Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tapaaminen OKM Riitta Rissanen, Arene ry

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tapaaminen OKM Riitta Rissanen, Arene ry"— Esityksen transkriptio:

1 Tapaaminen OKM 28.8.2017 Riitta Rissanen, Arene ry
Varhaiskasvatuksen kehittäminen Ammattikorkeakoulujen sosiaalialan osaaminen ja tulevaisuuden arviointi (aineistokuvat ammattikorkeakoulujen yhteisestä selvityksestä, joka on luonnosvaiheessa) Tapaaminen OKM Riitta Rissanen, Arene ry

2 Sosionomikoulutuksen varhaiskasvatusosaamisen rakentuminen
Sosionomi-osaaminen Käytännön-läheinen ja teoria-perustainen ongelman-ratkaisukyky Kokonais-valtainen ja monialainen osaaminen Sosionomin (AMK) osaaminen muodostuu koulutuksessa ammatillistieteellisten opinnoissa. Lisäksi oppija rakentaa asiantuntijuuttaan käytännönläheisen opiskelun ja harjoittelun avulla. Sosiaalialan osaamista vahvistaa ja syvennetään vielä suuntautuvissa opinnoissa, opinnäytetyössä, harjoittelussa ja projektiopinnoissa. Syvälliset kompetenssit Terveys- ja hoitoala (18) Yhteiset opetussuunnitelmat ja profiilit (8) Sosiaalialan sisäinen yhteistyö (10) Yhteiset opettajat ja ohjaajat (7) Kuntoutusala ja fysioterapia (10) Monialaiset projektiopinnot ja oppimisympäristöt (9) Geronomi (5) Kansainvälinen yhteistyö (3) Yliopiston kasvatus- ja sosiaalitieteet (4) Yhteiset opinnot (15) Liiketalous (4) Monialaiset TKI-hankkeet (14) Monialaiset opinnot (kulttuuriala, tekniikka, projektiopinnot ym. 9) Sosiaalialan eettinen osaaminen Asiakastyön osaaminen Sosiaalialan palvelujärjestelmä-osaaminen Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen Sosionomikoulutuksen peruskompetenssit

3 Vastavalmistuneiden sosionomi (AMK) -tutkinnon suorittaneiden tehtävänimikkeet työelämässä ja työnantajat vuonna Vastaajia 268. Lähde: Talentia/Vastavalmistuneiden urapolut 2017. Miten nykyisen työn vaativuustaso vastaa mielestäsi koulutustasi? työ vastaa koulutustani 77 % työn vaativuustaso on alhaisempi kuin koulutukseni edellyttäisi 15 % työ on koulutukseeni nähden liian vaativaa 5 % en osaa sanoa 3 %

4 Sosionomien yleisimmät tehtävänimikkeet maakunnittain
Lähde: Talentian Urapolku-kysely 2017 Itsehallintoalue, jossa on yliopisto ja yliopistollinen keskussairaala sekä sote-alan AMK-koulutusta Itsehallintoalue, jossa on laajan päivystyksen sairaala ja sote-alan AMK-koulutusta Itsehallintoalue, jossa on sote-alan AMK-koulutusta Lappi Sosiaalityöntekijä. Pohjois-Pohjanmaa Lastentarhanopettaja. Kainuu Lastentarhanopettaja Keski-Pohjanmaa Lastentarhanopettaja. Sosiaaliohjaaja. Keski-Suomi Sosiaalityöntekijä Etelä-Pohjanmaa Lastentarhanopettaja Pohjois-Savo Lastentarhanopettaja. Sosiaalityöntekijä. Pohjanmaa Sosiaalityöntekijä. Pohjois-Karjala Lastentarhanopettaja. Sosiaaliohjaaja. Pirkanmaa Lastentarhanopettaja. Ohjaaja. Etelä-Savo Lastentarhanopettaja. Perhetyöntekijä. Sosiaaliohjaaja. Satakunta Lastentarhanopettaja. Ohjaaja. Päijät-Häme Lastentarhanopettaja. Ohjaaja. Sosiaaliohjaaja. Kanta-Häme Lastentarhanopettaja. Sosiaaliohjaaja. Etelä-Karjala Asumispalvelun vastaava ohjaaja. Sosiaaliohjaaja Varsinais-Suomi Lastentarhanopettaja. Kymenlaakso Lastentarhanopettaja. Sosiaaliohjaaja. Uusimaa Lastentarhanopettaja. Sosiaaliohjaaja. Sosiaalityöntekijä.

