Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAku Sala Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena
2
Etunimi Sukunimi2 18.9.2016 Tähtäimessä aktiivinen kansalainen ja sote-palvelujen vaikuttavuus Aktiivinen kansalainen ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnista ja terveydestä osallistuu kumppanina omien asioidensa ja sairauksiensa hoitoon Teknologian ja tietovarantojen aktiivinen hyödyntäminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä, ehkäisevässä työssä ja palvelujärjestelmässä l aajentaa sosiaali- ja terveydenhuollon toimintamahdollisuuksia on tärkeä osa rakenneuudistusten toteuttamista kansalaiset ja ammattilaiset mukaan palvelujen kehittämiseen
3
Etunimi Sukunimi3 18.9.2016
4
Etunimi Sukunimi4 18.9.2016 Kansalainen - pystyn itse Elämänhallinta saan luotettavaa hyvinvointitietoa käytössäni on päätöksen tuki ja tietämys käytän terveyshyötyjä tuottavia sähköisiä palveluita, esim omamittauksia asioin sähköisesti sote-palveluntuottajien kanssa minulla on henkilökohtainen sektori- ja organisaatiorajat ylittävä kokonaissuunnitelma Valinnanvapaus saan laatu- ja saatavuustietoa sote-palveluista Omat tiedot voin kirjata omia terveys- ja hyvinvointitietoja kansalliselle alustalle suostumuksellani tiedot ovat myös ammattilaisten käytössä
5
Etunimi Sukunimi5 18.9.2016 Ammattilainen - kyvykkäille käyttäjille fiksut järjestelmät Tietojärjestelmät tukevat työtäni ammattilaisten päätöksen tekoa työprosessejani ja ovat käytettäviä Sähköinen palvelut ovat osa työtäni työkalut ovat käytössäni, toimintamallit sovittu ja olen saanut niihin koulutuksen Tieto palvelee työtäni tiedän miksi erilaista rakenteista tietoa kerätään ja osaan käyttää niitä työssäni olen saanut koulutuksen tietovarastojen käyttöön ja tiedolla johtamiseen Toimin tietoturvallisesti koulutuksessani on käyty läpi tietoturva ja tietosuoja
6
Etunimi Sukunimi6 18.9.2016 Palvelujärjestelmä - rajalliset resurssit oikeaan käyttöön Sähköiset ratkaisut parantavat palvelujen esteettömyyttä ja saatavuutta sähköiset lähi- ja kotipalvelut erityisryhmien huomiointi Sote-tiedot ovat käytössä muuttuvassa ympäristössä lainsäädäntö uusiutuu tukemaan sote-integraatiota sosiaalihuollon tietovarantoratkaisu osaksi Kanta-palveluita Sähköiset ratkaisut lisäävät vaikuttavuutta ja tehokkuutta fyysisistä kontakteista sähköisiin palveluihin - kun järkevää tiedolla johtamisen indikaattorit
7
Etunimi Sukunimi7 18.9.2016 Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen - tiedä ensin, johda sitten Sote-tieto hyötykäyttöön lainsäädäntö sote-tietojen toissijaisesta käytöstä esim palvelujen yksilölliseen kohdistamiseen, tutkimukseen, tiedolla johtamiseen ja rekistereihin tietojen toissijaisen käytön tuki tietoaineistot tukevat reaaliaikaisesti johdon päätöksen tekoa tiedon avoimuus kansalaisyhteiskunnassa verorahoilla tuotettu tieto TKI-toiminnan tukena
8
Etunimi Sukunimi8 18.9.2016 Ohjaus ja yhteistyö - siiloista samaan säveleen Selkeät tiedonhallinnan yhteistyö- ja ohjausrakenteet osana sote-uudistusta sote-alueiden ja valtakunnallisten toimijoiden yhteistyömalli kansallisten ratkaisujen päätöksenteon ja rahoituksen malli
9
Etunimi Sukunimi9 18.9.2016 Infostruktuuri - pohja kuntoon Toimiva tuotanto monikanavaiset ja mobiilit palvelut luotettavat ja riittävät tietoliikenneyhteydet harmonisoidut rekisterisisällöt luotettava tietoturva ja tietosuoja tietojen valtakunnallinen yhtenäisyys tietojärjestelmien alueellinen yhtenäisyys ja kansallinen yhteistyö Tulevaisuusyhteensopiva kehittäminen modulaarinen ja joustava palveluarkkitehtuuri standardit ja avoimet rajapinnat takaavat yhteentoimivuuden palveluekosysteemit kehittämisessä innovatiiviset hankinnat, laaja hankintayhteistyö kriteeristöt kehittämiseen ja hankintoihin
10
Etunimi Sukunimi10 18.9.2016 Työ jatkuu Strategian hyväksytty 9/2014 nvk, 10/2014 STM jory Toimeenpano alkaa 2014 –priorisoidaan sote-uudistukselle välttämättömät toimenpiteet sekä kansalaispalvelut –osa toimenpiteistä on jo käynnistetty –hajautettu toteutus, mutta –keskitetyt ohjaus-, seuranta- ja arviointirakenteet
11
Etunimi Sukunimi11 18.9.2016 Toimeenpano strategiassa on 31 toimenpidettä, jotka priorisoidaan ja niputetaan koreiksi Kori 1 Kansalainen Kori 2 Ammattilainen ja palvelujärjestelmä Kori 3 Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen Kori 4 Ohjaus ja yhteistyö Kori 5 Infostruktuuri
