Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ 2010 - 2025 -seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Sosiaalialan AMK -verkosto
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management ServiTrans.
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMINEN Kajaanin ammattikorkeakoulu • Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu 1 Ohjelma on tarkoitettu amk- insinööritutkinnon suorittaneille,
ELPiPL – European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life Seinäjoki Heli Simon, Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Suomen sairaanhoitajaliitto ry Tehy ry
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Yksittäisten irrallisten asioiden opiskelusta työelämän tarvitsemaan osaamiseen Opetustoiminnan kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka KOTA-talkoot.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management INSSI-hanke.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Osaamisen arviointi Diakonia-ammattikorkeakoulu (työpaperi) Sosiaalialan ammattikorkeakouluverkosto, Turku Diak AMK-tutkinto YAMK-tutkinto.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen asialla DIPLOMA SUPPLEMENT Opetusneuvos Carita Blomqvist
Pirkanmaa Polytechnic – University of Applied Sciences Kansainvälisen toiminnan rahoitus osana korkeakoulun budjettia Irja Saarikorpi Pirkanmaan.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
OAMK/SOTE Markku Koivisto
“Maistereita vai tradenomeja – kirjastoalan ylempi ammattikorkeakoulu-tutkinto” Yliopettaja Olli Mäkinen tel:
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus –projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Kirjastopalvelut Satakunta University of Applied Sciences | Library Services AMK-kirjastojen Finna-päivä LAMK, Fellmannia.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences KYLÄMAISEMAT KUNTOON Taide, kulttuuri ja ympäristö Tomi Kuusimäki.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Todennetun Osaamisen Rekisteri TOR-Projekti Esa Keränen
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Valtakunnallinen seminaari , Helsinki Insinöörikoulutuksen kehittäminen - Haasteet ja yrityselämä - Insinöörikoulutus ja opettajuus.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö / Markku Mattila/pm/ /1. BOLOGNAN PROSESSI Berliinin ministerikokous 1.Prosessin.
Opettamisesta osaamiseen-seminaari Osaamisen arviointi Metropoliassa Juha Lindfors.
YAMK-opinnot bioanalyytikoille TAMKissa Eeva Liikanen Tampereen ammattikorkeakoulu Bioanalyytikkokoulutus.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Työryhmä Pirjo Näkki, Sirppa Kinos, Eva Juslin, Raija Lundahl, Marjut Arola
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Erkki Saari (YTT, HTM) Lehtori, Laurea ammattikorkeakoulu Mihin tilastot haastavat sosionomin ammatin ja työn 2010–2025? Sosionomin ammatti ja työ 2010–2025.
Tradenomiksi oikealla tekemisellä - Laurea Business Ventureksen LbD-pohjainen opetussuunnitelma Vesa Taatila Laurea University of Applied Sciences, Finland.
Sosiaalialan amk-dialogi ja tehtävärakenteet
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Yhteistyöneuvottelu Rovaniemellä
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Sosionomi (ylempi AMK)
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Sosiaalialan koulutus ammatti korkeakouluissa: Arene: Selvitys projektin suunnitelma Päivi Karttunen vararehtori Arenen SOTELIKA –verkoston pj.
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
SOSIONOMI (AMK), 210 op Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia sekä ennakoida tulevaisuuden muutoksia. Hän osaa tuottaa ja kehittää asiakaslähtöisiä.
Bioanalytiikan/radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma Bioanalyytikko (ylempi AMK)/Röntgenhoitaja (ylempi AMK) 30 op Alakohtaiset ammatilliset.
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Koulutusta, tutkimusta, kehittämistä
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Tapaaminen OKM Riitta Rissanen, Arene ry
Hanke
tulevaisuuden työelämätaidot
Esityksen transkriptio:

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences KOMPETENSSITYÖN lähtökohta Bolognan prosessi ja Lissabonin sopimus, jonka tavoitteena oli eurooppalaisen korkeakoulutusalueen muodostaminen 2010 mennessä:  jäsenmaiden opetussuunnitelmien yhtenäisyys  osaamistasojen vertailtavuus  opiskelijoiden ja työntekijöiden liikkuvuus joustavaksi

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Kompetenssit Suomalaisten koulutusohjelmien yhteiset kompetenssit ja koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit vahvistettu vuonna 2006 (Arene nk. ECTS –projekti) Tarve uudistaa yhteiset kompetenssit EQF/NQF –tavoitteenasettelun osana (raportti 2010)

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomi –hankkeen Profiilityöryhmä työskentelylle asetettu tavoite: * Tehdään Ops-analyysi sosiaalialan koulutusohjelmista (myös YAMK) ja yhtenäistämisperusteita haetaan. Sosiaalisen asiantuntijuus on keskeisellä sijalla. * Analysoidaan kompetensseja ja pyritään konkretisoimaan ne * Määritellään kompetensseihin liittyvät oppimistulokset koulutuksen eri vaiheissa

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosiaalialan ammattikorkeakoulutettujen osaamisen tasot Erityis osaa-minen 2. Sosiaalialan ydinosaaminen (sosiaalialan kompetenssit) 1. Yleinen työelämäosaaminen (yhteiset kompetenssit) 2. Perustutkintotaso Sosiaalialan eettinen osaaminen Asiakastyön osaaminen Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen Tutkimuksellinen kehittämisosaaminen Johtamisosaaminen 2. Ylempi AMK tutkintotaso Sosiaalialan asiantuntijuusosaaminen Tutkimuksellinen kehittämisosaaminen Johtamisosaaminen 1.Yleinen työelämäosaaminen Oppimisen taidot Eettinen osaaminen Työyhteisöosaaminen Innovaatio-osaaminen Kansainvälistymisosaaminen

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Oppimistulokset koulutuksen eri vaiheissa Kaikki perustutkintotason kompetenssit on määritelty oppimisen eri vaiheissa 1 v Perusteiden osaaminen 2 v Sosiaalialan edistyvä osaaminen 3- v Sosiaalialan soveltava ja kehittävä osaaminen

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Työskentelyn päämäärä Olemme tietoisesti välttäneet liian suuria osaamisvaatimuksia. Tosiasia kuitenkin on, että sosiaalialalla työskentely vaatii monimuotoista osaamista, ja siihen sosiaalialan ammattikorkeakoulutettujen on opintojen aikana saatava valmiudet. Erityisosaaminen vahvistuu työssä, mutta opintojen aikana pitää syntyä osaamisen ydin.

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Työryhmä 1. teesit Kansalaisten oikeus laadukkaisiin ja tasalaatuisiin sosiaalipalveluihin edellyttää myös sosiaalialan AMK -koulutuksilta riittävää kansallista yhtenäisyyttä. Opiskelu sosiaalialan koulutusohjelmissa (AMK ja ylempi AMK) muodostaa jatkumon, jonka tavoitteena on opiskelijan ydinosaamisen kehittyminen kohti sosiaalialan asiantuntijuutta

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Työryhmä 1. teesit Valtakunnallisesti yhtenevät ja kansainvälisesti korkeatasoiset sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinnot varmistavat sosiaalialan arvostuksen uusissa palvelurakenteissa myös tulevaisuudessa.