YHTEISTYÖ VANHEMPIEN KANSSA 27.10.2014 Erityisopettajien koulutus HyLa2/Kaste Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Talvikauden harjoittelu
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
FC WILD VALMENNUSLINJA versio 2011/ Harjoitukset Taito, taito ja taito  Nopeudesta ei hyötyä jos ei taitoa, harjoitukset pallollisia Liikkuva.
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
Norssi ja Varis juttusilla
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Millainen liikkuja olen? Kuljen koulu matkat yleensä pyörällä. Illalla koulunjälkeen, kun olen kavereiden kanssa tai vapaa- ajalla tulee hyötyliikuntaa.
Tutustumispäivä  8.00 aamukahvi  8.05 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.10 Kuparivuoren koulussa opiskelusta, Vesa Malin  8.40 oppilaan.
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat
Pilkun käyttö PILKUN PÄÄSÄÄNTÖ: Pilkkua käytetään a) erottamaan eri lauseita toisistaan ja b) samanarvoisia lauseenjäseniä toisistaan. A-kohdan 1. poikkeus:
Tommolan koulu Kodin ja koulun välinen yhteistyö.
Lasten ja nuorten urheiluharrastus
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Uni ja lepo -yleistä Ihminen nukkuu noin 1/3 elämästään.
Koulussa elämää opettelemassa
IN ENGLISH THIS POWER POINT PRESENTATION IS IN ENGLISH TO BE SEEN IN
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
TVT (vaka) Projektitehtävä
Kouluinfo Renkomäen koulu
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
OPITTUJEN ÄÄNTEIDEN VAKIINNUTTAMINEN PUHEESEEN Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
Vanhempainilta AKRO Aava kello Asialista 1.Esittäytyminen 2.Treenikuulumiset 3.Ilmoittautuminen, vakuutus, lisenssi 4.Jumppapuvut 5.Aikatauluja.
LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.
1B Tervetuloa vanhempainiltaan OPE: ERJA ASKOLIN.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Tervetuloa Kuparivuoren kouluun TUTUSTUMISPÄIVÄ
Pilkku,.  PÄÄSÄÄNTÖ: PILKKU EROTTAA VIRKKEEN LAUSEET TOISISTAAN.  HÄH? MISTÄ TUNNISTAA VIRKKEEN JA LAUSEEN?
NUOREN SISÄINEN KAMPPAILU LAPSEN MAAILMA -lyhytjänteisen toiminta - leikin ja holhouksen suoman turvallisuuden maailma NUORI AIKUISEN MAAILMA - pitkäjänteinen.
Vanhempainilta AKRO Ansa kello Asialista 1.Esittäytyminen 2.Treenikuulumiset 3.Ilmoittautuminen, vakuutus, lisenssi 4.Jumppapuvut 5.Aikatauluja.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Terveyden määritelmät
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2006
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
KOULULAISTEN ILTAPÄIVÄKERHO
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Koulu alkaa klo 9.00.
1B Tervetuloa vanhempainiltaan
Lapset ja media Marianna Halonen
KJT Haukat 02 Iso tavoite opetella urheilullisuutta ja elämänhallintaa
Vanhempainilta c.
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
KPV T-10/11 kausisuunnitelma 2018
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
1B Tervetuloa vanhempainiltaan
Lasten kuntoutus Katja Hietaniemi Miia Kääntö Minja Liuska
PÄHEE OTE HANKE Mediatiimin koulutus
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Kielellinen erityisvaikeus
KPV T-10/11 kausisuunnitelma
KPV T-10/11 kausisuunnitelma
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Esityksen transkriptio:

YHTEISTYÖ VANHEMPIEN KANSSA Erityisopettajien koulutus HyLa2/Kaste Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki 1

MAHDOLLISIA SYITÄ: 1.lapsi ei ole motivoitunut kotiharjoitteluun 2.vanhemmat eivät ole motivoituneita/ei ole aikaa kotiharjoitteluun 3.vanhemmat eivät osaa harjoitella lapsen kanssa RATKAISUKEINOJA: 1.lapsen motivoiminen 2.vanhempien motivoiminen 3.tiedon jakaminen vanhemmille Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 2 kotona ei harjoitella riittävästi tai kotona ei harjoitella oikein > lapsi ei edisty (odotusten mukaisesti) ONGELMA

