Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OAMK/SOTE Markku Koivisto

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OAMK/SOTE Markku Koivisto"— Esityksen transkriptio:

1 OAMK/SOTE Markku Koivisto
AMMATILLINEN HARJOITTELU JA OPISKELIJAN OHJAUS SOSIONOMI (AMK) -KOULUTUKSESSA OAMK/SOTE Markku Koivisto

2 Koulutusohjelman rakenne
Sosionomi (AMK) Koulutus kestää 3 ½ vuotta, 210 op Perus- ja ammattiopinnot 135 op Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 45 op Opinnäytetyö 15 op Vapaasti valittavat opinnot 15 op

3 Sosionomin ammatillista osaamista kuvaavat kompetenssit
Sosiaalialan eettinen osaaminen Asiakastyön osaaminen Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen Yhteiskunnallinen analyysitaito Reflektiivinen kehittämis- ja johtamisosaaminen Yhteisöllinen osaaminen ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen

4 Vaihtoehtoiset ammattiopinnot ja harjoittelu
Vanhustyö Mielenterveystyö sosiaalialalla Asiakaslähtöinen päihdetyö Sosiaalivakuutus ja muu toimeentuloturva Varhaiskasvatus Erityistuen tarve lapsilla ja nuorilla yksi vaihtoehto on 6 op Orientoiva harjoittelu 6 op Ammatti- harjoittelu 1 12 op Syventävä harjoittelu 15 op Aikuisten vammaispalvelut Lastensuojelu Uraohjaus Elämyspedagogiikka Perhetyö Aikuissosiaalityö Sosiaalinen nuorisotyö Ammatti- harjoittelu 2 12 op

5 Koulutusohjelman opintojaksot, joista muodostuu kelpoisuus lastentarhanopettajan tehtäviin yht. 60 op Perus- ja ammattiopinnot Sosiaalialan hallinto ja palvelujen kehittäminen 9 op Tutkimus- kehittämis- ja johtamisosaaminen 3 op Sosiaalialan vaihtoehtoiset ammattiopinnot 30 op Sosiaali- ja terveysalan perusosaaminen 6 op Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 12 op Sosiaalialan työn yhteiskunnalliset, yksilölliset ja eettiset lähtökohdat 10 op Vapaasti valittavat opinnot Kasvun, arkielämän ja toimintakyvyn ohjaus Opinnäytetyö 15 op Erilaisten asiakastyön prosessien ohjaaminen 18 op

6 Ammattitaitoa edistävä harjoittelu ja osaamista kuvaavat kompetenssit
6. Yhteisöllinen osaaminen ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen 6 5. Reflektiivinen kehittämis– ja johtamisosaaminen 5 4. Yhteiskunnallinen analyysitaito 4 3. Sosiaalialan palvelu- järjestelmäosaaminen 3 2. Asiakastyön osaaminen 2 1. Sosiaalialan eettinen 1 Kompetenssi Harjoittelu Orien- toiva 4 vko:a Amm 1 8 vko:a Amm 2 Syvent 10 vko:a Sosiaalialan eettinen osaaminen Asiakastyön osaaminen Sosiaalialan palvelujärjestelmä- osaaminen Yhteiskunnallinen analyysitaito Reflektiivinen kehittämis- ja johtamisosaaminen Yhteisöllinen osaaminen ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen

7 Varhaiskasvatuksen asiantuntijaksi kasvu (Karila K. 1997)
Minä ja elämänhistoria Merkitykselliset oppimiskokemukset Situaatio 1. Tietämys Toimintaympäristö Situaatio 2.

