Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Tietojärjestelmistä 1. Termejä  Data  usein luonteeltaan kvantitatiivista  helppo siirtää, jäsentää ja tallentaa koneisiin  tietokone käsittelee dataa.
Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
LAZARUKSEN TUNNETEORIA
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
PSYKOLOGIA.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
Kirjallisuuden lajeja
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Kognitiivinen psykologia tutkii
Asenteet.
Oppimisorientaatioita
Mitä on kulttuuri?.
Ops seminaari Askola.
Temperamentti. Temperamentti Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Persoonallisuuden.
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
PSYKOLOGIAN TEORIASUUNTAUKSET….. BEHAVIORISMI Ärsyke-reaktio Klassinen ehdollistuminen Välineellinen ehdollistuminen Mallioppiminen Ulkoisesti havaittava.
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Oivallus 1 Luku 04 Psyykkinen toiminta on monitahoista.
1. Tietoinen tiedonkäsittely
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
tunteet ja kehityspsykologia
LUKU 3. Suomen kieli – oma kieli
Havainnointi ja maailmankuva
SOSIOKOGNITIIVINEN TEORIA
PS3S Ihmisen tiedonkäsittelyn perusteet
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
3 Minuudessa on kaksi puolta
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
1. Mitä tiedonkäsittely on?
Kognitiivinen kehitys
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
9. Oppimisen psykologinen perusta
Oppiminen.
Kirjallisuusterapia.
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
10. Ajattelu.
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
SYVÄJOHTAMINEN Lyhyt esittely.
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Elämänkaarinäkökulma
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
Esityksen transkriptio:

Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä

Oivallus 1 OIVALLUSTEHTÄVÄ Ole minuutti ajattelematta mitään.

Oivallus 1 KOGNITIIVINEN TOIMINTA tarkkaavaisuus havaitseminen muisti kieli ajattelu oppiminen ongelmanratkaisu päätöksenteko

Oivallus 1 Katso oheinen video: Skoda-mainos

Oivallus 1 SKEEMAT eli SISÄISET MALLIT ovat tietokokonaisuuksia, käsityksiä todellisuudesta. muodostuvat ja muuttuvat kokemuksien myötä. ovat yksilöllisiä, EIVÄT kopioita todellisuudesta. ovat suppeita ja lyhytkestoisia tai laajempia ja pidempikestoisia. sisältävät usein myös tunteita.

Oivallus 1 Esimerkkejä sisäisistä malleista Käsitteet ja tiedot “toisen maailmansodan tapahtumat” “nisäkkään määritelmä” “sivulauseen sanajärjestys ruotsin kielessä” “Mitä tarkoittaa kurssitarjotin?”

Oivallus 1 Esimerkkejä sisäisistä malleista Mentaaliset kartat

Oivallus 1 Esimerkkejä skeemoista Skriptejä eli toiminnan käsikirjoituksia oppitunnin, välitunnin, ruokatunnin eteneminen elokuvissa käynti ravintolassa käynti (vrt. hieno ravintola / nakkikioski / eri kulttuurit) saunassa käynti

Oivallus 1 Esimerkkejä skeemoista Minäkäsitys

Oivallus 1 Maailmankatsomukset / laajat uskomusjärjestelmät Asenteet “Zen-buddhalaisuus on tapani selittää olemassaoloa.” “Minun mielestäni suomalainen lukiokoulutus on laadukasta.” “Jokainen epäonnistuu joskus. Yritän ensi kerralla enemmän” “En onnistu ikinä. Olen tuomittu epäonnistumaan. Ei kannata edes yrittää.”

Oivallus 1 Sisäisten mallien avulla ihminen suunnittelee, ennakoi ja arvioi toimintaansa valikoi tietoa jäsentää havaintojaan oppii uutta (lisää tietoa vanhoihin malleihin tai muuttaa entisiä malleja) muistaa ja palauttaa mieleen voi kokea jatkuvuutta.

Oivallus 1 SOVELLUSTEHTÄVÄ Kuvittele tavanomainen arkipäiväsi? Mihin tarvitset sisäisiä malleja? Laajenna äskeistä pohdintaasi ja laadi esimerkki, miten havaintokehän periaate ilmenee jossakin arkipäivän tilanteessa.

Oivallus 1 Mieti, mihin kiinnittävät huomiota asunnon ostoa suunnittelevan perheen isä. äiti. 5-vuotias lapsi. asuntoon murtokeikkaa suunnitteleva rosvo.

Oivallus 1

SOVELLUSTEHTÄVÄ Selitä havaintokehän avulla: Kolme ystävystä lähtee jääkiekko-otteluun. Heidän havaintonsa ja muistikuvansa ovat hyvin toisistaan poikkeavia. Miksi? Miten rasistiset käsitykset muodostuvat? Miten siihen voisi vaikuttaa? Miksi masentuneen mieliala usein pysyy alhaisena kivasta päivästä huolimatta?

Oivallus 1 Minäkäsitys on laaja sisäinen malli Miten muut ihmiset vaikuttavat minäkäsitykseemme? Katso oheinen video: (Dove)