LAPSEN MOTIVOIMINEN (KOTI)HARJOITTELUUN selkeästi sovittu harjoittelujakso yhdessä sovitut tavoitteet janan piirtäminen: x Missä kohtaa janaa olet tällä hetkellä? Miten päästäisiin lopulliseen tavoitteeseen? harjoittelupäiväkirja harjoitusten mielenkiintoisuus ja monipuolisuus lapsen itsensä tuottama materiaali sekä harjoittelun yhdistäminen lapsen lempileikkeihin, -peleihin jne. palkinnot puheopetuksessa ja kotona Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 3

HARJOITTELUPÄIVÄKIRJA VIIKKO Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 4 VIIKKO 2 VIIKKO 3 VIIKKO 4 VIIKKO 5 VIIKKO 6 VIIKKO 7 VIIKKO 8 VIIKKO 9 VIIKKO 10

Väritä yksi osa perhosesta, aina kun olet tehnyt yhden harjoituksen! Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 5

Väritä yksi kulkuneuvo, aina kun olet tehnyt harjoituksen! Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 6

Väritä yksi osa kuviosta, aina kun olet tehnyt harjoituksen! Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 7

Väritä yksi osa hahmosta, kun olet tehnyt yhden harjoituksen! Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 8

Väritä yksi osa hahmosta, kun olet tehnyt harjoituksen! Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 9

Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 10

INFOTILAISUUS VANHEMMILLE, JOIDEN LAPSI KÄY PUHEOPETUKSESSA Miksi lapsi käy puheopetuksessa? tavallisimmat äännevirheet mitä haittaa on virheellisestä artikulaatiosta (sosiaaliset tekijät nyt ja tulevaisuudessa, luki-taidot) Miten puheopetus toteutuu koulussa? missä kuinka usein kuinka kauan kerrallaan kuinka pitkään jatkuu ryhmässä/yksilöharjoitteluna Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 11

Miksi kotiharjoittelua tarvitaan? harjoittelun oltava tiivistä (kerran viikossa ei riitä) jotta opitut taidot siirtyvät puheopetuksen ulko- puolellekin Minkälaista kotiharjoittelun pitäisi olla? säännöllistä, mielellään päivittäistä (5-10 min. riittää) > lapsi edistyy sitä nopeammin mitä enemmän kotona harjoitellaan tapahtuu silloin, kun lapsi ja vanhemmat ovat virkeitä ei häiriötekijöitä (televisio, radio, sisarukset jne.) mahdollisimman iloista, hauskaa ja monipuolista (yhdistetään esim. kotoa löytyviin peleihin) Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 12 Harjoittelun suuntaviivat yksittäinen äänne > tavut > sanat > lauseet > vakiintuminen omaan puheeseen realistiset tavoitteet

Mistä aika harjoitteluun? yhdistetään ainakin välillä muuhun toimintaan, esim. harjoitellaan autossa, saunassa, ruoka- pöydässä, hampaiden pesun yhteydessä, kävelyllä, portaita kiivetessä jne. Jos vanhemmilla ei ole nyt aikaa/voimia kotiharjoitteluun, voidaanko puheopetusjaksoa lykätä? Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 13 Lapsen motivoiminen kotiharjoitteluun vanhemman kiinnostus asiaan yhteinen projekti harjoittelupäiväkirja palkitseminen (kun esim. viikon harjoitukset on tehty > yhteinen pelihetki, herkkuhetki, elokuva, hampurilaisella käynti tms.) välillä voi myös suhtautua kuin hampaiden pesuun: pakko tehdä, vaikka ei olekaan hauskaa

Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 14 Yhteydenpito puheopettajan ja vanhempien välillä - Wilma, puhelin, reissuvihko (+ kuittaus) - ei viestejä puolin eikä toisin lapsen välityksellä Mahdollisuus tulla seuraamaan joskus oman lapsen puheopetusta? Äänneharjoittelu on välillä rankkaa > Lapsi tarvitsee aikuisen tukea ja kannustusta! Netistä ja iPadiltä löytyvä harjoitusmateriaali - esim. Äännekoulu, Physiofile, Tenkka-Poo

Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 15 Vanhempien motivoinnissa oleellista: 1. miksi kotiharjoittelu on tärkeää 2. kuinka kauan harjoittelu jatkuu Vanhempien motivoinnissa oleellista: 1. miksi kotiharjoittelu on tärkeää 2. kuinka kauan harjoittelu jatkuu ’Yhteistyö vanhempien kanssa vaatii suurta sensitiivisyyttä, mutta samalla suurta lujuutta, napakoita ohjeita (”Tämä on tehtävä nyt!”)’ PsT Heli Isomäki 2014