8 Varhaiskasvatuksen asiantuntijaksi kasvu (Dreyfus & Dreufus 1986)
Ekspertti Taitava suorittaja Osaava suorittaja Kehittynyt aloittelija Noviisi

9 Harjoitteluprosessi Opiskelijan Harjoittelutoive * Arviointikeskustelu
Harjoittelupaikasta sopiminen Ryhmäohjaus Tavoitekeskustelu Harjoitteluinfo Harjoittelu Tehtävät Harjoitteluraportti Ammatillinen kasvu

10 Harjoitteluprosessi Lähiohjaajan kokeneisuus
Palaute Vaihtoehtoja Hiljainen tieto Kannustaminen Tilaa Orientaatio Osista kokonaisuuteen Kokonaisvastuu Perehdyttäminen Rooli tiimissä Tavoitteellinen suunnitelma Ottaa vastuu työstä Tiimin jäsenyys Kantaako omat siivet? Suunnitelmallinen ja tavoitteellinen eteneminen Opiskelija Palautehakuisuus Aktiivisuus Pitkäjänteisyys Motivaatio

11 Harjoitteluprosessi tiedon soveltamista taidoksi
taitojen yleistämistä tiedoksi tiedon ja taitojen muokkautumista kokemustiedoksi, toiminnaksi, pedagogiseksi ohjaukseksi lähiohjaava ja tiimin muut jäsenet ovat mallioppimisen kohteena

12 Opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet
Omaksua talon tavat Edellisestä harjoittelusta syntyneitä tavoitteita Päiväkodin Vasuun ja tai Esiopetussuunnitelmaan perehtyminen Vuorovaikutuksen kehittäminen Lapsiryhmän ohjaamistaitojen kehittäminen Oman Lapsilähtöinen työtavan kehittäminen Pedagogisen työskentelyn suunnittelun kehittäminen Sosionomi lastentarhanopettajan ammatissa, identiteetti Omien vahvuuksien kehittäminen Tiimin jäsenyys Kasvatuskumppanuudessa kehittyminen

13 Tavoitteen asettelu (Bloomin mukaan Åhlberg 1990)
TASO PAINOPISTE 1  TIETO Tunnistaminen ja toista-minen -kyky muistaa faktoja sanatarkasti Tunnistaminen ja toista- minen -kyky muistaa faktoja sanatarkasti Tunnistaminen ja toista -minen -kyky muistaa faktoja sanatarkasti 2 YMMÄRRYS Tavoita tiedon merkitys ja tarkoitus -kerro omin sanoin 3 SOVELLUS Käytä tietoa -sovella opittua uusiin tilanteisiin 4  ANALYYSI Päättele -jaa tieto osiin ja näe suhteet osien välillä  sekä suhteessa kokonaisuuteen  Päättele -jaa tieto osiin ja näe  suhteet osien välillä sekä suhteessa kokonaisuuteen  5 SYNTEESI Ole luova ja omaperäinen -yhdistele käsitteitä uudella tavalla Ole luova ja  omaperäinen -yhdistele käsitteitä uudella tavalla 6 ARVIOINTI Luo kriteerit arvioidaksesi tietoa. Käytä niitä.

14 Palaute opiskelijan näkökulmasta
Persoonallinen työtapa Opiskelijan työskentelyn vahvistaminen/ sammuttaminen opiskelijan toive on riittävästi ja monipuolista palautetta mikä meni hyvin, mikä meni heikosti/ välttävästi vaihtoehtoja, toiminnan jäsentämistä, kannustamista ja mitä seuraavalla kerralla huomioitavaa opiskelijan ja ohjaavan näkökulmat

15 Sandwich –palautemalli (Kaasila 2000)
sämpylän pohja aloitetaan hyvistä puolista missä onnistutaan, mitä opitaan, mistä yllättyy toinen kerros mikä lipesi, venyi yli tai ali suunnitelmien missä tuntui, että keinot ja taidot eivät riitä mitä selkkauksia oli tilanteet, joissa on neuvoton ja ymmällään kolmas kerros myönteinen tulevaan suuntaava osuus muutosajatuksia, toisenlaisia näkökulmia ja lähestymistapoja lähiohjaavan kokemuksia ja teoreettista mallintamista

16 Ryhmäohjaus merkityksellisten ydinepisodien pohtiminen ryhmässä
vertaistukea ammatillinen kasvu, identiteetti vaihtoehtoisia työtapoja pohdittavaa eettisyys, kriittisyys, vuorovaikutus työnohjauksellista työskentelyä


Lataa ppt "OAMK/SOTE Markku Koivisto"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google