25.5.20071 Onko rakenteet kunnossa, vai romahtaako katto? Ajatuksia terveyden edistämisen rakenteista suunnittelija Nella Mikkonen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Advertisements

SUOSITUKSET • viisi ministeriötä - sosiaali- ja terveysministeriö - opetus- ja kulttuuriministeriö - ympäristöministeriö - liikenne- ja viestintäministeriö.
KULTTUURI KUNTAORGANISAATION MUUTOKSESSA / Hanna-Mari Kokkonen.
Anne Lounamaa1 Mitä pitäisi tehdä aivovammojen ehkäisemiseksi.
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Terveyden edistämisen määrärahat 2009
Metsäntutkimuslaitos MOSSE: Ekologiset tarkastelut yksityismetsien aluetason yhteistoiminnallisessa suunnittelussa. Sosiaalinen kestävyys.
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Mitä terveys on? s. 8 – 15.
Lahden ensi- ja turvakoti ry TURVALLISTEN PERHEIDEN PÄIJÄT-HÄME -PROJEKTI Perheen ja sen lähipiirin huomioivan turvallisuustyön toimintamallien.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnan johtamisjärjestelmässä.
Toimintasuunnitelma – Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen yhteistyöhanke.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
STES - kesäkoulu – UKK-instituuttiTampere.
Aikuistyön yksikkö aikuistyön päällikkö Antti Hytti.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Hyvinvointia maaseudulle luovuuden keinoin Kulttuuriteemaryhmän puheenjohtaja Pirkko Liisi Kuhmonen Opetusministeriö YTR:n hankeseminaari
SON ET BOTNIA P OHJANMAAN MAAKUNTIEN SOSIAALIALAN OSAAMISKESKUS Kehitysjohtaja Arto Rautajoki
Sosiaali- ja terveysjärjestöt kumppanina yhteispalveluissa Anu Kari Keski-Suomen sosiaali- ja terveyspolitiikan kehittämispäivät
Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen
Terveyden edistäminen
Avustusosasto, Pekka MYKRÄ, Vapaaehtoistyön haasteista Pekka Mykrä kehittämispäällikkö
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Hiiden alueen hyvinvoinnin tila Eija Tommila.
Terveempi Pohjois-Suomi- hanke ”Kainuun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpidekokonaisuus” Kainuun maakunta-kuntayhtymä Merja.
 Hyvinvointi on ihmisen fyysistä, psyykkistä, sosiaalista, emotionaalista ja hengellistä hyvää oloa  Hyvinvointi syntyy ihmisen itsensä, hänen läheistensä,
Leif Åberg: Viestinnän näkökulma kolmanteen sektoriin Opinto-ohjelma Viestintä ja yhteisöt 2001.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Terveys kansanterveysohjelma
Kuntaliiton Kunnat ohjelma ja tulevaisuuden kunta Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu va kehityspäällikkö Jarkko Majava.
Perusterveydenhuollon yksikkö Lapin shp Valtuustoseminaari / Tapio Kekki.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Hurtig TE1 Kansalaistoiminta kansanterveystyössä.
Pitäisikö terveyseroja pyrkiä kaventamaan? Miten? Pitäisikö jokaisen kustantaa omista elintavoista johtuvien sairauksien kustannukset? Miksi?
Kansantaudit Tartuntataudit
PROMOOTIO JA PREVENTIO, VÄESTÖSTRATEGIAT
JJ RAY Avustusosasto1 MITEN RAY:N UUSI AVUSTUSSTRATEGIA HUOMIOI ERITYISRYHMÄT? Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Naantali Janne Juvakka.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
SOS II Rakenteellinen sosiaalityö Työpaja 1 Tampere
Terveystiede oppiaineena. Monitieteisyys taloudellinen näkökulma historiallinen näkökulma liikuntatieteellinen näkökulma biologinen, lääketieteellinen.
THL HYTE-oppimisverkosto Kommenttipuheenvuoro Ritva Pihlaja erityisasiantuntija, kunta-järjestö-yhteistyö Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen.
TERVETULOA KEHITTÄMISPÄIVÄÄN Ylilääkäri Sinikka Bots Suunnittelija Taru Syrjänen 9/25/20161.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Strategiaperusta ja ohjelmat
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
Mitä terveys on? s. 8 – 15.
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
Pitäisikö terveyseroja pyrkiä kaventamaan. Miten
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Mikä näistä mielestäsi kuvaa terveyttä? Perustele.
Lihavuus laskuun - Hyvinvointia ravinnosta ja liikunnasta
Mielenterveystyön kehittämissuunnitelma
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Terve Kunta –verkostokokous / Sanna Ahonen
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Suomen Ensiapukoulutus
Sote-uudistuksen toimeenpano
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Esityksen transkriptio:

Onko rakenteet kunnossa, vai romahtaako katto? Ajatuksia terveyden edistämisen rakenteista suunnittelija Nella Mikkonen

Terveyden edistäminen Terveyden edistäminen on arvoihin perustuvaa tavoitteellista ja välineellistä toimintaa ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin aikaansaamiseksi ja sairauksien ehkäisemiseksi. Muutos, mahdollisuus ja ylläpito

Kohdentuminen Epätarkka Tarkka Terveyden edistämisen vaihtelu Kuvio 1. Terveyden edistämisen promotiivinen ja preventiivinen näkökulma. Mahdollisuuksien luominen Riskitekijöiden ehkäisy HoitoKuntoutus sisäiset suojaavat yksilölliset ja sosiaaliset tekijät ulkoiset suojaavat yksilölliset, sosiaaliset ja ympäristötekijät PromootioPrimaaripreventioSekundaaripreventioTertiaaripreventio

