DUUNARI kehittämistoiminnan suunnitelma: Ammatillisen koulutuksen hakeutumisvaiheen, opiskelun sekä työllistymisen tuki HAKEUTUMINEN OPISKELUTYÖLLISTYMINEN.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HALLITUSOHJELMAN KÄRKIHANKKEET Osaaminen ja koulutus Nuorisotakuusta yhteisötakuun suuntaan Martti Rantalan ote OKM kärkihankemateriaalista.
Advertisements

Johtavat ammattiin. Monimuotoiset opinpolut johtavat ammattiin Kesto: 01/ /2011 Kohderyhmä: Koulutuskeskus Sedun opiskelijat, opinto-ohjaajat, erityisopettajat,
TYÖPAJOJEN STARTTIVALMENNUS VALTAKUNNALLISESSA JA AJANKOHTAISESSA VALOSSA Starttivalmennuksen Kumppanuusfoorumi Mea Hannila-Niemelä Projektipäälikkö Startti.
Tavoitteena tavallinen elämä ARVOT IHMISEN KUNNIOITTAMINEN VASTUULLISUUS SISU YHDESSÄ ONNISTUMINEN Silta-Valmennusyhdistys auttaa ja valmentaa ihmisiä.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
2 Etsivän nuorisotyön ja Duunari-hankkeen yhteistyö
Kommenttipuheenvuoro Koulutusjohtaja Eija Mattila Huittisten kaupunki.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 NMI Dialoog. Hankkeen tavoitteet  Tunnistaa opinnoissaan hitaasti etenevät ja keskeyttämisvaarassa olevat opiskelijat.
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Reformi haltuun OKM.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Erityinen tuki ammatillisessa oppilaitoksessa
Liiketalouden opiskelu
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Työelämäosaajana OKM.
TESSU OHJAAMOJEN TUKENA
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
LARK 5 MERCURIAn osahanke
Tervetuloa Innokylään
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opojen työelämäjaksot
Opetustoimi osana Jyväskylää
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Sosiaalialan tehtävärakenne
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Ammatillinen tutkinto urheilijoille
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
KP OTE Opinnoista töihin
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Mitä osaamista henkilöstöllä jo on
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Hyvinvointitiimin pilotti
PÄHEE OTE-Päijät-Hämeen osatyökykyisille tie työelämään
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
– sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
IkäArvokas-hanke Löytävää vanhustyötä edistämässä
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

DUUNARI kehittämistoiminnan suunnitelma: Ammatillisen koulutuksen hakeutumisvaiheen, opiskelun sekä työllistymisen tuki HAKEUTUMINEN OPISKELUTYÖLLISTYMINEN TYP TE -toimisto Sosiaalitoimi OTE Nuorten työpaja KSAO Opettaja, erityisopettaja, opiskelijahuolto, psykologi, terveydenhuolto, työ- ja yksilövalmentaja/ arkiohjaaja, KSAO Erityisopettaja, opinto- ohjaaja, työ- ja yksilövalmentaja/ arkiohjaaja Parik -säätiö Etsivä nuorisotyö Opiskelun tuki: o Erityinen tuki, erityisopetus o Opiskelutaito -ohjaus o Opinto –ohjaus o Yksilölliset opinpolut o MONIALAINEN PALVELUPISTE o Arkiohjaus o Elämänhallinnan ohjaus o Taloudenhallinnan ohjaus o Velkaneuvonta o Mielen hyvinvointi o Etsivä nuorisotyö Työssäoppimisen tuki: o Tuettu työssäoppiminen yrityksessä Yritysyhteistyö: o Harjoitusyritystoiminta 1.Siirtymäsuunnitelman laatiminen, HOPS / HOJKS 2.Työssäoppimispaikkojen valinta työllistymistä tavoitellen 3.Monialaisen työllistämistyöryhmä – työkalun käyttäminen 4.Työn etsiminen 5.Nuoren taloudenhoidon tukeminen ja suunnitelman laatiminen 6.Harjoitusyritystoiminta 7.Osuuskuntatoiminta 8.Jälkiseuranta TRANSITIO, ”saattaen vaihto”( II nivelvaiheen yhteistyö) TRANSITIO, ”saattaen vaihto”( II nivelvaiheen yhteistyö) Opiskelemaan hakeutumisen ohjaus KSAO Opinto-ohjaaja Työ- ja yksilövalmentaja/ arkiohjaaja Yhteistyötahot aktivoivat asiakkaitaan hakeutumaan koulutukseen yhdessä ammattiopiston toimijoiden kanssa (I nivelvaiheen yhteistyö) Perusaste

