LIIKKUMISEN ESTEISTÄ AJANHALLINTAAN ESOK-KYSELYN TULOKSET ESOK - SEMINAARI 16.4.08. Paula Pietilä, YTM

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Psoriasiskysely 2011 tulokset Helsingissä
Advertisements

Esteettömän opiskelun huominen Timo Lehtinen ESOK-seminaari
Avauspuheenvuoro Sosiaalialan AMK- verkostopäivillä Subjektiivisia näkökulmia sosiaalialan osaamistarpeeseen [ ] Juha Luomala.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Invalidiliitto Esteettömyys ja saavutettavuus rakennetussa ympäristössä - kommenttipuheenvuoro Niina Kilpelä, arkkitehti (SAFA) Invalidiliiton Esteettömyyskeskus.
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa Tervetulotilaisuus
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
Change Day on työkalu kohti parempia palveluita Change Day tuo asiakkaan äänen kuuluville henkilöstön kautta. Change Day on työkalu henkilöstölle oman.
Apurahakysely kuvataiteilijoille. Kyselyn tarkoitus: Suomen Taiteilijaseura selvitti lokakuussa, millaisia toiveita ja näkemyksiä ammattikuvataiteilijoilla.
Työhönvalmennusta sosiaalihuollon palveluna Kenelle, miksi ja millaista? Työ kuuluu kaikille!-koulutus
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
+ Lainsäädännön haasteet Koulutusvienti vauhtiin Kirsi Koivunen, Projektipäällikkö, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Yhdenvertaisuuslaki: mikä muuttui vammaisen henkilön näkökulmasta Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Liisa Murto Ihmisoikeuslakimies Kynnys/Vike.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Viestinnän tilanne kesä 2016
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Palvelukotien asiakkaiden tyytyväisyys LLKY:n palveluasumiseen
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Koulutus- ja opetusyhteistyö
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Opeka-kyselyn tulokset
Tervetuloa Innokylään
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Tieto tutkijan työpöydälle
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Kuntoutuspäivät 2018 KUVE:n suunnittelukokous 6. 2
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Kuntoutuksen kuumat perunat
Espoo-tarina ohjaa kaupungin viestintäkäytäntöjä. Sen mukaan
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
KESKI- SUOMEN PELASTUSLAITOKSELLA VUONNA 2013 KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Kysely opintojen ohjauksesta
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Hanna Laitinen Hyvinvointisuunnittelija Psykologian laitos / JY
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
KOHTI SAVUTONTA SAIRAALAA
Esteettömyystyöryhmä
Tiirismaan vesopäivät
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
Validointi vapaassa sivistystyössä
Ajanhallinta opiskelussa
12 suositusta pelastustoimen viestinnästä
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen näkökulma lääkejakelun kehittämiseen Etusivuvaihtoehto 1.
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Palveluasuminen Suomen Kuurosokeat ry:n kuntoutumis- ja asumispalvelut tuottavat kuurosokeille ja kuuroille suunnattua asiakaslähtöistä palveluasumista.
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

LIIKKUMISEN ESTEISTÄ AJANHALLINTAAN ESOK-KYSELYN TULOKSET ESOK - SEMINAARI Paula Pietilä, YTM

TAUSTAA Kyselyn tavoitteena oli koota korkeakoulujen esteettömyyden hyviä käytäntöjä ja kovia kokemuksia Lähtökohdat: Esteettömyys koskee kaikkia, myös niitä, joilla on vamma tai sairaus, ovat erilaisia oppijoita, ikääntyvät, tai kuuluvat kieli- tai kulttuurivähemmistöön Hyvä käytäntö: Voi olla ohjeistus, toimintatapa tai periaate, vasta kehittelyasteella tai jo koeteltu

TAUSTAA Viesti kyselystä lähetettiin kaikille korkea-asteen oppilaitoksille ja niiden opiskelijakunnille, sekä ESOK- verkoston mukana oleville järjestöille sähköpostitse. Kyselyyn oli mahdollista vastata valmista kyselylomaketta käyttäen tai vapaamuotoisesti Kyselyaika oli

PERUSTIETOA KYSELYN TULOKSISTA Vastaajat olivat pääosin korkea-asteen opiskelijoita ja henkilöstöä. Tammikuun loppuun mennessä saatiin 43 vastausta. Valmiita tai suunnitteilla olevia käytäntöjä esitteli 14 vastaajaa Suurin osa vastaajista oli kokenut esteettömyyttä koskevan haasteen, johon esitti ratkaisun

PERUSTIETOA KYSELYN TULOKSISTA Kaikkiaan esiteltiin 39 erilaista käytäntöjen kehittämisideaa Vastauksista erottui neljä teema-aluetta: Opiskeluympäristö (11 mainintaa) Viestintä (14 mainintaa) Opetus ja ohjaus (28 mainintaa) Arvot, asenteet ja politiikat (6 mainintaa)

PERUSTIETOA KYSELYN TULOKSISTA Vastauksissa näkyy selvä painopisteen muutos: Liikkumisen, näkemisen ja kuulemisen esteiden tarkastelusta on siirrytty opetuksen ja ohjauksen käytäntöjen esteettömyyden laajempaan tarkasteluun. Esteettömyys ei kosketa ainoastaan joitakin ryhmiä: Esteettömyys helpottaa kaikkien opiskelua/työntekoa. Monille esteettömyyden hyvien käytäntöjen toteutuminen on opiskelun /työnteon edellytys

