Aktiiviasiakkuus vanhuspalveluissa 22.5.2013 Eija Tolonen vanhuspalvelujohtaja Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon –kuntayhtymä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Advertisements

Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Kommenttipuheenvuoro Koulutusjohtaja Eija Mattila Huittisten kaupunki.
Ikäihmisten arjen ja palvelujen parantamiseksi
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto Minne menet Lappilainen Päihdetyö! Lähtökohdat Päihteiden käyttö Palvelutarve Seminaari Kaksi.
Väkivaltatyö Etelä-Pohjanmaalla 1) Väestötaso 2) Ammattilaiset 3) Päättäjät Kehittämissuunnittelija Veli-Matti Saarinen.
HYVINVOINNIN PALVELUTARJOTIN Kuva: Esko Pääskylä Kotiin tilattavat palvelut kaiken ikäisille Hyvinvoinnin.
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
Alueverkoston ohjelma Rovaniemen Järjestötalon esittely, Suvimaria Saarenpää Sote-uudistus Lapissa, Sanna Hiltunen Sote-uudistuksen valtakunnallinen.
Yhteistyöpäivät Helsinki
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat
Kansalaisten näkemykset sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Yhteistyösopimuksen laadinta
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Oulu Seija Saarinen, Liisa Luukkonen, SLK
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Sivistystoimialan ajankohtaiskatsaus helmikuu/2017
Suoraviivainen viestintä julkishallinnon asiakkaille
Julkisten palvelujen tuotannon yksityistäminen
Hyvinvointiraportti-hanke
Aikuissosiaalityön klubi
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Sote-järjestöt osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistumista
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Kokemuksia etävalmennuksesta
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Sosiaalialan tehtävärakenne
Suuhygienisti (AMK), 210 op
Kuntoutuksen kuumat perunat
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Tavoite- ja kehityskeskustelut prosessina, syksyllä 2014
Jyväskylän kaupungin valinnanvapauskokeilu ja sen laajennus
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
Taloustorstai Kuntaliiton kysely hallitusohjelman ja kehyspäätöksen vaikutuksista kuntatalouteen SÄÄSTÖKYSELY Mikko Mehtonen.
Terveydenhuollon avovastaanottotoiminta
Yhteinen keittiö -hanke
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
ProSOS hanke aikuissosiaalityössä
EROTILANTEEN PALVELUILLA KOHTI SOVINNOLLISUUTTA Eroauttaminen Kainuussa 02/ Marika Uhlbäck, projektisuunnittelija Mukava Kainuu -hanke.
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Kehittämisjohtaja Jussi Salminen ja
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Liikkuva terveysneuvontapalvelu
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Aktiiviasiakkuus vanhuspalveluissa Eija Tolonen vanhuspalvelujohtaja Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon –kuntayhtymä

Eija Tolonen2 A Aktiivi Objekti Passiivi Subjekti

”Hoidettavien henkisestä tilasta mainittakoon, että seurakunnan papisto on käynyt pitämässä hartaustilaisuuksia. Johtokunta järjestänyt joulujuhlan. Vanhuksia ovat käyneet tervehtimässä seurakunnan nuoret, Betania seurakunta, sairaanhoitajien yhdistys, Demokraattiset Naiset, Marttayhdistys, maatalousnaiset ja vanhusten kerhot sekä musiikkiopistolaisia ja rippikoululaisia. Sanoma- ja aikakauslehtiä on tilattu ja laitoksen käytössä on keskusradio ja kaksi televisiota. Laitoksessa on oma kirjasto, joka on ollut auki 2 tuntia viikossa. Hoidettavista naiset osallistuivat työtoimintaan keittiöllä ja pesulassa ja miehet ottavat osaa ulkotöihin. Perunaa, juurikasveja, vihanneksia ja marjoja viljelty omassa taloudessa sekä kasvatettu teuraseläimiä. Sosiaalilautakunta on kokoontunut kunnalliskodissa kerran, johtokunnan kokouksia on pidetty 12 kertaa.” (Kajaanin maalaiskunnan kunnalliskertomus vuodelta 1967)

”Toimivat, asiakas- ja voimavaralähtöiset palveluketjut ja rakenteet, jotka toteutetaan monitoimijamaisena yhteistyönä” (Talousarvio 2013 ja taloussuunnitelma 2014, Vanhuspalvelujen tulosalue) ”Strategian tavoitteena on, että ikääntyvien osallisuus ja vaikutusmahdollisuudet lisääntyvät” (Iän iloinen Kainuu 2030, Kainuun ikääntymispoliittinen strategia)

