Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus Ennakointikatsauksen tavoitteet Ennakointikatsauksen sisältö Käytetyt ennakointiaineistot Päijät-Hämeen koulutuksen tunnuslukuja Päijät-Hämeen koulutuksen kehittämisen painoalueet
Pirjo Virtanen Ennakointikatsauksen tavoitteet 1. Ennakointitiedon parempi hyödyntäminen 2. Koulutusta koskevan alueellisen keskustelun ja suunnittelun lisääminen Koulutustarjonnan ja -tarpeen kohtaannon parantaminen Tulossopimus opetusministeriö - lääninhallitukset : ”Koulutuksen järjestäjillä ja muilla aluetoimijoilla on käytettävissään luotettavaa alueellista koulutus- ja osaamistarpeiden ennakointitietoa sekä ajantasaista tietoa tutkintoon johtavan ammatillisen koulutuksen ja aikuiskoulutuksen tilasta.” ”Lääninhallitus tuottaa yhteistyössä muiden aluevaikuttaja- organisaatioiden kanssa ennakointikatsauksen tutkintoon johtavan koulutuksen koulutustarpeista. Joka toinen vuosi toteutettava katsaus ja sen toteuttamismalli tehdään ensimmäisen kerran mennessä.”
Pirjo Virtanen Ennakointikatsauksen tavoitteet Ennakointikatsaus pyrkii antamaan vastauksen seuraaviin kysymyksiin: Mitkä ovat todennäköisimmät kehityssuunnat työelämän muutoksessa keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Miten ja mihin suuntaan eri alueet (maakunnat) haluavat kehittyä. Minkälainen on alueiden koulutustarjonta ja yksilöiden koulutuskysyntä suhteessa tarjontaan. Miten ammatillisesti eriytyvää ja korkea-asteen koulutusta tulisi suunnata, jotta ne mahdollisimman hyvin vastaisivat työelämän tarpeita.
Pirjo Virtanen Ennakointikatsauksen tavoitteet Tarkoitus on koota ja arvioida olemassa olevaa ennakointitietoa sitä tarvitseville sekä toisaalta lisätä ja edistää alueella käytävää keskustelua koulutuksen lähiajan määrällisistä tavoitteista sekä koulutuksen osuudesta aluekehittämisessä. Katsaukset ovat myös pohjatyötä Koulutustarjonta 2012 –hankkeelle.
Pirjo Virtanen Ennakointikatsauksen sisältö 1. Johdanto 2. Tutkintorakenteen ja ohjausjärjestelmän kuvaus 3. Toimintaympäristön kuvaus 4. Koulutuskysyntä eli koulutukseen hakeneet 5. Koulutuksen aloittaneet 6. Koulutuksen virrat 7. Koulutuksen ulkopuolelle jääneet ja koulutuksen keskeyttäminen 8. Suoritetut tutkinnot 9. Työllistyminen 10. Maakunnittaiset yhteenvedot ja arviointi tarjonnan muutostarpeista
Pirjo Virtanen Käytetyt ennakointiaineistot 1. Opetushallinnon aineistot Opetushallituksen ylläpitämä web-raportointipalvelu Wera Ammattikorkeakoulujen arvioinnin ja seurannan tietokanta AMKOTA KOTA-tietokanta (yliopistotiedostot) 2. Tilastokeskuksen aineistot Sijoittumispalvelu (maksullinen) OPM:n ja Tilastokeskuksen välisen tietopalvelusopimuksen aineisto 5.5. ”Opiskelijat ja uudet opiskelijat maakunnittain”
Pirjo Virtanen Käytetyt ennakointiaineistot 3. Maakunnan liittojen aineistot Maakuntasuunnitelmat, –ohjelmat ja niiden toteuttamissuunnitelmat Mahdolliset maakuntien omat ennakointiaineistot 4. Muut aineistot Kyselyt ennakointi- ja hankintatoimikunnille ym.
Pirjo Virtanen Päijät-Hämeen koulutuksen tunnuslukuja (keskiarvolukuja viime vuosilta)
Pirjo Virtanen Päijät-Hämeen koulutuksen tunnuslukuja (keskiarvolukuja viime vuosilta)
Pirjo Virtanen Päijät-Hämeen koulutuksen kehittämisen painoalueet vuoteen 2012 Ammatillinen koulutus 1. Koulutus-/opintoalat, joiden tutkintomääriä tulisi lisätä Sosiaali- ja terveysala Arkkitehtuuri ja rakentaminen Ajoneuvo- ja kuljetustekniikka 2. Koulutus-/opintoalat, joiden tutkintomääriä tulisi vähentää Kalatalous Puutarhatalous Käsi- ja taideteollisuus 3. Pienet mutta tulevaisuuden kannalta tärkeät alat, joita tulisi vahvistaa Kuntoutus ja liikunta Musiikki (aikuiskoulutuksena)
Pirjo Virtanen Päijät-Hämeen koulutuksen kehittämisen painoalueet vuoteen 2012 B. Ammattikorkeakoulut 1. Koulutus-/opintoalat, joiden tutkintomääriä tulisi lisätä Sosiaaliala Terveysala 2. Koulutus-/opintoalat, joiden tutkintomääriä tulisi vähentää Tietojenkäsittely 3. Pienet mutta tulevaisuuden kannalta tärkeät alat, joita tulisi vahvistaa Kuntoutus- ja liikunta
Pirjo Virtanen Päijät-Hämeen koulutuksen kehittämisen painoalueet vuoteen 2012 C. Yliopistot 3. Pienet mutta tulevaisuuden kannalta tärkeät alat, joita tulisi vahvistaa Luonnontieteellinen koulutus (ylempi korkeakoulututkinto) Lisäksi yleislausuma: Päijät-Hämeessä tulisi lisätä ammatillisen koulutuksen aloituspaikkoja sekä nuorille että aikuisille.