Valmisteluvaihe Satakunnan vaihemaakuntakaava 2, Viranomaistyöneuvottelu, 1.6.2016 Tuulivoimatuotanto Maakuntainsinööri Anne Nummela Kuvat: Sami Suominen,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Varsinais-Suomen tuulivoimaselvitys Aleksis Klap.
Advertisements

Maankäytön ja kaavoituksen suhde vesiensuojeluun Itämeri –foorum Anne Kumpula Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta.
KUNNAN ROOLI KAAVOITTAJANA JA TUULIVOIMATUOTANNON EDELLYTYSTEN LUOJANA TL.
Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
Valmisteluvaihe Satakunnan vaihemaakuntakaava 2, Viranomaistyöneuvottelu, Maakunnallisesti merkittävät aurinkoenergian tuotantoalueet Maakuntainsinööri.
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Kaupunkiympäristöt tutuiksi tutkien BMOL syyspäivät Sibelius-lukio, Helsinki Workshopin vetäjät: Virpi Hirvensalo ja Krista Koskelo Maantieteen.
HANKINNAT JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOSSA Ympäristöryhmän kokous Irja Rissanen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Maankäytön järjestäminen laajemman alueen näkökulmasta Jari Leivo Kaavoituspäällikkö Kauhavan kaupunki.
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
Valmisteluvaihe Satakunnan vaihemaakuntakaava 2, Viranomaistyöneuvottelu, Maakunnallisesti merkittävät bioenergia- ja puuterminaalit Maakuntainsinööri.
Emätilaperiaate Täydennyskoulutus © Kai Kokko 2008.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Kiviainesten oton yhteensovittaminen luonnon- ja kulttuuriympäristöihin Kainuussa Kainuun POSKI II -projekti.
Projekteista pysyviksi käytänteiksi Sakari Kainulainen Sokran hanketyöpaja , Kuopio.
Mekatroniikan tutkimusverkoston kehittäminen Raumalla, METURA TTY Rauman yksiköt Esa Mäkinen 1.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Tutkimustietovaranto
Suomalaisten Energia-asenteet 2016
Yhteistyösopimuksen laadinta
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Kuntavaalit 2017 Paluu tulevaisuuteen
Hyvinvointi yhteisenä tehtävänä Paneelikeskustelu
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Vammaisneuvostojen asema uudessa kuntalaissa
Hangon kansallisen kaupunkipuiston hoito- ja käyttösuunnitelman luonnos Verkostotapaaminen
ALUESUUNNITTELU Miksi alueita suunnitellaan?
JHKA-jaosto Toni Äikäs / VM JulkICT
TE1 Terveyden perusteet
Tervetuloa Innokylään
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Energian tuotanto ja ympäristövaikutukset
Kumuloituvat ilmastovaikutukset ja hiilineutraali yhdyskuntarakenne
Hyvinvointia kestävästi
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Tuulivoima.
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Tervetuloa Innopajaan
Koulutuskeskus Salpaus Hanna Salminen 2011
Maakuntatalouden simulointi
Yhteentoimivuusmenetelmän soveltaminen rekistereissä
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
Laki rakennusperinnön suojelusta 498/2010
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Etelä-Savon maakuntaliitto
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
LAPIN Maakunta-akatemia
Kestävää kasvua ja työtä Mitä ohjelmasta rahoitetaan?
Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehä KEHITTÄMISSELVITYS
Kimmo Tiilikainen, asunto-, energia- ja ympäristöministeri
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
EskoTyö –joukkorahoituskampanjan toteuttaminen
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
YHTEENSOVITTAMINEN MAANKÄYTÖN SUUNNITTELUSSA
STV:n ja STA:n roolit Santtu Hellstén Santtu Hellstén
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Esityksen transkriptio:

Valmisteluvaihe Satakunnan vaihemaakuntakaava 2, Viranomaistyöneuvottelu, Tuulivoimatuotanto Maakuntainsinööri Anne Nummela Kuvat: Sami Suominen, Visa Vehmanen

Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet (VAT) Toimivat yhteysverkostot ja energiahuolto Yleistavoitteet Alueidenkäytössä turvataan energiahuollon valtakunnalliset tarpeet ja edistetään uusiutuvien energialähteiden hyödyntämismahdollisuuksia. Erityistavoitteet Maakuntakaavoituksessa on osoitettava ja muussa alueidenkäytön suunnittelussa on otettava huomioon valtakunnallisen energiahuollon kannalta merkittävät voimajohtojen linjaukset siten, että niiden toteuttamismahdollisuudet säilyvät. Suunnittelussa on otettava huomioon sekä tarpeelliset uudet linjaukset että vanhojen verkostojen parantamisten ja laajentamisten tarpeet. Voimajohtolinjauksissa on ensisijaisesti hyödynnettävä olemassa olevia johtokäytäviä. Maakuntakaavoituksessa on osoitettava tuulivoiman hyödyntämiseen parhaiten soveltuvat alueet. Tuulivoimalat on sijoitettava ensisijaisesti keskitetysti useamman voimalan yksiköihin. Edellä mainittuja yhteys- ja energiaverkostoja koskevassa alueidenkäytössä ja alueidenkäytön suunnittelussa on otettava huomioon sään ääri-ilmiöiden ja tulvien riskit, ympäröivä maankäyttö ja sen kehittämistarpeet sekä lähiympäristö, erityisesti asutus, arvokkaat luonto- ja kulttuurikohteet ja - alueet sekä maiseman erityispiirteet.

