Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

PaikkaOp pi Plus 2014-2106 Oppiaineita integroivia tehtävämalleja interaktiivista karttaa apuna käyttäen. Paikkatiedon oppimisympäristö:

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "PaikkaOp pi Plus 2014-2106 Oppiaineita integroivia tehtävämalleja interaktiivista karttaa apuna käyttäen. Paikkatiedon oppimisympäristö:"— Esityksen transkriptio:

1 PaikkaOp pi Plus 2014-2106 Oppiaineita integroivia tehtävämalleja interaktiivista karttaa apuna käyttäen. Paikkatiedon oppimisympäristö: www.paikkaoppi.fi Ks. PaikkaOppi -koulutukset PaikkaOppi Plussan blogista: http://blog.edu.turku.fi/paikkaoppi/ PaikkaOppi Plus -info 17.11.2015 PaikkaOppi -koordinaattori Virpi Hirvensalo

2 Kouluille maksuton verkkopohjainen oppimisympäristö, jossa: interaktiivinen kartta-alusta, joka toimii projektialustana oppilaiden omille ympäristöhavainnoille ja -kokemuksille paljon maksuttomia kartta-aineistoja tehtävämalleja maantieteeseen ja eri oppiaineille ja monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin (jälkimmäiset tulossa joulun jälkeen) tietoa paikkatiedosta ja sen hyödyntämisestä opetuksessa (tulossa joulun jälkeen, nyt hankkeen blogissa)

3 Paikkatieto on aistittua, koettua, havainnoitua, mitattua tai muistettua tietoa tietyssä paikassa. Paikkatieto = ympäristöön liittyvää tietoa, jolle voidaan määrittää sijainti.

4 PaikkaOpissa voi…

5 Kartta- ja paikkatietopalveluiden käyttö on kansalaisten uuslukutaitoa. … Google Maps, Google Earth, Instagramin kuvakartta, Facebook Places, puhelinten navigointisovellukset… Kansalaisen paikkatietotaidot arkielämän apuna ja yhteiskunnallisessa osallistumisessa reitin etsiminen eli navigointi ja sijainnin ilmoittaminen esim. hätätilanteissa tiedon haku karttapalveluista, esim. lähin pankkiautomaatti, hyvä kahvila vaikuttaminen ja osallistuminen esim. kaupunkien karttapohjaiset palautepalvelut, eri organisaatioiden tuottaman paikkatietoaineiston löytäminen ja hyödyntäminen paikkatietoteknologiaa hyödynnetään työelämässä entistä enemmän, esim. yrityksissä ja julkisella sektorilla paikkatietopohjaisten palveluiden kehittäminen ympäristötutkimuksessa esimerkiksi tulvariskialueiden kartoittaminen kaupunkisuunnittelussa kaavoituksessa yrityksissä liikenteen ohjauksen suunnittelussa kuljetusten optimoimiseksi sekä markkinoinnissa esim. myymälöiden ja automarkettien sijaintisuunnittelu ja suoramarkinoinnin alueellinen kohdentaminen. Tutkimustaidot paikkatiedon avulla uudet opetussuunnitelmat korostavat tutkimustaitojen merkitystä jo alakoulun ensimmäisiltä luokilta lähtien. PaikkaOppi on hyvä tutkimustyökalu, jolla valmista kartta-aineistoa ja omia ympäristöhavaintoja saa tarkasteltua, tallennettua, analysoitua, esitettyä ja jaettua.

6 Oppilaat voivat merkitä kohteita kartalle yksin tai yhdessä. Lisää oma lempipaikka kartalle Merkitse kartalle lempipaikkasi ja kerro miksi se on sinulle tärkeä. Voit verrata karttaa ilmakuvaan, mikä auttaa hahmottamaan omaa sijaintia oikeassa ympäristössä.

7 Valitse joko pelkästään Suomen pohjakartta tai lisää päälle kunta- ja maakuntajako -aineisto. Merkitse karttaan tapahtumia, ilmiöitä tai kohteita, esim. suurimmat suomalaiset kaupungit historialliset rajat suurimmat vesistöt murrealueet kasvimaantieteelliset alueet suomalaisten taiteilijoiden kotipaikat vanhempien ja isovanhempien asuinpaikat kesälomareitit kotimaassa maakuntalaulut maakuntien pääkaupunkeihin tv-sarjojen tapahtumapaikat… Oppilaiden arviot suurimpien kaupunkien sijainnista Suomessa pistekohteina. Merkitse tapahtumia ja ilmiöitä Suomen kartalle Kartalle voi merkitä kohteita: alueina pisteinä viivoina

8 Hyödynnä PaikkaOpin valmista kartta-aineistoa esim. tutkielmien tai esitelmien lähdeaineistona. Kerrosta karttoja ja tutki erilaisia ilmiöitä. PaikkaOpissa on peruskartta ja maastotietokanta koko Suomesta sekä aineistoa seuraavista teemoista: Ilma- ja satelliittikuvat Vesistö Maasto ja geologia Maankäyttö ja liikenne Ympäristötutkimus Luonnonsuojelualueet Yhdyskuntarakenne ja kaavoitus Kulttuuriympäristö ja historialliset kartat Koordinaatistot Paikannimet ja hallinnolliset kartat Kuvassa PaikkaOpin karttaikkuna, johon on valittu Tampereen Pyynikinharjun maaperä ja rinnevalovarjostus päällekkäisinä kerroksina. Karttojen avulla voit tarkastella miten maaperäaines vaihtelee korkeussuhteiden myötä. Voit myös säädellä kerrosten läpinäkyvyyttä.

