OPISKELULUKEMINEN Ei riitä, että osaat lukea. Eikä sekään, että muistat lukemasi. Sinun on myös ymmärrettävä, mitä olet lukenut ja osattava soveltaa lukemaasi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muistiinpanojen tekeminen
Advertisements

Ohjeita kotiopiskelun tueksi
Tietojärjestelmistä 1. Termejä  Data  usein luonteeltaan kvantitatiivista  helppo siirtää, jäsentää ja tallentaa koneisiin  tietokone käsittelee dataa.
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Opiskelulukeminen.
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Vinkkejä sanojen muistamiseen •Visuaalisen muistin tukeminen ▫Sanan liittäminen kuvaan  pohdi, mitä oman kielen sanaa opeteltava sana muistuttaa  luo.
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Katso Aitolasta lisää:
Listening comprehension
14 websuunnitteluvinkkiä!
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Miten kirjoitan verkkoon? Vammaispalvelujen käsikirja sosiaaliportti.fi Hanna Heikkonen.
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
Lukivaikeus.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
AINEKOHTAISIA OPISKELUOHJEITA
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Tiivistelmä ja kypsyysnäyte
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
OIVALTAVA LUKEMINEN Tervetuloa! FM Kaisa Heinlahti.
1. MITÄ TERVEYS ON? TERVEYSTIETO 7. Piirrä vihkoosi ajatuspilviä. Kirjoita ajatuksesi jatkamalla lauseita. Terveys on… Terveys on kuin…
Opiskelutaidot Pohdi, mitä tiedät opittavasta asiasta jo etukäteen Ole utelias ja etsi lisätietoa  opiskelija on toimija! Aloita uuteen asiaan tutustuminen.
Avaimia oppimiseen  Kuuntele tarkkaavaisesti  Tee muistiinpanoja  Selvitä asiat, joita et ymmärrä  Keskustele, kysy, kyseenalaista, arvioi  Etsi lisätietoja.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Runous.
Kuinka voit tehostaa oppimistasi?
Työelämän tekstejä sähköposti.
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Terkan preppaustentti
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
ORGANISOINNIN PERUSTEET
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Havaintokanavatestin pisteytys
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Millainen oppija sinä olet?
Tietoa välittävä puheenvuoro
OPPIKIRJAN LUKUTAITO Silmu Vedet.
Terveystiedon ainereaali
OPPIMAAN OPPIMINEN (1.vsk).
Miellekartta.
Aineistosta kirjoittaminen
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Ideaa lukemiseen Taina Kylmänen/OSAO
Kielitietoisuus.
OHJEITA TUTKIELMAN ESITTELYYN AC-ISTUNNOSSA
Kielitietoisuus.
Koeviikko Koeviikolla noudatetaan erillistä lukujärjestystä
TEHTÄVÄT KIITETTÄVÄ = Keskityin tehtäviin koko ajan. Yritin parhaani. Sain tehtyä kaikki tehtävät. Suurin osa vastauksista oli oikein. Korjasin / täydensin.
Oppimisen polut oppimista eriyttämässä
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

OPISKELULUKEMINEN Ei riitä, että osaat lukea. Eikä sekään, että muistat lukemasi. Sinun on myös ymmärrettävä, mitä olet lukenut ja osattava soveltaa lukemaasi.

Mitä ongelmia lukemisessasi on:  Oletko hidas lukemaan?  Onko sinun vaikea motivoitua lukemiseen?  Onko keskittyminen vaikeaa – huomaatko aika ajoin, että et muista, mitä juuri äsken luit?  Onko sinun vaikea löytää oleelliset asiat tekstistä?  ________________________________

LUKUNOPEUDEN ÄÄRIPÄÄT  HIDAS LUKIJA  Voimavarat menevät sanojen tekniseen lukemiseen, ymmär- täminen puutteellista  Ei nauti lukemisesta  Vaikeuksia löytää tekstistä keskeiset asiat ja ajatus karkaa helposti  NOPEA LUKIJA  Lukeminen arvaile- vaa, sananloput väärin  Pitää lukemisesta  Saa helposti yleis- käsityksen sisällöstä, mutta tarkan infor- maation löytäminen vaikeaa

VINKKEJÄ LUKUNOPEUDEN KEHITTÄMISEEN  Ota hyvä lukuasento – ei kirjaa liian lähelle silmiä  Käytä katseen kohdistamisessa apuna sormea, viivoitinta, lukutikkua tms.  Harjoittele sujuvaa lukemista tietoisesti  Lue erilaisia tekstejä Lukemista voi harjoittaa lukemalla! Oleellista ei kuitenkaan ole se, miten nopeasti pystyt lukemaan, vaan se, mitä ymmärrät lukemastasi.

