Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPITTUJEN ÄÄNTEIDEN VAKIINNUTTAMINEN PUHEESEEN 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPITTUJEN ÄÄNTEIDEN VAKIINNUTTAMINEN PUHEESEEN 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki"— Esityksen transkriptio:

1 OPITTUJEN ÄÄNTEIDEN VAKIINNUTTAMINEN PUHEESEEN 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki marja.hamalainen@turku.fi Erityisopettajien koulutus HyLa2/Kaste

2 ÄÄNNEHARJOITTELUN PORTAAT 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 2 YKSITTÄINEN ÄÄNNE TAVU SANA LAUSE MALLIN MUKAAN, JÄLJITTELYNÄ SANA LAUSE ILMAN MALLIA, ODOTETTU, ENNALTA MÄÄRÄTTY TUOTOS SPONTAANI TUOTOS SANA LAUSE KUVAILU, KERRONTA, KESKUSTELU

3 Jäljittelystä omiin tuotoksiin: sanataso 1.Nimeäminen ilman aikuisen antamaa mallia ; valitaan sellaisia kuvia (esineitä), joissa esiintyy harjoiteltava äänne noppapelit, muistipelit, lottopelit : lapsi nimeää kuvan ja yrittää muistaa sanoa harjoiteltavan äänteen oikein KIM-leikki (mikä puuttuu) Arvaa, mistä kerron (Alias-peli): aikuinen kuvailee, lapsi sanoo vain arvaamansa sanan laskeminen : noppapeleissä nopan silmäluvun ilmoittaminen (”viisi”), askelten laskeminen (”yksi, kaksi…”), pöydällä olevien kuvien/tavaroiden laskeminen värien nimeäminen : lapsi kertoo kaikkien pöydällä olevien kuvien värit jos harjoiteltava äänne esim. /l/, valitse paljon keltaisia, vaaleansinisiä (-vihreitä/-punaisia) ja liloja asioita jos harjoiteltava äänne /s/, valitse paljon sinisiä, mustia ja ruskeita asioita jos harjoiteltava äänne on /r/, valitse paljon ruskeita ja harmaita asioita jne. korttipelit (esim. UNO-peli tai tavalliset pelikortit): nimetään kortin väri ja numero samalla kun laitetaan kortti pöydälle lauseiden täydentäminen : (’Hiiri on pieni, norsu on ….’, ’Autot ovat…’) mikä ei kuulu joukkoon (kuvilla, kuulluilla sanoilla): vastaussanassa harjoiteltava äänne esim. ’Tuoli, sänky, koira, pöytä; mikä ei kuulu joukkoon?’ 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 3 OPITTUJEN ÄÄNTEIDEN VAKIINNUTTAMINEN PUHEESEEN

4 Jäljittelystä omiin tuotoksiin: sanataso 2. Yksittäisten sanojen lukeminen (ja kirjoittaminen) Valitaan sanoja, joissa esiintyy harjoiteltava äänne. Sanalaput voidaan yhdistää esim. peleihin, vastaaviin kuviin tms. 3. Tavoitesanat Sovitaan aluksi esim. 3 lapselle tuttua, hänen usein käyttämäänsä ja osaamaansa sanaa (esim. ’reppu’, ’pyörä’ ja ’kirja’ tai ’sukka’, ’syödä’ ja ’isä’, tai ’kynä’, ’kenkä’ ja ’Kalle’). Nämä sanat lapsi pyrkii sanomaan oikein kaikissa arjen tilanteissa (puheopetuksessa, luokassa, kotona…) aikuisen tukemana ja kannustamana. Vähitellen sanoja lisätään yksi kerrallaan. 4. Virheen huomaaminen toisen puheesta Aikuinen kertoo kuvasta tai esim. lukee kirjaa. Aina kun lapsi kuulee aikuisen sanovan sanan väärin, hän nostaa sormen pystyyn/helisyttää kulkusta/ soittaa marakassia tms. ja korjaa sanan. 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 4

5 Jäljittelystä omiin tuotoksiin: sanataso /R/-harjoitus Vastaa aikuisen esittämiin kysymyksiin. Muista R:t! 1.Kerrostalo, omakotitalo, rivitalo; mikä on korkein? 2.Lamppu, aurinko, kynttilä; mikä on kirkkain? 3.Karhu, rapu, kettu; mikä on pienin? 4.Höyhen, saippuakupla, kirja; mikä on painavin? 5.Perhonen, lintu, lentokone; mikä on kevyin? 6.Uima-allas, valtameri, kylpyamme, mikä on syvin? 7.Käärme, muurahainen, mato; mikä on vaarallisin? 8.Kirja, vihko, paperi, mikä on ohuin? 9.Kakku, sitruuna, leipä; mikä on happamin? 10.Ruissalo, Helsinki, Ruotsi; mikä on kaukaisin? 11.Moottoritie, polku, jalkakäytävä; mikä on levein? 12.Pitsa, porkkana, rusina; mikä on makein? 13.Kirppu, hiiri, kärpänen; mikä on isoin? 14.Moottorivene, soutuvene, kanootti; mikä on nopein? 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 5