Satakunnan vaihemaakuntakuntakaavan 2 yleiset tavoitteet, tavoiteraportin sivu 25 Satakunnan vaihemaakuntakaavan 2 tavoitteena on uusiutuvan energian ja biotalouden kasvumahdollisuuksien edistäminen, muuttuvan kaupan mahdollisuuksien tunnistaminen sekä maakunnan kulttuurisen identiteetin vahvistaminen asukkaat ja luonnonympäristö huomioiden. Tavoitteena on kotimaisen energiantuotannon lisääminen ja huoltovarmuuden edistäminen. Satakunnan vaihemaakuntakaavan 2 suunnittelun perusperiaatteina ovat hyvän elinympäristön luominen sekä ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävän kehityksen edistäminen.

Satakunnan vaihemaakuntakuntakaavan 2 tavoitteet, tavoiteraportin sivu 27 Tavoitteet on kuvattu maankäyttö- ja rakennuslaissa (MRL 28§) maakuntakaavalle asetettujen sisältövaatimusten mukaisessa järjestyksessä. Maankäyttö- ja rakennuslaissa on kiinnitettävä erityistä huomiota: 1) maakunnan tarkoituksenmukaiseen alue- ja yhdyskuntarakenteeseen; 2) alueiden käytön ekologiseen kestävyyteen; 3) ympäristön ja talouden kannalta kestäviin liikenteen ja teknisen huollon järjestelyihin; 4) vesi- ja maa-ainesvarojen kestävään käyttöön; 5) maakunnan elinkeinoelämän toimintaedellytyksiin; 6) maiseman, luonnonarvojen ja kulttuuriperinnön vaalimiseen; sekä 7) virkistykseen soveltuvien alueiden riittävyyteen.

3) ympäristön ja talouden kannalta kestävät liikenteen ja teknisen huollon järjestelyt, raportin sivu 34 Satakunta on ilmastoystävällinen, kestävien energiaratkaisujen maakunta uusiutuvaa energiaa käytetään laajamittaisesti kehitetään valtakunnan energia-omavaraisuutta osoitettaan aluevarauksia bioenergian tarpeisiin  mahdollisuus energia-alan osaamisen lisäämiselle, uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja työpaikkoja Satakunta on ensimmäisten joukossa aloittamassa aurinkoenergian laajamittaista tuotantoa bioenergian terminaalialueilla vastataan biotalouden tarpeisiin uusiutuvien energiajakeiden laajamittaisempi käyttö on mahdollista

TUULIVOIMA VAIHEMAAKUNTAKAAVASSA 2 Täydentää vaihemaakuntakaavaa 1 Vaihemaakuntakaavassa 1 on osoitettu 17 aluetta, hanke 14 alueella Myös alle 8-10 voimalan hankkeita vireillä Vmk1: maakunnallisesti merkittävä tuulivoimaloiden alue n. 8 – 10 voimalayksikköä

Mahdollisiin uusiin tuulivoimaloiden alueisiin sovelletaan samoja kriteerejä kuin vaihemaakuntakaavaa 1 laadittaessa.

VAIHEMAAKUNTAKAAVAN 1 VALMISTELUSSA MUKANA OLLEET JA VAIHEMAAKUNTAKAAVAN 2 TAVOITEVAIHEESSA ESILLE TULLEET ALUEET Merikarvian Korvenneva ratkaistu yleiskaavalla, 6 voimalaa

Merikarvian Halssi: Yleiskaava ei ole vireillä.

Siikaisten Leppijärvi: Selvityksiä ja alustava on luonnos laadittu. Alueelle ei Satakunnan vaihemaakuntakaavan 2 suunnitteluperiaatteiden mukaan voida osoittaa maakunnallisesti merkittävää tuulivoimatuotannon aluetta.

BirdLife Suomi, Finland (2014). Lintujen päämuuttoreitit Suomessa Maali-hankkeen julkaisu ja paikkatietoaineisto Vilén, Risto; Vasko, Ville ja Nuotio, Kimmo: Satakunnan maakunnallisesti arvokkaat lintualueet Porin Lintutieteellinen Yhdistys ry & Rauman Seudun Lintuharrastajat s.

KHO:n ratkaisu Kymenlaakson maakuntakaavasta , yhteisvaikutukset Maakuntakaavassa oli osoitettu itä–länsi-suuntaisesti peräkkäin yhdeksän tuulivoimaloiden aluetta Kymenlaakson rannikkoalueelle. Kaavaselostuksen mukaan kullekin tuulivoimaloiden alueelle oli arvioitu voitavan sijoittaa 5–26 voimalaa. Kymenlaakson rannikkoalue oli Suomen tärkein arktisten suurikokoisten lintulajien ja suurikokoisten petolintujen muuttoreittien keskittymäalue. …oli kuitenkin voitava varmistua siitä, että lintujen päämuuttoreiteille tai välittömästi niiden läheisyyteen osoitettavien tuulivoimaloiden toteuttamisesta ei aiheudu sellaisia yhteisvaikutuksia, jotka estäisivät kaavassa Kymenlaakson rannikkoalueelle tarkoitetun tuulivoimaratkaisun toteuttamisen. Kaavaa varten laadituissa selvityksissä ei kuitenkaan ollut esitetty arvioita siitä, millaisia yhteisvaikutuksia maakuntakaavan mahdollistamalla tuulivoimarakentamisella olisi linnustolle. Yhteisvaikutusten tarkempi selvittäminen oli jätetty yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa aluekohtaisesti tehtäväksi. maakuntakaavan tehtävä tuulivoimarakentamisen kokonaisuuden ohjaamisessa