12
Etunimi Sukunimi12 18.9.2016 Kori 1 Kansalainen ToimenpideLiittyy tavoitteisiin Pr Toteutetaan kansalaisten henkilökohtaisten hyvinvointi- ja terveystietojen hallinta-alusta. Toteutuksessa hyödynnetään tietoturvallisesti Kanta- palveluita ja avoimia rajapintoja. - Kansalainen asioi sähköisesti ja tuottaa tietoja omaan ja ammattilaisten käyttöön - Luotettava hyvinvointitieto ja sen hyödyntämistä tukevat palvelut ovat saatavilla 1 Omahoidon ja sähköisen asioinnin yhteisten palveluiden toteutus pohjautuen yhteiseen alustaan - Kansalainen asioi sähköisesti ja tuottaa tietoja omaan ja ammattilaisten käyttöön - Luotettava hyvinvointitieto ja sen hyödyntämistä tukevat palvelut ovat saatavilla 1 Sähköisten palveluiden kehittäminen tehdään yhteistyössä valtion ja sote-alueiden kanssa. Valtio panostaa yhtenäisiin toteutuksiin ja kansallisiin ratkaisuihin, sote-alueet, yksityiset palveluntuottajat ja toimittajat niihin liitettäviin palveluihin. 2 Jatketaan palveluja kuvaavan tietopohjan ja sitä hyödyntävien sähköisten palvelujen kehittämistä asiakkaan valinnanvapauden tueksi - Palveluiden laatu- ja saatavuustieto ovat valtakunnanlaajuisesti saatavilla 2 Käynnistetään kansallinen ohjelma hyvinvointiongelmien ennaltaehkäisyä ja omahoitoa tukevien sovellusten, mobiiliratkaisujen, mittausteknologioiden ja näiden vaikutuksia arvioivan kansallisen järjestelmän kehittämiseksi. - Kansalainen asioi sähköisesti ja tuottaa tietoja omaan ja ammattilaisten käyttöön - Luotettava hyvinvointitieto ja sen hyödyntämistä tukevat palvelut ovat saatavilla 3 Paljon palveluita käyttävän asiakkaan kanssa laaditaan kansallisesti hyödynnettävä, yhteinen ja moniammatillinen Asiakaskohtainen kokonaissuunnitelma, joka integroi mahdolliset organisaatio- ja sektorikohtaiset suunnitelmat. - Kansalainen asioi sähköisesti ja tuottaa tietoja omaan ja ammattilaisten käyttöön - Luotettava hyvinvointitieto ja sen hyödyntämistä tukevat palvelut ovat saatavilla 3
13
Etunimi Sukunimi13 18.9.2016 Kori 2. Ammattilainen ja palvelujärjestelmä ToimenpideLiittyy tavoitteisiinPrioriteetti Lainsäädäntö sote-tietojen käytöstä 1 Sosiaalihuollon tietovarantoratkaisu osaksi Kanta-palveluita 1 Kanta-palveluiden käyttöönotto terveydenhuollossa ja tietosisältöjen laajentaminen 1 Kansalliset kriteerit tietojärjestelmien käytettävyydelle. 2 Päätöksenteon tuki ammattilaisten käyttöön Ammattilaisten koulutus Ammattilaiset mukaan kehittämiseen Prosessituki ja toiminnanohjaus tukemaan työtä 2 Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen 2 Sähköiset palvelut hallinnollisiin taustaprosesseihin 3 Ammattilaisten ja kanslaisten tietoliikenneyhteyksien parantaminen 3
14
Etunimi Sukunimi14 18.9.2016 Kori 3 Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen ToimenpideLiittyy tavoitteisiinPrioriteetti Tiedon toissijaisen käytön kehittäminen ja resursointi 1 Lainsäädäntö sote-tietojen toissijaisista käyttötarkoituksista 2 Tiedon toissijaisen käytön kehittäminen : väestötason indikaattorien ja tilastojen kehittäminen, tiedonkeruun rationalisointi 2 Vahvistetaan tiedon toissijaisen käytön resursointia 2 Yhteinen tiedon toissijaisen käytön infrastruktuuri kansallisten tietovarantojen ja rekisterien päälle 2
15
Etunimi Sukunimi15 18.9.2016 Kori 4 Tiedonhallinnan ohjaus ja yhteistyö ToimenpideLiittyy tavoitteisiinPrioriteetti Sote-tiedonhallinnan ohjaus ja johtaminen 1 Sote-alueiden ja valtakunnallisten toimijoiden yhteistyömalli 2 Yhteistyö kehittämisessä ja hankinnoissa 2
16
Etunimi Sukunimi16 18.9.2016 Kori 5 Infostruktuuri ToimenpideLiittyy tavoitteisiinPrioriteetti Kokonaisarkkitehtuuri käyttöön kansallisesti ja alueellisesti 1 Standardien käytön varmistaminen 1 Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen kansallisissa auditointikäytännöissä 1 Standardien kehittäminen, käytön ja levittämisen tuki 2 Tietoturvan ja tietosuojan takaaminen alueellisesti 2
17
Etunimi Sukunimi17 18.9.2016 KIITOKSET LinkedIn - keskusteluryhmä: http://www.linkedin.com/groups?home=&gid=6526167&trk=an et_ug_hm Innokylä - materiaalit: https://www.innokyla.fi/web/verkosto463737 anne.kallio@stm.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.