KOULUSTA DUUNIIN JA DUUNARI Tulosrahoitus % % OPH:n tuloksellisuusraportit Läpäisyn tehostaminen, II nivelvaihe työllistyminen, syrjäytymisen ehkäisy Nuorisotakuu Koulutuksen tutkimus- ja kehittämissuunnitelma, OKM Kouvolan kaupungin strategia KSAO strategia Holistinen ihmiskuva, opiskelijan elämä on kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen Sosiaalipedagogiikka osaksi ammatillisen koulutuksen pedagogiikkaa, ohjauksen näkökulmaksi 360 ° Monialainen verkostotyö Yrittäjyysohjaus Atto integrointi Monialainen matalankynnyksen palvelupiste KSAOon Arkiohjaus Talousneuvonta Omille Jaloille Vuoroveto ja Kouvolan Mielenterveysseura ry TE –toimiston ohjaus- ja neuvonta opiskelijoille KSAOssa Etsivä nuorisotyö jalkautuu KSAOon Ryhmänohjaajatyöskentelyn tukeminen Työvaltaiset oppimisympäristöt Harjoitusyritystoiminta Osuuskuntatoiminta Viiraamo HUB ja myymälä opiskelijoiden tuotteille Ohjaus- ja neuvontapalvelu KSAO ja Ekami yhdessä Facebook, Twitter, LinkedIn ja Blogi Facebook / Duunariprojekti

