut? Kerro parillesi (voit vähän valehdellakin…): Jag talar finska, svenska och engelska. Käy kysymässä luokkakavereiltasi: Talar du svenska? Ja! Nej. finska svenska danska norska isländska engelska ryska (venäjä) tyska (saksa) franska (ranska) spanska (espanja)

Ääntämisestä Å äännetään aina [o] en råtta [rotta] Torneå [to:rneo] O äännetään joko [u] tai [o]. en bok [bu:k] en boll [bol] U äännetään aina u:n ja y:n välimaastossa [u] en buss [bus] ett hus [hu:s] Ä ja E äännetään useimmiten molemmat [e] en häst [hest] ett tält [telt] Huom! ÄR ja ER äännetään [är] ett päron [pä:ron] Sverige [svärje]

G äännetään joko [g] tai [j] guld [guld] en gitarr [ji’tar] SK ja SJ äännetään suhisten [ʃ] sju [ʃu:] sköter [ʃö:ttär] K äännetään joko [k] tai [tʃ] en klocka [klokka] Köpenhamn [tʃö:ppen’hamn] Kaksoispiste tarkoittaa, että edeltävä vokaali on pitkä: en skola [sku:la] Åbo [o:bu] Sanan paino on tavallisesti alussa. Poikkeava sanan paino merkitään heittomerkillä eli heittomerkin jälkeistä tavua painotetaan: en banan [ba’na:n] ett paket [pa’ke:t]

- 10b, 10c, 10d - 11b, - 12, 13, 14, 15, 16, (17), (18) a

Lue laskutoimitukset ääneen parisi kanssa vuorotellen: 3+5=8 2+10= =1 4+16= =11 Kysy pariltasi, kuinka vanhoja henkilöt ovat. Hän vastaa ruotsiksi vihjeen mukaan. Toistakaa ensin malli. + plus - minus = är Hur gammal är Malin? Malin är nitton. Malin, 19 Pippi, 9 Kati, 20 Emil, 8 Lillebror, 7 Bettan, 14 Lotta, 13 Erik, 17 Oskar, 12 Bosse, 15

Tervehdyksiä ja toivotuksia Hej! Hejsan! Tjena! Tjänare! God morgon! God dag! God natt! Hejdå! Vi ses! Var så god! Tack! Esittäytykää vuorotellen Välkommen! pareittain. Käyttäkää Trevligt att träffas! erilaisia tervehdyksiä: Trevligt veckoslut! Hei! Tack detsamma! Nimeni on … Olen … vuotta. Minä asun…. Kirjoita lopuksi vähintään yksi esittely!