6 Jäljittelystä omiin tuotoksiin: sanataso /R/-harjoitus (/r/ sanan alussa) Aikuinen lukee lauseet. Lapsi täydentää. 1.Kun lasi putoaa pöydältä, se voi mennä... (rikki) 2.Aamulla vaatteet puetaan, illalla ne … (riisutaan) 3.Suklaa on väriltään … (ruskeaa) 4.Autolla ajetaan, hevosella … (ratsastetaan) 5.Kulkuneuvo, jolla matkustetaan avaruuteen on … (raketti) 6.Minä juon juomia, minä syön… (ruokaa) 7.Laukku, jota kannetaan selässä on nimeltään … (reppu) 8.Housut täytyy paikata, jos niihin on tullut … (reikä) 9.Eläin, jolla sanotaan olevan sakset, on nimeltään … (rapu) 10. Autoa ohjataan kääntämällä … (rattia) 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 6

7 Jäljittelystä omiin tuotoksiin: sanataso S-PELI 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 7 KEKSI R:LLÄ ALKAVA RUOKA KEKSI S:LLÄ ALKAVA POJAN NIMI KEKSI SANA, JOKA ALKAA SA KEKSI SANA, JOKA LOPPUU SI KEKSI SANA, JOKA ALKAA SEI UUSI HEITTO- VUORO! KEKSI SANA, JOKA ALKAA POS MENE 3 ASKELTA ETEENPÄIN! KEKSI SYÖTÄVÄ ASIA, JOKA ALKAA S:LLÄ KEKSI SANA, JOKA ALKAA SI KEKSI SANA, JOKA LOPPUU S:ÄÄN KEKSI SANA, JOKA ALKAA KAS KEKSI S:LLÄ ALKAVA TYTÖN NIMI KEKSI SANA, JOKA ALKAA SE KEKSI SANA, JOKA LOPPUU SÄ KEKSI SANA, JOKA ALKAA SUK KEKSI S:LLÄ ALKAVA ELÄIN KEKSI SANA, JOKA ALKAA SO KEKSI SANA, JOKA LOPPUU SA KEKSI NUMERO, JOKA ALKAA S:LLÄ KEKSI LAUSE, JONKA KAIKKI SANAT ALKAVAT S:LLÄ KEKSI LAUSE, JOSSA EI OLE YHTÄÄN S:ÄÄ MIKÄ SANA ON MELKEIN KUIN UUNI MUTTA LOPUSSA ON SI? MIKÄ SANA ON MELKEIN KUIN TIILI MUTTA ALKAA S:LLÄ? KEKSI LELU, JOSSA ON S ODOTA YKSI HEITTO- VUORO! MIKÄ SANA ON MELKEIN KUIN VELI MUTTA LOPUSSA ON –SI? KEKSI SANA, JOKA ALKAA SU KEKSI S:LLÄ ALKAVA VÄRI MIKÄ SANA ON MELKEIN KUIN KATU MUTTA ALKAA S:LLÄ? MIKÄ SANA ON MELKEIN KUIN PUU MUTTA ALKAA S:LLÄ? MIKÄ SANA TULEE, KUN LI- SÄÄT OMA-SANAN ALKUUN S:N? MENE KAKSI ASKELTA TAAKSEPÄIN! MIKÄ SANA ON MELKEIN KUIN HATTU MUTTA T:N TILALLA ON S? KEKSI S:LLÄ ALKAVA HUONEKALU KEKSI SANA, JOKA ALKAA SII KEKSI HEDELMÄ, JOSSA ON S KEKSI VIIKONPÄIVÄ, JOKA ALKAA S:LLÄ KEKSI KEHONOSA, JOSSA ON S MIKÄ SANA ON MELKEIN KUIN MUURI MUTTA ALUSSA ON S? KEKSI SANA, JOKA ALKAA SY MIKÄ SANA ON MELKEIN KUIN MYLLY MUTTA L:N TILALLA ON S? ODOTA YKSI HEITTOVUORO! MIKÄ SANA ON MELKEIN KUIN TUKKA MUTTA ALUSSA ON S?

