Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen 8.5.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palvelut ja tiedot käyttöön: Palveluväylä
Advertisements

SUOMEN SEUTUVERKOT –SEMINAARI Yksikön päällikkö Esko Vainio
ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi
Kansallinen opintohallinnon viitearkkitehtuuri Ari Luostarinen 1.
Palvelutietovaranto: suunnitelma julkisten palvelujen tietojen kansalliseksi resurssiksi Latvanen / VK-Suomi.fi Marko Latvanen Valtiokonttori.
Metatietoryhmän työpaja Keskiviikko klo 9-12 VM, Mariankatu 9, nh Jakovara.
JulkICT Lab ja Dataportaali Avoin data ja palvelukokeilut Pelvelukehityksen ekosysteemi julkisessa hallinnossa Mikael Vakkari – JulkICT/YRO.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Data – Informaatio – Tieto – Ymmärrys – Tietopääoma Tietovarantojen hallinta.
Palvelujen käyttäjät Tiedon tuottajat 1 ”Yhteentoimivuus- palvelut ” Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri - tietovarantoryhmä
Kansallinen palveluarkkitehtuuri (KaPA) Ohjelmapäällikkö Maria Nikkilä Valtiovarainministeriö, JulkICT.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2014 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
Julkishallinnon metatietopalvelun esiselvitys
Ehdotus JUHTA:n ja jaostojen asettamisesta JulkICT JUHTA 2016.
Yhteentoimivuus ja avoin tieto Tietohallintolaki ja PSI-direktiivi Mikael Vakkari Neuvotteleva virkamies VM / JulkICT.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
Julkisen hallinnon metatietopalvelu Esiselvitys 2013 ja toimenpiteet sen toteuttamiseksi osana kansallista palveluarkkitehtuuria Anne Kauhanen-Simanainen.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Kansallinen palveluväylä Hankejohtaja Pauli Kartano Valtiovarainministeriö.
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
Yhteentoimivuusmenetelmä ja julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Avoimen tiedon ohjelman viestintä. Pääviestit  Ohjelman pääfokuksena on tietovarantojen avaaminen  Kansalaisyhteisöt voivat rakentaa palveluja kansalaisille,
Tietoarkkitehtuuriryhmän tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen
Kokonaisarkkitehtuurin rajapinnat kohdealueelle. pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Kohdealueiden raportointi, viestintä ja yhteistyö 2 JHKA Kohdealue.
Avoindata.fi Avoindata.fistä myös yhteentoimivuuden portaali.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
Tietoarkkitehtuurin kehittäminen julkishallinnossa
Yhteentoimivuuden toteuttaminen julkisessa hallinnossa
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
Metatietopalvelut Elementit LUONNOS
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Yhteisten tietomäärittelyjen hallinnan esiselvitys
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Tavoitteet ja mittarit 2015
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Anne Kauhanen-Simanainen
Yhteisten tietomäärityksien mallintaminen
Tietomallit digiaikaan
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Anne Kauhanen-Simanainen
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Anne Kauhanen-Simanainen
Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö
Avoimen tiedon tavoitteet
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
JHKA tilanne Q
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
JHKA-jaoston tietoarkkitehtuuriryhmä
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
Esityksen transkriptio:

Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Tekninen yhteentoimivuus Tiedon siirto ja yhteydet Semanttinen yhteentoimivuus Semanttinen yhtenäistäminen Organisaatioiden yhteentoimivuus Organisaatioiden ja prosessien yhtenäistäminen Lainsäädännön yhteentoimivuus Lainsäädännön yhtenäistäminen Poliittinen tahtotila Tekniset rajapinnat on suunniteltu siten, että ne mahdollistavat järjestelmien ja palvelujen yhdistämisen Informaatiolla on täsmällinen merkitys, joka säilyy tietoa vaihdettaessa muuttumattomana ja ymmärrettävänä kaikille osapuolille Eri organisaatiot pääsevät kokonaisedun mukaiseen tavoitteeseen yhteen sovitettujen prosessien kautta Lainsäädännölliset tekijät on otettu huomioon tietojen vaihtamisessa Osapuolilla on samansuuntaiset visiot, prioriteetit ja tavoitteet 2

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Tietoarkkitehtuuriryhmä  VM:n tehtävänä julkisen hallinnon viranomaisten tietohallinnon yleinen ohjaus (tietohallintolaki)  JulkICT vastaa julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta ja kehittämisestä  Tietoarkkitehtuuriryhmä asetettu julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuriryhmän alaryhmäksi

