TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi1
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi3
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi4
Kiina TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi5 Lähde:
Intia TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi6
Venäjä TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi7
Suomi katsaus trendit statistics-and-insights/ TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi8
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi9
Mikä sinua aktivoi ja osallistaa verkossa?
Miksi somea? Ajankohtaisuus, kiinnostavuus ja hyöty Kysymykset, keskustelu, vuorovaikutus Huumori, viihde, viihtyminen Ihmiset, kontaktit, verkostot Tositarinat Kuvat, videot, visuaalisuus Tavoitettavuus, nopeus Helppokäyttöisyys TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi11
Miksi sosiaalista mediaa? Mitä lisäarvoa sosiaalisen median avulla? TAVOITTEET Osallistuminen ja osallistaminen? Kuka, miten, ketä? KOHDERYHMÄ Sisällön jakaminen? Mitä, kuka, miten, kenelle? SISÄLTÖ Mitä palveluita käyttöön? Mille alustalle / alustoille? PALVELUT Resurssit? Tekninen toteutus, sisällön päivittäminen? Läsnäolo? TEKIJÄT Tulokset suhteessa tavoitteisiin ja resursointiin? ARVIOINTI TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi12
Somen vahvuuksia ja pohdittavia puolia Verkostoituminen, kohderyhmän verkostot: Minkälaisissa ympyröissä ja porukoissa liikutaan? Miten tavoitetaan kohderyhmän verkostot? Viestintä (sisäinen ja/tai ulkoinen): Mitä kieltä puhutaan ja miten asioita ilmaistaan? Kuvat ja videot, viestinnän visuaalisuus: Miten kuvallisessa viestinnässä näkyy tavoitteet ja osaaminen? Laitteet, sovellukset ja välineet: Mitä välineitä käytät ja miten? Linkittäminen, linkit: Miten valitut palvelut toimivat yhteen? Miten verkostojen linkkejä ja materiaaleja jaetaan? Sisällön jakaminen, osallistuminen keskusteluihin: Miten aktiivinen olet? Miten osallistut? Miten vuorovaikutat? Miten otat kontaktia ja ylläpidät kontakteja? Yksityisyysasetukset ja profiilit: Mitä näkyy, kenelle ja missä? Markkinointi: Miten verkkoaktiivisuus näkyy muussa osaamisen markkinoinnissa? TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi13
Työkalujen valitseminen Miksi ja mihin tarvitset sosiaalista mediaa? Mitä haluat saavuttaa sosiaalisen median avulla? Mitä lisäarvoa sosiaalinen media tuo tämänhetkiseen toimintaasi? Mitkä / ketkä ovat kohderyhmiäsi sosiaalisessa mediassa? Mitä sovelluksia he käyttävät / haluavat käyttää? Sosiaalisen median välineiden pitää tukea tavoitteiden saavuttamista kuten muidenkin toimintojen ja työvälineiden. Sosiaalisen median tulee tehostaa jotain toiminnan osaa, että sen käyttö on resurssien näkökulmasta perusteltua. Välineet valitaan oman kohderyhmän ja tavoitteiden mukaan TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi14
Esimerkkejä työkaluista TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi15 Facebook Twitter Youtube Vimeo Pinterest Instagram Flickr SlideShare Forsquare LinkedIn Google+ HootSuite QR-koodit Skype Tumblr Blogger WordPress Suomi24 Dropbox Trello Microsoft fi/Tuotteet/office-365/ fi/Tuotteet/office-365/ Google Apps usiness/ usiness/