LUKUTEKNIIKKA  Lukeminen on sekä taito että strategia:  Taito on pysyvä tekninen rutiini, jonka tuloksena osaat muodostaa kirjaimista sanoja ja sanoista lauseita ja merkityksiä.  Strategia tarkoittaa sitä, miten taitoasi käytät.  Tehokkaan lukemisen tekniikat tähtäävät tarkkuuden, nopeuden ja muistamisen lisäämiseen sekä tietoiseen lukutavan säätelyyn luettavan tekstin mukaan.

AKTIIVINEN JA PASSIIVINEN LUKIJA Kummasta ryhmästä löydät itseäsi kuvaavia piirteitä? AKTIIVINEN LUKIJA  On taitava ja itsenäinen tiedonkäsittelijä  Pohtii ennen lukemista, mikä on tekstin keskei- nen sisältö  On tietoinen lukemisen tarkoituksesta  Silmäilee sisällysluet- teloa ja otsikoita PASSIIVINEN LUKIJA  On taitamaton käsittele- mään sisältöä  Ei osaa ennakoida tekstin sisältöä  Ei tiedä, mikä on lukemi- sen tavoite  Lukee tekstiä järjestyk- sessä sen kummemmin ennakoimatta

ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä lukemaan  Mikä on tavoitteesi – esim. mihin arvo- sanaan tähtäät kokeessa Motivoit näin itsesi lukemiseen

ENNEN LUKEMISTA  Ennakoi esim. sisällysluettelon perusteella:  Mitä tiedät / muistat asiasta ennestään  Päättele / muistele tekstin pääsisältö  Tutki, miten asiat on ryhmitelty  Mieti kysymyksiä, joihin oletat tekstin vastaavan / joiden arvelet olevan keskeisiä asioita – kirjoita ne muistiin Lisää motivaatiotasi

SILMÄILY  Selaile luettava alue läpi  Lue sisällysluettelo ja johdanto / takakansi  Lue otsikot  Lue kuvatekstit ja tiivistelmät  Tutki kaaviot ja kuvaajat  Lue kursiivilla ja vahvennetulla painetut asiat Arvioi lukemiseen tarvitsemasi aika Tee itsellesi lukusuunnitelma

AKTIIVINEN LUKEMINEN  Lue koko alue kertaalleen läpi:  Älä takerru yksityiskohtiin  Keskity lukemiseen – pidä mielessä otsikot, väliotsikot  Mieti lukiessasi, mikä on tekstin tarkoitus, mihin kysymyksiin se vastaa  Muista pitää taukoja, jotta keskittymiskyky säilyy

Millä keinoilla SINÄ voit paran- taa keskittymistäsi lukiessasi:  Alleviivaan ydinsanat tekstistä  Teen reunamerkintöjä: ! ? Huom! Tärkeä  Kokoan asiat mind mapeiksi  Laadin tiivistelmiä  Luen ääneen  Teen itselleni kysymyksiä ja vastaan niihin  Kerron asian omin sanoin ääneen itselleni  __________________________________

MISSÄ LUURAAVAT TEKSTIN OLENNAISIMMAT ASIAT?  Otsikoissa  Kuvissa ja kuvateksteissä  Taulukoissa, kuvaajissa, kaavioissa  Kappaleiden ensimmäisissä ja viimeisissä lauseissa  Alleviivatussa, kursivoidussa ja vahvennetussa tekstissä  Tiivistelmissä

MUISTELE LUKEMAASI ESIM. KUNKIN LUVUN JÄLKEEN  Mikä / mitkä seuraavista menetelmistä sopivat oppimistyyliisi:  Kirjoitan ydinasiat / ydinsanat paperille  Keksin esimerkkejä ja teen harjoituksia  Kerron lukemastani omin sanoin ääneen  Pyydän jonkun kyselemään / teen itselleni kysymyksiä lukemastani  Piirrän lukemastani kuvia / mind mapin ym  _________________________________ Palaa lukemaasi, ellet muista ydinkohtia

KOKO KOEALUEEN KERTAUS  Palauta mieleen lukujen ydinasiat: Kerro ääneen / kirjoita / piirrä …  Käy läpi otsikot, kuvat, kuvaajat, alleviivauksesi, tiivistelmät ja omat muistiinpanosi  Mind mapia voi myös hyödyntää mainiosti kertaamisessa (Älä heitä niitä pois!)  Varaa aikaa useampaan kertaukseen – tauko välissä parantaa muistissa säilymistä

LUKEMISEN JÄLKEEN  Arvioi työskentelyäsi:  Mitä oli vaikea ymmärtää?  Pohdi, miten voisit parantaa lukemista- paasi Oppimistyylisi kehittyy!

