Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

EskoTyö –joukkorahoituskampanjan toteuttaminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "EskoTyö –joukkorahoituskampanjan toteuttaminen"— Esityksen transkriptio:

1 EskoTyö –joukkorahoituskampanjan toteuttaminen
Sami Ylitalo Kehitysjohtaja Etelä-Suomen Klubitalot ESKOT ry Järjestöjen rahoitusverkosto

2 Kampanjan tausta ja tavoite
Yhdistyksellä tarve kerätä käyttöpääomaa perustettavan vuokratyöyrityksen (EskoTyö) ensimmäisten kuukausien toimintakuluihin Yrityksen tavoitteena välittää Klubitalojen jäsenille tilapäisiä ja määräaikaisia töitä eri työnantajilta tuntiveloituksella. Työnantajana toimiminen, työnantajavelvoitteiden hoitaminen Yhteiskunnallisen yrityksen periaate - ei voitontavoittelua Muiden rahoitusvaihtoehtojen selvittelyn ohella päätettiin lähteä kokeilemaan joukkorahoituskampanjaa syksyn 2017 aikana

3 Kampanjan suunnittelun käynnistys
Joukkorahoitusalustaksi valikoitui Mesenaatti.me –palvelu Suunnittelun pohjaksi palvelun ohjeet ja tapausesimerkit Varsinainen kampanjaviestintä päädyttiin toteuttamaan Facebookissa Sisällössä päätettiin painottaa lyhyitä videoita, joilla hankkeen kannattajat ilmaisevat oman tukensa ja näkemyksensä käynnistettävän yritystoiminnan tarpeellisuudesta Suunnitteluun otettiin kumppaniksi viestintätoimisto Viestintäliiga Perehtyminen toteutuneisiin vastaaviin kampanjoihin

4 Kampanjasuunnitelman teko
Aloituspalaveri viestintätoimiston kanssa, tavoitteiden asettaminen ja aikataulun suunnittelu Mahdollisten haastateltavien tukijoiden listaaminen ja kontaktoinnin suunnittelu, verkostojen monipuolinen hyödyntäminen Videoiden toteutuksen ja tuotannon suunnittelu Osallistujien tehtävien ja työnjaon suunnittelu Suunnittelujakson lopuksi palaveri viestintätoimiston kanssa, suunnitelman tarkentaminen ja muutokset ennen käynnistystä Viestintätoimiston panos suunnittelussa some-markkinoinnin ilmiöiden tuntemuksessa ja aiempien kampanjakokemusten jakamisessa

5 Kampanjan toteutus Haastateltavien kantaktointi sekä kampanjavideoiden kuvaaminen ja tuotanto käyntiin syyskuun alussa Facebook-sivun luominen kampanjaa varten Mesenaatti.me -palveluun laadittiin kampanjasivu ja tuotettiin kampanjavideo Kampanja-aika Käynnistys maailman mielenterveyspäivänä (WHO ja Mielenterveyden maailmanliitto), päättyminen mielenterveysviikon (MTKL) loppuessa Mielenterveysviikon teemana mielenterveys ja työelämä Videoiden julkaisu laaditun aikataulun mukaisesti Facebook-päivityksinä Kampanjasivuston levittäminen verkostoissa

6 Mitä jäi käteen: videot
Kaikkiaan n.30 tukivideota julkaistiin, kesto n.1-2 min Kehitettiin hokema, ”Minäkin olen Esko – ole sinäkin” ja #minäkinolenesko –hashtag käytössä Tuloksena ei viraali-ilmiöitä Joihinkin videoihin ehdittiin saada myös tekstitys, olisi luultavasti ollut merkittävä etu viestin perille saamisessa mutta toteutus melko työlästä Videoiden sisältö pääosin onnistunutta ja palaute kiittävää

7 Mitä jäi käteen: Facebook
Maksetulla markkinoinnilla merkittävä vaikutus näyttöihin ja tavoitettujen henkilöiden määrään Näkyvyyttä edistivät myös korkeamman huomioarvon tukijat Parhaiten levinneillä videoilla yli 2000 näyttöä Keskusteluja ei juuri syntynyt, julkaisutyyli maltillinen Merkittävä ja toimiva viestintäkanava, ei aitoja vaihtoehtoja

8 Mitä jäi käteen: joukkorahoitus
Tavoite asetettu melko korkeaksi, ei saavutettu Suurin osa rahoittajista ilmaantui heti kampanjan alussa, vauhti pysähtyi totaalisesti toisen viikon jälkeen Onnistuminen ei kiinni palvelun tai koko joukkorahoituskonseptin toimivuudesta, kokemus siitä hyvä Oma analyysimme syistä: Kohde ”ihan kiva”, mutta ei riittävän nosteessa: paljon aatteellisia, vähän rahallisia kannattajia. Ei riittänyt kuitenkaan muuttamaan hyviä ajatuksia toiminnaksi. Vastikkeet tässä ”tuotteessa” hankalia, koska ennakkomyynti miltei mahdotonta. Rekvisiitta ja pääsyliput tuleviin tapahtumiin eivät välttämättä houkutelleet riittävästi.


Lataa ppt "EskoTyö –joukkorahoituskampanjan toteuttaminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google