Palvelunäkymät Pertiva / Tietosuojan ydinryhmä 11.11.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palvelut ja tiedot käyttöön: Palveluväylä
Advertisements

ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi
Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista 571/
Suomi.fi-palvelunäkymät: Viranomaisen palvelunäkymä Joulukuu 2016, Innokylä-keskustelu.
Palvelutietovaranto: suunnitelma julkisten palvelujen tietojen kansalliseksi resurssiksi Latvanen / VK-Suomi.fi Marko Latvanen Valtiokonttori.
Palvelunäkymät ja palveluväylä Tilanne ja liitynnät.
Kansallinen palveluarkkitehtuuri – Ajankohtaista syksyllä 2014 Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurijaosto (JHKA) Janne Viskari.
Suunnitelmat ja odotukset perusrekisterien suhteen Kansallinen palveluarkkitehtuuri.
Kansallinen palveluarkkitehtuuri (KaPA) Ohjelmapäällikkö Maria Nikkilä Valtiovarainministeriö, JulkICT.
KaPa ohjelman arkkitehtuurityön tilanne JUHTA JHKA jaosto Joonas Kankaanrinne, VRK.
Pertiva haastattelut palveluväyläliittymistä ja omien rekisteritietojen liittämisestä palvelunäkymiin JUHTA Perustietovarantojaosto Joonas Kankaanrinne,
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
PERTIVA Kansallinen palveluarkkitehtuuri ja perustietovarannot JulkICT-toiminto, strateginen ohjaus Yksikön päällikkö Riku Jylhänkangas
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
Avoindata.fi Avoindata.fistä myös yhteentoimivuuden portaali.
Tutkimustietovaranto
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
MITÄ UUTTA? Tekstiviestihälytysjärjestelmä Toimikunta- ja maakuntarajat pois Hälytysryhmän jokaisen jäsenen tiedot päähälyttäjien lisäksi (väh. nimi,
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Suoraviivainen viestintä julkishallinnon asiakkaille
Kansallisen palveluväylän viitearkkitehtuurin päivitys
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Aineistojen jakaminen - IDAn yhteydet muihin palveluihin
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Varhaiskasvatuksen tietovirrat ja kansallinen palveluarkkitehtuuri
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
OKM:N HALLINNONALALLE
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Tervetuloa Innokylään
Mitä erityistä saat Innokylästä? Verkkopalvelu
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Korkeakoulutuksen opintotiedot Kansalaisen palvelunäkymässä
Tilannekatsaus: Palvelunäkymät ja Palveluväylä hankkeet
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Kuntatieto-ohjelma - Oulun kaupungin pilotointiprojekti
Monialainen yhteispalvelu
Saavutettavuusinfo korkeakouluopiskelijoille
Suomi.fi-info Tilaisuus tallennetaan. Varmistathan, että mikrofonisi on kiinni. Jätä puheenvuoropyyntösi kommenttikenttään. Voit myös kirjoittaa.
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Kuntoutuksen kuumat perunat
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Yliopistojen intrapäivä
Kirjastoauto.
KESKI- SUOMEN PELASTUSLAITOKSELLA VUONNA 2013 KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Avoin rajapinta Espoon kaupungin internet-sivuille
Luvat ja valvonta – ekosysteemi (luonnos)
Suomi.fi-yrityssivusto
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Ehdotuksia vuosisuunnitteluun
TIETOSUOJA-OHJEET JOUKKUEILLE JA JAOSTOILLE
Eija Käyhkö Siun sote Kuvantamiskeskus
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Tietosuojan ydinryhmä
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
KEIJO KEIJO
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Palkkaohjelmiston, matkahallinnan ja HRD –tietojärjestelmien tilannekatsaus Raija Sara.
Komponenttikirjasto Käyttöohje.
Mika Nieminen, projektipäällikkö, ICT-palvelukeskus Vimana
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Massaviestinnän toimintatavan automatisointi
Dynamic Reporting (DR) -raporttien teon parhaat käytännöt
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Esityksen transkriptio:

Palvelunäkymät Pertiva / Tietosuojan ydinryhmä

Hankkeen tavoitteet Palvelunäkymät -hankkeessa suunnitellaan ja toteutetaan vuoden 2017 loppuun mennessä selainkäyttöinen palvelu jossa käyttäjä: –Voi hakea julkisen hallinnon palveluja eri rooleissa (pohjautuen julkisen hallinnon palvelutietovarantoon) –Voi nähdä vahvasti tunnistautuneena omia perusrekisteritietoja eri viranomaisten perusrekistereistä –Voi nähdä vahvasti tunnistautuneen omia tietoja myös yksityisten palvelutuottajien perusrekistereistä tai palveluista (esim. omat vakuutukset) –Voi halutessaan vastaanottaa muistutuksia ja herätteitä omaan elämäntilanteeseen pohjautuen niin julkisilta kuin yksityisiltä toimijoilta –Voi halutessaan vastaanottaa viestejä ja asiakirjoja julkiselta hallinnolta eri rooleissa (kansalaisen/yrittäjän asiointitili osana näkymiä) –Voi siirtyä kertakirjautuneena julkisen hallinnon palveluihin, tulevaisuudessa mahdollisesti myös yksityisen sektorin palveluihin –Voi valtuuttaa toisen toimimaan puolestaan (käyttöliittymä rooli- ja valtuutuspalveluun)

Hankkeen tavoitteet Palvelunäkymät korvaavat nykyiset Suomi.fi ja Yrityssuomi.fi palvelut vuoden 2017 aikana (ei kuitenkaan oma.yrityssuomi.fi palvelua) Palvelunäkymän käyttö on –helppoa ja intuitiivista –esteetöntä ja päätelaiteriippumatonta (Mobile First kehitystyö) –tietoturvallista ja tietosuoja on huomioitu Kehittäminen: –Tapahtuu yhdessä palvelun loppukäyttäjien kanssa –Tapahtuu ketterin menetelmin –Perustuu avoimen lähdekoodin tuotteisiin kokonaan tai suurimmalta osin

Kansainväliset vertailukohdat Palvelunäkymien konseptissa on haettu parhaita käytäntöjä useista muiden maiden palveluista (mm. Tanska, Viro, Britannia, Australia, Singapore ja Kanada). Palvelunäkymien kaltainen keskitetty ja proaktiivinen tunnistetun käyttäjän palvelu on toteutettu mm. Tanskassa ja Virossa. –Pääsy omiin tietoihin –Erilaiset herätteet, muistutukset ja asiointitili ja pääsy omiin asiakirjoihin –Erilaiset automatisoidut palveluprosessit

Kehitystiimi Tuoteomistaja Kehitystiimi ScrummasterKehittäjä 1 Kehittäjä 2Kehittäjä 3 Palvelumuo- toilutiimi Konsepti- suunnittelija UX Manager Visuaalinen suunnittelija Esteettömyys- suunnittelija Tietoturva Tietoturva- asiantuntija Tietoturva- auditoija Tuotetuki ryhmä Asiantuntijat (5) PTV projekti- päällikkö

Portaalialusta sisällöntuotantoon, hakumoottori… Kansalaisen palvelunäkymän kytkeytyminen palveluväylän muihin palveluihin Palvelunäkymät Omien tietojen katselu Uusi palveluhaku + karttanäkymä Palveluoppaat Sähköiset palvelut (federointi, koonti) Personoitu palvelunäkymä Perustieto- varannot Valtion yhteiset palvelut Julkisen hallinnon kohdealue- ja toimialakohtaiset palvelut Julkisen hallinnon kohdealue- ja toimialakohtaiset palvelut Kuntien yhteiset palvelut Yrityssektorin palvelut Yrityssektorin palvelut Palveluväylän hallinta Tunnistus- palvelut Tunnistus- palvelut Rooli/ valtuus- hallinta Rooli/ valtuus- hallinta Palvelu- tietovaranto PTV Tietoturva, raportointi. lokipalvelu Tietoturva, raportointi. lokipalvelu Palveluväylä välttämättömiä heti keskeiset palvelut liitettävä alkuvaiheessa, muut myöhemmässä vaiheessa välttämättömiä heti keskeiset palvelut liitettävä alkuvaiheessa, muut myöhemmässä vaiheessa