8 Jäljittelystä omiin tuotoksiin: lausetaso Kerrotaan verbikuvista (’Tyttö kävelee’, ’Mies syö leipää’); valitaan kuvia, joissa esiintyy harjoiteltava äänne. Kerrotaan kokonaisella lauseella kuvassa olevan asian väri (’Aurinko on keltainen’, ’Kivi on harmaa’); valitaan sellaisia asioita, joiden nimessä ja/tai värissä esiintyy harjoiteltava äänne. Kerrotaan asian yläluokka (’Kitara on soitin’, ’Norsu on eläin’). Lauseiden tuottaminen yksittäisistä kuvista; subjekti, predikaatti, objekti/paikka/aika (kts. ’/S/-lauseiden muodostaminen’) Palapelin kokoaminen: nostetaan vuorotellen pöydältä (alaspäin käännetty) pala ja kerrotaan, mitä kuvassa on (/s/-harjoituksena jokaisen lauseen voi aloittaa: ’Tässä on…’) Lorut, laulut Tekstin lukeminen 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 8

9 Jäljittelystä omiin tuotoksiin: lausetaso L-PELI: Kerro kokonaisin lausein minne matkustat ja millä, esim. ’Minä menen autolla mummolaan’. Muista L:t! 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 9 LÄHTÖ MAALI AUTOLLA BUSSILLA VENEELLÄ RAKETILLA PYÖRÄLLÄ LAIVALLA LENTOKONEELLA MOPOLLA KÄVELEMÄLLÄ SUKELLUSVENEELLÄ KUUMAILMA- PALLOLLA POLIISIAUTOLLA SKEITTILAUDALLA JUNALLA HELIKOPTERILLA KANOOTILLA KILPA-AUTOLLA

10 /R/-harjoitus: lauseiden muodostaminen KERRO KOKONAISIN LAUSEIN, MITÄ POIKA TEKEE. MUISTA R:T! 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 10 Jäljittelystä omiin tuotoksiin: lausetaso

11 R-peli: Heitä noppaa ja kerro kokonaisella lauseella, mitä kuvan asiassa on sisällä. Voit keksiä hassujakin asioita. Muista R:t! 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 11 Jäljittelystä omiin tuotoksiin: lausetaso LÄHTÖ MAALI REPUSSA ON … PURKISSA ON … ROSKIKSESSA ON … KARKKI- PUSSISSA ON … OSTOS- KÄRRYISSÄ ON … KORISSA ON … KIRJE- KUORESSA ON … IMURISSA ON … TYNNYRISSÄ ON … PYYKKI- KORISSA ON … AVARUUS- ALUKSESSA ON … ÄMPÄRISSÄ ON … REKASSA ON … KYPÄRÄSSÄ ON … NYRKISSÄ ON … KIRJASSA ON … AARREARKUSSA ON … UUSI HEITTOVUORO!

12 Spontaani ilmaisu: sanataso Laiva on lastattu-tyyppiset leikit: keksitään tiettyyn ryhmään kuuluvia asioita ja lapsi yrittää muistaa sanoa harjoiteltavan äänteen oikein. Helppoihin henkilökohtaisiin kysymyksiin vastaaminen: ainakin osa kysymyksistä sellaisia, joihin vastaaminen vaatii harjoiteltavan äänteen käyttöä (kts. erillinen harjoitus). Pelit ja leikit, joissa vastataan yhdellä sanalla (esim. ’Tieto, taito & temppu’ –peli, kysymykset valikoiden) 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 12

13 HAASTATTELU 1 Aikuinen kysyy lapselta kysymyksiä. Lapsi yrittää muistaa käyttää harjoiteltua äännettä vastauksissaan. 1.Mikä sinun nimesi on? 2.Kuinka vanha olet? 3.Missä kaupungissa asut? 4.Mikä sinun opettajasi nimi on? 5.Mikä on lempiaineesi koulussa? 6.Mitä ohjelmia tykkäät katsoa televisiosta? 7.Minkä nimisiä pelejä pelaat? 8.Mistä urheilulajista tykkäät eniten? 9.Mikä on lempivärisi? 10.Mistä eläimestä tykkäät eniten? 11.Miten tulit tänään kouluun (kävellen/autolla/bussilla…)? 12.Mistä vuodenajasta tykkäät eniten? 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 13 Spontaani ilmaisu: sanataso

14 Spontaani ilmaisu: lausetaso Ohjeiden antaminen toiselle: väritystehtävät (’väritä hiiri harmaaksi’), piirrostehtävät (’piirrä keskelle paperia talo’) vuoropiirustus (piirretään samaan kuvaan vuorotellen, annetaan ohje toiselle tai kerrotaan, mitä piirretään) Sarjakuvan tyhjän puhekuplan täydentäminen Haastattelu, jossa lapsi voi vastata yksittäisin lausein tai luetteloin: Ketä sinun perheeseesi kuuluu? Mitkä ovat lempiruokiasi? Kuvat, joissa on paljon yksityiskohtia; annetaan ohje vuorotellen ’Etsi missä on… ’ (erityisesti /s/-harjoituksena), ’Löydätkö, missä…’ (/l/-harjoituksena), ’Laita merkki, sinne missä…’ (/l/- tai /r/-harjoituksena) Keksi kuvasta lause, esim. noppapelissä (kts. erillinen harjoitus). 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 14

