Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella 8.-9.10.2008 Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen kehittämissuunnitelma Haminan kaupungin hallintopalvelut.
Advertisements

Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
JOINT ENTRE - YRITT Ä JYYDEN EDIST Ä MISHANKE Suomalais-saksalainen Double Degree (BBA) FH Hannover - SEAMK Liiketoiminta, Yritt ä jyys M. Arola 10/2008.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
K-P ammattiopiston kuulumisia!. Saimme 4 kultaa, yksi kaksoisvoitto ja 4 pistesijaa!
Tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö LUONNONVARA-ALAN OSASTO.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Finanssiala muutosvaiheessa Globali- saatio Toimiala- liukumat Digitalisoi- tuminen Muut toimijat Asiakas- käyttäy- tymisen muutos Uudet toimijat Muutokset.
Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä Anja Tuovila laatukoordinaattori.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
Koulutuksenjärjestäjän kommenttipuheenvuoro KJY ry:n aluekehitysseminaari Eeva-Maija Mäntynen, OSEKK:n kehitysjohtaja.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
PSYKODRAAMA Aika: , 19 oppituntia. Pe ,
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Liiketalouden opiskelu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Smart Tampere Tero Blomqvist © SRV/Studio Libeskind.
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Opiskelija Työelämä Henkilöstö Kansainvälinen toiminta
Turun ammattikorkeakoulu on osaajan yhteisö – tulevaisuuden teknillinen korkeakoulu ja hyvinvoinnin kehittäjä. Koulutamme käytännön huippuosaajia.
Opetustoimi osana Jyväskylää
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Suuhygienisti (AMK), 210 op
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Asiantuntijuus ajassa
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Koulutus- ja talouspolitiikka Pohjois-Karjalassa
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Kiinni työelämään elinikäisen oppimisen avulla
TYÖNOHJAUS MONIMUOTOISISSA TYÖYHTEISÖISSÄ
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
OSAAMISEN KARTTUMINEN TYÖELÄMÄN TOIMEKSIANTOJEN KAUTTA
Leivonveden GWMS-automaattiasema
Teknologiset ja pedagogiset Digitaalisuus palveluissa ja opetuksessa,
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Karvi arviointitiedon tuottajana
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
tulevaisuuden työelämätaidot
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
Esityksen transkriptio:

Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö KEKO –verkosto HAAGA-HELIA AMK

4. Korkeakoulujärjestelmä Opettajuuden kehittämistä muuttuvassa korkeakoulu- järjestelmässä

MUUTOKSEN KONTEKSTI - miksi kehitetään? Rakennemuutos – kirottu ja kiitelty -toimijoiden vähentäminen -ikärakenne -globalisaatio Kehityssuunnat – kilpailu kiristyy -kansainväliset koulutusmarkkinat, monikulttuurisuus -T&K:n vahvistuminen -verkko-opetuksen lisääntyminen -yhteisöllisyys, yhteistyö

Opettajana oleminen –opettajuus ??? Toiminta- ja oppimisympäristöjen muutos Rajojen ylittäminen Yhteisöllinen oppiminen AHOT Opettaja –kehittäjä, edelläkävijä Uupuminen –miten johdetaan?

Opettajan kuva Muuttunut Muuttuneet työelämän oppimisympäristöt Muuttunut johtamistoiminta ;> ;> ;> ;> ;> ;> ;> ;> Rajanylittäjä T&K –tekijä Uusien pedagogisten ratkaisujen tekijä Yhteisöllinen toimija

OPETTAJUUDEN KEHITTÄMISTÄ Teemat: MUUTTUVA OPETTAJUUS TYÖELÄMÄN OPPIMISYMPÄRISTÖT JOHTAMISEN MUUTOS

Muuttuva opettajuus -Odotusten muutosten vaikutukset opettaja työhön (johdon näkökulma) -Yhteisöllisyys -Toiminnan organisoituminen, opettajan toiminta ja amk:n tavoitetila yhteistoiminnan suhteen -Opettajan rooli opiskelijoiden tiedonhankinnan näkökulmasta pedagogisesta perspektiivistä kohti syvempää, reflektiivistä dialogia -Työelämäyhteys luontevaa,mutta amk:lla vahvat rajat ->n rajojen ylittäminen tärkeää -Projektioppiminen – opettajasta kehittämiskumppaniksi -PBL:n kehittäminen ja arviointi

Työelämän oppimisympäristöt - Työelämäyhteistyön kehittyminen -Opettajan monimuotoisten roolien määrittyminen -Opettajan työn muutos, toimintafoorumien ja verkostojen monipuolistuminen -Yhteistyötaidot, verkosto-osaaminen, tutkimus- ja kehittämisosaaminen -Opettajuus uudenlaisissa oppimisympäristöissä – kohti yhteisen orientaation mallintamista -Innovaatioprojekti - kehittämisosaamisen opintokokonaisuuden suunnittelu yhteistyössä (luova yhteistoimijuus aluekehitystyössä) -T&K –työn toimintakonsepti painopisteenä yrittäjyys ja yrittäjämäinen toimintatapa ja asenne

Johtamisen muutos -Kenelle johtaminen kuuluu – yksilölle vai yhteisölle? -Johtaminen suhteessa työkulttuureihin -Johtamisen paikat, ajat, valinnat ja työkalut -Rakenteiden yhtenäistäminen ja T&K –toiminta -Muutosjohtaminen ja toimintakulttuurien uudistaminen -Avoin ja yhteisöllinen oppimisen ”ekosysteemi” -OPS –prosessi pedagogisen johtamisen tukena -Opetussuunnitelmaviestintä osana viestinnän strategiatyötä -OPS strategisen työkaluna -Johtamisen muutos rakenteellisessa kehittämisessä -Kasvaneet vaatimukset – mielekkyyskokemukset, hyvinvointi, jaksaminen? -Tunteet osana johtajuutta

Kiitos!