Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta 4.11.2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen yhteiskunnallisen ja alueellisen vaikuttavuuden hyviä käytäntöjä Pohjois-Suomi, Itä-Suomi ja Länsi-Suomi.
Advertisements

Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
Satu Helmi & Ismo Kantola
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Kv-kevät päivät , Turku - Nina Björn Korkeakoulun tukipalvelut kansainvälisen henkilöliikkuvuuden kehittämisessä Nina Björn Kansainvälisen toiminnan.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
RAMKilaisten urapolut
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Kumppanuusverkoston strategia /
KAJAANIN KORKEAKOULUYKSIKÖIDEN TEKNOLOGIASTRATEGIA
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
INSSI-KEHITTÄMISSEMINAARI Teknillisen korkeakoulutuksen kehittämisen tilanne Johtaja Hannu Sirén.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Työ- ja elinkeinoelämän kehittämis- ja palvelutarpeiden ennakointi alueellisena yhteistyönä Työvoiman kysyntä ja osaamisen tarpeet hyvinvointitoimialalla.
Antaa arvoa sinulle. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Osaava kouluttaja ja kehittäjä Toiminta-ajatus Rakennamme Lapin tulevaisuutta asiakaslähtöisesti.
Antaa arvoa sinulle. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Osaava kouluttaja ja kehittäjä Rakennamme Lapin tulevaisuutta asiakaslähtöisesti ja aktiivisesti.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
YAMK-opinnot bioanalyytikoille TAMKissa Eeva Liikanen Tampereen ammattikorkeakoulu Bioanalyytikkokoulutus.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
TraiNet –tapaaminen Rajat ylittävä yhteistyö TURKU AMK Paneelikeskustelu.
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN YKSIKKÖ Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Terveisiä Lapista AMK-kirjastokokous Helsinki Susanna Parikka Lapin korkeakoulukirjasto.
Ammattikorkeakoulujen talous- ja hallintopäivät Rehtori Arto Karjalainen.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Tietojen kerääminen korkeakouluilta Tietovarastointi korkeakouluissa-seminaari Vesa Hämäläinen
Palvelukysely LUC IT-palveluiden palvelukyselyt henkilökunnalle
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Esko Koponen.
Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti (MTI) Lapland Institute for Tourism Research and Education – the Multidimensional Tourism Institute.
AMMATTIKORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS TULEVAISUUDESSA Johtaja Hannu Sirén
Korkeakoulujen kehittäminen Satakunnassa Markku Linna.
Kajaanin ammattikorkeakoulu Arto Karjalainen Rehtori Kajaanin ammattikorkeakoulu
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Näin me sitä Lapissa tehdään Helena Kangastie Aikuiskoulutuksen kehityspäällikkö Rovaniemen ammattikorkeakoulu OHJAUS SUOMESSA 2010-SEMINAARI Valtakunnallisen.
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
MTI:N PERUSTAMISEN VAIHEET
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Yhteinen tavoitteemme
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
LUC IT-palveluiden palvelukyselyt henkilökunnalle Arja
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Koulutusta, tutkimusta, kehittämistä
Itä-Suomen yliopisto – monialainen, kansainvälinen tiedeyliopisto
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Jarmo Paloniemi kuntayhtymän johtaja
Esityksen transkriptio:

Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta

0. Yhteistyön kehittämisen perusta -tehty vuosikausia hyvää yhteistyötä, esim.: o Lapin Maakuntakorkeakoulu (KTAMK, LY, RAMK) o FinnBarents (LY, RAMK) -tunnemme toisemme hyvin -hyvä keskinäinen luottamus -kovia kilpailijoita

1. Korkeakoulukonsernin syntyprosessin liikkeellelähtö -pari vuotta sitten o yhteistyötämme ei tunnettu o meitä yhdistettiin ”milloin mihinkin” -päätimme ottaa ohjat omiin käsiin -Rovaniemen kaupungin rooli oli keskeinen -ulkopuolinen projektinjohtaja (Arvo Jäppinen) on ollut ratkaisevassa asemassa o asiantuntija o ei asianosainen o hallittava projektin johtaminen täysin o kipeissä asioissa uskallettava ”katsoa silmiin eikä ohitse” - rehtorijoukon oltava ”yhtä puuta” - projektinjohtajalla apuna sihteeristö, johon rehtorit ja kaikki muutkin luottavat -liikkeellelähtö ennen kesälomia tavoite kristallinkirkas, samoin visio 2012

2. Lapin korkeakoulujen merkitys KORKEAKOULUISTA VALMISTUNEIDEN SIJOITTUMINEN LAPIN LÄÄNIIN (Vuosina 2000 – 2004 tutkinnon suorittaneiden sijoittuminen vuoden 2004 lopussa ja opiskelijoiden perustamien yritysten määrä vuoden 2005 lopussa. Lähde: AMKOTA) Rovaniemen AMK ,0 %4141,8 % Kemi-Tornio AMK102621,6 % 67,7 %1919,4 % 75,5 % Lapin yliopisto73416,1 % 1414,3 % Oulun yliopisto4629,7 % 33,1 % Oulun seud AMK190 4,0 % 44,1 % Kajaanin AMK17 0,4 % 0 - Muut amkit4389,2 %1111,2 % Muut yo:t 4679,8 %66,1 % yhteensä ,% %

3.Päätetty (kevät 2008) perustaa Lapin korkeakoulukonserni - Opetusministeriö tukee toimeenpanoa - TASO: ”Rovaniemen ammattikorkeakoulu valmistelee yhdessä Lapin muiden korkeakoulujen ja ammattikorkeakoulujen ylläpitäjien kanssa yhteisen Lapin korkeakoulukonsernistrategian”. Päätökset tehtiin mennessä. 4.Konkreettisia kehittämistoimia - strategisen ohjauksen yhteistyö - ristiinedustus päätöksenteossa - päätetty koulutuksen päällekkäisyyden poistamisesta, samalla poistui kilpailutilanne

-päätetty perustaa Matkailuinstituutti, Kulttuuri-instituutti valmisteilla -päätetty tuottaa tukipalvelut pääosin yhdessä vuoteen 2012 mennessä -päätetty yhteisestä innovaatiotoiminnasta 5.Konsernin perustamisvaihe tarvitsee ylimääräistä panostusta

Lapin korkeakoulukonserni Visio 2012 Lapin korkeakoulukonserni on kansallisesti ja kansainvälisesti houkutteleva kokonaisuus, jonka vahvuus perustuu konsernin korkeakoulujen korkealaatuiseen osaamiseen ja tunnustettuun, innovatiiviseen asiantuntijuuteen. Konsernilla on erinomaisesti toimivat elinkeinoelämä- ja yhteiskuntasuhteet, lisäarvoa tuottava ja arvostettu kansallinen ja kansainvälinen yhteistyöverkosto sekä laatua ja työnjakoa tukeva voimavarojen tuloksellinen käyttö. Konsernilla on useita kansallisesti ja kansainvälisesti arvostettuja koulutus- ja tutkimusyksiköitä. Koulutuksessa sovittu työnjako on vakiintunut. Yhteinen innovaatio-ohjelma ohjaa toimintaa sovittuihin kohteisiin huomioiden alueelliset erityispiirteet. Tukipalvelut on järjestetty pääosin yhteisesti ja palveluiden käyttäjien kannalta toimivasti. Yhteistyöhön ja työnjakoon perustuva toimintamalli on vakiintunut.