Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sosiaalialan amk-dialogi ja tehtävärakenteet

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sosiaalialan amk-dialogi ja tehtävärakenteet"— Esityksen transkriptio:

1 Sosiaalialan amk-dialogi ja tehtävärakenteet
Turun amk-verkostopäivät PNL

2 Osaaminen ja tehtävärakenteet sosiaalialalla
Taustadraivereita: Toimintaympäristön muutokset Sote-palvelujärjestelmän uudistaminen Uudistuva kansallinen kansainvälinen lainsäädäntö Osaamisen kohdistuvat muutospaineet >tarve muotoilla ja uudistaa sosiaali- ja terveysalan osaamista ja tehtävärakenteita

3 Osaaminen ja tehtävärakenteet sosiaalialalla
Meneillään olevia selvityksiä ja prosesseja sosiaalialan tehtävärakenteiden taustaksi: -Vose-aikuissosiaalityön osaamisen ennakointi 2017. -Varhaiskasvatuksen selvityshenkilöiden työskentely >valmis touko/kesäkuulla, jolloin myös varhaiskasvatuslain 2. vaihe lähdössä lausuntokierrokselle -Osaamis- ja työvoimatarvetiedustelu. Kuntatyönantajat -Ylempien tutkintojen osaamisen kehittäminen ja vaikutukset osaamiseen ja tehtävärakenteisiin Lisäksi aiempia selvityksiä: Sosiaalialan osaajat Sosiaalialan osaamis-, työvoima- ja koulutustarpeiden ennakointihanke (SOTENNA) loppuraportti.

4 Osaaminen ja tehtävärakenteet sosiaalialalla
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden neuvottelukunta ( ) Perustuu sosiaalihuollon ammattihenkilöistä (817/2015) annetun lain 31§:ään Toiminnan tavoitteena on Edistää sosiaalihuollon ammattihenkilöiden osaamisen ja työnjaon kehittymistä sekä sosiaali- ja terveydenhuollon integraatiota Toimia yhteistyössä terveydenhuollon vastaavan elimen kanssa työnjaon ja sote- ammattihenkilöitä koskevan sääntelyn kehittämisessä Mukana lähihoitajakoulutuksen, yliopistollinen sosiaalityön koulutuksen sekä sosionomikoulutuksen edustus Lisäksi neuvottelukunnassa on mukana OKM, TEM, Osket, työelämän edustus, Kuntaliitto, Valvira, Sosiaalialan työnantajat ry Velvoite kuulla ammattijärjestöjä, työnantajatahoja, asiakkaita edustavia tahoja sekä muita asiantuntijoita

5 Osaaminen ja tehtävärakenteet sosiaalialalla
Neuvottelukunnan tehtävät: -seurata ja arvioida sos.huollon ammattihenkilöiden osaamis- ja koulutustarpeita sekä edistää sos.huollon ammattihenkilöiden ammattitaidon ja koulutuksen kehittymistä -seurata ja arvioida sos.huollon ammattihenkilöiden työnjaon kehittämistarvetta sekä edistää tarkoituksenmukaista tehtävärakenteen muodostumista seurata ja edistää sos.huollon ammattihenkilöiden keskinäistä ja viranomaisten välistä sekä asiakkaiden kanssa tehtävää yhteistyötä ja sen kehittämistä -hoitaa ne tehtävät, jotka erikseen määrätään asettamispäätöksessä >laatia ehdotus sos.huollon ammattihenkilöiden osaamisen kehittämistarpeista sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuessa

6 Osaaminen ja tehtävärakenteet sosiaalialalla
Tehtävärakenteiden ja sosionomikoulutuksen kehittämisessä hyödynnettävä saatavilla olevaa tutkimustietoa sosionomien osaamisesta Kevään 2017 Arenen kartoittavan kyselyn tulosten pohjalta mahdollisuus hankepohjaiseen sosionomikoulutuksen kehittämiseen Sosiaalialan käsitteistön selkeyttäminen ja yhtenäistäminen opetussuunnitelmatyössä > on vaikuttavaa osaamisen näkyväksi tekemistä Tällä hetkellä puuttuu tutkittu kokonaiskuva sosionomien osaamisesta – tarvitaan uutta, jäsenneltyä tietoa kehittämisen perustaksi

