Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi1 JÄÄHARJOITTELUN LUOKITTELU JA SUUNNITTELU LTV 2
MEIDÄN PELI
Tavoitteena nopean yhteistyön jääkiekko Pelitilannerooleissa hyökkäykseen ja puolustukseen reagointi viiveettömästi –Yksittäisen pelaajan reagointi 1 vs 1 tilanteissa –Myös kiekottomana hyökkääjänä sekä kiekotonta puolustavana Lajitekniikat ja –taidot toimivat kaiken pohjana ja mahdollistavat pelitilanteissa tavoitteen mukaisen toiminnan Pelitilannerooleissa tarvittavat lajitekniikat ja –taidot –Luistelu, kiekonhallinta (LTV1) esim. kiekon menetyksen jälkeen välitön pysähdys tai vauhtikäännös sekä paineen antaminen luistelemalla (rooli vaihtuu kiekollista puolustavaksi) kaikkien pelaajien yhtäaikainen reagointi samaan suuntaan esim. kiekonriiston jälkeen välitön tilan voittaminen kiekkoa kuljettamalla katse pelissä sekä muiden pelaajien yhtäaikainen hyökkäyksen tukeminen –Syöttäminen-vastaanotto sekä laukominen (LTV2) Esim. Hyvä, kova ja nopea syöttäminen variaatioineen sekä vastustajan ohisyöttäminen ja tarjonta rinnalle, vastaanotto kiekko heti pelattavana Nopea ja kova laukominen pienellä liikkeellä, yhdellä tai kahdella kosketuksella, peli maalivahtia vastaan Suomen Jääkiekkoliitto3
PRIORITEETTI TAVOITTEET PELITILANTEISSA
Suomen Jääkiekkoliitto5 PRIORITEETTI / TAVOITTEET ERI PELITILANTEISSA HYÖKKÄYSTILANTEETPUOLUSTUSTILANTEET 1. Maalinteko1. Maalinesto 2. Tilan voittaminen2. Riisto omalle joukkueelle Pelinopeus eteenpäinPaine 3. Tilan tekeminen3. Tilan voittamisen estäminen KiekkokontrolliKeskustan puolustaminen 4. Puolustusvalmius4. Hyökkäysvalmius REAGOINTI ERI PELITILANTEISSA
Suomen Jääkiekkoliitto6 HYÖKKÄYSPELIN 10 ”KULTAISTA” OHJETTA 1. Hy ö kk ä yspeli alkaa heti, kun kiekko saadaan 2. Kiekko on aina pelaajaa nopeampi 3. Hy ö kk ä yksess ä syvyytt ä ja leveytt ä 4. Kiekollinen ahtaasta tilasta v ä lj ää n tilaan 5. Jos oma pelaaja liikkuu sinua kohti, hakeudu vapaalle alueelle/kaistalle 6. Kiekottomat hakevat vapaata paikkaa 7. Kiekollinen pyrkii liikkumaan aina seuraavan viivan yli 8. Hy ö kk ä yssiniviivan ylityksen j ä lkeen yksi pelaaja voimakkaasti kohti maalia 9. Maalit syntyv ä t maalintekoympyr ä st ä 10. Puolustaminen alkaa heti, kun kiekko menetet ää n!
Suomen Jääkiekkoliitto7 PUOLUSTUSPELIN 10 ”KULTAISTA” OHJETTA 1. Puolustaminen alkaa heti, kun kiekko menetet ää n 2. Puolustuksessa syvyytt ä ja leveytt ä 3. Aina yksi h ä iritsem ä ss ä vastustajan kiekollista pelaajaa 4. Ohjaa kiekollista laitoihin ja nurkkiin 5. Keskialueella pit ä isi, omalle siniviivalle tultaessa, olla v ä hint ää n 3 omaa pelaaja ennen kiekollista vastustajaa 6. Sijoitu omassa p ää ss ä vastustajan ja oman maalin v ä liin 7. N ä e pidett ä v ä vastustaja ja kiekko 8. Vartioi ennen kaikkea vastustajan mailaa ( maila mailan alla) 9. Miehit ä maalintekoympyr ä 10. Heti kun saat kiekon, ajattele hy ö kk ä yst ä -> pelaaminen yl ö sp ä in!
