YHTEISTYÖ VANHEMPIEN KANSSA Erityisopettajien koulutus HyLa2/Kaste Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki 1
MAHDOLLISIA SYITÄ: 1.lapsi ei ole motivoitunut kotiharjoitteluun 2.vanhemmat eivät ole motivoituneita/ei ole aikaa kotiharjoitteluun 3.vanhemmat eivät osaa harjoitella lapsen kanssa RATKAISUKEINOJA: 1.lapsen motivoiminen 2.vanhempien motivoiminen 3.tiedon jakaminen vanhemmille Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 2 kotona ei harjoitella riittävästi tai kotona ei harjoitella oikein > lapsi ei edisty (odotusten mukaisesti) ONGELMA
LAPSEN MOTIVOIMINEN (KOTI)HARJOITTELUUN selkeästi sovittu harjoittelujakso yhdessä sovitut tavoitteet janan piirtäminen: x Missä kohtaa janaa olet tällä hetkellä? Miten päästäisiin lopulliseen tavoitteeseen? harjoittelupäiväkirja harjoitusten mielenkiintoisuus ja monipuolisuus lapsen itsensä tuottama materiaali sekä harjoittelun yhdistäminen lapsen lempileikkeihin, -peleihin jne. palkinnot puheopetuksessa ja kotona Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 3
HARJOITTELUPÄIVÄKIRJA VIIKKO Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 4 VIIKKO 2 VIIKKO 3 VIIKKO 4 VIIKKO 5 VIIKKO 6 VIIKKO 7 VIIKKO 8 VIIKKO 9 VIIKKO 10
Väritä yksi osa perhosesta, aina kun olet tehnyt yhden harjoituksen! Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 5
Väritä yksi kulkuneuvo, aina kun olet tehnyt harjoituksen! Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 6
Väritä yksi osa kuviosta, aina kun olet tehnyt harjoituksen! Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 7
Väritä yksi osa hahmosta, kun olet tehnyt yhden harjoituksen! Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 8
Väritä yksi osa hahmosta, kun olet tehnyt harjoituksen! Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 9
Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 10
INFOTILAISUUS VANHEMMILLE, JOIDEN LAPSI KÄY PUHEOPETUKSESSA Miksi lapsi käy puheopetuksessa? tavallisimmat äännevirheet mitä haittaa on virheellisestä artikulaatiosta (sosiaaliset tekijät nyt ja tulevaisuudessa, luki-taidot) Miten puheopetus toteutuu koulussa? missä kuinka usein kuinka kauan kerrallaan kuinka pitkään jatkuu ryhmässä/yksilöharjoitteluna Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 11
Miksi kotiharjoittelua tarvitaan? harjoittelun oltava tiivistä (kerran viikossa ei riitä) jotta opitut taidot siirtyvät puheopetuksen ulko- puolellekin Minkälaista kotiharjoittelun pitäisi olla? säännöllistä, mielellään päivittäistä (5-10 min. riittää) > lapsi edistyy sitä nopeammin mitä enemmän kotona harjoitellaan tapahtuu silloin, kun lapsi ja vanhemmat ovat virkeitä ei häiriötekijöitä (televisio, radio, sisarukset jne.) mahdollisimman iloista, hauskaa ja monipuolista (yhdistetään esim. kotoa löytyviin peleihin) Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 12 Harjoittelun suuntaviivat yksittäinen äänne > tavut > sanat > lauseet > vakiintuminen omaan puheeseen realistiset tavoitteet
Mistä aika harjoitteluun? yhdistetään ainakin välillä muuhun toimintaan, esim. harjoitellaan autossa, saunassa, ruoka- pöydässä, hampaiden pesun yhteydessä, kävelyllä, portaita kiivetessä jne. Jos vanhemmilla ei ole nyt aikaa/voimia kotiharjoitteluun, voidaanko puheopetusjaksoa lykätä? Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 13 Lapsen motivoiminen kotiharjoitteluun vanhemman kiinnostus asiaan yhteinen projekti harjoittelupäiväkirja palkitseminen (kun esim. viikon harjoitukset on tehty > yhteinen pelihetki, herkkuhetki, elokuva, hampurilaisella käynti tms.) välillä voi myös suhtautua kuin hampaiden pesuun: pakko tehdä, vaikka ei olekaan hauskaa
Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 14 Yhteydenpito puheopettajan ja vanhempien välillä - Wilma, puhelin, reissuvihko (+ kuittaus) - ei viestejä puolin eikä toisin lapsen välityksellä Mahdollisuus tulla seuraamaan joskus oman lapsen puheopetusta? Äänneharjoittelu on välillä rankkaa > Lapsi tarvitsee aikuisen tukea ja kannustusta! Netistä ja iPadiltä löytyvä harjoitusmateriaali - esim. Äännekoulu, Physiofile, Tenkka-Poo
Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 15 Vanhempien motivoinnissa oleellista: 1. miksi kotiharjoittelu on tärkeää 2. kuinka kauan harjoittelu jatkuu Vanhempien motivoinnissa oleellista: 1. miksi kotiharjoittelu on tärkeää 2. kuinka kauan harjoittelu jatkuu ’Yhteistyö vanhempien kanssa vaatii suurta sensitiivisyyttä, mutta samalla suurta lujuutta, napakoita ohjeita (”Tämä on tehtävä nyt!”)’ PsT Heli Isomäki 2014