9 Lisää valitsemiisi kohteisiin tietoa kuvina. Esimerkiksi luokan lähiympäristöön tekemällä retkellä kännyköillä otetut luontohavainnot tai Excelillä toteutetut diagrammit. Lisää kuvia, videoita ja ääniklippejä kohteisiin Haastattelujen tuloksia TSYKin lukiolaisten maantieteen kurssilla toteutetusta lähiötutkimuksesta.

10 Esimerkki toteutetusta projektista :Turusta kertovia tarinoita kartalla – maantieteen ja äidinkielen integrointi Karttaesityksen taustakarttana ortoilmakuva. Erilaiset merkit kartalla ovat pistekohteina lisättyä paikkatietoa. Karttaesitys on toteutettu PaikkaOpissa Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion maantiedettä ja äidinkieltä integroivana projektityönä nimeltä ”Historia virtaa – täl ja toispual jokke”. Opiskelijat etsivät runoista ja kirjallisuudesta kohtauksia Aurajoen varrelta ja esittivät niitä toisilleen oikeissa ympäristöissä. Tekstit, runot ja itseotetut kuvat paikoista sekä videoklipit esityksistä vietiin kartta-alustalle. Kurssin ohjasivat maantieteen opettaja Nina Brander ja äidinkielen opettaja Anna-Mari Varjonen.

11 Lähiympäristössä olevaa tietoa voi hyödyntää eri aineiden opetuksessa monin tavoin Lisää esimerkkejä: http://blog.edu.turku.fi/paikkaoppi/paikkatieto-opetuksessa/ Matematiikassa ja maantieteessä arvioidaan geometrisiä muotoja lähiympäristössä. Tämän jälkeen luokassa luodaan kartta-alustalle tarkastellut reitit ja alueet ja lasketaan reittien pituudet ja alueiden pinta-alat. Etsitään symmetrioita lähiympäristöstä, kuvataan niitä ja esitetään kartalla. Kemiassa ja fysiikassa vertaillaan vesistöjen veden lämpötilojen, pH-arvojen, ja sameuden muutoksia tietyn ajanjakson aikana ja merkitään tulokset kartalle. Äidinkielessä, historiassa ja maantiedossa kerätään oman asuinalueen tai kaupungin perinnetietoa haastattelemalla aiheesta tietäviä ihmisiä tai kokoamalla tietoa erilaisista historiallisista lähteistä. Tieto voidaan koota kartta-alustalle yhteiseksi karttaesitykseksi. Maantiedossa ja kotitaloudessa teemana lähiruoka. Kotitaloudessa hankitaan ruoka- aineksia lähituottajilta tai tutkitaan opettajan hankkimien ainesten alkuperää ja valmistetaan ateria lähiruoasta. Maantiedossa merkitään lähituottajat kartalle ja keskustellaan erilaisten ruoantuotantotapojen vaikutuksista ihmiseen ja ympäristöön.

12 Tule mukaan kehittämään ja kokeilemaan oppiaineita integroivia opetusideoita PaikkaOppi Plus -hankkeeseen! Mallien toteuttamisessa hyödynnetään interaktiivista kartta-alustaa. Valmiita malleja testataan kouluissa ja ne julkaistaan PaikkaOpin verkkosivuilla. Mallien kehittäminen voi lähteä liikkeelle: toteutusmuodon kautta: esim. ympäristöprojekti tai koulun teemapäivä. ilmiökentän tai ongelman kautta: teemana esim. terveys, elämänkaari, kestävä kehitys, identiteetti, (maailman)talous, ympäristön tila, kansalaiseksi kasvaminen toimijoiden kautta: yhteistyötä toisen luokan kanssa tai jonkun lähialueen toimijan, esimerkiksi harrastusseuran, järjestön tai yrityksen edustajan kanssa. Mallien kehittämisessä voi painottaa esimerkiksi: toiminnallista oppimista viestinnän harjoittelemista yhteisöllisen median avulla lähiympäristöjen hyödyntämistä oppilaiden omien elämismaailmoiden (esimerkiksi harrastukset) huomioimista ilmiöpohjaista oppimista Hanketyöstä maksetaan palkkio. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä: virpi.hirvensalo@turku.fi

13 www.paikkaoppi.fi Koulutuksien ajankohdat ja lisää esimerkkejä paikkatiedon hyödyntämisestä opetuksessa PaikkaOppi Plussan blogissa: http://blog.edu.turku.fi/paikkaoppi/


Lataa ppt "PaikkaOp pi Plus 2014-2106 Oppiaineita integroivia tehtävämalleja interaktiivista karttaa apuna käyttäen. Paikkatiedon oppimisympäristö:"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google