Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
ÄIDINKIELEN YLIOPPILASKOE
Valtakunnallinen kielikoe
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Pysyneet ja pudotetut Katri Sarmavuori Verkkojulkaisu.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
UUDISTUVA YO-TUTKINTO
Ylioppilastutkinto
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Essee – tekstien jalokivi
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Essee on maailman subjektiivista kommentoimista
Tekstien moniäänisyys
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Tekstilajit, tekstityypit
Äidinkielen esseekoe: kokeen raamit Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe Uudistunut 2007.
Vanhoja tekstitaidon yo-kokeita
Kielten laitos HALUATKO KIELENKIINTOISEN OPISKELUPAIKAN?
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
Kehittyvä kypsyysnäyte -seminaari Ryhmäkeskustelu Kypsyysnäytteen tekstilaji Puheenjohtaja: Toini Rahtu (HY) Sihteeri: Anne Mäntynen (HY)
RAKENNE TARKOITUKSEN MUKAAN! Asiatekstin tyypillisiä rakennemalleja 1 Sari Toivakka.
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
ABI-INFO SYKSYN ENGLANNIN YO-KOE. SYKSYLLÄ KIRJOITTAVAT VAHVAT OSAAJAT.
UUDISTUVA YO-TUTKINTO
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS KAUHAVAN LUKIOSSA
Ohjeita valintaa varten
Proosatekstin analyysi
TEKSTITAIDON VASTAUS Miten vastauksen ainekset kerätään, kuinka sen rakenne suunnitellaan, kuinka se kirjoitetaan ja miten se arvioidaan?
Syksyn 2017 kirjoituksissa huomioitavia seikkoja
Referointi eli tiivistäminen
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Tutkielman teko-ohjeet
Essee – tekstien jalokivi
Tekstitaidon ylioppilaskoe
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
ÄIDINKIELEN SÄHKÖINEN YLIOPPILASKOE
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Biologian YO-koe: syyskuun 18. päivänä (maanantai)
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Äidinkielen esseekoe Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe
AI8 Muistiinpanot Ma
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Terveystiedon ainereaali
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
AI8 muistiinpanot Ti
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Kirje, sähköposti, blogi
Essee ÄI5-kurssi.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
KIELI, KIRJALLISUUS JA IDENTITEETTI
Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koetyyppi
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
CLT132 Tehtävät (viikko 2).
Kevään 2019 kirjoituksissa huomioitavia seikkoja
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa

Tutkii  Kriittistä ja kulttuurista lukutaitoa  Kielellistä ilmaisukykyä Tekstitaito = - Kykyä eritellä, tulkita, arvioida, hyödyntää ja tuottaa erilaisia tekstejä tietoisena niiden tavoitteista ja konteksteista - Taitoa tehdä havaintoja tekstin ilmaisukeinoista ja soveltaa taitojaan sekä tekstin vastaanottamiseen että tuottamiseen

 Kestää 6 tuntia  A4-kokoinen vihkonen, jossa enintään 8 sivua  Sisältää tehtävänannot sekä aineiston  Aineistona sekä kaunokirjallisia että asiatekstejä, voi olla myös joko tai  Aineistona voi olla myös laajahko yksi teksti, 2-4 lyhyehköä tekstiä tai valikoima lyhyitä toisiinsa liittyviä tekstejä

 Tehtäviä kokeessa on viisi, joista kolmeen vastataan  Tehtävät liittyvät erilaisiin teksteihin: tekstien merkityksiin, rakenteisiin, ilmaisuun, tematiikkaan, vastaanottoon ja kontekstiin sekä niiden välisiin suhteisiin  Tehtävänä voi olla myös tiettyyn tarkoitukseen laadittavan tekstin tuottaminen; referaatti, uutinen tms.  Sopiva pituus noin 2 konseptisivua (n. 250 – 400 sanaa)  Uusi vastaus aloitettava uudelta sivulta tai konseptilta  Puhtaaksikirjoitus yo-kokeessa lyijykynällä, kursseilla koneella

 Pohjana äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen sisällöt ja tavoitteet, myös yleissivistys  Jokainen vastausteksti arvostellaan erikseen  Pistemäärä 0-6 pistettä / vastaus  Pistemäärä kerrotaan kolmella = 3 kertaa 6 p = 18 p. Se kertaa 3 = maksimi 54 p

1.Kirjoita referaatti Kalle Mutasen verkkoartikkelista ”Tekoäly valtaa vaatteet”. 2.Kirjoita tekstitaitovastaus siitä, miten Jari Tervon kolumnissa kuuluu kirjoittajan omakohtaisuus. 3.Mistä elementeistä henkilöhaastattelu Cheekistä koostuu ja mitä tehtäviä eri elementeillä on? 4.Tarkastele reportaasin moniäänisyyttä. 5.Mitä tekstityyppejä Sari Laakson artikkelissa ”Bond-elokuvien naistyypit” on ja mikä on niiden tehtävä? 6.Mitä tekstilajia edustaa Matti Mörön teksti ”Kalliolla”?

 Kieli?  Sisältö?  Rakenne?  Käsitteet?  Tehtävänanto?  Kokonaiskuva lukutaidosta? Lue Särmästä s.392: Tekstitaidon vastaus!