Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri PerustA Anne Kauhanen-Simanainen 6.9.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari 1 Kuntatieto-ohjelman tuotosten käyttöönoton tuki Tommi Oikarinen valtiovarainministeriö JulkICT-toiminto.
Advertisements

Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
© 2012 Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy SePPO-hankkeen seminaari Lahti Marja Myllykylä Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Suunnitelmat ja odotukset perusrekisterien suhteen Kansallinen palveluarkkitehtuuri.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmän työskentelyn käynnistyminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri PerustA Anne Kauhanen-Simanainen
Kansallinen palveluarkkitehtuuri (KaPA) Ohjelmapäällikkö Maria Nikkilä Valtiovarainministeriö, JulkICT.
Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri PerustA Ohjeistus perustietojen jakelun ja hyödyntämisen suunnitteluun
AVOIMEN DATAN KÄYTTÖ JA HYÖDYNTÄMINEN KOULUTUSTILASTOINNISSA
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Avoindata.fi Avoindata.fistä myös yhteentoimivuuden portaali.
Tutkimustietovaranto
Yhteistyösopimuksen laadinta
Työsuunnitelma vuodelle 2013
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Kansallisen palveluväylän viitearkkitehtuurin päivitys
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
ASREK-hanke Tilannekatsaus ja liittymäpinta TALTIO-hankkeeseen
Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri PerustA
Varhaiskasvatuksen tietovirrat ja kansallinen palveluarkkitehtuuri
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Lainvalmistelua taustoittava kokous, STM
Kokonaisarkkitehtuurin kohdealueiden raportointi
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Anne Kauhanen-Simanainen
Tervetuloa Innokylään
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Lähdemateriaalin keruuohje
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Kuntatieto-ohjelma - Oulun kaupungin pilotointiprojekti
Julkisen hallinnon yhteisten viitearkkitehtuurien rakenne ja päivitys Esittely JHKA-jaoston kokouksessa
Datan avaamisen ohjeistus
Tervetuloa Innopajaan
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Yhteentoimivuusmenetelmän soveltaminen rekistereissä
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
<Hankkeen nimi>
Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri PerustA
Mallintamisen metamalli ja notaatiot
Helsinki Metropolia University of Applied Sciences
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
Luova- muutosohjelma Päivitetty Hanketoimisto
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
JHKA-jaoston tilanne Q3 / 2015
Kansallisarkiston arkkitehtuurityö
Mika Nieminen, projektipäällikkö, ICT-palvelukeskus Vimana
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
YRITYSTOIMINNAN MALLEJA
Esityksen transkriptio:

Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri PerustA Anne Kauhanen-Simanainen

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri JHKA ja viitearkkitehtuurit  Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri JHKA tulee sisältämään mm. viitearkkitehtuurien kuvauksia, joilla ohjataan tietyn rajatun ratkaisukokonaisuuden suunnittelua ja toteutusta julkisen hallinnon organisaatioissa halutunlaiseen yhtenäiseen toteutusrakenteeseen.  Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri on yksi näistä viitearkkitehtuureista 2

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Perustietovarantojen viitearkkitehtuurihankkeen (PerustA) tavoite  Yhteinen loogisen tason rakennemalli – viitearkkitehtuuri – sille, miten julkisen hallinnon perustietovarannoissa sijaitsevia tietoja hyödynnetään julkisen hallinnon organisaatioiden prosesseissa ja tietojärjestelmissä  Mallia voidaan hyödyntää myös muissa tietovarannoissa 3

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Työryhmä  Kauhanen-Simanainen, Anne valtiovarainministeriö, pj.  Holopainen, Aija - Lahden kaupunki  Hämäläinen, Tuula - Verohallinto  Kaatrasalo, Mauri - Istekki Oy/Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri  Kallio, Anne - sosiaali- ja terveysministeriö  Karttaavi, Tommi - Suomen Kuntaliitto  Kukkonen, Marko - Espoon kaupunki  Luukko, Teemu - sisäasiainministeriö  Myllymäki, Tarja - Maanmittauslaitos  Mäkinen-Jaakkola, Leena - Lapin aluehallintovirasto  von Nandestadh, Casper - Kansaneläkelaitos  Ruuska, Rami - sisäasiainministeriö  Sammalkivi, Ritva - opetus- ja kulttuuriministeriö  Karstu, Sakari - Patentti- ja rekisterihallitus  Koskinen, Ville - Tilastokeskus  Salovaara, Timo - Väestörekisterikeskus  Tuomiranta, Matti - Tampereen kaupunki Konsultti: Jari Tietäväinen ja Pasi Lahtonen, Sofigate Oy 4

