Mielenterveys- ja päihdeasiakas terveyskeskuksessa - Palvelumuotoilulla parempia palveluita riskiryhmille päätösseminaari 27.8.2015 Salon avoterveydenhuollon.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asiakaskeskeinen ja innovatiivinen hoitotyö Hoitotyön koulutusohjelma/ projektiopinnot, Turun ammattikorkeakoulu 2015 Hanna Hietarinta.
Advertisements

PPPR1-hankkeen päätösseminaari Raisiossa.
Riskiryhmät sote – palveluissa - paljon palveluita tarvitsevat avainasiakkaat ja kokonaisvaltaisen hoidon malli Projektipäällikkö Elina Peltonen Projektityöntekijä.
Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
A SVA - HOITAJAN TYÖ M ARTINLAAKSON TERVEYSASEMALLA.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Suun terveydenhuolto Rovaniemi. Järkevä työnjako Hammashoitajan tehtävänkuva → Hammashoitajat ja lähihoitajat vastaavat omalta osaltaan potilas- ja työturvallisuudesta,
SenioriKaste Lapin toiminnallinen osakokonaisuus Ohjausryhmä Projektipäällikkö Leila Mukkala.
Hoitotyön prosessi Marianne Niinimäki. Hoitotyön prosessi  =hoitotyölle ominainen yksilön, perheen tai yhteisön terveyteen kohdistuvien toimintojen järjestelmä.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Hoitosuunnitelma. Tavoitteet Laatuverkosto 2007 – Potilaan parempi, yksilöllinen hoito – Voimavarojen (henkilöstön) tehokas käyttö STM 2011 – potilaskeskeisyys,
Ikäihmisten arjen ja palvelujen parantamiseksi
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto Minne menet Lappilainen Päihdetyö! Lähtökohdat Päihteiden käyttö Palvelutarve Seminaari Kaksi.
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Yhteistyösopimuksen laadinta
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Esiselvitys & jatkoselvitys Tarkan tason toimintamallin määrittely
Muutoksen hallinnan työvälinekokonaisuus
LARK 5 MERCURIAn osahanke
Tiimien toimintasuunnitelmapohja
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Henkilöstö kilpailutekijänä
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Sosiaalialan tehtävärakenne
Suuhygienisti (AMK), 210 op
TEPA –projekti ( ) Toiminta, tuotokset ja tulokset
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Asva- hoitajan työ Martinlaakson terveysasemalla
Työterveyshuoltoon erikoistuva lääkäri Markus Halttunen
Toimivat palkeet – ikääntyvän hengityssairaan arki –hanke Kouvolassa
OT-keskus Erityistaso
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
MELUNTORJUNTAOHJELMA
PALVELUOHJAUS Keski-Suomen SOTE 2020 Anu Pihl
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
Yhteinen keittiö -hanke
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
KP OTE Opinnoista töihin
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä?
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä?
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Työikäisten kuntoutus
Aikuissosiaalityön prosessi Tanskassa
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Tervetuloa Innokylään!
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
PERHEEN AITO KOHTAAMINEN
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Järjestötieto muutoksessa
RAI Espoossa
Palveluasuminen Suomen Kuurosokeat ry:n kuntoutumis- ja asumispalvelut tuottavat kuurosokeille ja kuuroille suunnattua asiakaslähtöistä palveluasumista.
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Mielenterveys- ja päihdeasiakas terveyskeskuksessa - Palvelumuotoilulla parempia palveluita riskiryhmille päätösseminaari Salon avoterveydenhuollon kehittämisosio Projektityöntekijä Jenni Hartikainen th Yamk

Lähtökohdat ja tavoitteet  Terveysasemien asiakkaiden ongelmien määrät ovat moninaistuneet ja vaikeutuneet  Palvelut ovat pirstaleisia ja hoidon jatkuvuus on huonoa  Tieto ei organisaatioiden välillä kulje  Tehdään paljon päällekkäistä työtä, mutta kokonaisuus ei ole hallinnassa  Lainsäädäntö velvoittaa  Tavoitteena paljon palveluita käyttävien/mielenterveys- ja päihdepotilaiden palveluiden uudelleen järjestäminen, toimintakonseptin luominen ja kuvaaminen palvelumuotoilun ja johtamisen keinoin –Tarkoituksena luoda case manager malli terveyspalveluihin ja tehostaa palveluprosesseja organisaatiorajojen ylittävällä yhteistyöllä.

Yhteyshenkilö palveluita koordinoimassa  Toimintamallin perusajatus terveyshyötymallissa –Voimaantunut oman hoitonsa suunnitteluun ja toteutukseen aktiivisesti osallistuva asiakas ja osaava, ja ennakoiva moniammatillinen hoitotiimi  Toiminta perustuu palveluohjauksen prosessiin –Palveluohjauksesta sopiminen –Lähtötilanteen ja palvelutarpeen selvittäminen –Tavoitteiden asettaminen –Mahdollisuuksien ja vaihtoehtojen kartoittaminen –Terveys- ja hoitosuunnitelman laatiminen –Hoidon toteutus, koordinointi ja seuranta/arviointi –Palvelusuhteen päättäminen

Kokonaistilanteen arvioinnissa huomioitavat osa-alueet:  Esitiedot ja asiakkaan kokemat ongelmat  Lääkitys  Terveyteen vaikuttavat tekijät  Toimintakyky  Nykytila  Palvelukontaktit ja arvio työkyvystä ja kuntoutustarpeesta

Moniammatillinen yhteistyö  Verkostotyö –Asiakkaan palvelutarpeen mukainen henkilöstö –Yhteenveto tilanteesta –Kokonaistavoitteiden laatiminen –Yhteiset toimenpiteet, jatkohoito/-tuki, seuranta, tulevat tapaamiset –Hoitosuunnitelmaan kirjattavat kunkin tahon vastuualueet ja tehtävänjako –Lopullisen asiakasvastaavan valinta (se taho, jossa ongelmien painopiste)  Tiimityö, konsultaatiot, yhteisvastaanotot tai työpari  Tiedonkulku –Asiakasvastaava toimii palvelujen yhteen sovittajana ja hoidon koordinoijana yli hallintorajojen –Tieto muilta hoitoon osallistuneilta aina asiakasvastaavalle

Terveys- ja hoitosuunnitelma  Asiakasvastaavalla päävastuu terveys- ja hoito/palvelusuunnitelman laatimisessa  Omahoidon tueksi ja asiakkaan sitouttamiseksi omaan hoitoonsa  Kokoaa yhteen eri tahojen suunnitelmat –Lääketieteellinen hoito –Hoitotyö –Omahoito –Muut tarvitsemat palvelut  Asiakkaan yhdessä ammattihenkilön kanssa määritellyt tavoitteet ja keinot tavoitteisiin pääsemiseksi  THL määrittänyt rakenteet ja sisällön, Salossa käytössä –Hoidon tarve –Hoidon tavoite –Hoidon toteutus ja keinot –Hoidon seuranta –Muut tiedot

Asiakasvastaava omahoidon tukijana  Hoitoprosessi jatkuu suunnitelluilla asiakasvastaavatapaamisilla ja yhteydenotoilla  Koordinoi terveys- ja hoitosuunnitelman toteutumista  Muut tarvittavat käynnit jatkuvat asiakasvastaanottojen rinnalla  Tuetaan voimaatumiseen ja omahoitoon  Arvioi yhdessä asiakkaan kanssa tavoitteiden saavuttamista

Kiitos