SUOMALAISEN PELAAJAN VOITTAVAN PELAAMISEN VAATIMUKSET PELITILANNEROOLEISSA
SUOMALAISEN PELAAJAN VOITTAVA PELAAMINEN PELITILANNEROOLEISSA HYÖKKÄYS Kiekollisena Laukauksen laatu Syöttäminen pelitaitona Kiekon hallinta + rytmin muutos Kiekottomana Maalille meno Tarjonta Hyökkäyksen tukeminen PUOLUSTUS Kiekollista vastaan Paine luistelemalla Mailapaine + syöttö pois + laukauksen peittäminen Taklaus pelitaitona Kiekotonta vastaan Syötön peittäminen Luistelu puolustavalle puolelle Takapaine luistelemalla Suomen Jääkiekkoliitto9 Viiveetön roolivaihtelu / Puhe
PELITILANNEROOLIT Neljän pelitilanneroolin opettaminen mukana alusta asti Opeta pelaajat tunnistamaan kaikki neljä pelitilanneroolia ja pelaamaan niissä tavoitteiden mukaisesti –Tällöin ei tulisi ns. yhden roolin pelaajia, koska yksipuolisuus aiheuttaa ongelmia pelaamisessa myöhemmässä ikävaiheessa ja kansainvälisissä peleissä … opeta pelaajat ”täysiksi” Huomioi myös pelaajakohtaiset vahvuudet rooleja opetettaessa ja korosta niissä kehittymistä Pelaajat menestyvät vahvuuksien kautta, mutta heikoinkaan pelitilanneroolien osa-alue ei saa muodostua esteeksi pelaajana kehittymiselle Suomen Jääkiekkoliitto10
2vs1 -AJATTELU Tilanteen tunnistaminen ja 2vs1 alueellisen ylivoimatilanteen muodostaminen –Oikea-aikainen syöttäminen 2vs1 tilanteissa kentän kaikilla osa-alueilla Hyökätäänkö vai puolustetaanko? Missä roolissa pelaaja on? Suomen Jääkiekkoliitto11
JÄÄHARJOITTELUN LUOKITTELU
Suomen Jääkiekkoliitto13 JÄÄHARJOITTEIDEN LUOKITTELU JA PAINOTUKSET ERI IKÄLUOKISSA SUOMEN JÄÄKIEKKOLIITON SUOSITUKSET JÄÄHARJOITTEIDEN PAINOTUKSISTA ERI IKÄRYHMISSÄ
Suomen Jääkiekkoliitto14 JÄÄHARJOITTEIDEN KATEGORIOIDEN LUOKITTELU
SUUNNITTELU
Suomen Jääkiekkoliitto16 MAALINTEKO MAALINESTOPELI HYÖKKÄYSPELAAMINEN PUOLUSTUSPELAAMINEN JOUKKUE VIISIKKO KETJU – PARITOIMINTA PELITILANNEROOLIT (kiekollinen, kiekoton) (häiritsijä, vartioija) PELIPAIKKAROOLIT (maalivahti, puolustaja ja hyökkääjä) PELIROOLI (yksilölle peliin erikseen sovitettu rooli) PELITILANNEROOLI PELI PELITILANNEROOLI
Suomen Jääkiekkoliitto17 Mitä – Miksi – Miten? Harjoitteen yhteys pelitaitoihin ja peliin!
