Mitä luvassa 2016 ja 2017? Ylijohtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen osasto Ammatillisen koulutuksen seminaari, Seinäjoki 17.11.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Advertisements

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
Ammatillisen koulutuksen reformi Ylijohtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen osasto.
Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Sujuvat siirtymät – ohjauksen teemaseminaari Kati Lounema yksikön päällikkö, opetusneuvos.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tulevaisuuden haasteet ja ratkaisut Ylijohtaja Mika Tammilehto
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallituksen puheenvuoro Pääjohtaja Aulis Pitkälä Ammatillisen peruskoulutuksen läpäisyohjelman loppuseminaari.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Hankkeen lopputilaisuus Mervi.
Ammatillisen koulutuksen reformi ja digitaaliset ratkaisut Yhteentoimivuusfoorumi Ylijohtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen osasto.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
Alueverkoston ohjelma Rovaniemen Järjestötalon esittely, Suvimaria Saarenpää Sote-uudistus Lapissa, Sanna Hiltunen Sote-uudistuksen valtakunnallinen.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Vaikuttavuuden arviointi
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Reformi haltuun OKM.
LARK5-hankkeen workshop Sari Mikkola
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Työelämäosaajana OKM.
Malmikasasta kansalliseksi aarteeksi - SOTE-tiedot hyötykäyttöön mahdollistava sääntely ja palveluoperaattori/-t (Hannu Hämäläinen), Pekka Kahri
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Ammatillisen koulutuksen reformi ja ohjaamo-toiminta
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Palvelujärjestelmä Valinnanvapaus säädöksien luonnos on julkaistu
Muuta ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma Opetusneuvos Seija Rasku, opetus- ja.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Ammatinen koulutus uudistuu
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Sosiaalialan tehtävärakenne
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Ammatillisen koulutuksen reformi
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Ammatillisen koulutuksen reformista
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Talous- ja henkilöstöhallinnon ja ICT-palvelukeskusten perustaminen
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Karvi arviointitiedon tuottajana
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Tulospalkkiojärjestelmä PKKY:ssä
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Museolain ja museoiden rahoituksen uudistus
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
– sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
Osaamisen ennakointifoorumi
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Mitä luvassa 2016 ja 2017? Ylijohtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen osasto Ammatillisen koulutuksen seminaari, Seinäjoki

Strategisen hallitusohjelman kärkihankkeiden toimintasuunnitelma Uudistetaan toisen asteen ammatillinen koulutusta vastaamaan tulevaisuuden osaamistarpeita –Poistetaan nuorten ja aikuisten ammatillisen koulutuksen raja-aidat ja kootaan koulutustarjonta, rahoitus ja ohjaus yhtenäiseksi kokonaisuudeksi OKM:n alle. –Uudistetaan ammatillisen koulutuksen järjestäjärakenteita sekä toimintaprosesseja. –Uudistetaan ammatillisen koulutuksen kokonaisuutta koskeva toimintalainsäädäntö – uusi laki, jossa keskeisenä lähtökohtana on osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys. –Tehdään ammatillisen koulutuksen tutkintouudistus tutkintoja laaja-alaistamalla ja erillisten tutkintojen määrää vähentämällä sekä keventämällä ja yksinkertaistamalla tutkintojärjestelmään liittyvää sääntelyä ja hallintoa. –Uudistetaan ammatillisen koulutuksen opiskelijavalintoja ja hakupalveluja –Uudistetaan ja digitalisoidaan koulutuksen järjestäjien toimintaprosesseja ja oppimisympäristöjä. –Luodaan ja otetaan käyttöön uusi koulutussopimusmalli –kehitetään oppisopimuskoulutusta ja vähennetään työnantajille siitä koituvaa hallinnollista ja taloudellista taakkaa –Vahvistetaan opetushenkilöstön osaamista

Strategisen hallitusohjelman kärkihankkeiden toimintasuunnitelma Tehdään rahoitus- ja ohjausjärjestelmästä yhtenäinen kokonaisuus –Uudistetaan ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmä yhtenäiseksi kokonaisuudeksi yhdistämällä nykyiset ammatillisen peruskoulutuksen, ammatillisen lisäkoulutuksen, oppisopimuskoulutuksen ja työvoimakoulutuksen rahoitusjärjestelmät. –Lisätään toiminnan vaikuttavuuden ja tehokkuuden painoarvoa koulutuksen järjestäjien rahoituksessa ja puretaan asiakaslähtöistä, tuloksellista ja tehokasta toimintaa rajoittavaa sääntelyä. –Uudistetaan ammatillisen koulutuksen säätely- ja ohjausjärjestelmää siten, että kaikkea ammatillista koulutusta säädellään jatkossa yhdellä järjestämisluvalla. –Uudistetaan ohjausjärjestelmää tuloksellisuuteen, laatuun ja vaikuttavuuteen painottuvaksi ja virtaviivaistetaan koulutuksen järjestäjien toiminnan ohjausta –Lisätään oppisopimuskoulutuksen ja työpaikoilla tapahtuvan oppimisen houkuttelevuutta työnantajan, koulutuksen järjestäjän ja opiskelijan näkökulmista

