OPISKELULUKEMINEN Ei riitä, että osaat lukea. Eikä sekään, että muistat lukemasi. Sinun on myös ymmärrettävä, mitä olet lukenut ja osattava soveltaa lukemaasi.
Mitä ongelmia lukemisessasi on: Oletko hidas lukemaan? Onko sinun vaikea motivoitua lukemiseen? Onko keskittyminen vaikeaa – huomaatko aika ajoin, että et muista, mitä juuri äsken luit? Onko sinun vaikea löytää oleelliset asiat tekstistä? ________________________________
LUKUNOPEUDEN ÄÄRIPÄÄT HIDAS LUKIJA Voimavarat menevät sanojen tekniseen lukemiseen, ymmär- täminen puutteellista Ei nauti lukemisesta Vaikeuksia löytää tekstistä keskeiset asiat ja ajatus karkaa helposti NOPEA LUKIJA Lukeminen arvaile- vaa, sananloput väärin Pitää lukemisesta Saa helposti yleis- käsityksen sisällöstä, mutta tarkan infor- maation löytäminen vaikeaa
VINKKEJÄ LUKUNOPEUDEN KEHITTÄMISEEN Ota hyvä lukuasento – ei kirjaa liian lähelle silmiä Käytä katseen kohdistamisessa apuna sormea, viivoitinta, lukutikkua tms. Harjoittele sujuvaa lukemista tietoisesti Lue erilaisia tekstejä Lukemista voi harjoittaa lukemalla! Oleellista ei kuitenkaan ole se, miten nopeasti pystyt lukemaan, vaan se, mitä ymmärrät lukemastasi.
LUKUTEKNIIKKA Lukeminen on sekä taito että strategia: Taito on pysyvä tekninen rutiini, jonka tuloksena osaat muodostaa kirjaimista sanoja ja sanoista lauseita ja merkityksiä. Strategia tarkoittaa sitä, miten taitoasi käytät. Tehokkaan lukemisen tekniikat tähtäävät tarkkuuden, nopeuden ja muistamisen lisäämiseen sekä tietoiseen lukutavan säätelyyn luettavan tekstin mukaan.
AKTIIVINEN JA PASSIIVINEN LUKIJA Kummasta ryhmästä löydät itseäsi kuvaavia piirteitä? AKTIIVINEN LUKIJA On taitava ja itsenäinen tiedonkäsittelijä Pohtii ennen lukemista, mikä on tekstin keskei- nen sisältö On tietoinen lukemisen tarkoituksesta Silmäilee sisällysluet- teloa ja otsikoita PASSIIVINEN LUKIJA On taitamaton käsittele- mään sisältöä Ei osaa ennakoida tekstin sisältöä Ei tiedä, mikä on lukemi- sen tavoite Lukee tekstiä järjestyk- sessä sen kummemmin ennakoimatta
ENNEN LUKEMISTA Herätä kiinnostuksesi: Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä lukemaan Mikä on tavoitteesi – esim. mihin arvo- sanaan tähtäät kokeessa Motivoit näin itsesi lukemiseen
ENNEN LUKEMISTA Ennakoi esim. sisällysluettelon perusteella: Mitä tiedät / muistat asiasta ennestään Päättele / muistele tekstin pääsisältö Tutki, miten asiat on ryhmitelty Mieti kysymyksiä, joihin oletat tekstin vastaavan / joiden arvelet olevan keskeisiä asioita – kirjoita ne muistiin Lisää motivaatiotasi
SILMÄILY Selaile luettava alue läpi Lue sisällysluettelo ja johdanto / takakansi Lue otsikot Lue kuvatekstit ja tiivistelmät Tutki kaaviot ja kuvaajat Lue kursiivilla ja vahvennetulla painetut asiat Arvioi lukemiseen tarvitsemasi aika Tee itsellesi lukusuunnitelma
AKTIIVINEN LUKEMINEN Lue koko alue kertaalleen läpi: Älä takerru yksityiskohtiin Keskity lukemiseen – pidä mielessä otsikot, väliotsikot Mieti lukiessasi, mikä on tekstin tarkoitus, mihin kysymyksiin se vastaa Muista pitää taukoja, jotta keskittymiskyky säilyy
Millä keinoilla SINÄ voit paran- taa keskittymistäsi lukiessasi: Alleviivaan ydinsanat tekstistä Teen reunamerkintöjä: ! ? Huom! Tärkeä Kokoan asiat mind mapeiksi Laadin tiivistelmiä Luen ääneen Teen itselleni kysymyksiä ja vastaan niihin Kerron asian omin sanoin ääneen itselleni __________________________________
MISSÄ LUURAAVAT TEKSTIN OLENNAISIMMAT ASIAT? Otsikoissa Kuvissa ja kuvateksteissä Taulukoissa, kuvaajissa, kaavioissa Kappaleiden ensimmäisissä ja viimeisissä lauseissa Alleviivatussa, kursivoidussa ja vahvennetussa tekstissä Tiivistelmissä
MUISTELE LUKEMAASI ESIM. KUNKIN LUVUN JÄLKEEN Mikä / mitkä seuraavista menetelmistä sopivat oppimistyyliisi: Kirjoitan ydinasiat / ydinsanat paperille Keksin esimerkkejä ja teen harjoituksia Kerron lukemastani omin sanoin ääneen Pyydän jonkun kyselemään / teen itselleni kysymyksiä lukemastani Piirrän lukemastani kuvia / mind mapin ym _________________________________ Palaa lukemaasi, ellet muista ydinkohtia
KOKO KOEALUEEN KERTAUS Palauta mieleen lukujen ydinasiat: Kerro ääneen / kirjoita / piirrä … Käy läpi otsikot, kuvat, kuvaajat, alleviivauksesi, tiivistelmät ja omat muistiinpanosi Mind mapia voi myös hyödyntää mainiosti kertaamisessa (Älä heitä niitä pois!) Varaa aikaa useampaan kertaukseen – tauko välissä parantaa muistissa säilymistä
LUKEMISEN JÄLKEEN Arvioi työskentelyäsi: Mitä oli vaikea ymmärtää? Pohdi, miten voisit parantaa lukemista- paasi Oppimistyylisi kehittyy!
