Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Päivystykselliset tilanteet -kyselyn tulokset Helena Soini, erityissuunnittelija Marja Sippola-Soininen, ylilääkäri 16.11.2017.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Päivystykselliset tilanteet -kyselyn tulokset Helena Soini, erityissuunnittelija Marja Sippola-Soininen, ylilääkäri 16.11.2017."— Esityksen transkriptio:

1 Päivystykselliset tilanteet -kyselyn tulokset Helena Soini, erityissuunnittelija Marja Sippola-Soininen, ylilääkäri

2 Vastauksia yhteensä 288 kappaletta
* Sosiaalityö-vastaajaryhmä sisältää seuraavien työyhteisöjen vastaukset: sosiaali- ja lähityö sosiaali- ja kriisipäivystys aikuissosiaalityö

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13 Kotihoito Lähihoitajalle tärkeää oman yksikön sairaanhoitajan konsultaatio Sairaanhoitajalle terveyskeskuslääkärin konsultaatio (60 % kotihoidon asiakkaista on tk-lääkärin asiakkaina) Konsultoidaan paljon päivystystä ja ensihoitoa Sosiaalityön yhteistyö tärkeää sairaanhoitajille

14

15

16

17

18

19

20

21

22 Miten päivystykselliset tilanteet olisivat mielestäsi estettävissä?
Kotihoito: hoitolinjaukset ennakoivasti, tilanteiden kriisiytymisen ehkäiseminen hoitajien osaamisen kehittäminen, myös tehostetun hoidon antaminen kotona vastuu-/omahoitajuuden parantaminen lääkärin konsultointimahdollisuus, myös virka-ajan ulkopuolella kotiuttaminen päivystyksestä soveltuvaan hoitopaikkaan jos ei kotikuntoinen Palveluasuminen: hoitolinjaukset ennakoivasti, seuranta, tilanteiden kriisiytymisen ehkäiseminen sairaanhoitajan osaaminen ja asukkaiden tuntemus ratkaisevan tärkeää

23 Miten päivystykselliset tilanteet olisivat mielestäsi estettävissä?
Ensihoito ja päivystys: hetkellinen kotihoidon palveluiden tehostaminen tarvittaessa kotihoidon seurantamahdollisuuksien parantaminen ensihoidon käynnin jälkeen, myös yöllä kotihoidolle lääkärin konsultointimahdollisuus, myös virka-ajan ulkopuolella kotihoidon henkilöstön osaamisen parantaminen oireiden tunnistamisessa ja akuuteissa tilanteissa toimimisessa tarvittavien asiakkaan tausta- ja perustietojen laittaminen paremmin esille kotihoidon kansioon sosiaalisen tuen lisääminen

24 Miten päivystykselliset tilanteet olisivat mielestäsi estettävissä?
Sosiaali- ja lähityö, sosiaali- ja kriisipäivystys, aikuissosiaalityö : tilanteiden kriisiytymisen ehkäisy ennaltaehkäisevällä työllä, verkostotyöllä, suunnitelmallisella asiakastyöllä, neuvonnalla, rinnalla kulkemisella, huolellisempi seuranta kotihoidon ja muiden avopalveluiden tehostaminen ensisijaisten palvelujen ja etuuksien laittaminen kuntoon

25 Miten päivystyksellisten tilanteiden hoitoa tulisi mielestäsi kehittää?
Kotihoito: kotihoidon resursseja tuhlaantuu kun kiireetöntä sairaankuljetusta joudutaan odottamaan jopa 1-3 tuntia. Ratkaisuehdotuksia: ensihoidon tiimi joka osoitettu ensisijaisesti kotihoidolle päivystyksellisiin tilanteisiin erikoistunut sairaanhoitaja tai muu terveydenhuollon ammattilainen joka tulisi nopeasti paikalle ja pystyisi tekemään myös mittauksia kotona Eksoten malli: yhden hengen liikkuva päivystysyksikkö lääkärin konsultointimahdollisuus 24/7 konsultointikanavien selkiyttäminen ja selventäminen kaikille eri toimijoiden yhteistyön tiivistäminen yhteisen asiakkaan suhteen, yhteinen hoitosuunnitelma ohjeistuksen selkiyttäminen hoitajien koulutuksen lisääminen akuuttien tilanteiden tunnistamisesta ja niissä toimimisesta Sekava / kaatuileva tai muu kotona pärjäämätön asiakas, joka ei ole sairaalahoidon/päivystyksen tarpeessa: muun hoitopaikan kuin sairaalan/päivystyksen osoittaminen nopealla aikataululla kotihoidon käyntien lisääminen myös ilta/yöaikaan arviointi- ja kuntoutusjaksojen lisääminen kotiutustiimien resurssien lisääminen kotiutusten selkeyttäminen ja järkevöittäminen, ei liian huonokuntoisia asiakkaita kotiin

