Duaalimallin lyhyt historiikki. Duaalimalli näkökulmia 1) Instituutiolähtöinen Yliopistolla ja ammattikorkeakouluilla erilaiset tehtävät, tavoitteet,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SUUNTANA 2020 Duaalimalli ja nykyinen ylläpitojärjestelmä: Ammattikorkeakoulujen siunaus vai kirous? Ammattikorkeakoulujen talous- hallintopäivät.
Advertisements

Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015.
Asiakaskeskeinen ja innovatiivinen hoitotyö Hoitotyön koulutusohjelma/ projektiopinnot, Turun ammattikorkeakoulu 2015 Hanna Hietarinta.
JOINT ENTRE - YRITT Ä JYYDEN EDIST Ä MISHANKE Suomalais-saksalainen Double Degree (BBA) FH Hannover - SEAMK Liiketoiminta, Yritt ä jyys M. Arola 10/2008.
Ajankohtaista opetusministeriöstä Johtaja Anita Lehikoinen
Tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö LUONNONVARA-ALAN OSASTO.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
Sosiaalialan opetus- ja tutkimusklinikka - siivu kaste-hanketta LA
Lääkekasvatus -ohje apteekeille Katri Hämeen-Anttila, FaT dosentti, kehittämispäällikkö Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
Koulutuksenjärjestäjän kommenttipuheenvuoro KJY ry:n aluekehitysseminaari Eeva-Maija Mäntynen, OSEKK:n kehitysjohtaja.
Oulun yliopisto Turun yliopisto Lapin yliopisto Aalto-yliopisto Tampereen teknillinen yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Hilkka Kousa Tilastopäällikkö
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
10%:n sääntö opettajien lukumäärä Tehtyjä kokeiluja Muuttuva oppimaisema Innovaatiot *Tuote / vuosi Perusaste ,6 Lukio
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Koulutus- ja opetusyhteistyö
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
Opiskelu ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
OKM raportointitarpeet Jukka Haapamäki 25. 9
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri.
Suuhygienisti (AMK), 210 op
REHTORIEN NEUVOSTOJEN AHOT-SUOSITUKSET
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Oulun yliopiston intranetprojekti
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Koulutus- ja talouspolitiikka Pohjois-Karjalassa
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Ammatillisen koulutuksen reformista
Seudullinen työkokous
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
KEIJO KEIJO
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Omnia.fi/yhteishaku.
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
12 suositusta pelastustoimen viestinnästä
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
OY-Oamk-yhteistyön organisointi
Tampere 3-hanke Koulutusyhteistyö rakennustekniikassa Matti Pentti, rakennustekniikan professori
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Järjestötieto muutoksessa
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Jarmo Paloniemi kuntayhtymän johtaja
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Duaalimallin lyhyt historiikki

Duaalimalli näkökulmia 1) Instituutiolähtöinen Yliopistolla ja ammattikorkeakouluilla erilaiset tehtävät, tavoitteet, tutkinnot ja rakenteet – parempi pitää erillään 2) Tutkintolähtöinen Yliopisto- ja ammattikorkeakoulututkintojen tavoitteet ja sisällöt ovat erilaisia ja niiden kehittäminen tapahtuu tältä pohjalta - nykytulkinta 3) Työelämälähtöinen Työtehtävät ovat erilaisia (vai onko todellisuudessa alakohtaisia eroja)

Valtakunnallsia linjauksia  Hallitusohjelma 4/2007 ”Yliopistoja ja ammattikorkeakouluja kehitetään duaalimallin pohjalta, joka perustuu toisistaan poikkeaviin tutkintoihin, tutkintonimikkeisiin ja tehtäviin.”.

Linjauksia jatkoa KESU Korkeakoulujen toiminnan laadun ja vaikuttavuuden vahvistamiseksi korkeakoulujenvälisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategisia liittoumia tuetaan. Liittoumien astevaihtelee korkeakoulujen välisistä fuusioista yhteistyön tiivistämiseen opetuksessa,tutkimuksessa, tukipalveluissa sekä aineistojen ja laitteistojen yhteiskäytössä. Vuoden 2012 korkeakoululaitos muodostuu duaalimallin mukaisesti yliopistoista ja ammattikorkeakouluista. Kunkin yliopiston ja ammattikorkeakoulun profiili painottuu eri tavalla opetuksen, tutkimuksen, työelämäkytkentöjen ja aluekehitystehtävän suhteen”

Linjauksia jatkoa Yliopistolaki 5/2009 Yliopistoilla voi olla toisten yliopistojen..yhteisiä yksiköitä ammattikorkeakoulujen, tutkimuslaitosten tai muiden julkisten tai yksityisten yhteisöjen kanssa…(27§ 3 mom) Vastaava säännös tullee uudistettavaan ammattikorkeakoululainsäädäntöön

Linjauksia jatkuu  Hallitusohjelma 6/2011  ”Korkeakoulutuksen laadun parantamiseksi ja toisen asteen alueellisen kattavuuden turvaamiseksi edistetään oppilaitos- ja korkeakoulurajat ylittävää tilojen, tukipalvelujen ja opettajaresurssien yhteiskäyttöä”.  ”Yliopisto- ja ammattikorkeakoulututkintoja kehitetään tutkintojen erilaisten tavoitteiden ja sisältöjen pohjalta.”

Keskeisiä linjauksia jatkoa  Duaalimallin tulkitsijat (Jäppinen 2009)  Fundamentalistit (yliopistot ja ammattikorkeakoulut tiukasti erillään, kehityksen jarruttajat)  Rabulistit (amk-tutkinnoista yliopstotutkintojen esiaste, professorit ja tohtorin tutkinnot ammattikorkeakouluihin, duaalimallin sekoittajat)  Luovat soveltajat (yhteistyö sektoreiden välillä, osaamisen yhdistäminen profiilit säilyttäen, yhteisiä yksiköitä ja palveluja, pragmaattiset kehittäjät)