Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Advertisements

ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Omakanta laajenee Teemupekka Virtanen.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Strategian toimeenpano: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen Kuulemistilaisuus Sari Mäntylä Hannu Hämäläinen.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Strategian kansalaisosion toimeenpano Johtoryhmä Teemupekka Virtanen, STM Karri Vainio, Kuntaliitto/AKUSTI.
Strategiakori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen Sari Mäntylä (pj) Mika Gissler (siht.) Hannu Hämäläinen STM-yhteyshenkilö.
Strategian kansalaisosion toimeenpano Johtoryhmä Teemupekka Virtanen, STM Karri Vainio, Kuntaliitto/AKUSTI.
Strategian toimeenpano osana alueellista sote-rakenteiden ja toimintamallien uudistamista Minna Saario projektipäällikkö Kuntaliitto (AKUSTI-foorumi:
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena Teemupekka Virtanen.
Strategiakori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen Sari Mäntylä (pj) Mika Gissler (siht.) Hannu Hämäläinen STM-yhteyshenkilö.
Strategian kansalaisosion toimeenpano Johtoryhmä Teemupekka Virtanen, STM Karri Vainio, Kuntaliitto/AKUSTI.
Alueiden ja kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallintoyhteistyöfoorumi Sote-palveluiden uudistamista tukeva valtakunnallinen ja alueellinen tietohallintoyhteistyö.
Malmikasasta kansalliseksi aarteeksi - SOTE-tiedot hyötykäyttöön mahdollistava sääntely ja palveluoperaattori/-t Hannu Hämäläinen.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Strategian toimeenpano: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Työvälineiden hyödyntäminen sote-tieto strategian laadinnassa ja toimeenpanossa
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Tervetuloa Innokylään
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Open Space –työskentelymalli edellisten esitysten syventämiseksi
Strategiakori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen Sari Mäntylä (pj) Mika Gissler (siht.) Hannu Hämäläinen STM-yhteyshenkilö Tilannekatsaus.
Viestit kansalaisille, ammattilaisille ja päättäjille
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Leena Setälä, LT, EMBA Sairaanhoitopiirin johtaja
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Hyvinvointi - ja terveysalan kansalliset strategiat, toimeenpano ja innovaatioekosysteemit Hannu Hämäläinen, STM Etunimi Sukunimi.
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Strategian toimeenpanon tvk Hannu Hämäläinen
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
ODA – Omat digiajan hyvinvointipalvelut
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä toimeenpano korin tilanne - JORY 7
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan Kärkihankkeiden ja strategisten toimenpiteiden ohjaus Luonnos Etunimi Sukunimi.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
ESIMERKKI: Ammattilainen ja palvelujärjestelmä toimeenpano korin tilanne - JORY Sirpa Mäntynen (pj) Jari Porrasmaa (siht.)
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä toimeenpano korin tilanne - JORY Jari Porrasmaa (siht.) Sirpa Mäntynen (pj)
Tietoisku päättäjille: Sote-tieto hyötykäyttöön strategia
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä kori
Anna Kärkkäinen erityisasiantuntija.
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Strategian toimeenpano: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen
Esityksen transkriptio:

Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena

Etunimi Sukunimi Tähtäimessä aktiivinen kansalainen ja sote-palvelujen vaikuttavuus Aktiivinen kansalainen  ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnista ja terveydestä  osallistuu kumppanina omien asioidensa ja sairauksiensa hoitoon Teknologian ja tietovarantojen aktiivinen hyödyntäminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä, ehkäisevässä työssä ja palvelujärjestelmässä  l aajentaa sosiaali- ja terveydenhuollon toimintamahdollisuuksia  on tärkeä osa rakenneuudistusten toteuttamista  kansalaiset ja ammattilaiset mukaan palvelujen kehittämiseen

Etunimi Sukunimi

Etunimi Sukunimi Kansalainen - pystyn itse Elämänhallinta  saan luotettavaa hyvinvointitietoa  käytössäni on päätöksen tuki ja tietämys  käytän terveyshyötyjä tuottavia sähköisiä palveluita, esim omamittauksia  asioin sähköisesti sote-palveluntuottajien kanssa  minulla on henkilökohtainen sektori- ja organisaatiorajat ylittävä kokonaissuunnitelma Valinnanvapaus  saan laatu- ja saatavuustietoa sote-palveluista Omat tiedot  voin kirjata omia terveys- ja hyvinvointitietoja kansalliselle alustalle  suostumuksellani tiedot ovat myös ammattilaisten käytössä

Etunimi Sukunimi Ammattilainen - kyvykkäille käyttäjille fiksut järjestelmät Tietojärjestelmät tukevat työtäni  ammattilaisten päätöksen tekoa  työprosessejani ja ovat käytettäviä Sähköinen palvelut ovat osa työtäni  työkalut ovat käytössäni, toimintamallit sovittu ja olen saanut niihin koulutuksen Tieto palvelee työtäni  tiedän miksi erilaista rakenteista tietoa kerätään ja osaan käyttää niitä työssäni  olen saanut koulutuksen tietovarastojen käyttöön ja tiedolla johtamiseen Toimin tietoturvallisesti  koulutuksessani on käyty läpi tietoturva ja tietosuoja

