17.4.2007 Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Advertisements

Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
 VARSINAIS-SUOMEN AIKUIS- JA  AMMATILLISEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMISPIKNIK   Kehittämispäällikkö Martti Rantala  Koulutusjaoston puheenjohtaja,
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
1 ALUEHALLINNON UUDISTAMINEN HALLITUSOHJELMASSA ”Hallintoa uudistetaan ja kansanvaltaistetaan. Lääninhallitusten, työvoima- ja elinkeinokeskusten, muiden.
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Tilastokeskuksen tiedonkeruut korkeakouluilta Opiskelija- ja tutkintotiedonkeruut Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden.
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
SON ET BOTNIA P OHJANMAAN MAAKUNTIEN SOSIAALIALAN OSAAMISKESKUS Kehitysjohtaja Arto Rautajoki
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/as / /1. Rakenteellinen kehittäminen Ammattikorkeakouluja muodostettaessa.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Haussa käytettävä tutkinto ja hakeminen Mikäli hakijalla useampi tutkinto, hän voi valita seuraavista parhaan pistemäärän tuottavan vaihtoehdon: a)Ylioppilastutkinto.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Insinööri Tradenomi Filosofian.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
Keski-Pohjanmaa vuonna seminaari Alueellisen ennakointiraportin esittelyä Ilkka Rintala.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Aikuiskoulutuksen yhteishaku syksyllä 2007 alkavan aikuiskoulutuksen opiskelijavalinta yhteishaun avulla – tutkintoon johtava aikuiskoulutus – ylempään.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Heikki Mäenpää /kl/ /3.1. KOULUTUSTARJONTA PROJEKTI O PETUSMINISTERIÖ Opetusministeriö.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Suhdannekehitys Pohjois-Karjalassa loppuvuonna 2014 TRENDIT 1/2015 -julkistustilaisuus maakunta-asiamies Kimmo Niiranen.
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
TURUN KAUPPAKORKEAKOULU TULEVAISUUDEN TUTKIMUSKESKUS Tutkimuspäällikkö Jari Kaivo-oja Tulevaisuuden tutkimuskeskus KANSALLISET ENNAKOINTIPROSESSIT JA LAPIN.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Tietojen kerääminen korkeakouluilta Tietovarastointi korkeakouluissa-seminaari Vesa Hämäläinen
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisy ja keskeyttäminen: valikoituja tuloksia Simo Aho Ari Mäkiaho.
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Lukukausimaksuihin liittyvä
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Koulutuksen avainindikaattorit
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Sosiaalialan koulutus ammatti korkeakouluissa: Arene: Selvitys projektin suunnitelma Päivi Karttunen vararehtori Arenen SOTELIKA –verkoston pj.
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Osaamisella soteen! TEHY
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Osaamisen ennakointifoorumi
Esityksen transkriptio:

Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot  Päijät-Hämeen koulutuksen tunnuslukuja  Päijät-Hämeen koulutuksen kehittämisen painoalueet

Pirjo Virtanen Ennakointikatsauksen tavoitteet 1. Ennakointitiedon parempi hyödyntäminen 2. Koulutusta koskevan alueellisen keskustelun ja suunnittelun lisääminen  Koulutustarjonnan ja -tarpeen kohtaannon parantaminen Tulossopimus opetusministeriö - lääninhallitukset :  ”Koulutuksen järjestäjillä ja muilla aluetoimijoilla on käytettävissään luotettavaa alueellista koulutus- ja osaamistarpeiden ennakointitietoa sekä ajantasaista tietoa tutkintoon johtavan ammatillisen koulutuksen ja aikuiskoulutuksen tilasta.”  ”Lääninhallitus tuottaa yhteistyössä muiden aluevaikuttaja- organisaatioiden kanssa ennakointikatsauksen tutkintoon johtavan koulutuksen koulutustarpeista. Joka toinen vuosi toteutettava katsaus ja sen toteuttamismalli tehdään ensimmäisen kerran mennessä.”

Pirjo Virtanen Ennakointikatsauksen tavoitteet Ennakointikatsaus pyrkii antamaan vastauksen seuraaviin kysymyksiin:  Mitkä ovat todennäköisimmät kehityssuunnat työelämän muutoksessa keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä.  Miten ja mihin suuntaan eri alueet (maakunnat) haluavat kehittyä.  Minkälainen on alueiden koulutustarjonta ja yksilöiden koulutuskysyntä suhteessa tarjontaan.  Miten ammatillisesti eriytyvää ja korkea-asteen koulutusta tulisi suunnata, jotta ne mahdollisimman hyvin vastaisivat työelämän tarpeita.