7 Osaaminen ja tehtävärakenteet sosiaalialalla
Esimerkki ja pohdittavaksi Sosiaalihuollon palvelutehtävien luokitus – voitaisiinko käyttää kartoituksessa ko. käsitteistöä (ja yhtenäistää myös koulutuksen käsitteistöä) ? Iäkkäiden palvelut Lapsiperheiden palvelut Lastensuojelu Perheoikeudelliset palvelut Päihdehuolto Työikäisten palvelut Vammaispalvelut

8 Taustaa ja tapahtunutta dialogiprosessissa
Sosionomi (AMK) -tutkintokoulutusta antavat ammattikorkeakoulut ja OKM ovat sopineet syksyn 2016 sopimusneuvotteluissa, että ammattikorkeakoulut arvioivat vuoden 2017 loppuun mennessä yhdessä muiden sosionomi (AMK) tutkintonimikkeeseen johtavaa koulutusta antavien ammattikorkeakoulujen kanssa sosiaalialan koulutusta siten, että syntyy nykyistä vahvempia yksiköitä työelämän tarpeita vastaavasti. Dialogiprosessin käynnistämistä on käsitelty OKM:n ja Sos. amk-verkoston työvaliokunnan sekä Sotelika-verkoston yhteisessä tapaamisessa sekä OKM:n kutsuseminaarissa Sos.verkoston työvaliokunta jatkoi työskentelyä 7.2., 7.3. sekä sosiaalialan koulutusjohdon ja työvaliokunnan tapaamisessa 14.3., jossa suunniteltiin työskentelyä ja sovittiin sosionomikoulutuksen kartoittavasta kyselystä yhteistyössä Arenen ja OKM:n kanssa.

9 Dialogiprosessi Sosiaalialan ammattikorkeakoulutettujen, sosionomi(AMK) ja Sosionomi (YAMK) osaamisesta ei ole valtakunnallisesti kattavaa tutkimusta viime vuosilta (Sotenna-raportin ennakointi ulottui vuoteen 2015) Nyt suunnitteilla on kaksivaiheinen prosessi, jossa kartoittavan kyselyn pohjalta laaditaan kehittämissuunnitelma ja sen toteutus sosionomikoulutukseen Kartoittava kyselyvaiheen tukena on Arene, yhteistyö OKM:n kanssa Kysely kohdentuu kaikille amkeille, joissa on sosionomin koulutusta (20)

10 Dialogiprosessi Prosessi hyödyntää aiemmin karttunutta tutkimus- ja kehittämispohjaista tietoa sosiaalialan osaamisesta ja sen suhteesta meneillään olevaan toimintaympäristön muutokseen (mm. sote ja varhaiskasvatuksen tilanne sekä korkeakoulujen muutossuunnat tulevaisuudessa). Ammattikorkeakouluihin kohdennettava kyselyn teemat ovat kommentoitavana Turun verkostopäivillä Kehittämisprosessi ajoittuu usealle vuodelle, mutta kartoitusosion alustavat tulokset ovat käytettävissä toukokuun 2017 lopulla ja raportti valmistuu elokuulla 2017

11 Kartoittava kyselyn toteutus ja etenemissuunnitelmaa
Webropol-kysely lähtee ammattikorkeakouluille (rehtorien kautta). Aikataulu selvityksen laatimisessa olisi siis seuraava: Sosiaalialan työvaliokunnan kommentit/palaute kyselyyn Kyselyaineiston keruuaika ammattikorkeakouluissa  25.4. Alustava tulosten yhteenveto Arenen kokouksessa (mahdollisesti) Tulosten ja raportin kirjoittaminen toukokuu – kommentointi kesäkuussa. Tulokset ja tiivis raportti valmis elokuussa ( ). (Riitta Rissanen, Arene)

12 Aiempaa prosessia: Osaaminen uudistuvalla sosiaalialalla ja varhaiskasvatusalalla …
Projekti keskittyy sosiaalialan ammattikorkeakoulutetun henkilöstön osaamisen kehittämiseen laadullisen ennakoinnin avulla. Mukana kaikki 20 sosionomikoulutusta tarjoavaa ammattikorkeakoulua Sosiaalialan ammattikorkeakoulutettujen, sosionomi(AMK) ja Sosionomi (YAMK) osaamisesta ei ole valtakunnallisesti kattavaa tutkimusta viime vuosilta (mm. Sotenna- raportti on jo vanha, vuodelta 2006, jossa osaamisen ennakointi ulottui vuoteen 2015). Tässä projektissa hyödynnetään aiemmin karttunutta tutkimuksellista tietoa sosiaalialan osaamisesta ja syvennetään osaamista suhteessa sote-uudistukseen ja varhaiskasvatuksen uudistamiseen. Tutkimuksellinen osio sisältää kyselyn (ja haastatteluosion). Tietoa kootaan monipuolisesti eri tahoilta; työntekijöiltä ja työnantajilta sekä koulutuksen ja työelämän edustajilta. Ammattikorkeakouluihin kohdennettava kyselyn tarkemmat teemat seuraavalla sivulla (niitä voi siis vielä kommentoida), samoin projektin tulosten juurruttamiseen ja levittämiseen liittyvät suunnitelmat Projekti ajoittuu alustavan suunnitelman mukaan vuosille , mutta kartoitusosion alustavat tulokset ovat käytettävissä jo aiemmin, toukokuulla 2017