Kuinka monta kertaa kirja pitää lukea kokeeseen? Lukemista määrää tavoite: kuinka hyvin olet ajatellut oppia ja ymmärtää. Riittääkö, että osaat vain koetilanteessa vai pitäisikö asian pysyä mielessäsi pidempään? Lukemisen määrä riippuu kyvystäsi oppia ja ymmärtää asia. Jollekin riittää yksi lukukerta, toisella se saattaa vaatia kuusikin lukukertaa. Avain lukukertojen selvittämiseen on ylioppimisessa. Ylioppiminen tarkoittaa, että jatkat lukemista vielä senkin jälkeen, kun mielestäsi jo osaat. Mitä suurempaa ylioppiminen on, sitä pitempään asiat säilyvät mielessäsi. Lähde: Korpi-Tassi, Lapinoja Luotsi Porvoo WS Bookwell OY
MUISTIINPANOT Muistiinpanoja voi tehdä: Lukemastaan Kuulemastaan Näkemästään Muistamastaan Oppitunnilla Kirjasta Työstä Ennen, aikana ja jälkeen Mielensisäisesti ja ulkoisesti
Miksi muistiinpanoja: Parantaa keskittymistäsi Joudut pohtimaan ja ymmärtämään Liität asian aikaisempaan tietoosi Huomaat keskeiset asiat Hahmotat kokonaisuuden Helpotat kertaamista ja kokeeseen lukemista Otat aktiivisen opiskelijan roolin
Muistiinpanotekniikka Muistiinpanoja voi tehdä monella tavalla: löydä itsellesi sopiva tapa ! Tekniikka kehittyy harjoituksen myötä Tiivistelmät / yhteenvedot Asiasanat Taulukot Kaaviot: Käsitekartat, mind mapit Kuvat Mielikuvat
Muistiinpanotekniikoiden yhteys valinta- kokeessa menestymiseen (lääketiede) (Lindblom – Ylänne ym. 2001)
Mind Map 1. Laita paperi vaakasuoraan 2. Kirjoita aihe / avainsana keskelle paperia 3. Mieti avainsanaan liittyviä pääteemoja 4. Kirjoita pääteemat tiiviisti (1 – 3 avainsanalla) viivalle, joka kiinnittyy keskellä olevaan sanaan 5. Liitä näin saatuihin avainsanoihin lisää viivoja ja uusia avainsanoja… 6. Käytä värejä, merkkejä, nuolia kuvia … Käytä Mind mapia myös kertaamisessa apuna: kerro omin sanoin mind mapia apuna käyttäen
Esimerkki Mind Map:sta
Muistiinpanot oppitunnilla / luennolla Onko kuunteleminen ja opettajan näyt- tämien muistiinpanojen kopioiminen samanaikaisesti vaikeaa? Voisitko tiivistää muistiinpanojasi? Voisitko tehdä omat muistiinpanot sen sijaan, että kopioit opettajan tekemät? Olisiko etukäteistutustumisesta käsiteltävään alueeseen apua?
Muistiinpanot puheesta Etukäteistutustuminen aiheeseen helpottaa muistiinpanojen tekemistä Keskity kuuntelemaan Varaa iso paperi, kuulakynä on lyijykynää suju- vampi Kirjoita lyhyesti – ei miel. kokonaisia lauseita: Avainsanat, käsitteet, kaaviot Kirjoita väljästi mahdollistaa täydennykset Kirjoita käsialaa, josta saat selvää Käytä merkkejä, symboleja, lyhennyksiä Tee muistiinpanojesi perusteella jälkeenpäin tiivistelmä
Muistiinpanot puheesta Aloituslauseet ovat tärkeitä Tärkeän asian jälkeen usein tauko Äänen tai puhetavan muutoksilla korostetaan tärkeitä asioita Asian toistaminen tärkeä Esimerkin käyttäminen tärkeä
HARJOITUSTEHTÄVÄ Valitse seuraavista se, kumman koet itsellesi tarpeellisemmaksi: 1. Laadi mind map joko a) koealueesta tai sen osasta tai b) omasta oppimistyylianalyysistäsi 2.Tutustu seuraavalla oppitunnilla käsiteltä- vään asiaan etukäteen ja tee tunnilla omat muistiinpanot.