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Tietoarkkitehtuuri  Luo rakenteen tietovarantojen ja tietojen yhteentoimivuuden kehittämiselle ja edistää siten hyvää hallintoa, toimivia palveluja ja kansalaisten osallistumismahdollisuuksia.  Tavoitteena avoin tieto ja tietovarantojen turvallinen hyödyntäminen. 4

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Tietoarkkitehtuuriryhmän tavoitteet  JulkICT strategian tavoitteet  JHKA -jaoston kokonaisarkkitehtuuria koskevat tavoitteet  Kansallista palveluarkkitehtuuria koskevat tavoitteet 5

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuurin jatkokehittäminen  Julkisen hallinnon yhteisen tietoarkkitehtuurin päivitys ja versio 2.0  Kohdealueittain ja eri organisaatioiden yhteistyönä tarkennettavat tietoarkkitehtuurit täsmentävät ja täydentävät julkisen hallinnon yhteistä tietoarkkitehtuuria  Täsmennetään keskeiset kansalliset tietovarannot ottaen huomioon kohdealueiden arkkitehtuurityö  Julkisen hallinnon yhteinen metatietopalvelu toteutetaan julkisen hallinnon metietopalveluselvityksen ehdotusten pohjalta osana kansallista palveluarkkitehtuuria  Vakinaistetaan julkisen hallinnon yhteinen sanastotyö ja sen ohjaus.  Laaditaan tiedon hallinnan ja avoimen datan viitearkkitehtuurit, kun tehty viitearkkitehtuurien harmonisointityö.  Julkisen hallinnon organisaatioita kannustetaan ja ohjeistetaan avaamaan tietovarantojaan julkisen hallinnon yhteisen dataportaalin kautta ja rakentamaan niihin avoimia rajapintoja. 6

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Tietoarkkitehtuuriryhmän tehtävä  kehittää ja tukea julkisen hallinnon yhteistä ja kohdealueiden tietoarkkitehtuurityötä ja tietojen yhteentoimivuutta toiminnan tavoitteiden ja tietohallintolain mukaisesti osana julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuria  ohjata julkishallinnon yhteistä sanastotyötä tietojen yhteentoimivuuden ja kansallisen palveluarkkitehtuurin tukena  edistää verkostoitumista, tiedon jakamista ja viestintää julkisen hallinnon tietoarkkitehtuurityössä. 7

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Resursointi ja raportointi  VM päättää sihteeritoiminnasta  organisointia voi muuttaa VM:n päätöksellä  voidaan muodostaa tehtäväkohtaisia ryhmiä tavoitteiden saavuttamiseksi ja työsuunnitelman toimeenpanemiseksi  voidaan kutsua ja kuulla asiantuntijoita ja tiedon hyödyntäjätahoja  vuosittain toimintasuunnitelma ja toiminnasta raportointi JHKA-jaostolle 8

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Julkisen hallinnon ICT-strategiset tavoitteet VISIO 2020: PALVELUT JA TIEDOT KÄYTÖSSÄ  Innovaatiot vauhdittamaan kehitystä  Palveluille elinkaaren mittainen rahoitus ja ohjaus 9  Vauhtia tiedon avaamiseen  Tietovarannot käyttöön  Yhteentoimivuutta yhteisiin palvelu- pisteisiin  Nostetaan osaamisen tasoa  Rakenteet selkeiksi  Yhteentoimivuutta tietohallintolailla  Keskittämisellä tehokkuutta valtionhallintoon  Julkisen hallinnon yhteinen tieto- liikenneverkko Palvelu- innovaatioiden ekosysteemi 1 Avoin tieto ja tiedon yhteiskäyttö 2 Kyky hyödyntää ICT:tä 3 Selkeät tietohallinnon rakenteet 4 Toimintavarma ja kustannustehokas ICT-infrastruktuuri 5  Käyttäjän tarvitsemat palvelut ja tiedot saatavilla ja käytettävissä helposti ja turvallisesti.  Julkisen hallinnon organisaatioiden, yritysten ja käyttäjien yhteistyöllä kehityksen kärkeen. VISIO 2020: PALVELUT JA TIEDOT KÄYTÖSSÄ