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Hankkeen vaihe  Toinen välitulosversio on julkaistu Yhteentoimivuusportaalissa kommentit vkolla 17  Lausuntokierros lokakuussa  Valmistuu vuoden 2013 loppuun mennessä 5

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Perustietovarantojen viitearkkitehtuurin soveltamiskohteet  Tietojen haku prosessien ja järjestelmien käyttöön  Tietovarantoa hallinnoivan organisaation ulkopuolelta tulevat/tehtävät tietojen päivityksen tietovarantoon  Tietojen jakelu ja käyttöön tarjoaminen julkisen hallinnon organisaatioiden ydintoiminnan prosessien ja tietojärjestelmien hyödynnettäviksi yhtenäisellä tavalla 6

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Perustietovarantojen viitearkkitehtuurin soveltaminen, käsikirjan etenemisjärjestys 1. Huomioi ja kuvaa yhteentoimivuus, sidosarkkitehtuurit ja muut ohjaavat tekijät 2. Huomioi julkisen hallinnon arkkitehtuuriperiaatteet 3. Tunnista perustietovarantoon liittyvät sidosryhmät ja roolit 4. Kuvaa perustietovarantoon liittyvät prosessit 5. Tunnista tarkasteltavan tietovarannon taso tietovarantojen jäsennyksessä 6. Päätä perustietovarantojen tiedon tuottamis- ja hyödyntämismalleista 7. Kuvaa perustietovarannon päätietoryhmät ja muu sisältö 8. Suunnittele tietojärjestelmäarkkitehtuurin ylätasonlooginen jäsennys 9. Huomioi järjestelmäkomponenttien omistajien vastuut sidosryhmittäin 10. Huomioi perustietovarantojen palveluarkkitehtuuri 11. Huomioi sähköisen asioinnin viitearkkitehtuuri käyttöliittymäkerroksessa 12. Suunnittele teknologia-arkkitehtuuri

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Käsitteitä  Tietovaranto  Aineisto  Tietotuote  Palvelu  Palvelun kuvaus  Palvelurajapinta  Sisältöpalvelu  Sopimus tiedon käytöstä  Käyttöoikeus 8

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Perustietovarantojen viitearkkitehtuurin rakenne, elementit ja riippuvudet 9 Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri Tarkasteltavan perustietovarannon kohdealuekohtaiset vaikutukset ja valinnat Periaatteellinen taso Toiminnan näkökulma Tiedon näkökulma Järjestelmien ja teknologian näkökulma Lainsäädännön yhteentoimivuus Organisaatioiden yhteentoimivuus Semanttinen yhteentoimivuus Tekninen yhteentoimivuus Poliittinen tahtotila Kaikille perustietovarannoille yhteiset, geneeriset ratkaisumallit Noudattaa: PERA, Palveluväylän viitearkkitehtuuri Noudattaa: PERA, Palveluväylän viitearkkitehtuuri Perustietovarantoihin liittyvät lait ja asetukset Sidosryhmät Perustietovarantoja ohjaavat periaatteet Yhteentoimivat prosessit …. Tiedon hyödyntämisstrategiat …. Loogiset perustietovarannot Päätietoryhmät Noudattaa: Metatietoarkkitehtuuri, Metadatapalvelu Noudattaa: Metatietoarkkitehtuuri, Metadatapalvelu

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Julkisen hallinnon arkkitehtuuriperiaatteiden vaikutukset perustietovarantojen viitearkkitehtuuriin Julkisen hallinnon arkkitehtuuriperiaatteiden vaikutukset perustietovarantojen viitearkkitehtuuriin Julkisen hallinnon arkkitehtuuriperiaatteiden vaikutukset perustietovarantojen viitearkkitehtuuriin Vältä perustiedon kopiointia ja ylläpitoa useassa järjestelmässä Nimeä perustietovarannon tietovastuullinen ja sovi tietovastuullisen vastuista Huolehdi tietojen omistajan ja hyödyntäjän välillä sopimuksen tekemisestä, jossa sovitaan vastuista tiedon ylläpitoon, ajantasaisuuteen ja tietoturvaan liittynen Varmista tietojen yhteentoimivuus ja löydettävyys kattavalla käsitteiden ja metatiedon määrittelyllä sekä rakennekuvauksilla. Kuvaa erityisesti rajapinnan tiedot ja rakenteet Noudata rajapintojen toteutuksessa PERA- määritystä, varaudu palveluiden liittämiseen Kansalliseen Palveluväylään Toteuta palvelut asiakaslähtöisesti: tunnista sidosryhmät ja tee palveluista heille käytettäviä ja mielekkäitä, mahdollisesti yhteistyössä heidän kanssaan Varmista prosessien ja toimintamallien yhteentoimivuus ja dokumentoi ne Noudata VAHTI-ohjeita ja muita tietoturvaohjeita Tee varautumissuunnitelma, jonka toimivuuden myös testaat säännöllisesti. Huomioi myös riippuvuudet muihin perustietovarantoihin ja tee tarvittaessa usean perustietovarannon yhteinen varautumissuunnitelma. Suunnitelmaan tulee sisältyä myös suunnitelma kriisiviestinnästä ja tiedottamisesta Tee uhka-arvio ja riskianalyysi ja niiden perusteella tietoturvasuunnitelma