13 Kehittämisen teemoja …
Sosionomi (AMK) tutkinnon ns. suuntaavien opintojen osaamissisällöt, -tavoitteet ja laajuus Sosiaalialan osaamista laajentavien ja/ tai syventävien ylempien ammattikorkeakoulututkintojen osaamissisällöt ja - tavoitteet Sosiaalialan osaamista laajentavat ja/ tai syventävät erikoistumiskoulutukset Sosiaalialan osaamista laajentavat ja/ tai syventävät ammatilliset täydennys-koulutukset (laajuus 30 opintopistettä tai enemmän) Sosiaalialan koulutusta tukeva tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta Sosiaalialan ammattikorkeakouluttajien ennakointi sosionomi (AMK) tutkinnon osaamistavoitteiden (kompetenssien (vrt. ydinosaamisen)) uudistamistarpeista sote-uudistuksen johdosta (esim. palvelujen integrointiosaaminen, prosessin hallintaosaaminen, ohjausosaaminen ja talousosaaminen) Sosiaalialan ammattikorkeakouluttajien ennakointi sosiaalialan erikoisosaamisen (toisin erikoisosaamista edellyttävät palvelut) tarpeista sote-uudistuksen johdosta (mt.) Ryhmähaastatteluilla täydennetään ja syvennetään kyselyn tuloksia. Toinen osa rakentuu kartoitusvaiheen tulosten levittämisestä ja juurruttamisesta. Tulosten levittäminen ja juurruttaminen on tietenkin yhteydessä saatuihin tuloksiin, ja tämä osio on vielä keskeneräisempi. Kaavailussa on ainakin seuraavia asioita. Tulosten levittäminen ja juurruttaminen tapahtuu 1) projektin väli- ja loppuseminaarissa, 2) laatimalla kaksi verkko- opiskelukokonaisuutta sosiaalialan ammattikorkeakoulutusta tuottavien tahojen käyttöön ja 3) tekemällä neljä (4) julkaisua.

14 Sosionomikoulutuksen dialogiprosessi 2017
SOAMK-työvaliokunta on työstää nyt sosionomikoulutuksen kehittämiseksi kartoittavaa ja tutkimuksellista osiota sekä myöhemmin saatujen tulosten juurruttamiseen ja levittämiseen tähtäävää osiota. Mukana olemme me kaikki 20 sosionomikoulutusta tarjoavaa ammattikorkeakoulua. Projekti keskittyy sosiaalialan ammattikorkeakoulutetun henkilöstön osaamisen kehittämiseen laadullis en ennakoinnin avulla. Projektin työnimi on ’Osaaminen uudistuvalla sosiaalialalla ja varhaiskasvatusalalla’. Sosiaalialan ammattikorkeakoulutettujen, sosionomi(AMK) ja Sosionomi (YAMK) osaamisesta ei ole valtakunnallisesti kattavaa tutkimusta viime vuosilta (mm. Sotenna-raportti on jo vanha, vuodelta 2006, jossa osaamisen ennakointi ulottui vuoteen 2015). Prosessi hyödyntää aiemmin karttunutta tutkimuksellista tietoa sosiaalialan osaamisesta ja syventää osaamisen ymmärtämistä suhteessa sote-uudistukseen ja varhaiskasvatuksen uudistamiseen. Ammattikorkeakouluihin kohdennettava kyselyn tarkemmat teemat ovat kommentoitavana verkostopäivillä Projekti ajoittuu alustavan suunnitelman mukaan vuosille , mutta kartoitusosion (alustavat) tulokset ovat käytettävissä toukokuun 2017 lopulla ja raportti valmistuu elokuulla 2017


Lataa ppt "Sosiaalialan amk-dialogi ja tehtävärakenteet"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google