Hyvä vastaanotto-projekti Ylilääkäri Johanna Stenqvist Laatuverkostokokous
Etelä-Suomen kuntien yhteinen KASTE-hanke Tavoitteena lääkäri- ja hoitajapalveluiden saatavuuden parantaminen terveyskeskuksessa Kirkkonummi osallistui syksy 2010-kevät 2011, työ jatkuu edelleen Motto: TEE TÄMÄN PÄIVÄN TYÖT TÄNÄÄN, SÄÄSTÄ HUOMISTA Hyvä vastaanotto-projekti
Moniammatillinen työryhmä: 3 sairaanhoitajaa, osastonhoitaja, terveyskeskuslääkäri ja ylilääkäri 3 kpl kahden päivän seminaari, muuten kaikki työ oman työn ohessa Mitä tehtiin?
Kysyntään Suunnitteluun Kapasiteettiin Tekniikkaan/juridiikkaan Työtyytyväisyyteen Listattiin ongelmat liittyen:
Puhelinsaatavuuden parantaminen 100 %:iin (oli 64%) Potilas saa ajan akuuttiasioissa hoitajalle tai lääkärille samana päivänä (oli ongelmia) Potilas saa kiireettömän ajan lääkärille viikon sisällä (T3-aika oli 25 päivää) Tavoitteet
Mitattiin kysyntä
T 3 (kolmas vapaa kiireetön aika päivissä laskettuna)
Kaikki akuutit asiat päiväpäivystykseen ilman ajanvarausta, lisää lääkäreitä päivystykseen ei omia akuuttiaikoja enään Päivystävä sairaanhoitaja tekee hoidon tarpeen arvion ja hoitaa mahdollisimman pitkälle Kaikki vastaanottoajat 30 min Hoitajien ja lääkäreiden työjärjestykset muutettu vastaamaan viikonpäivien mukaan vaihtelevaa kysyntää Mitä muutoksia tehtiin
Purettiin lääkäreiden jonot ennen kesää 2011 Hoidontarpeen arvioinnin yhtenäistäminen Talon tapoja kuvattu = prosessit Hoitajia koulutettu paljon Perehdytykseen panostetaan Työviihtyvyyteen panostetaan, kuunnellaan henkilökuntaa muutostyössä Mitä tehtiin?
Seurataan jonotusaikoja päivystyksessä sekä hoitajalle että lääkärille eri viikonpäivinä Seurataan ajoittain mitä vastaanotoilla tapahtuu: montako injektiota, haavanhoitoa, todistusta, korvahuuhtelua tehty Jatkossa seurataan hoitajien T3-aikaa Käyntimääriä päivystyksessä eri viikonpäivinä Seurataan kuinka moni päivystävän hoitajan potilaista tarvitsi myös lääkäriä Numeroita, numeroita
Hoitajien toiminnot keskivertoviikolla
Lääkärikäynnit päivystyksessä lokakuussa 2011
Odotusajat päivystyksessä lääkärille klo 8-16 lokakuu 2011
10 kysymystä käsittävä WEB-kysely tehty ennen muutosta ja puoli vuotta muutosten jälkeen Työtyytyväisyys hieman parantunut muutosten jälkeen Epämääräinen marina vähentynyt… Luvattu uutta arvioita tilanteesta puolen vuoden kuluttua mittauksiin nojautuen Seurataan työtyytyväisyyttä
Asiakastyytyväisyys-kysely käynnissä Alustavat tulokset erinomaiset, kouluarvosana 9- Jonotusaika puhelimessa vähentynyt huomattavasti. 83 % :iin puheluista vastataan 5 min sisällä+ takaisinsoitto mahdollisuus Asiakastyytyväisyys