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Sidosryhmien roolit Tiedon jatkojalostaja Tuottavat perustietovarantojen sisällöstä uusia palveluita Palveluihin voidaan koostaa ja jalostaa tietoa useammasta perustietovarannosta Perustietovarannon omistaja voi toimia jatkojalostajan roolissa Jatkojalostajan ei tarvitse olla yhdenkään perustietovarannon omistaja Tiedon jatkojalostaja Tuottavat perustietovarantojen sisällöstä uusia palveluita Palveluihin voidaan koostaa ja jalostaa tietoa useammasta perustietovarannosta Perustietovarannon omistaja voi toimia jatkojalostajan roolissa Jatkojalostajan ei tarvitse olla yhdenkään perustietovarannon omistaja Tiedon hyödyntäjä Vastaa oman toimintansa prosesseista hyödyntäen perustietovarantojen tietoja Tiedon hyödyntäjä Vastaa oman toimintansa prosesseista hyödyntäen perustietovarantojen tietoja Rekisteröity Luonnollinen henkilö tai organisaatio, jonka tietoja perustietovarantoon talletetaan keskeinen sidosryhmä, vaikka ei ylläpitäisikään omia tietojaan  Esim. henkilö voi edellyttää, että häntä koskevia tietoja ei käytetä väärin Rekisteröity Luonnollinen henkilö tai organisaatio, jonka tietoja perustietovarantoon talletetaan keskeinen sidosryhmä, vaikka ei ylläpitäisikään omia tietojaan  Esim. henkilö voi edellyttää, että häntä koskevia tietoja ei käytetä väärin Perustieto- varannot Tiedon tuottaja Organisaatio, jonka toiminnassa syntyy Tietoa perustietovarantoihin Tietoa tapahtumista, jotka rekisteröidään perustietovarantoihin Esim. rakennusvalvonta, sairaalat, kirkko ja maistraatit Tuottaa ja ylläpitää tietoa yhteistyössä perustietovarannon omistajan kanssa Tiedon tuottaja Organisaatio, jonka toiminnassa syntyy Tietoa perustietovarantoihin Tietoa tapahtumista, jotka rekisteröidään perustietovarantoihin Esim. rakennusvalvonta, sairaalat, kirkko ja maistraatit Tuottaa ja ylläpitää tietoa yhteistyössä perustietovarannon omistajan kanssa Perustietovarannon omistaja Kokonaisarkkitehtuuri-periaatteissa mainittu tietovastuullinen Omistajalla voi olla myös viranomaisrooli  toimivalta ja velvollisuus tiettyjen tehtävien hoitamiseen omalla toimialallaan vastaa tietovarannon tietosisällöstä, kehittämisestä, palveluiden tuottamisesta, käyttöehdoista ja niiden saatavuudesta Perustietovarannon omistaja Kokonaisarkkitehtuuri-periaatteissa mainittu tietovastuullinen Omistajalla voi olla myös viranomaisrooli  toimivalta ja velvollisuus tiettyjen tehtävien hoitamiseen omalla toimialallaan vastaa tietovarannon tietosisällöstä, kehittämisestä, palveluiden tuottamisesta, käyttöehdoista ja niiden saatavuudesta Omien tietojensa ylläpitäjä Erikoistapaus tiedon tuottajasta  henkilö tai organisaatio, joka ylläpitää omia tietojaan Esim. henkilön ilmoittama osoitteen muutos Omien tietojensa ylläpitäjä Erikoistapaus tiedon tuottajasta  henkilö tai organisaatio, joka ylläpitää omia tietojaan Esim. henkilön ilmoittama osoitteen muutos

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Perustietovarantojen sidosryhmiä Perustietovannot Vero- hallinto MML PRH Kela VRK Sairaan- hoitopiirit Apteekit Kunnat Maistraatit Seurakunnat Yksityinen terveyden- huolto Henkilöt Yhteisöt Säätiöt Yritykset Ministe- riöt Poliisi Virastot Koulutus- toimijat Ympäristö- viranomaiset Kunnat ELY- keskukset Trafi Kansainväliset tahot (esim. Eurostat) Opetuksen ja koulutuksen järjestäjät