Reformin valmistelun alustava aikataulu 9/2015Valmistelutyö käynnistetty 11/2015 Reformin seurantaryhmä asetettu 2/2016Rake-toimenpideohjelma käynnistyy 1-2/2016Toimintaprosessien kehittämistoimet (ml. digitalisointi) käynnistyvät 2-4/2016Tulosohjauspilotit käynnistyvät 3/2016Rahoitusuudistuksen 1. vaiheen säädösmuutokset Eduskunnalle (vuoden 2017 säästöt) 4-8/2016Valmistelu eri foorumeilla (työpajat, netti ym.) 11/2016Lakiesitykset lausuntokierrokselle 1/2017Toimintalaki- ja rahoituslaki HE:t Eduskunnalle 2-6/2017Uusien järjestämislupien valmistelu 2-6/2017Asetusten valmistelu 6-8/2017Päätökset uusista järjestämisluvista 1/2018Uudistettu lainsäädäntö voimaan

AM-reformin valmistelu käytännössä Ammatillisen koulutuksen reformille asetetaan seurantaryhmä ja projektiryhmä Seurantaryhmä kattaa kaikki keskeiset sidosryhmät –Tehtävänä seurata ja tukea reformin toimeenpanoa sekä arvioida eri toimenpiteiden vaikutuksia Projektiryhmän tehtävänä on koordinoida ja organisoida reformin toimenpiteiden valmistelua sekä huolehtia yhteistyöstä koulutuksen järjestäjien ja keskeisten sidosryhmien kanssa –Projektiryhmä muodostuu OKM:n, OPH:n ja TEM:n virkamiehistä. –Projektiryhmä asettaa virkamiesjaostoja asioiden valmistelua varten

AM-reformin valmistelu käytännössä Vuorovaikutteinen valmisteluprosessi Syksyn 2015 aikana toteutetaan idea- ja aloitekierros reformin toimeenpanoon liittyen –AMKE:n kysely –OPH:n kysely –AM seminaari Ideoiden ja aloitteiden hyödyntäminen valmistelussa - täsmennetyt esitykset reformin toimeenpanosta Luonnokset julkiseen konsultaatioon –työpajoja eri sidosryhmien kanssa –verkkopohjaiset kommentointi- ja palautefoorumit Viimeistellyt hallituksen esitykset lausuntokierrokselle Tarvittavat muokkaukset lausuntopalautteen pohjalta

Ammatillisen koulutuksen rahoitus 2016 Ammatillisen peruskoulutuksen keskimääräinen yksikköhinta ,32 € –Investointien takuukorotuksen poistumisen vaikutus -426,78 euroa. Ammatillisen lisäkoulutuksen opiskelijatyövuosikohtaisen rahoituksen perusteena käytetty hinta 9816,47 € Oppisopimuskoulutuksen yksikköhinnat –Ammatillinen peruskoulutus6606,76 € –Tutkintotavoitteinen ammatillinen lisäkoulutus3268,70 € –Ei-tutkintotavoitteinen lisäkoulutus2360,73 €

Vuoden 2017 säästöjen toteuttaminen Säästö toteutettaisiin ammatillisen peruskoulutuksen rahoituksesta Uusi mekanismi, jolla yksikköhinnan ja opiskelijamääräleikkausten sijaan rahoituksen määrä sidottaisiin koulutuksen järjestäjän enimmäisopiskelijamäärään tietyllä osuudella Koulutuksen järjestäjä saisi rahoitusta enintään n % järjestämislupansa mukaisesta enimmäisopiskelijamäärästä koulutuksen järjestäjä päättäisi, missä suhteessa säästö toteutetaan opiskelijamäärän tai yksikköhinnan puitteissa. Enemmän liikkumavaraa ottaa toimintaympäristön olosuhteita huomioon toiminnan sopeuttamisessa alempaan rahoitustasoon Siirtymävaiheen ratkaisu, jolla valmistaudutaan vuoden 2018 rahoitusuudistukseen OKM:n tarkoituksena tuottaa alkutalvesta järjestäjäkohtaiset laskelmat

Muuta ajankohtaista OKM:ssä olevien järjestämislupahakemusten käsittely Opetushallinnon ohjaus- ja säätelypalvelu, Oiva otetaan käyttöön Tutkintojärjestelmän kehittämistyö (TUTKE 3) etenee Uusien tutkintotoimikuntien asettamista valmistellaan Näyttötutkintosihteeristön perustaminen etenee Laadunhallintajärjestelmien arvioinnin raportti julkistettu – tilanne hyvä! Todennetun osaamisen rekisterin valmistelu käynnistynyt – tavoitteena ottaa rekisteri käyttöön asteittain vuodesta 2018 lukien Turvapaikanhakijatilanne – varautuminen tulevaan