Terveyden taustatekijöihin vaikuttamista Terveyden taustatekijöitä löytyy sekä yksilön, yhteisön että yhteiskunnan tasoilta Esimerkiksi : Sosiaaliset verkostot Perusturva varhaisessa vaiheessa Taloudellinen perustoimeentulo Elintavat Koulutus Työllisyys Elinympäristö

Mitkä rakenteet? Taustalla paljon puhetta rakenteiden kehittämisen tärkeydestä…. Bangkok Charter for Health Promotion 2006 WHO:n 1990-luvun lopun arvioinnin suositukset Terveys 2015 kansanterveysohjelma Terveyden edistämisen aluekierros 2006 Terveysbarometri 2006 STKL:n, Tekryn ja YTY:n kannanotto 2006 Kansanterveyslain muutos 2006 alussa Terveyden edistämisen laatusuositukset 2006 HIAP EU-puheenjohtajuuskaudella Paras-hanke Vertio 2005 Nyt uusimpana terveyden edistämisen politiikkaohjelma Fyysisiä rakenteita, politiikkaa, palveluita, hallintoa, yhteistyötä ja verkostoitumista…..?

Terveyden edistämisen rakenteet : toiminnan organisoidut puitteet Yhteiskunnallisia terveyden taustatekijöitä ovat mm. valtion talouden kehittyneisyys, koulutusjärjestelmät, työllisyys, sosiaalinen koheesio, sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmät ym… Sellainen yhteiskunta, joka mahdollistaa nämä taustatekijät – ja sitä kautta terveyttä suojaavat & tuottavat valinnat! Perttilä (2007) määrittelee rakenteet terveyden edistämisessä lainsäädännöksi, tietopohjaksi, tietojärjestelmiksi, johtamiskäytännöiksi ja –järjestelmiksi sekä kuntalaisen osallistumisen mahdollisuuksiksi. Savola ja Koskinen-Ollonqvist (2005) määrittelevät rakenteet ”niiksi henkisiksi ja materiaalisiksi voimavaroiksi sekä hallinnollisiksi rakenteiksi, toimintapolitiikoiksi, säädöksiksi ja kannustimiksi, jotka helpottavat terveyden edistämisen pyrkimyksiä vastata terveyshaasteisiin organisoidulla tavalla

Terveyden edistämisen järjestelmä Määritellyn alueen sisällä toimiva järjestelmä, jonka tehtävänä on alueen kansalaisten sairauksien ehkäisy sekä terveyden vahvistaminen ja ylläpito. Järjestelmä pyrkii organisoituun terveyden taustatekijöihin vaikuttamiseen: terveyden edistämisen toiminnot on tehty näkyviksi ja niitä arvioidaan. Järjestelmän tehtäviä? Terveyden edist ä minen toteutuu k ä yt ä nn ö n keinojen, muutoksen aikaansaamisen, mahdollisuuksien luomisen ja terveyden yll ä pidon kautta. N ä iden toteutumiseen tarvitaan v ä lineit ä. Ne voivat olla esimerkiksi: 1) palveluja, 2) suunnittelua, 3) tutkimusta ja kehitt ä mist ä, 4) projekteja 5) seurantaa ja arviointia.

Terveyden edistäminen kunnassa Terveyden edistämisen hyväksyminen kuntapolitiikan toimintalinjaksi, jossa terveysnäkökulmat otetaan huomioon kaikilla toimialoilla. Laatusuosituksen toimintalinjat: Terveyden edistämisen toimintapolitiikka ja johtaminen Terveyttä edistävät elinympäristöt Terveyttä edistävä yhteistyö ja osallistuminen Terveyden edistämisen osaaminen Terveyttä edistävät palvelut Terveyden edistämisen seuranta ja arviointi Lähde: Terveyden edistämisen laatusuositus. Helsinki s. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja. Johtamisen rakenteisiin keskittyy Stakesin TEJO –hanke, Kerttu Perttilä ym.

Terveyden edistämisen johtajuus Säännöt: lait ja asetukset Terveyden edistämisen keinot: muutos & mahdollisuus ja ylläpito Tulos: väestön terveyden vahvistuminen Johtamisen välineet : esim. hyvinvointistrategiat Toimintayksiköt: esim. kaupungin/kunnan yksiköt, järjestöt ja yritykset Toimijat: työntekijät, kansalaiset, eri yhteisöt Välineet Verkostoituminen ja yhteistyö Palvelut Tutkimus ja kehittäminen Projektit Suunnittelu Seuranta ja arviointi

Pohdittavaa… Terveyden edistämisen käsitteen ymmärtäminen eri tavoin tuottaa haasteita – terveyden edistäminen ei ole pelkästään terveydenhuollon tehtävä Tarvitaanko erillisiä organisaatioita takaamaan terveyden edistämisen toiminta – esimerkiksi alueille? PARAS-hanke – mihin terveyden edistäminen sijoittuu ? TÄRKEINTÄ SELVITTÄÄ Mikä on eri toimijoiden ROOLI ja VASTUU? 1) Valtio 2) Kunnat 3) Järjestöt 4) Yritykset 5) Yksilöt Miten tehdä YHTEISTYÖTÄ?

Työpaperi Terveyden edistämisen rakenteet – rakennuspalikoita alueellisen järjestelmän kehittämistyöhön Raportissa : Tehty katsaus rakenteiden kehittämisen keskusteluun Suomessa ja vähän ulkomaillakin (kirjallisuutta käyty läpi) Pyritty määrittelemään terveyden edistämisen rakenteita ja järjestelmää Pyritty etsimään alueelliselle järjestelmälle mahdollisia tehtäviä

Terveyden edistämisen keskus ry Karjalankatu 2 C 63, HELSINKI puh. (09) , faksi (09)