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Tavoitetila  Eri sidosryhmille tarjottavat palvelut automatisoidaan tulevaisuudessa entistä enemmän. Tavoitteena on, että aika tiedon synnystä sen käyttöönottoon on mahdollisimman lyhyt. Tällöin tiedon tuottajien rooli korostuu ja tietojen ylläpidossa siirrytään soveltuvin osin entistä enemmän hajautettuun ylläpitoon.  Yhtenä keinona on, että perustietovarantojen tietoa ylläpitävät ne sidosryhmät, joiden luonnollisten prosessien osana tietoa syntyy. Tiedon ylläpito integroituu osaksi näiden sidosryhmien toimintaprosesseja. 13

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Tavoitetila  Perustietovarantojen tietoa tarjoavat palvelut on suositeltavaa toteuttaa niin, että palveluiden rakenne ei ole sidoksissa perustietovarantojen omistajuuteen tai muuhun organisointiin.  Palvelut tulee toteuttaa siten, että ne ovat asiakkaan (tiedon hyödyntäjän) näkökulmasta mahdollisimman käyttökelpoisia ja käytettäviä kokonaisuuksia. Näin ollen kokoavien palvelujen rooli korostuu. Tiedon jatkojalostajan rooli on tästä näkökulmasta keskeinen. 14

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Perustietovarantoihin liittyvät prosessit Tiedon hyödyntäjän prosessit Tiedon omistajan prosessit Tiedon luominen, kerääminen, kokoaminen ja ylläpito Tiedon julkaiseminen Tiedon käyttöönotto Ylläpidosta sopiminen Ylläpidon ohjeiden laatiminen Ylläpidon palveluiden toteuttaminen Tietoon liittyvien tarkistussääntöjen suunnittelu Virhetilanteiden hallinnasta sopiminen Aineistojen nimeä-minen ja kuvaaminen Käyttöoikeuksien määrittely Aineistojen kuvailu metatietopalveluun Tietotuotteen kuvaaminen Sisältöpalvelujen toteuttaminen Palvelujen kuvailu metatietopalveluun Virhetilanteiden hallinta Tiedon hyödyntäminen Tietoa hyödyntävien palveluiden suunnittelu ja toteuttaminen Tiedon käytöstä sopiminen Tiedon haku Infrastruktuurin hyödyntäminen (tarkentuu myöhemmin) Tiedon tuottaminen Tiedon kokoaminen Tiedon rikastaminen Tiedon käytöstä poistaminen Tietoturvan toteuttaminen Tiedon hyödyntäminen omissa prosesseissa Palautteen anto virhetilanteista Tiedon tuottajan prosessit Tiedon tuottaminen Ylläpidon palveluiden toteuttaminen Ylläpidosta sopiminen Palautteen anto virhetilanteista Tiedon käytöstä sopiminen

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Tietovarantojen jäsennys tasojen mukaan (lähde: Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri)

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Tiedon hyödyntämismallit 1 ja 2 Perustietovaranto Tieto on tallennettuna ja sitä ylläpidetään vain yhdessä perustietovarannossa. Tiedon hyödyntäjä hyödyntää tietoa erilaisten palvelurajanpintojen kautta, mutta ei pysyvästi tallenna siitä kopiota omaan tietovarantoonsa. Tiedon käsittely edellyttää toimivaa tietoliikenneyhteyttä tietovarannon palvelurajapintaan. 1 1 Perustietovarannon kopio Perustietovaranto Tietoa ylläpidetään yhdessä tietovarannossa, mutta tiedon hyödyntäjä tallentaa tiedosta pysyvän kopion omaan tietovarantoonsa. Tiedon ajantasaisuuden varmistaminen edellyttää tietojen synkronointia tietovarantojen välillä, mutta tiedon käsittely ei edellytä jatkuvasti toimivaa tietoliikenneyhteyttä perustietovarannon palvelurajapintaan. 2 2