Suomen Jääkiekkoliitto18 Pelinomaisuus Pelitaitojen ja pelin opettaminen - ohjaaminen Yksilöllisyys - eriyttäminen Laadukkaiden suoritusten vaatiminen - valvominen Toistomäärien maksimointi HUOMIOITAVIA ASIOITA JÄÄHARJOITTELUSSA
PELINOMAISUUS -Pelin lainalaisuuksien noudattaminen (kultaiset säännöt) -Harjoiteltavat tilanteet suoraan pelistä PELITAITOJEN JA PELIN OPETTAMINEN – OHJAAMINEN -Pelitaidot ovat yksittäisten lajitaitojen käyttämistä pelitilanteessa YKSILÖLLISYYS – ERIYTTÄMINEN -Kentän maksimaalinen hyödyntäminen (Esim. Klinikka) -Tasoryhmät -Yksilön henkilökohtainen huomiointi tasosta riippumatta LAADUKKAIDEN SUORITUSTEN VAATIMINEN – VALVOMINEN -Ydinkohdat ja laatutekijät tiedossa niiden vaatiminen koko harjoituksen ajan TOISTOMÄÄRIEN MAKSIMOINTI -Kentän maksimaalinen hyödyntäminen (Esim. Klinikka) -Ydinkohdat ja palautteen antaminen -Seuranta Suomen Jääkiekkoliitto19
Suomen Jääkiekkoliitto20 OPETETAANKO VAI OLETETAANKO? Hyvin suunnitellun ja toteutetun harjoituksen tavoitteena on: 1.Tehokas jään käyttö, yksittäisen pelaajan aktiivisen työskentelyajan kasvattaminen sekä toistomäärien lisääminen. 2.Herättää valmentajien ja pelaajien kiinnostus järjestelmälliseen liikunnallisten, lajiteknisten ja pelaamaan oppimisen valmiuksien kehittämiseen. Teach the skills not the drills! Valmentajien tulee tietää suoritusten ydinkohdat ja laatutekijät!
Suomen Jääkiekkoliitto21 ESIM. TOISTOMÄÄRÄT / HARJOITUS Laukaukset kohti maalia kpl Syötöt kpl 1h 20 min harjoitus – tehokas työaika min vai … Laukaukset kohti maalia kpl Syötöt kpl 1h 20 min harjoitus – tehokas työaika min
Suomen Jääkiekkoliitto22 IDEOITA HARJOITUKSEN SUUNNITTELUUN Mikä on johtava ajatus harjoitteiden pitämiseen? Sinulla on nippu harjoitteita, joita tykkäät pyörittää, vai … Sinulla on hyviä asioita mielessäsi lajitekniikkaan, pelaamiseen tai fysiikkaan liittyen, joita haluat pelaajille opettaa -> alat suunnitella, miten voisit kehittää niitä eri harjoitteiden avulla johdonmukaisesti edeten.
Suomen Jääkiekkoliitto23 SUUNNITTELUSSA HUOMIOITAVIA ASIOITA Harjoitettavat asiat –Mita ̈, miksi ja miten? Harjoitetyyppi ja -muoto –Harjoitettavan asian yhteys lajitekniikkaan / -taitoon, pelitaitoon, - tilanteeseen, -tavoitteeseen tai -taktiikkaan Harjoitteen kehittely –Tilan, ajan ja pelaajama ̈ a ̈ ra ̈ n muuttaminen seka ̈ eri asioiden painottaminen Harjoitteiden painopisteet –Lajitekniikoiden ja -taitojen opettaminen = Lajin tekniikan tarkoituksenmukainen hyo ̈ dynta ̈ minen eri pelitilanteiden mukaan, tekniikassa ilmenevien virheiden korjaaminen ja uusien tekniikoiden nopea oppiminen.