YMPÄRISTÖ Esteettömyys tulee huomioida nykyistä paremmin jo suunnittelussa monenlaisten käyttäjien kannalta. Esteettömyyden käytännön toteutus ontuu usein: Esim. opastus korkeakoulun alueella on puutteellinen, inva- wc:hen ei mahdu pyörätuolilla  esteettömyystestaukset ennen lopputarkastusta yhteistyössä käyttäjien kanssa Ympäristön psyykkiset ja sosiaaliset esteet tulee huomioida rakentamisessa ja sisustamisessa  Esimerkiksi korkeanpaikankammoa voidaan helpottaa sisustusratkaisuilla  Ympäristön roolioletukset: Esim:”Kaikki ihmiset ovat, joko miehiä tai naisia”

Viestintä Verkkoviestinnän mahdollisuuksia tulisi edelleen kehittää ja nykyisiä toimintoja hyödyntää laajemmin: Mahdollisuus saada luento- ja muu opetusmateriaali etukäteen Etäopetusta toivottiin lisää. Toisaalta etäopetuksessa nähtiin myös haasteita: Kuinka varmistaa riittävä ohjaus ja mahdollisuus ryhmän antamaan tukeen? Verkon ja verkossa olevan tiedon tulee olla helposti löydettävissä ja saavutettavaa ja välineiden esteettömiä

OPETUS JA OHJAUS Käytössä tai suunnitteilla olevat hyvät käytännöt: Mahdollisuus erityisjärjestelyihin ja ohjeistus järjestelyistä, mahdollisuus merkitä käytössä olevat järjestelyt hopsiin tai opiskelijarekisteriin (viisi mainintaa) Erilaisten oppijoiden tuki: Lukitestaukset, mahdollisuus lukikurssiin, vertaisryhmät (käytössä tai suunnitteilla, kolme mainintaa) Esteettömyys/saavutettavuusasioiden yhteyshenkilö/ työryhmä (kolme mainintaa) Henkilöstökoulutus esteettömyydestä henkilöstön tarpeista lähtien (kolme mainintaa)

OPETUS JA OHJAUS Tarpeet ja toiveet Ohjauspalvelujen nykyistä parempi resurssointi: Ainakin joillakin opettajilla/ohjaajilla tulisi olla nykyistä paremmat mahdollisuudet ohjauksen ja tuen antamiseen, esim. opiskelijoille, jotka ovat keskeyttämisvaarassa. Ohjauspalvelujen sisällöstä tiedottaminen Ohjauspalvelujen sisäisen yhteistyön tiivistäminen ja työnjaon selkiyttäminen Erityisesti erilaisten oppijoiden ja asperger- opiskelijoiden opetukseen ja ohjaukseen kaivattiin lisää tietoa. Henkilöstökoulutuksella on keskeinen rooli tiedon ja kokemusten vaihtamisessa

ASENTEET, ARVOT, POLITIIKAT Lähes kaikkien vastaajien mielestä hyvien käytäntöjen seurauksena opiskelun yhdenvertaisuus paranee ja opiskeluympäristö avautuu monenlaisuudelle Tiedolla ja asenteilla katsottiin olevan selkeä yhteys asenteisiin ja niiden muutoksiin Strategia- ja suunnittelutyö on avainasemassa esteettömyyden saamiseksi osaksi korkeakoulujen arkea  Esteettömyystyöllä tulee olla kiinteä yhteys korkeakoulun johtoon

YHDENVERTAISUUDEN HAASTEET Ajanhallinta Kurssien vähyys/päällekkäisyys: Opiskelija joutuu valitsemaan kiinnostuksen ja oman suuntautumisen kannalta ”vähemmän tärkeitä” kursseja pysyäkseen opinto-aikataulussa Elämäntilanne: Esim. perhevapaa tai armeija sotkee helposti opinto-aikataulun, jopa vuodeksi Useiden elämän haasteiden kasaantuminen: Esim. sairauden ja työttömyyden aikana täysipäiväinen opiskelu ei ole aina mahdollista

POHDINTAA Usein pienillä muutoksilla ympäristössä tai ajattelussa voi olla ratkaiseva merkitys esteettömyyden toteutumisessa Esteettömyystiedon välittämisessä korkeakoulujen keskinäinen yhteistyö on korvaamatonta, hyvien käytäntöjen jakamista tarvitaan. Yhteistyöhön tulee ottaa mukaan myös järjestöt ja monenlaiset käyttäjät heillä on avaintietoa esteettömyydestä.

POHDINTAA Esteettömyys- ja yhdenvertaisuustyön saaminen osaksi korkeakoulun strategiatyötä ja opetussuunnitelmia ja budjetointia on avainasemassa yhdenvertaisuuden edistämisessä Yhdenvertaisuuden haasteet ovat myös korkeakoulupoliittisia: Halutaanko kaikille taata opiskelu/työnteko mahdollisuuksia ja millaisia muutoksia ollaan valmiita tekemään yhdenvertaisuuden turvaamiseksi?