Pirjo Virtanen Ennakointikatsauksen tavoitteet  Tarkoitus on koota ja arvioida olemassa olevaa ennakointitietoa sitä tarvitseville sekä toisaalta lisätä ja edistää alueella käytävää keskustelua koulutuksen lähiajan määrällisistä tavoitteista sekä koulutuksen osuudesta aluekehittämisessä.  Katsaukset ovat myös pohjatyötä Koulutustarjonta 2012 –hankkeelle.

Pirjo Virtanen Ennakointikatsauksen sisältö 1. Johdanto 2. Tutkintorakenteen ja ohjausjärjestelmän kuvaus 3. Toimintaympäristön kuvaus 4. Koulutuskysyntä eli koulutukseen hakeneet 5. Koulutuksen aloittaneet 6. Koulutuksen virrat 7. Koulutuksen ulkopuolelle jääneet ja koulutuksen keskeyttäminen 8. Suoritetut tutkinnot 9. Työllistyminen 10. Maakunnittaiset yhteenvedot ja arviointi tarjonnan muutostarpeista

Pirjo Virtanen Käytetyt ennakointiaineistot 1. Opetushallinnon aineistot  Opetushallituksen ylläpitämä web-raportointipalvelu Wera  Ammattikorkeakoulujen arvioinnin ja seurannan tietokanta AMKOTA  KOTA-tietokanta (yliopistotiedostot) 2. Tilastokeskuksen aineistot  Sijoittumispalvelu (maksullinen)  OPM:n ja Tilastokeskuksen välisen tietopalvelusopimuksen aineisto 5.5. ”Opiskelijat ja uudet opiskelijat maakunnittain”

Pirjo Virtanen Käytetyt ennakointiaineistot 3. Maakunnan liittojen aineistot  Maakuntasuunnitelmat, –ohjelmat ja niiden toteuttamissuunnitelmat  Mahdolliset maakuntien omat ennakointiaineistot 4. Muut aineistot  Kyselyt ennakointi- ja hankintatoimikunnille ym.

Pirjo Virtanen Päijät-Hämeen koulutuksen tunnuslukuja (keskiarvolukuja viime vuosilta)

Pirjo Virtanen Päijät-Hämeen koulutuksen tunnuslukuja (keskiarvolukuja viime vuosilta)

Pirjo Virtanen Päijät-Hämeen koulutuksen kehittämisen painoalueet vuoteen 2012 Ammatillinen koulutus 1. Koulutus-/opintoalat, joiden tutkintomääriä tulisi lisätä  Sosiaali- ja terveysala  Arkkitehtuuri ja rakentaminen  Ajoneuvo- ja kuljetustekniikka 2. Koulutus-/opintoalat, joiden tutkintomääriä tulisi vähentää  Kalatalous  Puutarhatalous  Käsi- ja taideteollisuus 3. Pienet mutta tulevaisuuden kannalta tärkeät alat, joita tulisi vahvistaa  Kuntoutus ja liikunta  Musiikki (aikuiskoulutuksena)

Pirjo Virtanen Päijät-Hämeen koulutuksen kehittämisen painoalueet vuoteen 2012 B. Ammattikorkeakoulut 1. Koulutus-/opintoalat, joiden tutkintomääriä tulisi lisätä  Sosiaaliala  Terveysala 2. Koulutus-/opintoalat, joiden tutkintomääriä tulisi vähentää  Tietojenkäsittely 3. Pienet mutta tulevaisuuden kannalta tärkeät alat, joita tulisi vahvistaa  Kuntoutus- ja liikunta

Pirjo Virtanen Päijät-Hämeen koulutuksen kehittämisen painoalueet vuoteen 2012 C. Yliopistot 3. Pienet mutta tulevaisuuden kannalta tärkeät alat, joita tulisi vahvistaa  Luonnontieteellinen koulutus (ylempi korkeakoulututkinto) Lisäksi yleislausuma: Päijät-Hämeessä tulisi lisätä ammatillisen koulutuksen aloituspaikkoja sekä nuorille että aikuisille.