Etunimi Sukunimi Palvelujärjestelmä - rajalliset resurssit oikeaan käyttöön Sähköiset ratkaisut parantavat palvelujen esteettömyyttä ja saatavuutta  sähköiset lähi- ja kotipalvelut  erityisryhmien huomiointi Sote-tiedot ovat käytössä muuttuvassa ympäristössä  lainsäädäntö uusiutuu tukemaan sote-integraatiota  sosiaalihuollon tietovarantoratkaisu osaksi Kanta-palveluita Sähköiset ratkaisut lisäävät vaikuttavuutta ja tehokkuutta  fyysisistä kontakteista sähköisiin palveluihin - kun järkevää  tiedolla johtamisen indikaattorit

Etunimi Sukunimi Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen - tiedä ensin, johda sitten Sote-tieto hyötykäyttöön  lainsäädäntö sote-tietojen toissijaisesta käytöstä esim palvelujen yksilölliseen kohdistamiseen, tutkimukseen, tiedolla johtamiseen ja rekistereihin  tietojen toissijaisen käytön tuki  tietoaineistot tukevat reaaliaikaisesti johdon päätöksen tekoa  tiedon avoimuus kansalaisyhteiskunnassa  verorahoilla tuotettu tieto TKI-toiminnan tukena

Etunimi Sukunimi Ohjaus ja yhteistyö - siiloista samaan säveleen Selkeät tiedonhallinnan yhteistyö- ja ohjausrakenteet  osana sote-uudistusta  sote-alueiden ja valtakunnallisten toimijoiden yhteistyömalli  kansallisten ratkaisujen päätöksenteon ja rahoituksen malli Toimeenpano sote-uudistuksen ICT-jaostossa pj Maritta Korhonen

Etunimi Sukunimi Infostruktuuri - pohja kuntoon Toimiva tuotanto  monikanavaiset ja mobiilit palvelut  luotettavat ja riittävät tietoliikenneyhteydet  harmonisoidut rekisterisisällöt  luotettava tietoturva ja tietosuoja  tietojen valtakunnallinen yhtenäisyys  tietojärjestelmien alueellinen yhtenäisyys ja kansallinen yhteistyö Tulevaisuusyhteensopiva kehittäminen  modulaarinen ja joustava palveluarkkitehtuuri  standardit ja avoimet rajapinnat takaavat yhteentoimivuuden  palveluekosysteemit kehittämisessä  innovatiiviset hankinnat, laaja hankintayhteistyö  kriteeristöt kehittämiseen ja hankintoihin

Etunimi Sukunimi Työ jatkuu  Strategian hyväksytty 9/2014 nvk, 10/2014 STM jory  Toimeenpano alkaa 2014 –priorisoidaan sote-uudistukselle välttämättömät toimenpiteet sekä kansalaispalvelut –osa toimenpiteistä on jo käynnistetty –hajautettu toteutus, mutta –keskitetyt ohjaus-, seuranta- ja arviointirakenteet

Etunimi Sukunimi Toimeenpano  toimeenpano on yhteistyötä –kommentointi, seminaarit, keskusteluryhmä/LinkedIn  ohjausryhmänä sote sähköisen tietohallinnon nvk  johtoryhmä  korit ja niiden alla olevat hankkeet  toimeenpanovastuu – kansallisesti - STM ja muut ministeriöt, kansalliset hankkeet –kansallisesti alueellisella yhteistyöllä - Akusti-yhteistyö ja jatkossa Sote-alueet –alueellisesti yhteistyössä palveluntuottajien kanssa

Etunimi Sukunimi Toimeenpano  strategiassa on 31 toimenpidettä, jotka priorisoidaan ja niputetaan koreiksi  Kori 1 Kansalainen –pj Teemupekka Virtanen/STM, siht Karri Vainio/Kuntaliitto  Kori 2 Ammattilainen ja palvelujärjestelmä –pj Sirpa Mäntynen/Kouvola, siht Jari Porrasmaa/STM  Kori 3 Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen –pj Sari Mäntylä/Tampere, siht Mika Gissler/THL  Kori 4 Ohjaus ja yhteistyö -> sote-uud/ICT-jaosto –pj Maritta Korhonen/STM, siht Minna Saario/Kuntaliitto  Kori 5 Infostruktuuri –pj Juha Mykkänen/THL/OPER, siht Jari Porrasmaa/STM

