TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Miten talouspolitiikkaa tehdään? Miten kansantaloutta? •ymmärretäänymmärretään •ennustetaanennustetaan •ohjataanohjataan.
Advertisements

Tutkimustuloksia asunnonvaihtoprosessista ja Igglon ensimmäisistä kuukausista Jaana Wikström.
Sinikka Hiidenmaa KHT Mikkelin Tilitoimisto Oy
ARVOPAPERISIJOITTAMINEN KAPPALE 6: JOHDANNAIS- INSTRUMENTIT
Poronlihatuotteiden markkinat 2004 Riistan- ja kalantutkimus Kaija Saarni, Leena Aikio, Jorma Kemppainen, Jari Setälä ja Asmo Honkanen.
… löytyykö markkinoita?
Kansantalouden tilinpito
Asiakkuudet luovalla alalla
3 Kysyntä, tarjonta ja markkinatasapaino
VAIHTO-OMAISUUDEN HANKINTAMENON JAKSOTTAMINEN TILINPÄÄTÖKSESSÄ
Miten talouspolitiikkaa tehdään? Miten kansantaloutta ymmärretään ennustetaan ohjataan.
Huonon kannattavuuden syitä Myyntihinta liian pieni verrattuna kustannustasoon? Myyntimäärät liian pieniä? (muuttuvien kulujen jälkeen jäävä raha ei riitä.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
Asuntokaupassa piilee kaksi sudenkuoppaa Kiinteistönvälittäjäbarometri ja asuntomarkkinat syksyllä 2014 Sisä-Suomi.
Kalamarkkinoita koskevia kalvoja 2002 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen.
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Finanssipolitiikka: Talouspolitiikan osa, jossa valtio säätelee taloutta tulojen ja menojen avulla Tulojen ja menojen säätelyyn parhaat keinot budjetti.
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
KYSYNTÄ, TARJONTA JA HINTA Markkinat
Tuotehinnoittelu -Perustana yrityksen hinnoittelustrategia: asiakkaat ja kilpailijat huomioitava -Kustannukset tiedettävä riittävällä tarkkuudella -Sopii.
S   Yritysten merkitys: ne tuottavat hyödykkeitä, työllistävät ja maksavat suuria määriä verotuloja  Suomessa on elinkeinovapaus (vuodesta 1879)
Talouden sisäinen tasapaino: Inflaatio ja työttömyys
Taloustieto YH2 syksy 2015 Karhulan lukio. Arviointi & poissaolot O 1. Tuntityöskentely: työn tekeminen, aktiivisuus, positiivinen asenne O 2. Koe O Yli.
TALOUSTIETO YH2. KURSSIN SISÄLTÖ Kansantalouden perusteet Kansantalouden perusteet Kotitaloudet – yritykset – kilpailu – hinta Kotitaloudet – yritykset.
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO YH 2 Talouspolitiikkaa. RAKENNE Talouspolitiikan osa-alueista esitellään: Talouspolitiikan osa-alueista esitellään: 1. Kuka käyttää? (Suomi.
KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.
TALOUSTIETO YH2 SUOMI JA KV. TALOUS. SUOMALAISTEN ELINKEINOT 1. Palveluelinkeinot 2. Jalostus 3. Alkutuotanto (maa- ja metsätalous) Omavaraistaloudesta.
Kilpailumuodot Toni Uusimäki TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta
Kertaus.
Kulutuksesta kestävään ja vastuulliseen kuluttamiseen
Y56 Luku 19 Yrityksen teoria: Voiton maksimointi
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Inflaatio.
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
INFLAATIO.
Verkoston ulkoisvaikutukset
Elinkeinoverolaki tiivistelmä /ks
Talouden ulkoinen tasapaino Suhdannevaihtelut
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
Y56 Luku 23 Yrityksen teoria: toimialan tarjonta
Kysynnän ja tarjonnan laki
TALOUDEN KIERTOKULKU.
TALOUSTIETO YH 2 Talouspolitiikka.
Talous tutuksi – koulutus syksy 2013
VALUUTTAKURSSIPOLITIIKKA
Valuuttamarkkinat Valuuttamarkkinoilla mm. suursijoittajat, pankit, yritykset ja eläkerahastot ostavat ja myyvät eri valuuttoja Valuuttakurssi = valuuttojen.
Ulkomaankauppa Globalisaatio -> Vapaakauppa -> Varallisuuden ja elintason kasvu tarjonnan lisääntyessä Taloustieteilijä David Ricardo: ”Kunkin valtion.
KATEAJATTELU Esim. Kuinka paljon pitäisi saada myyntiä, jotta toiminta kannattaisi? Jos tuotteen myyntihintaa nostetaan, kuinka paljon tulos paranee? Kuinka.
TALOUSTIETO Kilpailu.
Markkinatalous ja epätäydellinen kilpailu
Lähde: Suomen Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
MAKROTALOUSTIEDE KANSANTALOUDEN TILINPITO
Markkinoinnin perusteet
Suomella on erinomaiset mahdollisuudet saada osansa kasvavista metsäteollisuustuotteiden markkinoista Suomen mittava ja kasvava raaka-ainepotentiaali kestävästi.
Myyntikanavien… …kaivelua.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
INFLAATIO.
Rahoitusmarkkinoiden
INFLAATIO.
INFLAATIO.
Esityksen transkriptio:

TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta

MARKKINAT Markkinat = kaikki tilanteet joissa ostetaan ja myydään hyödykkeitä Markkinat = kaikki tilanteet joissa ostetaan ja myydään hyödykkeitä Hintataso määräytyy markkinoilla kysynnän ja tarjonnan mukaan Hintataso määräytyy markkinoilla kysynnän ja tarjonnan mukaan Markkinat jakaantuneet: Markkinat jakaantuneet: –Hyödykemarkkinat –Tuotannontekijämarkkinat –Rahoitusmarkkinat

MONET MARKKINAT Hyödykemarkkinat Hyödykemarkkinat –Maitotölkki ja hiustenleikkuu Tuotannontekijämarkkinat Tuotannontekijämarkkinat –Työsopimus, metsäkauppa, uusi paperikone Rahoitusmarkkinat Rahoitusmarkkinat –Tilin avaaminen, asuntolaina, osakkeen osto

MARKKINAVOIMAT Kysyntä ja tarjonta Kysyntä ja tarjonta Markkinatalous: päättäjinä kotitaloudet ja yritykset Markkinatalous: päättäjinä kotitaloudet ja yritykset Suunnitelmatalous: Markkinavoimia ei kuunnella, vaan valtio päättää kaiken Suunnitelmatalous: Markkinavoimia ei kuunnella, vaan valtio päättää kaiken Suomi markkinatalous, jossa valtio kuitenkin mukana päätöksissä: valtion talouspolitiikka Suomi markkinatalous, jossa valtio kuitenkin mukana päätöksissä: valtion talouspolitiikka

HINTA Määräytyy markkinoilla kysynnän ja tarjonnan mukaan Määräytyy markkinoilla kysynnän ja tarjonnan mukaan Kysyntä = kuinka monta kappaletta tiettyä tuotetta halutaan ostaa Kysyntä = kuinka monta kappaletta tiettyä tuotetta halutaan ostaa Tarjonta = kuinka monta kappaletta tiettyä tuotetta valmistetaan Tarjonta = kuinka monta kappaletta tiettyä tuotetta valmistetaan Myyjä haluaa tuotteesta suurimman hinnan Myyjä haluaa tuotteesta suurimman hinnan Ostaja haluaa tuotteen halvimmalla hinnalla Ostaja haluaa tuotteen halvimmalla hinnalla

TARJONTA Tarjonnan määrään vaikuttaa: Tarjonnan määrään vaikuttaa: –Hinta (+) (hinnan kasvaessa tarjontakin kasvaa) –Tuotannontekijöiden määrä ja laatu –Olemassa oleva teknologia –Muuttuvat kustannukset (palkat, vuokrat, raaka- aineiden hinnat)

KYSYNTÄ Kysyntään vaikuttaa: Kysyntään vaikuttaa: –Hinta (+) (hinnan noustessa kysyntä laskee) –Tulot (+) –Haluttavuus –Kilpaileva tarjonta –Tulevaisuuden odotukset Inferiorinen tuote: vähäarvoinen, kysyntä vähenee tulojen kasvaessa Inferiorinen tuote: vähäarvoinen, kysyntä vähenee tulojen kasvaessa Toisiaan korvaavat hyödykkeet: kun toisen kysyntä kasvaa, toisen laskee Toisiaan korvaavat hyödykkeet: kun toisen kysyntä kasvaa, toisen laskee Toisiaan täydentävät hyödykkeet: kun toisen kysyntä kasvaa, toisenkin kysyntä kasvaa Toisiaan täydentävät hyödykkeet: kun toisen kysyntä kasvaa, toisenkin kysyntä kasvaa