DUUNARI kehittämistoiminnan suunnitelma: Monialainen palvelupistemalli, alkaen TUOTTEISTAMISPROSESSI PALVELUN RAJAUSMonialainen, matalankynnyksen palvelupiste KSAO Utinkadulle ja sosiaaliseen mediaan (Facebook, Twitter, Blogi, LinkedIn). ASIAKASPROFILOIINTIKaikki KSAOn nuorisoasteen opiskelijat. ASIAKASTARPEEN MÄÄRITTELY JA ARVIOINTI Tarvetta arvioitu seudullisten verkostotoimijoiden kanssa (TE –toimisto, TYP, nuorten työpajat, Parik –säätiö, terveydenhuolto, sosiaalitoimi, Ekami). Tarpeen arviointi on suoritettu hankkeistuksen aikana, tarve on olemassa mm. opintojen keskeyttäminen muutamilla aloilla lisääntynyt. Opiskelijat tarvitsevat tukea opintojen läpäisyn tehostamiseksi sekä työllistymisen edistämiseksi. Opiskelijat tarvitsevat työelämätaitojen ohjausta ja koulutusta. PALVELULUPAUSOpiskelija saa opiskelijahuollon lisäksi halutessaan tukea ja ohjausta elämänhallintaan, mielen hyvinvointiin, taloudenhallintaan, työllistymiseen sekä opiskelu- ja työelämätaitoihin. PALVELUN RAKENNE1. Yksilöohjaus -ratkaisukeskeinen lähiohjaus 2. Pienryhmäohjaus - Verme 3. Sosiaalinen media (Facebook) rakennettu matalankynnyksen palvelukombinaatio. 4. Tuettu työssäoppiminen, työn etsintä, saattaen vaihto työelämään, työelämätaitojen ohjaus. PALVELUN SISÄLTÖa) Arkiohjaaja b) TE –toimisto c) Talous- ja velkaneuvonta d) Etsivä työpari e) Vuoroveto jalkautuva nuorten kriisikeskus f) Matalan kynnyksen ohjauspalvelu sosiaalisessa mediassa TOIMINTAMALLIPalvelupisteessä työskentelevät arkiohjaaja sekä etsivä työpari arkisin , palvelu on saatavilla joustavasti ja nopeasti. TE –toimiston palvelut sekä talous- ja velkaneuvonta rakennetaan sosiaaliseen mediaan (Facebook). Tässä on mahdollisuus hienoon yhteispalvelumalliin Ekamin kanssa. Nuorten kriisikeskus rakentuu järjestöyhteistyönä Kouvolan kaupungin tiloihin ja kriisitukihenkilöistä korvamerkitään myöhemmin tarkentuva määrä KSAOlle. Muita toimijoita on paikalla sopimuksen mukaan (Protomo yrityshautomo, Kinnon palvelut (Viiraamo) ja TE-toimiston tietoiskut ja ohjausyhteistyö). Arkiohjaaja ja etsivä työpari auttavat opiskelijaa siellä, missä apua tarvitaan ja lähtevät tarvittaessa oppilaitoksen ulkopuolelle hoitamaan nuoren asioita tai tukemaan työssäoppimista. Arkiohjaajan toimenkuvaan kuuluvat myös työ- ja yksilövalmennus sekä työnetsintä ja yhteistyö muiden Kouvolan kaupungin toimijoiden kanssa. HAKEUTUMINEN PALVELUUN Opiskelijoille, opettajille, opoille ja kuraattoreille tiedotetaan palvelusta. Opiskelijat hakeutuvat palveluun itse tai kuka tahansa henkilöstöstä voi ohjata opiskelijan palveluun. Opiskelija voi käyttää palveluita ilman ajanvarausta henkilökohtaisesti, puhelimitse, sähköpostilla tai Facebookissa (nettivarauslista ?). HENKILÖSTÖN SITOUTTAMINENProjektivastaava ja arkiohjaaja esittelevät toimintamallia opotiimissä, kuraattoritiimissä, johtoryhmässä,esimiestiimissä sekä henkilöstökokouksissa. Tavoitteena on henkilöstön laajamittainen tiedottaminen sekä kannustaminen palveluun ohjaukseen koulutuspäälliköiden kannustuksen sekä henkilöstökokouksissa tiedottamisen kautta. TUOTTEISTETUN PALVELUN KUVAAMINEN ASIAKKAALLE Palvelumallista laaditaan kuvaus, joka laitetaan Kouvolan kaupungin ja KSAOn verkkosivuille sekä IMSiin. Malli on toisinnettavissa myös muihin oppilaitoksiin ja perustuu oppilaitoksen omaan resursointiin sekä kuntien velvoitteeseen kehittää nuorten ympärillä tapahtuvaa monialaista verkostoyhteistyötä. SEURANTA JA PALVELUN ONNISTUNEISUUDEN ARVIOINTI Palvelun toteutumisesta tehdään määrällistä sekä laadullista seurantaa. Opiskelijalle laaditaan lyhyen tai pitkän tähtäimen palvelusuunnitelma. Määrällistä seurantaa toteutetaan toteutuneista asiakkuuksista,tunnistettujen pulmien määrästä sekä palvelun tuottamien ratkaisujen määrästä. Laadullista seurantaa toteutetaan kyselylomakkeella palvelun käyttäjiltä. Vaikuttavuutta arvioidaan. Arkiohjaaja toteuttaa seurantaa ja arviointia.

Harjoitusyritystoiminta KSAO nuoriso- opiskelijat Kaikkien KSAOn opiskelijoiden yrittäjyysosaaminen (muut vapaasti valittavat opinnot, 1 ov) DUUNARI -rahoitus KSAO liiketalouden opiskelijoiden keskeyttämisen ehkäiseminen ja läpäisyn tehostaminen, (virtuaalinen työpajatoiminta) DUUNARI -rahoitus Yrittäjyysorientoituneet DUUNARI -rahoitus KSAO aikuisopisto Parik –säätiön ja OTE Nuorten työpajojen nuoret DUUNARI -rahoitus Osana avoimen ammattiopiston opintoja DUUNARI -rahoitus Kouvolan rakennetyöttömien yrittäjyyskoulutus Uutta Elinvoimaa -rahoitus KSAO YO –pohjaiset opiskelijat, KSAO liiketalous Liiketalouden YO –pohjaisten opiskelijoiden läpäisyn tehostaminen (opintojen nopeuttajat, pt 2 vuodessa) JOUSTO 2 -rahoitus