26 Miten päivystyksellisten tilanteiden hoitoa tulisi mielestäsi kehittää?
Palveluasuminen: konsultoitavien terveydenhuollon ammattilaisten yhteystietojen laittaminen selkeämmin esille hoitajien koulutuksen lisääminen päivystyksellisistä tilanteista, yhteiskoulutus päivystyksen kanssa kotisairaalan parempi hyödyntäminen esim. iv-lääkitysten osalta, myös ilman lääkärin lähetettä virka-ajan ulkopuolella oman hoitoresurssin parempi hyödyntäminen päivystykseen lähettämisen sijaan hoitotahdot ja -suunnitelmat selkeämmiksi ja paremmin esille, palliatiivisen ja saattohoidon päätösten tekeminen ajallaan, kattavasti kirjattuina terveysaseman tai päivystyksen takaisinsoittojärjestelmä ei palvele akuuttitilanteissa, yhteistyö toimivammaksi päivystys-chatin perustaminen, jonne asianmukainen kirjautuminen tietosuojan takaamiseksi tiedon siirtymisen parantaminen eri tietojärjestelmien välillä. Ensihoidon mukana ajantasainen tieto ei aina kulje asiakkaan mukana päivystykseen molemminpuolinen hoitoyhteistyö, kunnioitus ja luottamus palveluasumisen hoitajien arviokykyyn

27 Miten päivystyksellisten tilanteiden hoitoa tulisi mielestäsi kehittää?
Ensihoito: kotihoidon kansioon (esim. omalle ensihoidon välilehdelle) selkeämmin näkyville tiedot lääkkeistä, perussairauksista, kotihoidon käyntimääristä, itsenäisestä pärjäämisestä ja omatoimisuudesta, MMSE-pisteistä, hoitotahdosta ja hoidonrajauksesta ensihoidolle pääsy kotihoidon kirjauksiin kotihoidon ja palvelutalojen henkilöstölle paremmat lääkärin konsultointimahdollisuudet selkeiden ohjeiden antaminen kotihoidon ja palvelutalojen asiakkaille, henkilöstölle ja omaisille akuuteissa tilanteissa toimimiseen kotihoidon paikalle jääminen jos ensihoito hälytetty heidän toimestaan lääkäriin pääsyn parantaminen kotona asuville jotta tilanteet eivät eskaloituisi

28 Miten päivystyksellisten tilanteiden hoitoa tulisi mielestäsi kehittää?
Päivystyspoliklinikka: liikkuvien palveluiden lisääminen jotta lääkäri tai laboratorio voisi toteuttaa hoitoa ja ottaa näytteitä potilaan luona sosiaalipäivystykselle paremmat mahdollisuudet ohjata kriisipaikoille virka-ajan ulkopuolella päivystyspoliklinikalle sosiaalityöntekijä, päihdetyöntekijä ja kotiutushoitaja myös virka-ajan ulkopuolella yhteistyö kotihoitoon ja kotisairaalaan toimii hyvin, mutta niiden resurssien parantaminen koulutuksen ja ohjeistuksen lisääminen kotihoidon henkilöstölle, esim. kuumeilua voi alkuun hoitaa kotona vaikka usein lähetetään heti kuumeen noustua päivystykseen saattohoidon ohjeistuksen parantaminen kotihoidolle lääkärin konsultointimahdollisuus 24/7

29 Miten päivystyksellisten tilanteiden hoitoa tulisi mielestäsi kehittää?
Helsingin palvelukeskus, etä-/virtuaalihoito: kommunikoinnin parantaminen kotiin jalkautuva päivystyksellinen palvelu Terveysasema: palvelujärjestelmän yksinkertaistaminen

30 Miten päivystyksellisten tilanteiden hoitoa tulisi mielestäsi kehittää?
Sosiaali- ja lähityö, sosiaali- ja kriisipäivystys, aikuissosiaalityö: päivystävän, kiireellisiä kotikäyntejä tekevän lääkärin osoittaminen kotiin jalkautuvan sairaanhoidon tiimin perustaminen, myös muille kuin kotihoidon asiakkaille kotihoidolle valmius kiireellisiin asiakkaiden terveydentilan arviointeihin ja käyntien lisäämiseen, myös virka-ajan ulkopuolella sosiaalityöntekijälle enemmän valtaa kriisipaikan saamiseen, vanhusten kriisiosastojen lisääminen psykiatristen palveluiden ja muun terveydenhuollon vastuun lisääminen potilaidensa hoidosta sosiaalityön kiireettömät ilmoitukset olisi voitava ilmoittaa sähköisesti suoraan alueiden sosiaali- ja lähityöhön ambulanssit ilmoittavat paloturvallisuusriskiasunnoista, mutta raivaussiivouksen tarpeesta ilmoittaminen jo alustavasti myös terveystarkastajalle raja-aitojen ja ennakkoasenteiden poistaminen eri viranomaisten välillä yhteistyön lisääminen sosiaalityön ja terveydenhuollon välillä, konsultointimahdollisuus ratkaisujen pohtiminen ja suunnitelmien tekeminen moniammatillisissa verkostopalavereissa

31 Etunimi Sukunimi


Lataa ppt "Päivystykselliset tilanteet -kyselyn tulokset Helena Soini, erityissuunnittelija Marja Sippola-Soininen, ylilääkäri 16.11.2017."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google