Pelitaitojen opettaminen =Pelitilanteissa ka ̈ ytetta ̈ va ̈ t pelitaidot, joissa yhdistyy lajitaito ja taktiikka. Pelika ̈ sityksen avulla ymma ̈ rreta ̈ a ̈ n eri pelitaitojen vaatimukset pelitilanteissa. Pelin opettaminen = Pelitilanteiden ymma ̈ rta ̈ minen ja opettaminen nelja ̈ n pelitilanneroolin kautta, tavoitteena viiveeto ̈ n roolivaihto pelika ̈ sityksen avulla eri pelitilannerooleissa. Pelitaktiikan opettaminen = Pelin prioriteettija ̈ rjestyksen ymma ̈ rta ̈ minen ja pelika ̈ sityksen avulla oikeiden valintojen eli prioriteetin lo ̈ yta ̈ minen pelissa ̈. Joukkuepelia ̈ varten harjoitellaan erilaisia pelitapoja, joista valitaan ottelutilanteeseen sopiva taktiikka, joukkueen pelistrategian mukaisesti Suomen Jääkiekkoliitto24 SUUNNITTELUSSA HUOMIOITAVIA ASIOITA
Johdonmukaisuus –Käy läpi harjoitteen organisointi ja kulku –Opeta harjoitteessa painotettavat asiat –Valvo ja vaadi laatua Harjoitteiden kehittely –Suunnittele harjoitemuodoista toiseen siirtyminen –Siirrä opetettava asia pelinopeuteen ja / tai -tilanteeseen Teeman toistaminen –Kuljeta teemaa harjoitteiden sisällä parantaa asian sisäistämistä ja sen liittämistä peliin SUUNNITTELUSSA HUOMIOITAVIA ASIOITA
Suomen Jääkiekkoliitto26 YKSITTÄISESSÄ HARJOITTEESSA HUOMIOITAVAA – – … tai yhdistäen Harjoitettava asia Harjoitemuoto Pelaamaan opettaminen Lajitekniikka Rooli (-t) Tavoite Alue (-et) Suunta (hyökätäänkö vai puolustetaanko?) Harjoite
Suomen Jääkiekkoliitto27 Harjoitteen ydinkohdat –Oikeanlaisen / toivotunlaisen suorituksen mahdollistavat keskeisimmät osatekijät (esim. luistelun ydinkohdat = asento, potku, liuku ja palautus) Harjoitteen ydinkohtien laatutekijät –Kuvaavat ja tarkentavat ydinkohtia selkokielellä ja ymmärrettävästi (esim. luisteluasento = katse pelissä (leuka ylös), polvet koukistettuina päkiän yli - säären ja reiden välinen kulma ~ 90 astetta, painopiste luistimen terän keskiosalla, käsien ja hartioiden rytmikäs eteenpäin suuntautuva liike sekä maila yhdessä kädessä kiekottomana.) Harjoitteen fyysinen kuormitus ja palautuminen –Sarja- ja toistomäärät –Toiston suoritusaika –Sarja- ja toistopalautusaika –Harjoitteen työskentelytehoalue - intensiteetti YKSITTÄISESSÄ HARJOITTEESSA HUOMIOITAVAA
Suomen Jääkiekkoliitto28 KUINKA LISÄÄT PELAAJAN INTOHIMOA Luo hyvä ilmapiiri oikean vuorovaikutuksen kautta Luo harjoituksesta turvallinen ja positiivinen paikka olla Huolehdi, että harjoituksissa on hauska alku ja loppu kisat, pelit ja leikit Riittävä määrä kiekkokosketuksia luo hauskuutta ja ilmapiiriä Huomioi harjoitteiden rakenteissa maalinteko Harjoitus sisältää avoimia harjoitteita ja / tai harjoitteita, joissa pelaaja voi valita itselleen sopivan tasoisen tehtävän Kontrolloi kohtuudella, lisää pelaajan vapautta valita ja vastuuta tekemisestä Kannusta itsearviointiin, anna pelaajalle yksinkertaisia suorituksen onnistumiseen liittyviä mittareita Mahdollista jokaisen pelaajan onnistumisen tunne
Suomen Jääkiekkoliitto29 ”Pikkujutut ovat osa kokonaisuutta. Kokonaisuudesta muodostuu täydellisyys. Ja täydellisyys.., niin se ei olekaan pikkujuttu” Michelangelo ( )