Monikulttuurisuus ja etiikka s. 98-. Kulttuurin monet merkitykset Kulttuuri: ”hengen viljely” lat. (tavat, ruoka, pukeutuminen, taide, uskonnot)  maailmankulttuurit.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ENORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
Advertisements

SUOMEN SUURI VUOSI ITSENÄISYYDEN SATAVUOTISJUHLAVUODEN 2017 OHJELMASTRATEGIA.
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Kymmenen keinoa pitää parisuhteen liekki palamassa.
Monikulttuurisen maailman kysymyksiä. Sokea oikeudenmukaisuus = ajattelutapa, jossa pyritään löytämään tasa-arvoiset oikeudet -> ollaan sokeita ihmisten.
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
CTIF Working Group, Voluntary Fire Service 3rd meeting
Tiina Markkula Verkkoterkkari –hanke (Terke) Merja Saukko Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut- (Vespa) hanke (Sosvi) Sosiaalinen media ja verkko nuorten.
Perusympäristö Koulutustyöryhmä Kohderyhmä Autourheilun harrastajat Autourheilusta kiinnostunut Kilpailija Toimitsija Autourheiluseurat Yleisseura.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Millaisia vastuullisuuskysymyksiä elintarviketuotantoon liittyy ympäristövaikutusten lisäksi ja miten niitä voidaan määrittää? Tiedotustilaisuus ”Miten.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
FI4 YHTEISKUNTAFILOSOFI A. 1. Yhteiskunnan olemistapa Yhteiskunnan käsite Yhteiskuntamuotojen luokittelu Yhteiskuntafilosofian ongelmat -miksi yhteiskuntia.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Innovatiivisen hankintaosaamisen seuraavat askeleet Juha Koivisto, THL
Matkailukalastuksen haasteet -haastettelutuloksia
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Patio 1 1.
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
Eutanasia s
Humanismi.
II Luonnonuskonnot Muistiinpanot.
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
USKONTO YHTEISÖSSÄ.
Maailmankatsomus, valinnat ja vastuu
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
LETKA-hanke vertaa Naseva- käyntien ja Welfare Quality - arviointien tuloksia Mikaela Mughal1, Lilli Frondelius2, Matti Pastell2, Pirjo Kortesniemi 3,
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Suomen sukukielet ja kielivähemmistöt
Luku- ja tenttivihjeet 10
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Klubin arvoprosessi.
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Filosofian alat TEOREETTINEN FILOSOFIA
Viitanen Kimmo 2016.
Suomen kansallinen herääminen
KPL 2. ALKUPERÄISKANSO-JEN USKONNOT
KRISTINUSKO LEVIÄÄ ROOMASSA
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
1. Uskontojen maailma Ydinsisältö.
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
SUOMI MONIKULTTUURISTUU -Siirtolaiset ja pakolaiset s
ETIIKAN KÄSITTEITÄ s
Sisältöalueet esiopetuksessa
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
Lukutaito ja syrjäytyminen
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
YHTEISÖLLISYYS.
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
Eva-Stina Törnroos Tukholma
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
A2-kieli-info.
SUOMI MONIKULTTUURISTUU -Siirtolaiset ja pakolaiset s
Opiskelijoiden terveydenhoitouudistus ja maksujen kerääminen 2020
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Kulttuurishokki ja henkilökohtainen hyvinvointi
MAAILMAN- KULTTUURIT.
Esityksen transkriptio:

Monikulttuurisuus ja etiikka s. 98-

Kulttuurin monet merkitykset Kulttuuri: ”hengen viljely” lat. (tavat, ruoka, pukeutuminen, taide, uskonnot)  maailmankulttuurit (esim. islam, Kiina..)  valtakulttuuri (suomalainen kansankulttuuri) vs. alakulttuuri (skeittarit)/ vähemmistökulttuuri (suomenruotsalaiset)  alkuperäiskulttuuri (saamelaiset)  monikulttuurisuus (useita eri kulttuurien ihmisiä asuu samalla alueella)

Kulttuurien arvo + Yhteinen kulttuuri yhdistää ihmisiä yli rajojen + Eri kulttuurien läsnäolo lisää tietoa ja ymmärrystä toisenlaisista elämäntavoista ja suvaitsevaisuutta - Kulttuurien välille syntyy myös helposti kiistoja joistakin periaatteista  kielletään toisen kulttuurin tavat

Kulttuurien arvo - Pahimmillaan poikkeavien, vähemmistöjen ja eri aatteiden edustajien halveksunta vainot ja rasismi: esim. fasismi, stalinismi, kolonialismi/imperialismi 1800-l.

Kysymyksiä 1. Suomi monikulttuuristuu vähitellen, onko monikulttuurisuus hyvä vai huono asia? 2. Turkki on kulttuuritaustaltaan erilainen kuin Euroopan maat, pitäisikö se ottaa EU:n jäseneksi? 3. Millaisiin eri kulttuureihin koet itsesi kuuluvan? htaja_olli_immonen_sanoutuu_irti_rasismista_ htmlhttp:// htaja_olli_immonen_sanoutuu_irti_rasismista_ html

Suvaitsevaisuus Monikulttuurisuus edellyttää suvaitsevaisuutta Suvaitsevaisuuden lajit: 1. Toisen sietäminen 2. Yhteiselo toisen kanssa (perehdytään toisen kulttuuriin) 3. Toisen kunnioittaminen 4. Toisen arvostaminen

Miten suhtaudut 1. Burkhaan 2. Romanikerjäläisiin 3. Sovittuun avioliittoon 4. Tyttöjen ympärileikkaukseen

Vapaa tahto Kuinka paljon synnynnäiset ominaisuudet/lähtökohdat määräävät ihmisen elämän suuntaa? Paljon: geenit, perhetausta, kasvuympäristö määräävät elämän suunnan, fatalismi Vähän: ihmisellä vapaa tahto määrätä elämänsä suunta, ihmisellä joka hetki vapaus valita (eksistentialismi)

Ympäristöetiikka Tutkii ihmisen suhdetta luontoon: arvot, asenteet Luonto: koko ekosysteemi, voidaan tarkastella luonnontieteellisesti tai kokemuksellisesti Ympäristö: ihmisen muokkaama luonto, esim. puisto, tori

Suhtautumistavat luontoa kohtaan 1. Ihmiskeskeinen 2. Elämäkeskeinen 3. Tuntoisuuskeskeinen 4. Holistinen näkemys  Määrittele kirjan (s. 129-) avulla suhtautumistavat luontoa kohtaan ja niiden kritiikki.