PaikkaOp pi Plus 2014-2106 Oppiaineita integroivia tehtävämalleja interaktiivista karttaa apuna käyttäen. Paikkatiedon oppimisympäristö:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Advertisements

Mikä on PaikkaOppi? PaikkaOppi -koordinaattori Virpi Hirvensalo TOP-keskus, Turun kaupunki p
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Kaupunkiympäristöt tutuiksi tutkien BMOL syyspäivät Sibelius-lukio, Helsinki Workshopin vetäjät: Virpi Hirvensalo ja Krista Koskelo Maantieteen.
Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
For learning and competence Kolmannet Yyterin kv-päivät Kansainvälisyyden dynaamiset tilat tai Kansainvälisyys dynaamisessa tilassa Paula Mattila.
Tutustuminen PaikkaOppiin PaikkaOppi Plus -info PaikkaOppi -koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Paikkatieto. Paikkatietoa esitetään kartalla Paikkatieto on johonkin tarkkaan sijaintiin sidottua tietoa. Sijainti esitetään kartalla koordinaattien.
OPS 2016 Alakoulun valinnaiset aineet Kiviniemen ja Takkurannan koulujen valinnaisaineet sekä ohjeet valinnan suorittamiseen Wilmassa lukuvuotta
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Mikä on PaikkaOppi? Ks. PaikkaOppi -koulutukset ja ideat paikkatiedon hyödyntämisestä opetuksessa PaikkaOppi Plussan blogista:
PaikkaOp pi Plus Oppiaineita integroivia tehtävämalleja interaktiivista karttaa apuna käyttäen. Paikkatiedon oppimisympäristö:
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa
Johdanto + alueen esittely
Infoa tutoropettajille
Tutustutaan PaikkaOppiin
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
Opeka-kyselyn tulokset
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Tervetuloa Innokylään
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Mikä on PaikkaOppi? .fi PaikkaOppi -koordinaattori
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Aaltonen Petteri Laine Risto Nuutinen Ossi
Verkko-opetuksen käyttö opettajankoulutuksessa
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Animaatiot ja simulaatiot matemaattisten aineiden opetuksessa
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Paikkatieto hyötykäyttöön kouluissa
Paikkatieto hyötykäyttöön kouluissa Projektikoordinaattori Virpi Hirvensalo, Turun kaupunki, sivistystoimiala, TOP-keskus 040.
Helppoutta karttapohjaisen projektialustan käyttöön Projektikoordinaattori Virpi Hirvensalo, Turun kaupunki, sivistystoimiala, TOP-keskus
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Muutokset matematiikan opetuksessa
KA1 - Yhdessä olemme enemmän
Tietotekniikan laitoksen suuntautumisvaihtoehdot
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ryhmänohjaajien palaveri
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Luonnontiedeaiheinen projekti
Tarvitsemme kirjaston
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Esityksen transkriptio:

PaikkaOp pi Plus Oppiaineita integroivia tehtävämalleja interaktiivista karttaa apuna käyttäen. Paikkatiedon oppimisympäristö: Ks. PaikkaOppi -koulutukset PaikkaOppi Plussan blogista: PaikkaOppi Plus -info Moision koulu, PaikkaOppi -koordinaattori Virpi Hirvensalo

Paikkatieto=ympäristöön liittyvää tietoa, jolle voidaan määrittää sijainti

Lähiympäristössä olevaa tietoa voi hyödyntää eri aineiden opetuksessa monin tavoin Matematiikka ja maantiede: geometriset muodot ympäristössä ja kartalla. Kartta-alustalle voidaan luoda itse reittejä ja alueita ja tämän jälkeen laskea reittien pituuksia ja alueiden pinta-aloja. Kemia: vertaillaan vesistöjen veden lämpötilojen, pH-arvojen ja ravinnepitoisuuksien muutoksia tietyn ajanjakson aikana ja merkitään tulokset kartalle. Äidinkielessä, historiassa ja maantieteessä voidaan kerätä oman asuinalueen tai kaupungin perinnetietoa haastattelemalla aiheesta tietäviä ihmisiä tai kokoamalla tietoa erilaisista historiallisista lähteistä. Tieto voidaan koota kartta-alustalle yhteiseksi karttaesitykseksi. Yläkoulun teemapäivä aiheesta ruoka. Rasteilla tarkastellaan ruokaa tietyn oppiaineen näkökulmasta: Terveystiedossa tutkitaan terveellisen ruoan merkitystä, biologiassa tarkastellaan ruoansulatusta, maantiedossa tutkitaan ruoan reittejä tai ruoan tuotantoa lähialueella, kotitaloudessa tutkitaan mitä lähiympäristön villiyrttejä voi käyttää ruoan valmistukseen, kielissä harjoitellaan keskustelua ruokapöydässä ja kemiassa tutkitaan ruoka- aineiden rakenteita jne. Tässä esim. ruoan tuotantopaikkoja ja villiyrttien sijaintia voidaan tuoda kartalle.

