UEF // University of Eastern Finland Selvitys pitkäaikaistyöttömien työmarkkinatuen ”Kela-maksuista” Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen sekä Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan kuntataloustyöryhmien tapaaminen Maria Ovaska, HTM, tutkija, Itä-Suomen yliopisto/Pohjois-Karjalan maakuntaliitto Pohjois-Karjalan kuntien vastuu pitkäaikaistyöttömien hoidosta
UEF // University of Eastern Finland Mistä on kyse? alk. kuntien ja valtion työmarkkinatuen rahoitusvastuu on jakautunut seuraavasti: –Alle 300 pvä: valtio maksaa 100 %. –Yli 300 pvä: kunta maksaa 50 %, valtio 50 %. –Yli 1000 pvä: kunta maksaa 70 %, valtio 30 %. –Työllistymistä edistävän palvelujen ajalta: valtio maksaa 100 %. v Pohjois-Karjalan kunnat maksoivat 14,4 miljoonaa euroa työmarkkinatukea Kelalle (kasvu 60 % - huom: lakimuutos). Kuntien saama kompensaatio koko maassa 75 milj. euroa (yhteisöveron muodossa) ei ole riittävä. Ei muutosta 2015 Helmikuussa P-K:ssa oli 700 pitkäaikaistyötöntä enemmän kuin vuotta aiemmin.
UEF // University of Eastern Finland Kunnan työmarkkinatukimaksu vuodelta 2015 (maakuntakeskusten vertailu)
UEF // University of Eastern Finland Kunnan työmarkkinatukimaksu vuodelta 2015
UEF // University of Eastern Finland Problematiikka Kuntien vastuut ovat kasvaneet, mutta työkaluja asian hoitoon ei ole. Kunnat toimivat ns. maksajina, työvoimahallinto toteuttajana. Tieto ns. sakkomaksuista tulee vasta jälkikäteen (esim. kun työtön on jo siirtynyt kunnan maksuvastuulle). Kunnissa erilaisia käytäntöjä pitkäaikaistyöttömien osalta (jotkut toimivia, toiset eivät). Monialaisen yhteispalvelun hyödyllisyys/hyödyttömyys? Kunnat toivovat enemmän vastuuta ja toimintamahdollisuuksia, koska he toimivat myös maksajina. Nykyiset keinot eivät ole riittäviä. Vaikeimmin työllistyvien työvoima- ja yrityspalvelujen järjestämisvastuun siirto valtiolta kunnille. Raportti Mahdolliset alueelliset kokeilut?
UEF // University of Eastern Finland Alueelliset kokeilut? Oikeus- ja työministeri Jari Lindström linjasi että vuosina 2017 ja 2018 toteutetaan asiakaslähtöisen työllisyyspalvelun alueellisia kokeiluja. Kokeiluissa julkisten työvoima- ja yrityspalvelujen järjestämisvastuu siirretään maakunnalliselle toimijalle. Tavoitteena on tukea tulevien itsehallintoalueiden perustamista. Kokeilualueilla voidaan poiketa voimassa olevasta julkisia työvoima- ja yrityspalveluja, työttömyysturvaa, aktiivista sosiaalipolitiikkaa, tietojen luovuttamista, kotoutusta sekä mahdollisesti myös koulutusta koskevasta lainsäädännöstä. Kokeilulla tavoitellaan 10 prosentin kustannussäästöä työttömyyden julkiselle taloudelle aiheuttamissa kustannuksissa.
UEF // University of Eastern Finland Selvityshanke Pohjois-Karjalassa Tavoitteena selvittää, mistä kuntakohtaiset erot työmarkkinatuen määrässä ja kasvuprosenteissa johtuvat. Tehdäänkö jollain paikkakunnalla paremmin kuin toisaalla: hyvien käytäntöjen löytäminen ”benchmarkkaus” Pohjois-Karjalan kuntien näkemykset vallitsevaan tilanteeseen. Kuntakohtaiset haastattelut (13 kuntaa) – kuntien työllisyysvastaavat Työvoimahallinnon ja Kelan edustajan haastattelut Loppuraportti hankkeesta esitellään ennen juhannusta (vko 25) Raportti ministeriöön. Osallistuminen mahdolliseen kunta/aluekokeiluun?
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto Kuntakehityspäällikkö Seppo Tiainen & Tutkija Maria Ovaska 050 –