Palvelutietovaranto (”PTV”) Perustietovaranto, jonne kerätään julkisen hallinnon palvelujen metatiedot (fyysiset, sähköiset, puhelinpalvelut, palvelupisteet) Rakenteilla Valtorissa Tavoitteena velvoittaa julkisen hallinnon toimijat tuottamaan tieto joko manuaalisesti tai rajapinnan kautta automaattisesti PTV:hen Palvelunäkymän toteutuksen yksi tärkeimmistä elementeistä (julkisten palvelujen löydettävyys)

Omat tiedot – erilaiset integraatiotavat 1.Linkkien tarjoaminen kertakirjautumisen kautta olemassa oleviin palveluihin (esim. Omakanta) 2.Tuodaan joitakin omia tietoja palvelunäkymään palveluväylän kautta (esim. eläkekertymäsi tällä hetkellä) 3.Tuodaan kaikki mahdolliset käyttäjää kiinnostavat omat tiedot palvelunäkymään palveluväylän kautta (olemassa olevien tarkastuspalvelujen korvaaminen tai kokonaan uusien tarjoaminen) 1.Esim. kaikki nykyisessä väestötietojen tarkastuspalvelussa olevat omat tiedot ja nykyisen palvelun lakkauttaminen 4.Palveluprosessin parantaminen 1.Esim. tiedon hallinta / asiointiprosessit osana perustietoja (palvelutiedot omien tietojen yhteydessä tai prosessien yksinkertaistaminen)

Omista tiedoista palveluihin Käyttäjälähtöisen suunnittelun avulla tuotettavat prototyypit automatisoiduista palveluista –Esim. ”Tällainen prosessi olisi paras käyttäjälle” = tekee näkyväksi eri viranomaisille sen miten palveluja kannattaisi kehittää –Käyttäjät voivat antaa palautetta kehitetyistä prototyypeistä –Samalla tuodaan esille julkisen hallinnon palvelujen kehittämisen laatutavoitteita Käyttäjäkeskeinen suunnittelu Yhtenäinen käyttäjäkokemus Yhteentoimivat palvelut

Teknisesti Tunnistetun käyttäjän näkymään haetaan käyttäjän omia tietoja eri perusrekistereistä palveluväylän läpi ko. rekistereiden rajapinnoista. Tiedot haetaan käyttäjän tunnistautuessa palveluun. Tietoja ei tallenneta palvelunäkymien tietokantaan (eli tiedot ovat käytössä vain käyttäjän tunnistautumisen voimassa ollessa palvelussa) Palvelun tietokantaan tallennetaan käyttäjän omiin tietoihin mahdollisesti valitsemien palvelujen konfiguraatio (eli tieto siitä mistä rekisteristä tietoja haetaan). Käyttäjä siis voi itse valita mitä tietoja näkymäänsä haluaa.

Prototyyppi Prototyyppi valmistuu marraskuun 2014 lopussa Kuvaa toiminnallisena prototyyppinä palvelun konseptin Prototyypin avulla kerätään palautetta käyttäjiltä, sidosryhmiltä ja julkisen hallinnon organisaatioilta

Keskustelua ja kysymyksiä Omien tietojen koonti palvelunäkymään kun tietoja ei tallenneta palvelunäkymien tietokantaan Lokit, mitä voidaan tallentaa? Analytiikka, mitä voidaan kerätä kun tunnistettu käyttäjä (haluttaisiin esim. tarjota viimeksi käytetyt palvelut jne.) Voidaanko omat tiedot näkymään tarjota oletustietoja vai pitääkö käyttäjän ”antaa lupa” eli ottaa käyttöön tietojen haku jokaisesta rekisteristä erikseen? Herätteiden tarjoaminen käyttäjän tietojen pohjalta (esim. koska perusrekisterin mukaan käyttäjä on yli 65, voitaisiin tarjota ”Sinua saattaisi kiinnostaa palveluopas ikääntyvälle”) Palvelunäkymät palvelun asema ylipäätään: pitäisikö olla erillinen laki tai asetus ylipäätään ko. palvelusta? Voisiko silloin tuottaa enemmän proaktiivisia palveluja kuten Tanskassa ja Virossa on tehty (mm. asiointiprosessit osana näkymää suoraan)?

Kiitos Hankepäällikkö Väestörekisterikeskus / palveluarkkitehtuuri