Eija Tolonen5 Sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteiset palvelut Julkisen vallan velvoite edistää kansalaisten hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta lähtee perustuslaista. Tarkemmin velvoitteet määräytyvät varsinaisen sosiaali- ja terveyslainsäädännön kautta. Julkisen vallan on myös turvattava jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut sekä edistettävä väestön terveyttä. Viimeaikaisessa lainsäädännössä on korostettu potilaan oikeuksia sekä sosiaalihuollon asiakkaan asemaa ja oikeuksia voimaan tuleva vanhuspalvelulaki korostaa toiminnan asiakaslähtöisyyttä ja asiakkaan osallisuutta

Eija Tolonen6 Vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä on kunnilla. Lainsäädäntö velvoittaa kunnat järjestämään sosiaali- ja terveyspalveluja asukkailleen, mutta ei sääntele yksityiskohtaisesti toiminnan laajuutta, sisältöä eikä järjestämistapaa. Kunnat voivat järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon alaan kuuluvat tehtävät muun muassa hankkimalla palveluja yksityiseltä palvelujen tuottajalta tai antamalla palvelunkäyttäjälle palvelusetelin, jolla kunta sitoutuu maksamaan palvelun käyttäjän kunnan hyväksymältä yksityiseltä palvelujen tuottajalta hankkimat palvelut kunnan päätöksellä asetettuun setelin arvoon asti.

Eija Tolonen7 Asiakaslähtöisyyden ideaali (Järnström 2011) asiakaslähtöisyys juurtui Suomeen 1950 –luvulla 1960 –luvulla huomio tahdonvastaisiin instituutioihin 1980 –luvulla huomio vaihtoehtoiseen sosiaalipolitiikkaan 1990 –luvulla alkoi korostua asiakasnäkökulma  sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjästä alkoi tulla asiakas (NPM)

Eija Tolonen8 Asiakas / eri näkökulmat asiakas (customers, clients) kuluttaja (customers) palvelun käyttäjä (service users) osallinen tai sidosryhmään kuuluva (stakeholders) veronmaksaja (tax payers) kansalainen (citizens)

Eija Tolonen9 Asiakas = tuotteen tai palvelun vastaanottaja, joka hyötyy käyttämästään tuotteesta tai saamastaan palvelusta, sekä maksaa siitä (Valkama 2009) ensimmäisenä termi lisättiin lakeihin asiakasmaksuista koskevien lisäysten yhteydessä 2000 –luvulla asiakas –termin käyttö viittaa yhä useammin valintoja tekevänä ja aktiivisesti toimivana yksilönä suhteessa palveluihin asiakassuhteen alkamista kuvataan positiivisessa hengessä asiakkaaksi tulemisena tai valikoitumisena

Eija Tolonen10 Asiakaslähtöisyys ja asiakkuus sosiaali- ja terveydenhuollossa (vanhuspalvelut) pyrkimys asiakaslähtöisyyteen sosiaali- ja terveydenhuollon normiohjauksessa 1990 –luvulta lähtien retorisesti asiakaslähtöisyydestä on tullut keskeinen tavoite asiakkaaksi määrittely viittaa ajatukseen oikeuksista, mahdollisuudesta esittää toiveita, valita, vaatia ja valittaa huonosta palvelusta tai kokemuksesta normiohjauksessa asiakaslähtöisyyttä joudutaan soveltamaan alan eettisen normiston, toiminnan tavoitteiden ja päämäärien mukaan

Eija Tolonen11 Asiakas on aina oikeassa – vai onko? Asiakas tietää, mitä tilaa – vai tietääkö? Asiakas tietää, mitä palvelujärjestelmästä saa – vai tietääkö ja saako? Asiakkaan ääni kuuluu hänen hoidossa ja palveluissa – vai kuuluuko? Asiakkaan palvelupaketit on rakennettu hänen ehdoilla – vai onko?

Aktiiviasiakkuuden toteutumisen haasteet vanhuspalveluissa Perinteiset toimintatavat Asiakasta osallistavien työmenetelmien käyttö Työntekijöiden, päätöksentekijöiden, omaisten asenteet / näkemykset vanhusasiakkaan parhaasta Asiakkaiden oma suhtautuminen uusiin tarjolla oleviin ratkaisuihin ja vaihtoehtoihin Lainsäädännölliset rajoitteet – valinnanvapauden toteutuminen Palvelujen todelliset vertailumahdollisuudet Eri toimijoiden yhteistyön merkitys Helppo asiakaspalautejärjestelmä ja nopea reagointi palautteeseen

Eija Tolonen13

Eija Tolonen14 KIITOS!