Kuinka monta kertaa kirja pitää lukea kokeeseen?  Lukemista määrää tavoite: kuinka hyvin olet ajatellut oppia ja ymmärtää. Riittääkö, että osaat vain koetilanteessa vai pitäisikö asian pysyä mielessäsi pidempään?  Lukemisen määrä riippuu kyvystäsi oppia ja ymmärtää asia. Jollekin riittää yksi lukukerta, toisella se saattaa vaatia kuusikin lukukertaa.  Avain lukukertojen selvittämiseen on ylioppimisessa.  Ylioppiminen tarkoittaa, että jatkat lukemista vielä senkin jälkeen, kun mielestäsi jo osaat.  Mitä suurempaa ylioppiminen on, sitä pitempään asiat säilyvät mielessäsi.  Lähde: Korpi-Tassi, Lapinoja Luotsi Porvoo WS Bookwell OY

MUISTIINPANOT  Muistiinpanoja voi tehdä: Lukemastaan Kuulemastaan Näkemästään Muistamastaan Oppitunnilla Kirjasta Työstä Ennen, aikana ja jälkeen Mielensisäisesti ja ulkoisesti

Miksi muistiinpanoja:  Parantaa keskittymistäsi  Joudut pohtimaan ja ymmärtämään  Liität asian aikaisempaan tietoosi  Huomaat keskeiset asiat  Hahmotat kokonaisuuden  Helpotat kertaamista ja kokeeseen lukemista  Otat aktiivisen opiskelijan roolin

Muistiinpanotekniikka  Muistiinpanoja voi tehdä monella tavalla: löydä itsellesi sopiva tapa !  Tekniikka kehittyy harjoituksen myötä Tiivistelmät / yhteenvedot Asiasanat Taulukot Kaaviot: Käsitekartat, mind mapit Kuvat Mielikuvat

Muistiinpanotekniikoiden yhteys valinta- kokeessa menestymiseen (lääketiede) (Lindblom – Ylänne ym. 2001)

Mind Map  1. Laita paperi vaakasuoraan  2. Kirjoita aihe / avainsana keskelle paperia  3. Mieti avainsanaan liittyviä pääteemoja  4. Kirjoita pääteemat tiiviisti (1 – 3 avainsanalla) viivalle, joka kiinnittyy keskellä olevaan sanaan  5. Liitä näin saatuihin avainsanoihin lisää viivoja ja uusia avainsanoja…  6. Käytä värejä, merkkejä, nuolia kuvia … Käytä Mind mapia myös kertaamisessa apuna: kerro omin sanoin mind mapia apuna käyttäen

Esimerkki Mind Map:sta

Muistiinpanot oppitunnilla / luennolla  Onko kuunteleminen ja opettajan näyt- tämien muistiinpanojen kopioiminen samanaikaisesti vaikeaa? Voisitko tiivistää muistiinpanojasi? Voisitko tehdä omat muistiinpanot sen sijaan, että kopioit opettajan tekemät? Olisiko etukäteistutustumisesta käsiteltävään alueeseen apua?

Muistiinpanot puheesta  Etukäteistutustuminen aiheeseen helpottaa muistiinpanojen tekemistä  Keskity kuuntelemaan  Varaa iso paperi, kuulakynä on lyijykynää suju- vampi  Kirjoita lyhyesti – ei miel. kokonaisia lauseita:  Avainsanat, käsitteet, kaaviot  Kirjoita väljästi  mahdollistaa täydennykset  Kirjoita käsialaa, josta saat selvää  Käytä merkkejä, symboleja, lyhennyksiä  Tee muistiinpanojesi perusteella jälkeenpäin tiivistelmä

Muistiinpanot puheesta  Aloituslauseet ovat tärkeitä  Tärkeän asian jälkeen usein tauko  Äänen tai puhetavan muutoksilla korostetaan tärkeitä asioita  Asian toistaminen  tärkeä  Esimerkin käyttäminen  tärkeä

HARJOITUSTEHTÄVÄ Valitse seuraavista se, kumman koet itsellesi tarpeellisemmaksi: 1. Laadi mind map joko a) koealueesta tai sen osasta tai b) omasta oppimistyylianalyysistäsi 2.Tutustu seuraavalla oppitunnilla käsiteltä- vään asiaan etukäteen ja tee tunnilla omat muistiinpanot.