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Tiedon hyödyntämismallit 3 ja 4 Perustietovarannon kopio Perustietovaranto Tiedon hyödyntäjä kopioi tiedon omaan tietovarantoonsa ja ylläpitää sitä siellä. Tällä tavalla tiedon ajantasaisuuden varmistaminen saattaa olla hyvin hankalaa, etenkin jos tietoa ylläpitäviä tiedon hyödyntäjiä on useita. Tätä toimintamallia ei suositella käytettävän perustietovarantojen tietoa hyödynnettäessä ilman erityisen painavia perusteluja. Tiedon hyödyntäjä kopioi tiedon omaan tietovarantoonsa ja ylläpitää sitä siellä. Tällä tavalla tiedon ajantasaisuuden varmistaminen saattaa olla hyvin hankalaa, etenkin jos tietoa ylläpitäviä tiedon hyödyntäjiä on useita. Tätä toimintamallia ei suositella käytettävän perustietovarantojen tietoa hyödynnettäessä ilman erityisen painavia perusteluja. 3 3 Perustietovarannon kopio Perustietovaranto Tiedon hyödyntäjä rikastaa tietoa oman toimintansa näkökulmasta oleellisilla attribuuteilla ja ylläpitää näiden attribuuttien tietoa omassa tietovarannossaan. Tämä toimintamalli voi teoreettisesti tarkasteltuna yhdistyä kaikkiin edellä kuvattuihin vaihtoehtoihin 1- 3, muodostaen tavallaan vaihtoehdot 1.1, 2.1 ja

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Päätietoryhmien luokat Kansallisen tason ydintiedot Kansalliset perustiedot Kansalliset tapahtumatiedot Metatieto ydintiedosta

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Tarkastelun kohteena olevien perustietovarantojen päätietoryhmät 20 Päätieto- ryhmä Perus/ tapahtuma tieto KuvausMistä löytyy määritelmä HenkilöPerusPerustiedot Suomen kansalaisista ja suomessa vakituisesti asuvista ulkomaalaisista RakennusPerusRakennusten perustiedot HuoneistoPerusHuoneistojen perustiedot ja tieto sijaintorakannuksesta KiinteistöPerusKiinteistöjen ja määräalojen perustiedot YritysPerusSuomalaisten yritysten perustiedot YhdistysPerusSuomalaisten yhdistysten ja uskonnollisten yhteisöjen perustiedot SäätiöPerusSuomalaisten säätiöiden perustiedot Sähköinen lääkemääräys TapahtumaSähköisiin lääkemääräyksiin liittyvä tieto Koulutustoim ija PerusToimija, joka järjestää opetusta tai koulutusta

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Julkisenhallinnon tietoarkkitehtuuri: tietovarantopalveluiden toinen hierarkiataso

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Perustietovarantojen viitearkkitehtuurin tietojärjestelmäarkkitehtuurin konteksti Perustietovarannot Noutorajapinta (Pull) Julkaisurajapinta (Push) Tietojen päivitys organisaation ulkopuolelta Tietojen päivitys organisaation sisäpuolelta Yhteiset tekniset tukipalvelut Perustietojen nouto prosessien ja järjestelmien käyttöön Perustietojen julkaisu prosessien ja järjestelmien käyttöön

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Yhden luukun periaate Palvelu- kokonaisuus Tavoite Palvelu- kokonaisuus

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Järjestelmäarkkitehtuurin ylätason looginen jäsennys Palveluväylä (kansallinen) Tietovaranto Omistajan oma sovellus Omistajan oma palveluväylä UI Hyödyntäjän sovellus Omistajan käyttöliittymä Omistajan oma sovellus Omistajan käyttöliittymä Omistajan oma sovellus Omistajan käyttöliittymä Omistajan oma sovellus Omistajan käyttöliittymä Tietovaranto Omistajan oma palveluväylä Hyödyntäjän sovellus Omistajan oma sovellus UI UIUI Yhteiset tekniset tukipalvelut Tunnistaminen Maksaminen Valtuutus Sähköinen allekirjoitus PERA-suosituksen mukainen palvelurajapinta Atomaariset palvelut Koosteiset palvelut

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Kansallinen palveluväylä

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Loogiset järjestelmäkomponentit sidosryhmittäin

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Käyttöliittymäkerros sähköisen asioinnin viitearkkitehtuurin mukaan

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Integraatioarkkitehtuurin pääluokkien looginen jäsennys

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto VAHTI-ohjeistus

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Tunnistaminen PERA-määrityksen mukaisesti

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Sisältöpalveluiden ratkaisuvaihtoehtoja Sisäisten käyttäjien palvelut ulkoisten käyttäjien palvelut Tietovaranto Sovelluspalvelin ”Ulkoinen” tunnistus ”Sisäinen” tunnistus ”Ulkoinen” sovelluspalvelin Tietovaranto ”Sisäinen” sovelluspalvelin ”Sisäinen” tunnistus ”Ulkoinen” tunnistus ”Ulkoinen” sovelluspalvelin Tietovaranto ”Sisäinen” sovelluspalvelin ”Sisäinen” tunnistus ”Ulkoinen” tunnistus Palvelu- tietokanta