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin tavoitteet TavoiteSelitysHyödyt toiminnalle TuottavuusToiminnan tehostaminen ja vaikuttavuus ICT:n avulla Kustannussäästöt Yhteiskäyttö ja yhteentoimivuus Eri viranomaisten ja hallinnonalojen yhteistoiminnan lisääminen ja toimintojen ja järjestelmien kitkaton yhteensovittaminen Sujuvampi asian käsittely kansalaisille, hallinnollisen taakan väheneminen Tiedon hyödyntäminen Julkisen hallinnon tiedon avaaminen ja käytön tehostaminen, hallinnon läpinäkyvyys Uusia palveluja ja liiketoiminnan mahdollisuus yrityksille, kansalaisille pääsy tietoon Sähköinen asiointi Asiakaslähtöisiä ja yhteentoimivia sähköisiä palvelukokonaisuuksia, toiminnan siirtäminen verkkoon mahdollisuuksien mukaan Saavutettavuus kansalaisille, kustannussäästöt hallinnolle TurvallisuusLuotettava, eheä ja turvaluokiteltu tieto, toiminnan jatkuvuus ja riskienhallinta Luottamus viranomaisiin JoustavuusMuutoksiin teknologiassa, strategiassa ja organisoinnissa ketterästi sopeutuva kokonaisuus Kehittämisen nopeutuminen ja käyttöönottojen halventuminen 10

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Toimiala- riippumattomat palvelut Tietoturva Tavoitteena julkisen hallinnon toimintokeskeinen arkkitehtuuri 11 Kansalaiset Yritykset Tekijät Käyttöliittymät ja portaalit Sähköinen asiointi Avoin ja linkitetty tieto Yhteiset palvelu- prosessit Kansallinen palveluväylä Tietovarannot Käyttöliittymät ja työpöydät Toimialan palvelut Avoimen tiedon palvelut Verkot Päätelaitteet Tunnistaminen ja valtuutus Tieto- hallinto

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Toimiala- riippumattomat palvelut Tietoturva Viitearkkitehtuurit kuvaavat tavoitetilaa 12 Käyttöliittymät ja portaalit Sähköinen asiointi Avoin ja linkitetty tieto Yhteiset palvelu- prosessit Kansallinen palveluväylä Tietovarannot Käyttöliittymät ja työpöydät Toimialan palvelut Avoimen tiedon palvelut Verkot Päätelaitteet Tunnistaminen ja valtuutus Tieto- hallinto Kokonaisarkkitehtuuri on suunnitelma kokonaisuuden ja sen osien rakenteesta sekä niiden välisistä suhteista Viitearkkitehtuuri kuvaa, kuinka yhteisesti muodostetun tavoitteen toimintaprosessit, tiedot ja järjestelmät toimivat kokonaisuutena Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri Sähköisen asioinnin viitearkkitehtuuri Palveluväylän viitearkkitehtuuri Perustietovarantojen rajapintamäärittelyt Yhteiset ICT-palvelut

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuurissa tunnistetut loogiset tietovarannot

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Perustietovarantojen viitearkkitehtuurin tavoitetila  Tietoa voitava hyödyntää sen syntyhetkestä alkaen  Mahdollisimman nopea prosessi siitä, kun tieto on luotu ja tallennettu sähköiseen muotoon  Laatu ja luotettavuus perustietojen tärkein ominaisuus.  Laadunvarmistus tiedon tuottamisen ja hyödyntämisen prosesseissa 14

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Metatietopalvelun tietovarannot Palvelukerros Ontologiapalvelut Skeemapalvelut Nimitietopalvelu URN- tunnuspalvelu Koodistopalvelu Metatietopalvelun yhteinen käyttöliittymä (portaali) Ontologiat ja sanastot Koodistot ja luokitukset Tietokomponentit (tietorakenteet ja tietomallit) Skeemat Nimitiedot URN-tunnukset Järjestelmät ja sovellukset Tietorakenne- kirjaston palvelut Asiantuntijapalvelu Käyttöönoton palvelut Käytön tukipalvelut Koordinoidut verkostot Ohjeistukset ja linjaukset Standardisalkku Yhteiset kuvailusäännöt Käyttöliittymä ja rajapinnat Asiantuntija- ja verkostopalvelut

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Mistä yhteinen tietoarkkitehtuuri muodostetaan? Mitä on tehty? Mitkä ovat seuraavat askeleet?  JHKA Tietoarkkitehtuuri 2.0  JHS 179 päivitys  Viitearkkitehtuurit – harmonisointi ja uusien laadinta  Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri  Kuntien MDM  Paikkatiedon viitearkkitehtuuri  Sähköisen asioinnin viitearkkitehtuuri SAVI  Työlistalla tiedon hallinnan viitearkkitehtuuri ja avoimen tiedon viitearkkitehtuuri  Julkisen hallinnon metatietopalvelun toteutus esiselvityksen pohjalta (kansallinen ontologiapalvelu –projekti, JHS -sanastotyö, yhteentoimivuusportaali 2.0 osana yhteentoimivuuspalveluja, ehdotus tietorakennekirjastoksi  Perustietovarantojen määrittely  Julkisen hallinnon yhteinen käsitemalli 16