Paikkatietotaidot eivät enää pelkästään GIS- spesialistien puuhaa, vaan Web 2.0 myötä kuka tahansa voi tuottaa, käsitellä ja jakaa paikkatietoa. Google Maps, Google Earth, Foursquare, Facebook Places, puhelinten navigointisovellukset… Kartta- ja paikkatietopalveluiden käyttö osa kansalaisten uuslukutaitoa.

Sosiaalista mediaa: flickr –kuvapalvelun geotagatut kuvat Turun kaupungin karttapohjainen palautepalvelu Yhteisöllinen liikenne- ja navigointisovellus, jossa kuljettajat jakavat toisilleen reaaliaikaista liikennetietoa säästääkseen aikaa ja bensarahaa.

Paikkatiedosta on moneksi Kansalaisen peruspaikkatietotaidot arkielämän apuna ja yhteiskunnallisessa osallistumisessa Reitin etsiminen (navigointi), tiedon haku karttapalveluista (esim. lähin pankkiautomaatti, hyvä kahvila), vaikuttaminen ja osallistuminen esim. kaupunkien palautepalvelut ja yhä lisääntyvän avoimen paikkatiedon hyödyntäminen työprojekteissa tai yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa. Tutkimustaidot paikkatiedon avulla Maantiede, ympäristöoppi, muut oppiaineet Uudet opsit korostavat tutkimustaitojen merkitystä jo alakoulun ensimmäisiltä luokilta lähtien. PaikkaOppi on hyvä tutkimustyökalu, jolla omia havaintoja saadaan tallennettua ja esitettyä. Tiedon etsiminen kartalta ja karttapalveluista, oman paikkatiedon tuottaminen, analysoiminen ja tulosten esittäminen kartalla.

Kansalaisen perustaitoja: sijainnin määrittäminen

Tutkimustaitoja: luonnontieteellinen tutkimuspolku (tai kulttuuripolku)

Paikkatieto voi olla tekstiä, kuvia, audio- ja videoklippejä. Lähiöiden rakennettua ja luonnonympäristöä sekä palveluita tutkittiin maantieteen lähiökurssilla Joensuun Lyseon lukiossa. Turun Suomalaisen yhteiskoulun lukion merilinjalaisten Navigare necesse est -kurssin purjehduksella integroitiin maantiedettä ja historiaa. Tsykissä äidinkielen ja maantieteen integrointia: kartta-alustalla kuvauksia keskeisistä paikoista Turkua koskevassa kirjallisuudessa.

Mikä on PaikkaOppi? Mitä siellä voi tehdä?

PaikkaOppi ( on verkkopohjainen oppimisympäristö, joka tukee maantieteen, biologian sekä eri oppiaineiden monipuolista kouluopetusta. Palvelussa voit tehdä interaktiivisia karttaesityksiä omista ympäristöhavainnoista, kokemuksista, merkityksistä ja tiedoista.

PaikkaOppi toimii projektialustana oppilaiden omille havainnoille ja kokemuksille ympäristöstä. PaikkaOppia käytetään paljon maantieteessä ja biologiassa, mutta se sopii hyvin myös muihin oppiaineisiin tutkivan oppimisen työkaluksi alakouluista lukioon. Kartta-alusta sopii esimerkiksi liikuntaan, yhteiskuntaoppiin, äidinkieleen, historiaan ja matematiikkaan. Se sisältää paljon erilaisia sähköisiä karttoja, joista voi valita omaan aiheeseen sopivan. Kartat sopivat myös lähdeaineistoiksi omiin tutkimuksiin ja esitelmiin. Karttoja on eri teemoista: maastosta, liikenteestä, rakennuksista, asuinalueista, ympäristönsuojelualueista… Havaintoja voi merkitä kartalle sekä luokassa työasemalla että mobiilisti ulkona. Karttaesityksiä voi tehdä yksin tai ryhmässä ja jakaa halutessa joko ryhmälle, koululle, PaikkaOpin käyttäjille tai julkisesti kaikille.

PaikkaOppi Plussan kuulumisia ja paikkatiedon hyödyntämisestä eri oppiaineissa: PaikkaOppi -oppimisympäristö: