Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Korkeakoulujen yhteiskunnallisen ja alueellisen vaikuttavuuden hyviä käytäntöjä Pohjois-Suomi, Itä-Suomi ja Länsi-Suomi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Korkeakoulujen yhteiskunnallisen ja alueellisen vaikuttavuuden hyviä käytäntöjä Pohjois-Suomi, Itä-Suomi ja Länsi-Suomi."— Esityksen transkriptio:

1 Korkeakoulujen yhteiskunnallisen ja alueellisen vaikuttavuuden hyviä käytäntöjä Pohjois-Suomi, Itä-Suomi ja Länsi-Suomi

2 Lapin korkeakoulukonserni Lapin yliopisto, Rovaniemen ammattikorkeakoulu, Kemi-Tornin ammattikorkeakoulu •Yhteinen strategia ja innovaatio-ohjelma •Koulutuksen alueellinen kehittäminen ‒ Päällekkäisyyksien poistaminen ‒ Painoalojen vahvistaminen •Yhteiset tukipalvelut ‒ Avoin korkeakouluopetus ‒ Opetuksen ja opiskelun tukipalvelut ‒ TKI-tukipalvelut ‒ Tietohallintopalvelut (myös kuntayhtymät ja ammattiopistot) •Yhteiset yksiköt (myös ammattiopistot mukana) ‒ Matkailun koulutus- ja tutkimusinstituutti ‒ Pohjoisen kulttuuri-instituutti ‒ Kirjasto •Maakuntakorkeakoulun seutukunnalliset yhteistyöelimet kartoittavat kampus- alueiden ulkopuolisia koulutus- ja TKI-tarpeita

3 Lapin korkeakoulukonserni Lapin korkeakoulujen innovaatio-ohjelma •Suunniteltu yhdessä alueviranomaisten kanssa ‒ toteuttaa Lapin maakunta-ohjelmaa ja sen aluekehitystavoitteita •Innovaatio-ohjelman painopistealueet sisältyvät painopisteinä korkeakoulujen omiin strategioihin.: ‒ Hyvinvoinnin Lappi ‒ Teollisuuden Lappi ‒ Luonnonvarojen Lappi ‒ Elämysten, kulttuurin ja matkailun Lappi •Jokaisen Lapin osalta tehty toimenpidesuunnitelmat, joita on toteutettu mm. yhteisinä rakennerahastohankkeina sekä kansainvälisinä hankkeina. •Päivittäminen yhdessä Lapin älykkään erikoistumisen ohjelman, Lapin maakuntaohjelman sekä Lapin ammattikorkeakoulun strategian suunnittelun kanssa. •Päivittämiseen osallistuvat myös sektoritutkimuslaitosten, alueen elinkeinoelämän ja julkisten palvelujen sekä kolmannen sektorin edustajat

4 Kajaanin ammattikorkeakoulu ja Kajaanin yliopistokeskus AIKOPA •Oulun yliopiston ja Kajaanin ammattikorkeakoulun palvelut yhdeltä luukulta ‒ Koulutuspalvelut ‒ Kehittämispalvelut ‒ Asiantuntijapalvelut ‒ Tutkimuspalvelut •AIKOPAssa on ‒ yksi johtaja ‒ yhteiset tulostavoitteet, jotka konsortion strategiaryhmä on määritellyt ‒ yhteiset toimitilat ja tietohallinto ‒ kahden korkeakoulun osaaminen ja verkostot •Yhteistyötä Kainuun ammattiopiston kanssa •Lähtökohtana työelämän tarpeet •Tarjontaa alueelle, valtakunnallisesti, kansainvälisesti

5 Kajaanin yliopistokeskus, Kajaanin ammattikorkeakoulu, CEMIS (Centre for Measurement and Information Systems) •Oulun ja Jyväskylän yliopistot, Kajaanin ammattikorkeakoulu, Mittatekniikan keskus MIKES ja VTT •Sopimuspohjainen innovaatio- ja koulutuskeskus •Tavoitteina ovat tutkimus- ja koulutustoiminnan vetovoimaisuuden, kilpailukyvyn ja vaikuttavuuden vahvistaminen •Sektoritutkimuksen ja korkeakoulutuksen yhteistyömalli •Erikoistunut kaivannaisteollisuuden, uusiutuvan kemiallisen ja mekaanisen metsäteollisuuden, ajoneuvojen tietojärjestelmien, liikunta- ja hyvinvointialan sekä peli- ja simulaatioteknologian mittaus- ja tietojärjestelmäosaamisen kehittämiseen. •Vahvat mittaustekniikan kansainväliset verkostot

6 Tampereen teknillinen yliopisto, Tampereen yliopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu Avoimet innovaatioalustat, Demola-toiminta (www.demola.fi).www.demola.fi •Yritykset antavat Demolaan ideoita opiskelijoiden kehitettäväksi. Opiskelijat etsivät niihin ratkaisuja yhdessä yritysten omien asiantuntijoiden kanssa. (IPR) •Projektit tehdään tiimeissä, joissa voi olla jäseniä kaikista tamperelaisista korkeakouluista, myös kansainvälisistä yliopistoista. •Työskentelyssä suositaan monitieteisyyttä, koska sen avulla löydetään parhaimmat ratkaisut. Samalla opitaan tärkeitä työelämätaitoja. Demola -työskentelystä saa opintopisteitä.

7 •Syksyllä 2008 aloittaneen Demolan toimintaan on aktiivisesti osallistunut yli 70 yritystä, mukana eri alojen johtavia toimijoita, kuten Nokia, Metso, Sandvik, TeliaSonera ja ABB. •Demola on levinnyt niin Ouluun kuin kansainvälisestikin (Vilna, Budabest). Työn alla Ruotsi, Tanska. Jyväskylän yliopisto •EduCluster Finland Oy (ECF) luo uniikkeja oppimiskokemuksia ja -tapahtumia sekä kehittymispolkuja yksilöille ja yhteisöille eri puolilla Suomea ja kansainvälisesti. ECF on koulutuksen ja kehittämisen asiantuntijaorganisaatio. • Pääomistaja on Jyväskylän yliopisto

8 Satakunnan ammattikorkeakoulu •Alueen kauppakamarien ja yrittäjäjärjestöjen kanssa yhteistyössä tehtyjen koulutusselvitysten ja yritysverkostojen omien aktiivisten ponnistusten seurauksena tehdyt koulutusratkaisut Seinäjoen ammattikorkeakoulu •Etelä-Pohjanmaan korkeakouluverkosto, EPANET. Helsinki, Tampere, Turku ja Vaasa yliopistot. Tampereen teknillinen yliopisto ja Sibelius Akatemia. •Projektipaja, yritysten tuotannon kehitys ja tuotekehitys projektien ratkaisu opettajien ja yritysten johdolla jopa ensimmäisestä opiskeluvuodesta lähtien.


Lataa ppt "Korkeakoulujen yhteiskunnallisen ja alueellisen vaikuttavuuden hyviä käytäntöjä Pohjois-Suomi, Itä-Suomi ja Länsi-Suomi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google