5 Sosionomi lasten, nuorten ja perheiden kasvun tukena monialaisessa tiimissä - jatkossa tarvitaan monialaista akateemisen ja ammatillisen osaamisen yhteistyötä työpaikoilla asiakkaan tarpeisiin vastaamiseksi Mielenterveys- ja päihdetyö Ongelmien tunnistaminen ja varhainen puuttuminen Vammaistyö Sosiaaliala Perhetyö Koulukuraattorit Monikulttuurisuus Vanhustyö Hyvinvointikoordinaattori Psykososiaalinen kehitys Monialainen tiimi Erityisryhmät Ennaltaehkäisevä työ Sosiaalinen kuntoutus Palvelutarpeen tunnistaminen ja palveluun ohjaus Asiakas 0–6 7– Kouluun valmistava pedagogiikka Oppiminen ja peruskoulutus Kasvatusala

6 Sosiaalialan TKI-toiminnan teemat ja tuotokset
Sosiaali- ja terveysalan muutostarpeet Perheiden, lasten ja nuorten parissa tehtävä työ Erityisryhmät, syrjäytymisen ehkäisy ja sosiaalinen kuntoutus Maahanmuuttaja- ja monikulttuurinentyö Osaavan työvoiman varmistaminen alan murroksessa (mm. digitalisaatio, ikääntyminen, maahanmuutto, valinnanvapaus) Verkkoasioinnin mahdollisuuksia erityisesti harvaanasutulla maaseudulla Palvelujen kustannusten ja vaikuttavuuden ja asiakaslähtöisen budjetoinnin kehittäminen Asiakaslähtöiset palvelut, palveluprosessit ja ohjaus Matalan kynnyksen sosiaalipalvelut Kuntien ja järjestöjen kehittäminen ja johtaminen Palvelumuotoilu ja digitalisaation merkitys Varhaiskasvatuksen työmenetelmät (mm. monikulttuurinen työ, liikunta, valokuvatyöskentely) Varhaiskasvatuksen pedagogisen toimintakulttuuri ja pedagoginen johtaminen Lapsi- ja perhepalveluiden tilanteen ja kehittämistarpeiden analysointi Lastensuojelun ja yhteistyön menetelmät Maakunnallinen perhekeskustoimintamalli Lasten ja nuorten tukeminen ja syrjäytymisen ehkäisy Opiskelijoiden hyvinvointipalvelut Nuorisotyöntekijöiden ihmisoikeuskasvatus Sosiaalisen kuntoutuksen ja vammaistyön osaamisen ja toimintatapojen kehittäminen Sosiaalisen kuntoutus: mobiilipalvelujärjestelmä pientöiden välittämiseksi nuorille Osallistuvan kansalaisuuden vahvistaminen Työttömille suunnatut toiminnot, työvalmiuksien hankkiminen ja työllistymisen tuki Huono-osaisimpien osallisuus ja palvelut Päätöksenteon tuki Ehkäisevä päihde- ja mielenterveystyö Ikäihmisten palvelut, ikäosaamisen kompetenssit ja hyvinvointiteknologia Omaishoitajien ja omaishoidettavien toimintakyvyn arviointi ja tukeminen Maakunnallinen kotihoidon toimintamalli Maahanmuuttajien kanssa tehtävä monikulttuurinen työ Kotouttamisen kehittäminen kunnissa Maahanmuuttajien koulutuksen ja työelämään siirtymisen integraatiomallit Kulttuurisensitiiviset menetelmät Sosiokulttuurisen työn ja innostamisen ohjaus Maahanmuuttajien ammatilliseen koulutukseen ja korkeakouluopintoihin pääsy ja työllistyminen Kansainvälinen yhteistyö (Venäjä, Kiina, kehitysmaat) koulutuksen ja työllistymisen kehittämiseksi Romanien osallisuuden, koulutusmahdollisuuksien ja työllistymisen tuki Monialaiset ja monikulttuuriset teemat

7 Ammattikorkeakoulujen sosiaalialan alueelliset, kansalliset ja kansainväliset verkostot ja kumppanuudet. Lähde: kysely ammattikorkeakouluille (n=21) Alan koulutustoimijoiden kansallinen verkosto (10) Alan kansallinen verkosto (14) TKI-verkosto (4) Alan kouluttajien kansainvälinen verkosto (2) Alueellinen verkosto (12) Alan kouluttajien alueellinen verkosto (10) Alueelliset, kansalliset ja kansainväliset työelämäverkostot (7) Harjoitteluvaihto (6) Opiskelijavaihto (16) Alueen kunnat, kaupungit ja kuntayhtymät (19) TKI-kumppanit ja sosiaalialan osaamiskeskukset (5) Kv-toiminnot, opintomatkat ja työelämäkumppanuudet (12) Alueen päiväkodit ja harjoittelupäiväkodit (17) Järjestöt, säätiöt, ammattiliitot, seurakunnat (6) Opettaja- ja asiantuntijavaihto (16) Kansainväliset koulutus- ja TKI-verkostot (6) Alueen/alan ammattikorkeakoulut (6) Yliopistot ja toisen asteen kouluttajat (8)


Lataa ppt "Tapaaminen OKM Riitta Rissanen, Arene ry"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google