Etunimi Sukunimi Kori 1 Kansalainen ToimenpideLiittyy tavoitteisiin Pr Toteutetaan kansalaisten henkilökohtaisten hyvinvointi- ja terveystietojen hallinta-alusta. Toteutuksessa hyödynnetään tietoturvallisesti Kanta- palveluita ja avoimia rajapintoja. - Kansalainen asioi sähköisesti ja tuottaa tietoja omaan ja ammattilaisten käyttöön - Luotettava hyvinvointitieto ja sen hyödyntämistä tukevat palvelut ovat saatavilla 1 Omahoidon ja sähköisen asioinnin yhteisten palveluiden toteutus pohjautuen yhteiseen alustaan - Kansalainen asioi sähköisesti ja tuottaa tietoja omaan ja ammattilaisten käyttöön - Luotettava hyvinvointitieto ja sen hyödyntämistä tukevat palvelut ovat saatavilla 1 Sähköisten palveluiden kehittäminen tehdään yhteistyössä valtion ja sote-alueiden kanssa. Valtio panostaa yhtenäisiin toteutuksiin ja kansallisiin ratkaisuihin, sote-alueet, yksityiset palveluntuottajat ja toimittajat niihin liitettäviin palveluihin. 2 Jatketaan palveluja kuvaavan tietopohjan ja sitä hyödyntävien sähköisten palvelujen kehittämistä asiakkaan valinnanvapauden tueksi - Palveluiden laatu- ja saatavuustieto ovat valtakunnanlaajuisesti saatavilla 2 Käynnistetään kansallinen ohjelma hyvinvointiongelmien ennaltaehkäisyä ja omahoitoa tukevien sovellusten, mobiiliratkaisujen, mittausteknologioiden ja näiden vaikutuksia arvioivan kansallisen järjestelmän kehittämiseksi. - Kansalainen asioi sähköisesti ja tuottaa tietoja omaan ja ammattilaisten käyttöön - Luotettava hyvinvointitieto ja sen hyödyntämistä tukevat palvelut ovat saatavilla 3 Paljon palveluita käyttävän asiakkaan kanssa laaditaan kansallisesti hyödynnettävä, yhteinen ja moniammatillinen Asiakaskohtainen kokonaissuunnitelma, joka integroi mahdolliset organisaatio- ja sektorikohtaiset suunnitelmat. - Kansalainen asioi sähköisesti ja tuottaa tietoja omaan ja ammattilaisten käyttöön - Luotettava hyvinvointitieto ja sen hyödyntämistä tukevat palvelut ovat saatavilla 3

Etunimi Sukunimi Kori 2. Ammattilainen ja palvelujärjestelmä ToimenpideLiittyy tavoitteisiinPrioriteetti Lainsäädäntö sote-tietojen käytöstä 1 Sosiaalihuollon tietovarantoratkaisu osaksi Kanta-palveluita 1 Kanta-palveluiden käyttöönotto terveydenhuollossa ja tietosisältöjen laajentaminen 1 Kansalliset kriteerit tietojärjestelmien käytettävyydelle. 2 Päätöksenteon tuki ammattilaisten käyttöön Ammattilaisten koulutus Ammattilaiset mukaan kehittämiseen Prosessituki ja toiminnanohjaus tukemaan työtä 2 Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen 2 Sähköiset palvelut hallinnollisiin taustaprosesseihin 3 Ammattilaisten ja kanslaisten tietoliikenneyhteyksien parantaminen 3

Etunimi Sukunimi Kori 3 Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen ToimenpideLiittyy tavoitteisiinPrioriteetti Tiedon toissijaisen käytön kehittäminen ja resursointi 1 Lainsäädäntö sote-tietojen toissijaisista käyttötarkoituksista 2 Tiedon toissijaisen käytön kehittäminen : väestötason indikaattorien ja tilastojen kehittäminen, tiedonkeruun rationalisointi 2 Vahvistetaan tiedon toissijaisen käytön resursointia 2 Yhteinen tiedon toissijaisen käytön infrastruktuuri kansallisten tietovarantojen ja rekisterien päälle 2

Etunimi Sukunimi Kori 4 Tiedonhallinnan ohjaus ja yhteistyö ToimenpideLiittyy tavoitteisiinPrioriteetti Sote-tiedonhallinnan ohjaus ja johtaminen 1 Sote-alueiden ja valtakunnallisten toimijoiden yhteistyömalli 2 Yhteistyö kehittämisessä ja hankinnoissa 2

Etunimi Sukunimi Kori 5 Infostruktuuri ToimenpideLiittyy tavoitteisiinPrioriteetti Kokonaisarkkitehtuuri käyttöön kansallisesti ja alueellisesti 1 Standardien käytön varmistaminen 1 Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen kansallisissa auditointikäytännöissä 1 Standardien kehittäminen, käytön ja levittämisen tuki 2 Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen alueellisesti 2

Etunimi Sukunimi KIITOKSET Strategiadokumentti: LinkedIn - keskusteluryhmä: et_ug_hm Innokylä - materiaalit: hyvinvoinnin-ja-uudistuvien-palveluiden-tukena