15 Spontaani ilmaisu: lausetaso R-peli: Keksi lause jokaisesta sanasta, johon tulet. Muista R:t! 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 15 LÄHTÖ /MAALI PALAA TAKAISIN (KEKSI UUDET LAUSEET) PERUNA VIINIRYPÄLE KÄRPÄNEN KITARA KÄÄRMETRAMPOLIINI AURINKO RAHA RUOKA PUSERO VERHOT PORTAAT PIPARI KORVA KÄÄNNY TAKAISIN (KEKSI UUDET LAUSEET)

16 Spontaani ilmaisu: kuvailu, kerronta ja keskustelu ’Mitä väärin’ -kuvista kertominen ’Arvaa, mistä kerron ’ –leikki Kuvasarjoista kertominen Kertominen kuvista, joissa tapahtuu paljon Etsi erot –kuvaparit Kuvaile, mitä yhteistä ja erilaista on kahdella tavaralla (esim. kaksi erilaista kynää/kirjaa/pikkuautoa/ kännykkää/rahaa) Pelit, jotka sisältävät kerrontaa, esim. ’Alias’-peli, ’Arvaa kuka’ -peli Haastattelu, jossa lapsi vastaa aikuisen kysymyksiin. Lopuksi lapsi voi tehdä aikuiselle kysymyksiä (kts. erillinen harjoitus). Roolileikit (kauppa, kirjasto, koulu…) Palkitseminen: aikuinen piirtää merkin tai antaa esim. legopalikan aina kun lapsi muistaa sanoa äänteen oikein. Lopuksi lasketaan (ja verrataan aikaisempaan). 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 16

17 Spontaani ilmaisu: kuvailu, kerronta ja keskustelu HAASTATTELU 2 Aikuinen kysyy lapselta kysymyksiä. Lapsi yrittää muistaa käyttää harjoiteltua äännettä vastauksissaan. 1.Minkälaisessa talossa asut? 2.Kerro, millainen huone sinulla on. 3.Mitä tykkäät tehdä iltaisin? 4.Mitä tekisit, jos saisit oikein paljon rahaa? 5.Mikä sinua suututtaa? 6.Minkälainen on koulumatkasi? 7.Millainen olisi oikein kiva koulupäivä? 8.Millainen olisi kiva koulun piha? 9.Mitä toivot joululahjaksi/syntymäpäivälahjaksi? 10.Mikä on hauskin puuha, mitä teet vanhempasi kanssa? Miksi? 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 17

18 Netistä löytyviä pelejä ja muita tehtäviä, joihin voidaan liittää äänneharjoittelua 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 18 Oppi ja ilo: http://www.oppijailo.fi/index/lapsille_nuorille Summanmutikan pelit > Puhetta ja kirjaimia esim. ’Minä itse kerron tarinan’ ’Arvaa sana’ ’Sukkelat sanat’ ’Taikakissan arvaussanat’ ’Sukkela sokkelo muistipeli’ ’Suinpäin Summanmutikkaan –etsi erot’ ’Myy ja osat kirjaimia Taikakissalle’ ’Muodosta sanoja Taikakissan kanssa’ ’Aapeli kaapeli -tavupeli’ Summanmutikan pelit > Lukuja ja logiikkaa esim. ’Pyyhittävät kellonajat’ ’Paraatipäivä’ ’Plussan puolella’ ’Poksahtavat numerot’ ’Väritä oikea lukumäärä’ ’Numerojono’ ’Järjestä sarjakuva’ Pikku Kakkonen: http://yle.fi/pikkukakkonen/ esim. ’Sana-arkku’ Papunet: Harjoitukset ja pelit (http://papunet.net/pelit/) esim. ’Papumarket’ ’Sanaristikko’ ’Kuvadomino’ ’Tavattomien tapahtumien talo’ ’Ystävysten puuhapäivä ’ ’Mitä väärin’ - ja muita kuvia kertomiseen: http://www.highlightskids.com/whats-wrong http://www.orientacionandujar.es/2014/09/18/desarrollo-de-la- expresion-oral-pragmatica-nuevas-laminas/http://www.orientacionandujar.es/2014/09/18/desarrollo-de-la-

19 IPadiltä löytyviä pelejä ym. joihin voidaan liittää äänneharjoittelua: Differences Sort it out 1 ja 2 What’s different 1,2,3 My House My Doll House My Play Home Play Home Store Comic Maker Imaginatory Sequences Toca Monsters 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti FM 19


Lataa ppt "OPITTUJEN ÄÄNTEIDEN VAKIINNUTTAMINEN PUHEESEEN 7.10.2014 Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google